Special van puppy weiland pony naar goedgekeurde dekhengst!!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
arie53

Berichten: 3058
Geregistreerd: 26-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 19:09

Anoniem schreef:
Arie, echt waar hoor. kijk maar eens op de EASP site.
Laatst was er op de merriekeuring nog een groninger die de zadelrubriek won. Alles is daar welkom.


Welke Groninger?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 19:55

De groninger was tweede. Er liepen er ook maar 2 mee in de rubriek maar aan het verslag te lezen was het EASP Lyrisch over de groninger. Hier een foto van de groninger.
Afbeelding.

Als je de foto's van de EASP paarden ziet is er te zien dat er geen enkele uniformiteit is.

De pony van de TS is een hele knappe pony. Dat staat niet ter discussie. Alleen jammer dat ze er voor kiest om bij het EASP de goedkeuring te krijgen. Het EASP staat nml. niet zo best aangeschreven.

Boktpony
Berichten: 10128
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Ergens in Gelderland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 20:00

Echt een heerlijk dier om te zien!!!

Van harte gefeliciteerd met zijn goedkeuring *\o/*

Ik snap het easp verhaal heel erg goed :j En idd eerst lekker de sport in en bekijken wat zijn nafok doet!

Veulentjes kunnen bij welsh partbred en nrps register a ingeschreven worden. Bij het nrps is het zelfs zo dat de register a rubrieken dit jaar vaak groter waren dan de normale rubrieken! En dat er bij register A ook vele 1ste premies werden gegeven... Daarnaast kun je bij het nrps als 3 jarige het dier gewoon op laten nemen in het stamboek en predikaten behalen! (weet niet hoe dat bij het welsh is?)

DiamondDaan

Berichten: 595
Geregistreerd: 01-07-07
Woonplaats: purmerend

Re: Special van puppy weiland pony naar goedgekeurde dekhengst!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 20:20

Gefeliciteerd!

MerleSimone

Berichten: 5726
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 20:24

Oooh wat is die moooi!

arie53

Berichten: 3058
Geregistreerd: 26-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 20:33

Anoniem schreef:
De groninger was tweede. Er liepen er ook maar 2 mee in de rubriek maar aan het verslag te lezen was het EASP Lyrisch over de groninger. Hier een foto van de groninger.
[ Afbeelding ].

Als je de foto's van de EASP paarden ziet is er te zien dat er geen enkele uniformiteit is.

De pony van de TS is een hele knappe pony. Dat staat niet ter discussie. Alleen jammer dat ze er voor kiest om bij het EASP de goedkeuring te krijgen. Het EASP staat nml. niet zo best aangeschreven.


Dit paard staat bij het EASP ingeschreven en is ook bij het Groninger paard in het Sportregister ingeschreven. Wat is daar mis mee?
Bovendien een uitstekend gebruikspaard en een buitengewoon goede fokmerrie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 21:02

Niets mis mee maar mijn boodschap was en is dat er bij het EASP van alles wordt gekeurd en dat er dus geen enkele unifomiteit in de paarden is. Van een groninger tot een fries tot een frederiksborger. Dus echt alles wat op 4 benen loopt, een hoofd en staart heeft en kan hinniken. Dat is wat ik bedoel.

Arie, waarom reageer je zo heftig? Ik denk dat de TS ons ook echt wel kan informeren. Niemand heeft nml. haar pony afgekraakt. Alleen de keuze voor het EASP ligt ter discussie. Maar ook die keuze heeft de TS netjes toegelicht. Dus begrijp ik jouw felheid in je berichten niet zo. Om over de persoonlijke aanvallen die je doet maar te zwijgen.

arie53

Berichten: 3058
Geregistreerd: 26-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 21:13

Anoniem schreef:
Niets mis mee maar mijn boodschap was en is dat er bij het EASP van alles wordt gekeurd en dat er dus geen enkele unifomiteit in de paarden is. Van een groninger tot een fries tot een frederiksborger. Dus echt alles wat op 4 benen loopt, een hoofd en staart heeft en kan hinniken. Dat is wat ik bedoel.

Arie, waarom reageer je zo heftig? Ik denk dat de TS ons ook echt wel kan informeren. Niemand heeft nml. haar pony afgekraakt. Alleen de keuze voor het EASP ligt ter discussie. Maar ook die keuze heeft de TS netjes toegelicht. Dus begrijp ik jouw felheid in je berichten niet zo. Om over de persoonlijke aanvallen die je doet maar te zwijgen.


Jouw opzettelijke verdraaide boodschappen hebben geen toegevoegde en helemaal geen informatieve waarde.

Suelza

Berichten: 6474
Geregistreerd: 02-08-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 21:22

Anoniem schreef:
Als je de foto's van de EASP paarden ziet is er te zien dat er geen enkele uniformiteit is.

De pony van de TS is een hele knappe pony. Dat staat niet ter discussie. Alleen jammer dat ze er voor kiest om bij het EASP de goedkeuring te krijgen. Het EASP staat nml. niet zo best aangeschreven.


Zo jammer is dat niet... Misschien vanuit het oogpunt van 'enkele' fokkers, maar niet uit het oogpunt van TS. Even een quote van mij hier. Scheelt weer een heel verhaal typen.


Suelza schreef:
Voor veel ponyfokkers is het verrichtingenverhaal een probleem omdat er niet altijd even eenvoudig ruitertjes voor te vinden zijn. Bij het EASP moet het ook, maar je kunt vrijstelling krijgen op basis van een sportprestatie en anders moeten ze voor hun 7e levensjaar een verrichtingsonderzoek lopen. Iets wat ik zelf een voordeel vind, aangezien ik geen voorstander ben van het zwaar belasten van 2,5 a 3 jarige paarden.

Een ander voordeel van NRPS en EASP tov Welsh vind ik dat rontgen- en spermaonderzoek een verplichting is bij de hengsten. Ik meen dat dit bij het Welsh (en alle andere ponystamboeken) geen verplichting is. In ieder geval het rontgenverhaal niet...

Het was een bewuste keuze om voor EASP te gaan, het scheelt dusdanig veel in de kosten, dat het voor ons, ponyfokkers, een logische stap is. HEt is niet zo dat wij (we hebben onze eigen hengst ook voorgebracht tegelijk met Special) een stal vol hengsten hebben en dat je de kosten er eenvoudig uithaalt. Zo'n pony mag wel 20 merries dekken wil je al je onkosten eruit hebben bij het NRPS. En dan moet het nog wat op gaan leveren. Met al het aanbod wat er is in de ponys, vind ik dat niet echt de moeite voor ons... Daarnaast kunnen de veulens gewoon partbred of nrps ingeschreven worden desgewenst en ook naar de bijbehorende keuringen gaan. Vriendinnetje van mij had uit een EASP hengst vorig jaar een veulentje bovenin op de NRPS NK meelopen. Dus ja... als de nafok goed is worden ze er niet op afgerekend.

Zou het nu om een paard gaan vind ik het een ander verhaal... Daar waar bijv. een NRPS hengst vaak rond de 800 euro oplevert aan dekgeld, levert dezelfde hengst met een KWPN papier soms al het dubbele op. Maar bij ponys is dat verschil niet zo enorm...

En ach, die paar fokkers die onze hengsten laten staan omdat ze niet bij het Welsh zijn aangeboden. Geloof niet dat wij daar een boterham minder van zullen eten. Uiteindelijk zullen de hengsten zich vanzelf bewijzen in de sport als rijdier en de nafok zal hun kwaliteiten moeten bewijzen als vaderdier...

Ik heb niet de illusie dat wij op deze hengsten, 3 jaar oud en Welsh gekeurd ineens een stormloop hebben aan aanvragen waarbij we meer dekgeld zouden ontvangen als nu. Dus wie ga je voor de gek houden? Aanbod zat en de liefhebber wist ons al te vinden, nog voordat onze hengsten prok en/of ggk waren :j

Dus nogmaals, hele bewuste keuze... Met geld smijten doe ik alleen bij de Divoza.


Dus ja, je kunt het er mee eens zijn, je kunt het er niet mee eens zijn. zoals ik altijd zeg... Degene die betaald, bepaald en in deze zijn wij dat... TS krijgt interesse in overvloede en de pony hoeft echt geen 200 merries te dekken in 1 jaar... Vergeet niet dat TS geen profi hengstenhouder is en de pony in eerste instantie voor eigen plezier heeft. Laat haar die pony eerst maar eens lekker sporten en eens zien wat de veulentjes gaan doen en daarna kan ze altijd nog beslissen om het financieel duurdere traject aan te gaan. En ja, wellicht meer aanzien, maar ook meer kosten. En ach, wat voegt dat voor TS toe?

Dat is hooguit een toevoeging voor de hengstenhouder die zich blind staart op het eigen stamboek en niet in andermans vijver wilt vissen, maar iemand die de pony echt mooi cq goed vind, kan gewoon de pony irl bekijken en altijd nog zijn eigen oordeel vellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 21:25

Bedankt voor je uitleg Suelza. Maar ik kan mij niet voorstellen dat er veel bij EASP hengsten wordt gedekt. Ik ben heel benieuwd waar de cijfers van het aantal dekkingen gerankschikt op naam hengst en de geboren veulens te vinden zijn.

