Toppertje trainen met windkracht hard en regen...

Moderators: Lous, RianneH, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

MariekeS_

Toppertje trainen met windkracht hard en regen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-12 20:43

Heyhey,

Wederom een een impressie van onze training. Afgelopen topic was er ook al zo 1:
[RIJ-ITP] Rhona @ gewoon lekker trainen...

De kwaliteit is erg slecht maar toch is er wel genoeg te zien om een beetje een beeld te geven van hoe het nu gaat.
Daarnaast is op het filmpje goed te zien dat er flink wat wind stond :') tijdens het filmen barstte de hemel open en waren we in 10 seconden helemaal doorweekt :')

Een introductie:
RHONA : merrie | 1.47m | 11 jaar | B/L 'thuis'niveau |
Ik rij haar max. 2 keer per week, sinds december, ze is van gaia

Sinds het vorige topic heb ik vooral gelet op méér zitten. Ik drukte me onbewust uit het zadel met m'n bovenbenen, inplaats van lekker te gaan zitten. Hierdoor maakte ik Rhona's loperigheid alleen maar erger in plaats van het op te vangen.
Daarnaast kan ik haar ook gewoon simpelweg nu veel fijner op zit rijden :)
Vooral in galop heb ik hier heeeel veel profijt van gehad, maar ook in draf gaat het nu beter.

In de training beginnen we vooral met alle kanten op buigen om haar los te werken. Ik moet rechtsom meer mijn buitenteugel (links) erbij houden, m'n rechterhand is onbewust een beetje een controlfreak :o
We pakken alle gangen mee met tempowisselingen waarbij we veel terugrijden aangezien ze zo loperig is. Overgangen terug en halthouden zijn oefeningen die ze héél moeilijk vindt, maar die wel erg nuttig zijn :)
Verder pasjes wijken voor zijwaartse druk op voltes en van- en naar de hoefslag, om haar te leren zijwaarts te reageren in plaats van meteen in galop aan te springen of te versnellen.

Wijze opmerking tijdens m'n laatse priveles van m'n instructrice: "je hebt een beetje de nare gewoonte om voor je gaat aandraven je teugels korter te nemen... als je aanleuning in stap goed is, zal die dat in draf ook zijn dus die extra cm's heb je dan echt niet nodig."
Hmmm...true
Dus nu geprobeerd om dat af te leren, eens kijken hoe het gaat met iets 'minder controle' en wat meer lucht van voren. En warempel (goh 8)7 ) komt er meer vering in Rhona's beweging en is ze veel lekkerder door het lijf. Het was even wennen maar ik begin het door te krijgen.

Het tempo is wederom nog best wel hoog, maar hierin ontspant ze vele malen makkelijker dan in een lager tempo. Ik rij maar nu steeds weer kleine stukjes terug om haar wat meer zekerheid te geven en dit werkt heel aardig +:)+

Verder kon ze voorheen in galop maar in 1 tempo en dat was hard. Nu kan ik haar al steeds meer terug rijden. Weliswaar met wat taktverlies als dit ook nog eens op voltes moet ( ~~}> ) maar ze pikt het super op en heeft al zoveel meer balans dan een tijdje terug.
Het gaat ook allemaal steeds meer vanzelf +:)+

Eerst wat stills en daarna een kort filmpje.

Vooral de afdruk in draf is sterk verbeterd en de balans, controle en sprong in galop. Ik ben er blij mee :D
Ik heb fijn les en we hobbelen lekker samen door. Verder loopt ze alleen maar in het bos maar met 1 à 2x dressuur per week gaat ze super vooruit +:)+
Ik wil dit vooral laten zien voor de leuk :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Reacties en tips zijn van harte welkom! :D

Rooss16

Re: Toppertje trainen met windkracht hard en regen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 21:17

Leuk paard , het beeld ziet er netjes uit hoor!

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-12 14:04

Dank je wel :D

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 14:27

Leuk dier.
Ik heb er ook 1 die loperig is, en wat je net zegt, bij aandraven teugels korter, is idd niet nodig, proberen te ontspannen (prent het mezelf ook maar in) en loslaten, dat hoofdje komt dan wel idd.

Voor een loperig paard vind ik het er eigenlijk zelfs 'langzaam' uitzien, soms mag ze vanachter zelfs wel wat actiever.
Maar voro nu vind ik het een fijn beeld, en vergeleken je vorige topic is de vooruitgang zeker te zien.

+1

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-12 14:35

Dank je wel Snackie :)
Ze is loopt vooral heel ruim ja en moet achter veel vlugger en actiever worden. Echter, zonder daarbij loperig te worden en/of sneller te gaan. Dit kost alleen vrij veel kracht die ze echt nog niet had eerst. Maar, ze wordt echt al veel sterker en ik merk nu dat het korte stukjes al veel beter gaat :) Kost alleen tijd...

In het filmpje rond 1.39 zie je een paar passen dat ze echt mooi actief is zonder uit elkaar te vallen of lang te worden. Daar willen we naar toe :)

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 14:39

ja dat ervaren wij zelf ook, het kost voor het paard veel kracht , en voor ons heel veel geduld en training.
Ik zie het verschil van rijden (nu ik door je topic heb gebladerd,die van de shoot zijn gaaf!)

En idd, ik zie het, dat is een mooi stukkie@! ik ben benieuwd naar het volgende topic :j

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-12 14:49

Haha, dat zijn vooral betere foto's :')
Maar, dat had ik haar inderdaad ook wel meer 'vast'..niet zozeer meer druk maar wel korter waardoor ze ook vaak dieper kwam. Dat was nu ook al veel minder.
Binnenkort maar eens weer mooie foto's proberen te regelen :)

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie