Zandor oefenen M1 in de wei

Moderators: RianneH, Neonlight, Ymor, balance, Melissa0304

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

boemel

Zandor oefenen M1 in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-10 10:03

Lang geleden dat ik foto's geplaatst heb. De laatste waren van vorig jaar april tijdens onze 1e B wedstrijd.
Volgende week gaan we voor 't eerst M1 starten. Thuis gaat het al best fijn, maar op concours kan hij tamelijk gespannen zijn en daardoor erg terughoudend. Ik verwacht er dan ook niet teveel van. Leuke oefening zullen we maar zeggen.

Zandor is 6 jaar oud. En ik heb 'm als 4-jarige gekocht als goed zadelmak. Door een blessure heeft hij toen bijna 1 jaar stilgestaan en heb ik 'm als 5-jarige pas op kunnen pakken. Het heeft lang geduurd voordat hij beter in z'n bespiering kwam en op eigen benen kon lopen, maar hij gaat nu steeds fijner aanvoelen.

Ik heb pas sinds kort weer les. Qua verbeterpunten zie ik vooral m'n handen. Teugels korter en handen beter bij elkaar plaatsen. M'n houding is ook niet erg mooi, maar ik hoop dat dat vooral door dit zadel komt. M'n nieuwe zadel bleek niet goed en is voor aanpassing terug naar de fabriek. Dit tijdelijke leenzadel vind ik vreselijk zitten en ik krijg er rugpijn van.
Tot slot: de foto's zijn gemaakt terwijl ik er al een uur opzat. De vermoeidheid sloeg wat toe :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

M1+10

Mijkee_

Re: Zandor oefenen M1 in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 10:16

mooi paard!
wel vind ik hem vrij strak in de bovenlijn :)

-

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-10 10:20

Hij is heel gemakkelijk rond en laag te rijden. De oprichting is pas iets van de laatste tijd en vind hij ook nog wel moeilijk.
Misschien oogt hij wat strak omdat hij kijkerig was op de camera, maar zelf heb ik niet 't idee dat hij normaal strak is.

M1+10

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 10:22

Mooi paard zeg!
Het ziet er mooi actief uit zo op de foto's!

Verder ga ik mee met MI1990: hij mag iets meer ontspannen in de bovenlijn!

Annash

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 11:03

Ik vind het een leuk paard en mooie combinatie.
Let wel op dat je niet inknikt... doe je op bijna iedere foto. Succes!

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-10 11:08

M1+10

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-10 11:09

even dubbele post verwijderd.

M1+10

Annash

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 11:11

Ja, inknikken in je (linker)heup op de foto's (je rijdt meest linksom). Je hangt als het ware mee in de bocht, alsof jij de bocht moet draaien in plaats van je paard. Kijk maar eens goed naar je schouders. Je binnenschouder is op bijna iedere foto lager dan je buitenschouder. En dat komt zo te zien vanuit je heupen. Recht op je paard blijven zitten dus, evenveel druk op beide zitbeenknobbels en tussen de oren van je paard door naar voren kijken. Als je wil kijken waar je heen gaat, probeer dan alleen je hoofd te draaien en dus niet je hele lichaam. :)

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 11:13

boemel schreef:
thanx. Bedoel je inknikken vanuit de heup?

Vinden jullie 'm trouwens hier ook strak in de bovenlijn?

http://horsevisual.nl/shop/web/showImag ... 17.jpg#img

http://horsevisual.nl/shop/web/showImag ... 19.jpg#img

Dit is eigenlijk meer 't normale beeld, alleen ik werk er juist naar toe toch wat meer oprichting te krijgen, maar in ieder geval de neus eruit te houden. (best lastig bij hem).

ik vind het beeld op deze foto's mooier, de foto's in je openingspost zijn idd strakker in de bovenlijn waardoor eigenlijk ook nog niet echt spraken is van aanleuning, hij is er gewoon net niet door heen, ik weet dat het lastig is om er een midden weg tussen te zoeken want ik heb het zelfde probleem.

verder vind ik het een mooi paard, het verbeter punt is ontspannender in de aanleuning en in de oprichting er iets meer door heen, en je armen idd, daar ben je zelf ook erg strak voor het oog.

als dit beter gaat gaat het wel goed komen in het M1 +:)+

''Dreams will get you nowhere, a good kick in the pants will take you a long way.''

-- Baltasar Gracian

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-10 11:16

Dacht inderdaad al dat je dat bedoelde. Viel mij ook al op. Ik was af en toe zelf op de camera aan 't letten, maar moet er inderdaad aan denken dat ik niet met m'n hele lichaam aan 't "kijken" ga. :o
Foto's zijn van linksom omdat dat even beter uitkwam qua achtergrond en lichtinval. Ik had 'm in feite al uitgestapt, toen we nog foto's gingen schieten.

M1+10

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 17:28

Wauw wat een knap paard! :)
Erg netjes.

Marene | M1+9 |

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 20:53

Ik vind ook dat hij er net niet doorheen is.
Hij moet een "knikje" in de kaak maken,dat is het net wat meer
nagevelijker,snap je?
Zijn galop is wel mooi berg op en op 1 foto ook net iets meer door de kaak.
Veel overgangen,dan komt dat laatste stukje wel goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 12:51

leuk paardje

probeer wel je handen gelijk te houden en niet zo hoog.
je paard loopt een beetje met zijn hoofd eruit gedrukt zeg maar.
ik zou hem iets wat ronder houden.
ziet er nu gespannen uit en loopt absoluut niet nagevelijk..
probeer zelf te denken aan je "kapstok" voeten.

Grand Prix dressuur
Voor lessen stuur een PB
Geef lessen in Nederland en Mexico
Instagram: tahneeroxii

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-10 17:45

Bedankt voor alle reacties.

De reacties dat hij er daar niet doorheen was en dat 't gespannen oogt klopt ook wel, hij was daar ook gespannen, want de camera was eng. :o
Normaal loopt hij er fijner doorheen en kan ik ook fijner zitten. Ik heb dan absoluut niet 't gevoel dat hij stug of strak is.
Maar qua houding moet ik inderdaad opletten. Hoop wel dat ik op m'n eigen zadel beter zit dan op dit leenzadel, want ik zit best wel ongemakkelijk op dit zadel(en schrok ook wel van m'n houding).

Hij is best een braaf paard, maar wel wat rillerig en als hij iets niet vertrouwd wil hij 't allemaal in de gaten houden en is hij er moeilijk echt doorheen te krijgen. Daar wordt aan gewerkt door veel overgangen en tempowisselingen te rijden, maar het is niet gemakkelijk bij hem en het zal z'n tijd wel kosten.

Ondertussen probeer ik 'm regelmatig mee te nemen het bos in en langs de weg. Doet ie allemaal heel braaf, alleen het is nog wel vaak de kop erop en kijken. 1.5 jaar geleden kon ik helemaal niets met hem. (bokken/ steigeren/ staken). Wat dat betreft ben ik al heel blij dat ik zo ver met 'm ben gekomen.

Indoor is hij erg kijkerig en ik rijd maar een paar wedstrijden puur voor de oefening.
En dan gaan we volgend jaar weer lekker buiten verder.

M1+10

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie