gossa voor de 1ste keer op wedstrijd!!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Higoma145

Berichten: 2829
Geregistreerd: 08-12-10

Re: gossa voor de 1ste keer op wedstrijd!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-13 01:10

dankje :j maar ik heb sinds kort een onwijs goede instructriece die echt heel goed weet waar ze mee bezig is :j ( wil je evt de naam wel pb'en als je interesse hebt :j

mijn mening is dat ik eerst ontspanning wil hebben in het rijden, en de gangen samen beheers en natuurlijk werken we aan de lengte buiging maar aangezien we nog niet zo veel bezig zijn met figuren en dit een en al wenden en figuren rijden is en toch maar voor de lol was :)

ik snap dat je liever ziet dat ik minder stuur met mijn handen, maar ik doe wat mijn instructriece verteld en daar vertrouw ik helemaal op :j

Lord Gossa's Charm B+11 L1+12 L2+12 M1+10 M2+11 Z1+10 Z2+7 <3
Lady Hillie's Melody B+10 L1+12 M1+2 <3
Jade <3
Jildou <3


Kimmutjuh89

Berichten: 586
Geregistreerd: 18-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 21:57

Wauw! Ik vind het echt knap dat je met zo'n jonkie toch zo stoer bent om een proef te rijden, vooral nu hij nog niet zo lang onder het zadel is! *\o/*

Ik herken je positie, ik zit er zelf ook in. Ik heb zelf een 3,5 jarige Voice, een knappie met een heet karakter. Die van mij is nu 6 maanden onder het zadel. Ook ik wil graag kilometers gaan maken, maar merk aan mezelf dat ik hem eerst wat beter voor elkaar wil krijgen. Wel is hij verschillende keren mee geweest naar een andere stal voor het inrijden, ook heb ik hem laatst meegenomen naar een rijhal in de buurt als oefening om te kijken wat hij nu op vreemd terrein doet. Aankomende zaterdag gaat hij weer mee naar België voor een clinic van Grand Prix ruiter Tom Horemans en begin december verhuist hij naar een andere stal (dus weer een nieuwe omgeving). Begin volgend jaar wil ik hem ook een keertje meenemen naar een onderlinge wedstrijdje bij mijn oude ponyclub voor de fun, en wil ik een begin maken met buitenritjes maken. In het najaar van 2014 wil ik hem officieel gaan starten in de B. Een hele stappenplan, maar zo moet je dat ook wel een beetje doen, denk ik ;)

De punten waar je tegenaan loopt, zoals de natuurlijke scheefheid van een paard, en dus het hebben van een kant met extreme buiging en wegvallen over de schouder, en een kant met naar buiten kijken en naar binnen vallen, herken ik maar al te goed. Ook weet ik hoe moeilijk dit kan zijn! Iedereen heeft het over lengte buiging etc., maar dat zijn vaak nog niet de puntjes waaraan je werkt met zo'n jong paard. Jouw mening over dat je eerst ontspanning wilt hebben... heel goed! Want pas als een paard zich comfortabel onder het zadel voelt en daarin kan ontspannen, is het bewerkbaar. Ikzelf rijd daarentegen wel veel figuren. In het begin veel gebroken lijnen en (nu ook nog) veel slangenvoltes en gewone voltes. Dit om het paard te leren buigen, stelling aan te nemen en zijn balans te vinden. Ook de zijdes waarop een paard aan de hoefslag "plakt" lekker een hoefslag meer naar binnen pakken, zodat ze leren op zichzelf te lopen.

