Een prachtig jaar met mijn Tinker familie!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Lina

Berichten: 392
Geregistreerd: 23-05-16
Woonplaats: Lokeren

Een prachtig jaar met mijn Tinker familie!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-18 22:28

Hoi allemaal!

2019 staat alweer bijna voor de deur, dus ook dit jaar vind ik het leuk een kort overzichtje te maken hoe 2018 voor ons was...

Eerst en vooral schets ik even kort hoe 2017 eruit zag. 2017, was best een heel bewogen jaar.
Mijn allerliefste Leentje werd ernstig kreupel, met de mogelijkheid dat het nooit meer zou goed komen. Uiteindelijk werd het gelukkig wel weer redelijk beter.
Door de blessure van Leentje, kwam ook Molly op mijn pad als 2de paard. En daarbovenop kwam nog eens dat Molly zwanger bleek te zijn en we dus een veulentje konden verwachten voor 2018!
Mijn jaartopic van toen kan je hier lezen:
[RIJ-ITP] 2017 ons enorm bewogen jaar...

JANUARI

Januari was niet zo een heel bijzondere maand. Het rijden met Leentje had ik weer helemaal terug opgenomen na haar blessure en we namen ook terug af en toe wat les in onze mooie Eskadron outfits. *D

Molly begon al best een dikke buik te krijgen, dus rijden deden we niet meer. Wel longeerde ik haar een aantal keer per week zodat ze in conditie bleef.

Afbeelding


FEBRUARI

In Februari, begon ik echt wel aan Molly te merken dat ze het zwaarder kreeg met de zwangerschap. Ik trof haar vaak slapend aan in de stal. En kreeg zelf eens een filmpje van een stalgenoot doorgestuurd waarop ze aan het snurken was!
Omdat we niet wisten wanneer ze exact zwanger geworden was, hield ik haar ook zeer nauwlettend in de gaten om uit te zoeken wanneer het veulen zou kunnen komen.
(zie vorig jaartopic voor het volledige verhaal.)

Afbeelding

MAART

14 maart is toch wel de speciaalste dag uit 2019, en een dag die ik heel mijn leven zal herinneren!
Op deze dag beviel Molly van het schattigste en mooiste merrie veulen dat ik ooit gezien had, Poppy noemde ik haar!
Al sinds begin maart liep Molly rond met een birth alarm, al een week lang werd ik snachts opgebeld als ze plat ging liggen. Maar dit bleek altijd vals alarm te zijn. Mijn geduld en nachtrust werd deze periode zwaar op de proef gesteld maar het was het allemaal waard!
Uiteindelijk werd ik op 14 maart in de ochtend opgebeld door een stalgenoot dat Molly de bevalling had ingezet. Zelf zat ik op die moment op school, maar zo snel ik kon raapte ik mijn boeken bij elkaar en sprong ik in de auto naar stal. Toen ik aankwam lag lieve Poppy al vredig naast Molly in de stal. Ik zelf heb de bevalling net gemist. Maar mijn ouders en twee stalgenoten hebben alles vast gelegd op camera en Molly geholpen waar nodig. Maar alles liep volgens het boekje!


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Eind maart reed ik ook weer een dressuurwedstrijdje met Leentje. Iets waarvan we op een bepaald moment dachten dit nooit meer te kunnen doen. We werden knap 2de tussen de andere Tinkers!

Afbeelding



APRIL

In april gingen Molly en Poppy samen voor het eerst op de weide, het weideseizoen ging van start! Hiervoor gingen ze samen dagelijks in de paddock.
Ik genoot ontzettend hard van mijn prachtige veulen, en knappe moeder Molly die het zo ontzettend goed deed!

Afbeelding

Ook stapte ik voor het eerst in 5 maanden weer eens op Molly. Poppy vond het een beetje gek dat ik op haar mama ging zitten. Als ik een klein stukje ging draven ging ze helemaal rondbokken in de piste. :))

Afbeelding

Ondanks dat er veel aandacht naar moeder en kind ging. Krijgt Leentje uiteraard ook genoeg aandacht, met haar ging het rijden ook erg goed!


MEI

Poppy groeit als een kool, maar slapen op mijn schoot, daar is zeker en vast nog niet te groot voor!
En wat is het leuk als ze dit doet! <3

Afbeelding


JUNI

In juni kocht ik iets waar ik al heel lang van droomde, een eigen trailer! :D

Het eerste uitstapje was met Leentje naar mij thuis, waar we een kleine wandeling maakte.