Suelza

Berichten: 6474
Geregistreerd: 02-08-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 21:28

Anoniem schreef:
Bedankt voor je uitleg Suelza. Maar ik kan mij niet voorstellen dat er veel bij EASP hengsten wordt gedekt. Ik ben heel benieuwd waar de cijfers van het aantal dekkingen gerankschikt op naam hengst en de geboren veulens te vinden zijn.


Ik heb geen idee, ik weet alleen wat de animo voor onze hengsten is ;) en nogmaals, het zijn in eerste instantie kinderponys en dat moeten ze blijven. Beide hengsten worden door kinderen gereden, dus ik denk dat ik ook voor TS mag spreken als ik zeg dat ze van ons echt niet de wereld hoeven te dekken in 1 seizoen...

Anoniem

Re: Special van puppy weiland pony naar goedgekeurde dekhengst!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 21:28

Bedankt voor je toelichting Suelza.

irishuntink
Berichten: 31
Geregistreerd: 10-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 21:29

Wat een mooi topic heel veel plezier met keep it special.

Caitss
Berichten: 16
Geregistreerd: 27-01-13
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 21:33

Wauwie!

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 00:02

Anoniem schreef:
Arie, echt waar hoor. kijk maar eens op de EASP site.
Laatst was er op de merriekeuring nog een groninger die de zadelrubriek won. Alles is daar welkom.

Welke groninger dan? je bent wel een beetje grappig :+

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Special van puppy weiland pony naar goedgekeurde dekhengst!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 00:20

Elise en Nicole, super gedaan!!!!

Special is echt bijzonder mooi en ook echt super (in)gereden en getraind voor keuring. Jullie zijn beide vast super trots!

'Stamboek' vind ik heel logisch na het lezen van jullie beargumentering.

Elise, je doet zeker geen kleiner maatje trainen/inrijden ? :p

Suelza

Berichten: 6474
Geregistreerd: 02-08-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 00:23

Toydoll schreef:
Elise en Nicole, super gedaan!!!!

Special is echt bijzonder mooi en ook echt super (in)gereden en getraind voor keuring. Jullie zijn beide vast super trots!

'Stamboek' vind ik heel logisch na het lezen van jullie beargumentering.

Elise, je doet zeker geen kleiner maatje trainen/inrijden ? :p


Hoe klein is klein :')

Yellow_Sun

Berichten: 191
Geregistreerd: 01-08-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 02:30

Special is echt om bij te smelten <3 (zelfs met dit weer...) en wat een spannend traject hebben jullie al afgelegd in 2013! Echt een heel leuk en interessant jaaroverzicht en je foto's zijn allemaal even prachtig.

uverla05

Berichten: 625
Geregistreerd: 21-11-06
Woonplaats: Wapenveld

Re: Special van puppy weiland pony naar goedgekeurde dekhengst!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 10:29

Super mooie plaatjes van een zeer gaafe Special

Birmaantje

Berichten: 1242
Geregistreerd: 11-07-07
Woonplaats: Onder de Kastanjeboom

Re: Special van puppy weiland pony naar goedgekeurde dekhengst!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 11:00

Wauw wat is hij toch knap <3 Proficiat met de goedkeuring en Special is echt een van mijn favoriete pony's op bokt. Heerlijk dier ;)

Marloes__

Berichten: 5207
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 11:03

Via Elise zag ik hem al regelmatig voorbij komen. Kan naar hem blijven kijken, hij is geweldig! En uiteraard gefeliciteerd!

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Re: Special van puppy weiland pony naar goedgekeurde dekhengst!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 11:40

Wauw ! Wat is hij mooi uitgegroeid zeg ! :j Ik volg m ook al vanaf dat je m hebt, ben ook errug fan van hem :j :#
Het is dat we geen merrie's hebben,maar anders :~

Gefeliciteerd met zn goedkeuring nog btw ! :#

MissNienke1

Berichten: 151
Geregistreerd: 18-06-10
Woonplaats: Maartensdijk

Re: Special van puppy weiland pony naar goedgekeurde dekhengst!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 11:44

prachtige hengst en gefeliciteerd met de goedkeuring.
Of mensen nu enthousiast zijn over dit specifieke stamboek of niet, feit blijft dat hij wel een keuringstraject heeft doorlopen. En is goedgekeurd. Dat geeft dus wel aan dat hij kwaliteiten heeft. De punten over bijvoorbeeld zijn gangen zeggen genoeg.

Anoniem

Re: Special van puppy weiland pony naar goedgekeurde dekhengst!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 12:35

Gatverdamme wat is die mooi opgedroogd :D Gefeliciteerd met zijn goedkeuring!

korrie22
Berichten: 790
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: ¡uɐɐɯ ǝp ɹǝpuo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 12:50

Wauw wat een prachtpaard! _/-\o_ :~