De punten waar ik heel erg veel mee bezig ben geweest met mijn paard zijn rechtrichten, ontspanning en veel op been van achteren naar voren rijden (al vind ik het soms wel lastig om "niks tot weinig" met mijn teugels te doen (vooral omdat mijn paard in zijn heetheid het op een rennen wilt zetten en ik dan graag wil remmen met mijn teugels en mijn zit dan "vergeet" -O- ;) )). In het begin gaf ik ook overdreven hulpen door met mijn teugels, dus links was mega links en rechts was mega rechts. :+ Nu mijn paard zich meer kan ontspannen en veel rechter is, is hij uit zichzelf al nageeflijk gaan lopen. Hij geeft het mij zeg maar letterlijk in mijn handen. Ook heb ik heel erg gewerkt aan het "naar binnen vallen" op zijn moeilijke zijde, door te leren zijn schouder naar buiten te plaatsen.
Waar ik nu aan werk: omgaan met de heetheid van mijn paard, met minimale hulpen (dus "kleine" hulpen) een maximale reactie krijgen, ontspanning en nageeflijkheid. (Als ik eenmaal ontspanning heb, heb ik ook nageeflijkheid (doet mijn paard dan automatisch)).

Wow, wat een mega verhaal, haha :D Maar kortom: ik vind dat je al goed bezig bent. Gewoon rustig verder trainen. Je paardje is nog jong, je hebt alle tijd ^^

Frankenstein "Franco" KK (Glock's Voice x BMC Relevant) Dressuur B+13, L1+11, L2+20, M1+10, M2+12, Z1+4! <3

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 00:06

Wat een mooi paard!
Ik heb het filmpje nu niet bekeken, maar op de foto's lijkt het alsof je nogal stijf in je bovenlichaam zit.

Edit: Ik heb het filmpje bekeken, maar ik blijf bij mijn mening dat er weinig ontspanning in je bovenlichaam is.

Why change the past, when you can own this day?

karijn

Berichten: 5399
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: gossa voor de 1ste keer op wedstrijd!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 15:12

Prachtige fries hoor en je moet ergens beginnen toch? Heb je zelf het filmpje terug gezien en zijn er zaken die je nu extra opvallen? Ik zie namelijk een amazone die wat mij betreft meer een onafhankelijke zit mag hebben. Op de eerste diagonaal verander je van been en hij kakt in. Bij het aanspringen in de galop ben je te hard aan het duwen om hem in de galop te krijgen. Hij wordt een beetje aan zijn lot overgelaten, de verbinding tussen hand en mond is niet constant vandaar dat hij slingert en terugvalt in tempo. Focus op het tussen twee handen en twee benen rijden. 100% verbinding en activiteit.

Higoma145

Berichten: 2829
Geregistreerd: 08-12-10

Re: gossa voor de 1ste keer op wedstrijd!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-13 23:53

wow wat een boel reacties nog :D

@kim, heel verhaal! haha wat grappig dat je in het zelfde pakket zit!
natuurlijke scheefheid lopen we inderdaad heel erg tegenaan! en inderdaad de figuren! maar nu een poosje verder ben ik toch veel meer figuren gaan rijden en merk dat hij dan veel soepeler word en zelfs makkelijker! want dan denkt hij niet te veel na en is hij ook makkelijker ontspannen te rijden!

@snollygoster, dankje! nu je het zegt inderdaad! ik heb er vanavond eens op gelet tijdens het rijden, en eerlijk waar ik kan maar moeilijk ontspannen in mijn bovenlijf, en vooral als hij net even iets doet wat ik niet wil :o wanneer hij trouwens heel fijn loopt dan gaat het wel wat beter maar tis inderdaad wel heel erg ja!

@karijn, dankjewel! ja wat dat betreft vallen me heel veel dingen op! ik heb erg veel steken laten vallen!!!

onafhankelijke zit is helemaal waar... zet mij op een springzadel en je hebt wat om te lachen _O-
wat betreft het aanspringen in de galop dat is helemaal waar! en dat is wel deels doordat hij normaal ontzettend stout is tijdens het aangaloperen en toen pas 2 dagen braaf was! nu hebben we geen ''angsten'' meer bij de galop dus kan ik hem al veel beter laten aangaloperen :j

activiteit snapte ik ook niet zo %) meestal is hij heel druk en zelfs amper te houden en tijdens mn proef hier en daar niet eens vooruit te branden! maar misschien hield ik wel té veel de rem erop.. dat denk ik idd :j


weer een boel nuttige tips die ik zeker weten mee ga nemen in de ''trainingen''!!
enorm bedankt allemaal :D

Lord Gossa's Charm B+11 L1+12 L2+12 M1+10 M2+11 Z1+10 Z2+7 <3
Lady Hillie's Melody B+10 L1+12 M1+2 <3
Jade <3
Jildou <3

karijn

Berichten: 5399
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: gossa voor de 1ste keer op wedstrijd!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 11:02

Hij zal wel onder de indruk geweest zijn waardoor hij zelf wat inhield in tempo. Op zo'n moment moet je hem daar even uit kunnen halen voor hij zich helemaal van je afsluit. Liever dan een keer flink been en een voorwaartse reactie maar dan ook direct de leiding overnemen. Zo ook in de galop. Liever een reactie, ook al niet de gewenste, dan niets doen.

Kimmutjuh89

Berichten: 586
Geregistreerd: 18-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 21:12

Gossa4ever, om je nog even een hart onder de riem te steken... ooit komt het helemaal goed! :D

Ik had mijn topperdje gisteren mee naar een dressuurclinic van Grand Prix ruiter Tom Horemans in Wuustwezel, België. Hij was echt het broekie van het stel met zijn 3,5 jaar en slechts 6 maandjes onder het zadel. Dus ik was al blij als ik zou blijven zitten. Alles was spannend voor hem: in totaal 4 uur in de trailer en dan die compleet nieuwe omgeving... Maar hij deed het onwijs goed! Tom Horemans en iedereen die stond te kijken, waren erg onder de indruk. maar niemand zoveel als ikzelf. Wat een toppaard!
En als die heethoofd van mij het kan, dan kan die knappie van jou het ook helemaal! :D :D

Mijn eigen knappie gisteren in Wuustwezel:
Afbeelding

Frankenstein "Franco" KK (Glock's Voice x BMC Relevant) Dressuur B+13, L1+11, L2+20, M1+10, M2+12, Z1+4! <3

Higoma145

Berichten: 2829
Geregistreerd: 08-12-10

Re: gossa voor de 1ste keer op wedstrijd!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-13 23:39

wouw bedankt voor de reactie´s!!

@ Karijn, wat jij zegt zou inderdaad goed kunnen! meestal is hij best loperig en hier hoefde ik het woord ho niet te gebruiken of hij stond al stil :j ik ga er zeker aan werken :j zodra mijn trailer terug is gaan we eens een paar manege's bezoeken :j

@Kim, dankjewel!

wouw wat ziet dat er top uit bij je jonkie zeg!! gaaf dat je daar een clinic mee kon rijden!!!

Lord Gossa's Charm B+11 L1+12 L2+12 M1+10 M2+11 Z1+10 Z2+7 <3
Lady Hillie's Melody B+10 L1+12 M1+2 <3
Jade <3
Jildou <3

Kimmutjuh89

Berichten: 586
Geregistreerd: 18-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 13:36

Haha, zodra die van mij zenuwachtig of gespannen is, gaat hij juist lopen en niet inhouden. Dan heb je soms het idee te vliegen :D Wat wel altijd typisch is aan Franco,.. ik heb vaak het idee dat ik een mega kracht voel onder me en met een flinke vaart aan het rijden ben, maar als je dat dan terug ziet op film dan ziet het er heel beheerst uit. Haha, zou dat in mijn voordeel kunnen werken op wedstrijd strakjes? :+

Hier een klein filmpje van mijn jongeling tijdens de dressuurclinic (misschien zijn de aanwijzingen ook heel fijn voor jou, gossa4ever) :D :j

http://www.youtube.com/watch?v=ddcNcwwE ... e=youtu.be

Frankenstein "Franco" KK (Glock's Voice x BMC Relevant) Dressuur B+13, L1+11, L2+20, M1+10, M2+12, Z1+4! <3


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 bezoekers