2018: Stippel Fabian en zijn beleerproces

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
AnnetteFlame

Berichten: 1434
Geregistreerd: 31-07-13

2018: Stippel Fabian en zijn beleerproces

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-18 21:06

Hoi allemaal!

Waar wij 2017 nog eindigde met een draadwond op zijn rechterachterbeen, was 2018 op paarden gebied eigenlijk alleen maar FANTASTISCH!! Wat is er veel gebeurd ook

Januari
Fabian zijn beenwond was dicht en genezen, dus kwam het moment dat hij na 3 maand boxrust, weer naar buiten mocht. Ik durfde alleen niet zo goed, omdat ik bang was dat hij door energie explosies weer het draad door zou gaan
Dus ik heb mijn toenmalige juf geappt met de vraag of ik gebruik mocht maken van haar binnenbak. Toen kwam zij met het aanbod om hem gewoon zo lang als mogelijk bij haar te stallen om samen met haar te revalideren dat zijn bewegingen vanaf het begin gecoördineerd konden worden en zodra hij weer helemaal rustig en 'fit' was, kon ie weer naar huis en de groep in. 2 januari ging hij daarheen

Zo gezegd en gedaan, het was maar goed dat we een lange leadrope en touwhalster om hadden gedaan want hij was 1 explosie van steigeren, bokken en rennen. Gelukkig gingen de dagen erna stukken beter en na een week kon hij alweer naar huis!

1.
Afbeelding

Februari t/m half april
Deze maanden bestonden uit twee fysiobehandelingen (omdat ik hem voor het beleren los wou hebben en hij had natuurlijk wel 3 maand boxrust gehad) en we gingen het wandelen naar het bos terug opbouwen en een beetje op een krukje staat etc.. Bokker Sofie kwam langs en maakte foto's. Ook heb ik toen voor het eerst op zijn rug gezeten! Echt maar een paar seconden, toen er weer afgegaan. Dit waren onze laatste maanden dat het bos echt om de hoek was

2.
Afbeelding
3.
Afbeelding
4.
Afbeelding


Omdat het beleren er nu toch echt aankwam en Friesland toch wel ver weg was vanuit Groningen stad, besloot ik een plekje dichterbij te zoeken. Half april verhuisd en bij een nieuwe stal hoort ook een nieuwe juf.

Mei - september/oktober
(Dit is een heel lang verhaal geworden en als je de kleine stapjes niet wil lezen zou ik lekker naar beneden scrollen :D )

Fabian werd 4 in mei en het beleren kon beginnen! We hebben het écht rustig aan gedaan. De eerste lessen bestonden uit grondwerk, longeren en dan puur gericht op tempo controle, liever ontspannen en 'traag' dan gehaast en schieterig omdat we dit onder het zadel ook niet wilden.
De volgende stap was een krukje ernaast, beetje eroverheen hangen. Mijn instructrice is van mening dat ondanks iets nieuw is, je toch al kunt zorgen dat hij daar ontspannen is. Dus ik hing eroverheen, hij liet zijn hoofd hangen, ging kauwen/zuchten en ik ging weer van hem af.

5.
Afbeelding

Dit deden wij zowel links als rechts, voor de symmetrie (en is ook goed voor mij :P )

De volgende stap/les was voet in de beugel en hangen, ontspannen en er weer af, ook weer beide kanten.

Daarna hangen en stappen (beide kanten) met de juf en de eerste x durfde hij bijna niet een stap vooruit te zetten vanwege zijn balans haha

De lessen erna ging hij met hangen steeds stabieler stappen

Dit alles resulteerde erin dat ik 4 juni voor het eerst op deze stal bij deze juf OP ZIJN RUG ZAT, zo magisch en zooo ontspannen ook

Ook dit hebben we meerdere malen bevestigd, alvorens de volgende stap te nemen. Op 21 juni was dan ook het eerste moment dat hij zijn eerste stappen zette terwijl ik er gewoon op zat.

Mijn vakantie volgende en hij had lekker twee weken vrij, daarna had ik het druk op werk dus hoefde hij ook maar 1x in de week te doen

Mijn instructrice doet altijd eerst in stap alles bevestigen en dan pas een gang sneller, zodoende kon ik eind juli hem zelf in stap zetten, sturen en stoppen (nog wel vast met de longeerlijn aan juf)

7 augustus kwam bokker Flux kijken bij een van onze lessen (waar we nog steeds niet meer deden dan eind juli) en echt ik ben nog steeds zó trots op die pony, hij heeft het hele beleren als zo leuk ervaren!

6.
Afbeelding

Eins augustus hebben we ons eerste drafje aan de lijn gedaan en vlak daarna konden we stabiel los stappen. Daarna ging eigenlijk alles zo super snel, het eerste drafje volgde en het voelde vertrouwd genoeg om een zadelverkoper te contacten voor ons eigen zadel :D. Deze kwam half september. Het draven ging een beetje moeilijk (het was natuurlijk allemaal net anders dan normaal) dus dat hebben we aan de lijn gedaan.

Wat ik al zei, het ging sindsdien supersnel. In augustus hadden we ons op de gok opgegeven voor een fotomeeting in oktober met de gedachten dat als het niet lukte, dat we dan gewoon lekker niet gingen rijden, nadat we waren uitgekozen drukte de organisator ook op ons hart dat we niks moesten doen wat nog niet kon

14 oktober brak aan en het was een super zonnige dag met 24 graden en hij deed het zo goed dat ik er zelfs op heb gezeten <3

MP image

7.
Afbeelding
8.
Afbeelding

Amanda Melchior

9.
Afbeelding


Die fotomeeting was voor mij zo'n mijlpaal dat ik zoiets had van als we dat kunnen, dan durf ik ook wel zonder juf op de stappen (in de bak) en ook dat gaat super!

November december

We hebben nu 1x in de week rij les (het beleren is nu echt klaar en bevestigd) en ik ga samen met een vriendin 1x in de week het naar buiten gaan opbouwen. Dit hebben we nu een aantal keer gedaan en zelfs al een stukje los gedraafd <3
Half december hebben we de trailer gepakt en zijn we naar het bos gegaan.

https://gopro.com/v/7aaNpqBpdddw3

Inmiddels kan ik na het rijden al een klein rondje in mn eentje uitstappen buiten!

10.
Afbeelding

Sorry voor het hele verhaal, maar WAT een jaar was dit! 2018 zonder dierenarts kosten. Ik hoop niet dat ik het nu jinx door het hardop uit te spreken na 2 jaar ongeluk. Wat is het beleren ook zo gaaf om 'zelf' te doen met goede begeleiding, ik zou het iedereen aanraden!


AnnetteFlame

Berichten: 1434
Geregistreerd: 31-07-13

Re: 2018: Stippel Fabian en zijn beleerproces

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-12-18 09:53

Dank je wel lieve Flux en ook bedankt voor het mede mogelijk maken van dit prachtige jaar! Van foto's maken tot mentale steun en meegaan op pad met mij en de trailer!! :D

Dank je wel Monique! Die dag ontdekte we sat hij het water echt FANTASTISCH vond! Waar hij thuis echt ruim om plassen heen loopt werd ik daar aan de longeerlijn bijna het water ingesleurd :')

Dank je wel peettante Sofie <3 ook jij bedankt voor de prachtige foto's en de mentale steun! We zien elkaar snel weer!! :D

Kim dank je wel!! Wat een lief bericht :o ik ben echt zoooo blij met de meeting die je hebt georganiseerd. Je bent een top organisator en we hebben echt een heeerlijke dag gehad in Appelscha!

AnnetteFlame

Berichten: 1434
Geregistreerd: 31-07-13

Re: 2018: Stippel Fabian en zijn beleerproces

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-18 10:19

Dank jullie wel kking en Annette! Jullie ook heeel veel fantastische jaren gewenst met jullie 2014 jonkies <3


AnnetteFlame

Berichten: 1434
Geregistreerd: 31-07-13

Re: 2018: Stippel Fabian en zijn beleerproces

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-18 09:35

Dank je wel SiemxFunny!

En thanks peettante Sanne <3 jaaaaa snel eens afspreken!

AnnetteFlame

Berichten: 1434
Geregistreerd: 31-07-13

Re: 2018: Stippel Fabian en zijn beleerproces

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-18 14:12

Wat een lief compliment Rindin! Dankzij jou zittie zo lekker in zn spiertjes!

Dank je wel BvanhetB het was een topmeeting en je foto's zijn echt prachtig!

AnnetteFlame

Berichten: 1434
Geregistreerd: 31-07-13

Re: 2018: Stippel Fabian en zijn beleerproces

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-18 19:07

Bedankt matespony!

Ook bedankt Sammy, nogmaals voor t compliment :D hopelijk wordt 2019 net zo leuk als 2018!

AnnetteFlame

Berichten: 1434
Geregistreerd: 31-07-13

Re: 2018: Stippel Fabian en zijn beleerproces

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-18 22:34

Hihi dank je wel! Hij staat ook op een super stal, echt heel blij mee!!

AnnetteFlame

Berichten: 1434
Geregistreerd: 31-07-13

Re: 2018: Stippel Fabian en zijn beleerproces

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-18 22:12

Jaaaa dat is mijn pony *\o/* *\o/*

Haha, ik dacht wie reageert er nu nog op het topic haha! Maar thanks José, super lief van je!

AnnetteFlame

Berichten: 1434
Geregistreerd: 31-07-13

Re: 2018: Stippel Fabian en zijn beleerproces

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-01-19 15:40

Dank je wel! Hij is van 2014, dus nu 4,5 jaar!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 bezoekers