Afbeelding


JULI

In juli maakte ik de beslissing om Molly en Poppy te verhuizen naar de stalling waar Leentje stond.
Hiervoor had ik Molly en Poppy op een manege staan. Maar omdat het tijdens de zomervakantie best wel druk ging worden met ponykampen, besloot ik ze over te brengen naar Leentje haar stal.
Best wel spannend, want Poppy had natuurlijk nog nooit op de trailer gestaan. Maar alles verliep gelukkig heel vlot!

In juli maakte ik ook enkele leuke uitstapjes met Leentje met onze nieuwe trailer. We ging op schriktraining en gingen ook naar vrienden toe om samen te wandelen! In zebra stijl... <<)

Afbeelding

AUGUSTUS

Augustus werd een spannende maand voor Poppy, want eind deze maand werd ze gescheiden van Molly.
Ik bouwde dit voorzichtig op. Poppy had het al de laatste 2 maand geleerd om even alleen in de stal te blijven als ik met mama Molly iets ging doen. En ook snachts ging ik hun de laatste week voor vertrek al scheiden.

Het trailer oefenen hebben ik en Poppy ook in augustus goed geoefend. Ik heb er voor gekozen haar alleen te vervoeren zonder Molly. Dit heb ik getraind met heel veel geduld en schijfjes wortel als beloning. Uiteindelijk liep ze zeer makkelijk op de trailer. En liep de rit naar haar nieuwe verblijf erg vlot!

Afbeelding

Nadat Poppy gescheiden was van Molly ben ik ook nog op keuring geweest met Molly en Leentje in Kortrijk. Zowel voor mij als voor mijn paarden een totaal nieuwe ervaring. Compleet onverwacht behaalde Leentje een 1ste premie + ster en werd ze ook nog eens dagkampioen! *\%/*
Molly behaalde jammer genoeg net geen 2de premie, waar zij was natuurlijk nog niet in top conditie na de zwangerschap. In 2019 probeer ik met haar opnieuw!

Afbeelding


SEPTEMBER

Poppy had het ondertussen erg naar haar zin op de weide. Ze stond hier samen met een ander merrie veulen van haar leeftijd en een oudere merrie die een beetje als vervang mama fungeerde.

Afbeelding

Ook nam ik Molly voor het eerst mee met de trailer op een workshop vrijheidsdressuur!

http://boktimg.nl/img/m/zeWqv9.png



OKTOBER


In oktober deed ik met Leentje weer mee aan een dressuurwedstrijdje. En wat deed ze het super, ze reed het proefje heel erg netjes!

http://boktimg.nl/img/m/S0wPhi.png


NOVEMBER


De weide waar Poppy opstond zou toch onverwacht te nat worden de komende winter. Dus moet ik opzoek naar een nieuw plekje waar Poppy de komende tijd groot kon groeien. Deze plek vond ik uiteindelijk na een tijdje zoeken. Poppy verhuisde begin november naar een opfok stal, een kwartiertje rijden van mij thuis.
De weide waar ze hiervoor stond was een dik half uur rijden, dus qua afstand was dit zeker en vast een verbetering!
In het begin was Poppy best wel onder de indruk van de grote kudde merrie veulens, waardoor het niet zo soepel ging. Daarom stond ze eerst enkele weken alleen op stal en ging ze overdag buiten met een 3 tal andere veulens die een stukje jonger waren dan zij.
Wel maakten we dikwijls kleine wandelingen aan de hand ook!

http://boktimg.nl/img/m/d78VIZ.png


DECEMBER

Met Poppy op de opfok stal begint het gelukkig beter te gaan. Ze staat sinds een kleine twee weken nu bij de grote merrie kudde en het gaat gelukkig goed! Ze voelt zich al echt op haar gemak!

Leentje deed me begin deze maand wel erg schrikken, toen ze plots een koliek aanval kreeg... Gelukkig was ik er snel bij en is het na uren stappen en een bezoek van de dierenarts weer goed gekomen. Op een bepaald moment dacht ik echt even dat ik haar kwijt ging geraken... Maar gelukkig is Leentje een sterke pony! <3


BESLUIT



Ik denk dat ik wel kan zeggen dat 2018 echt wel een prachtig jaar is geweest!

Ik ging van 1 paard naar 3 paarden. Leentje werd weer redelijk beter na haar blessure en we kunnen weer leuke ritjes maken.
Ik kocht Molly erbij, wat een schat van een paard is ze.
Molly beviel van een prachtig veulen, Poppy!
Ik kocht een trailer waar ik al prachtige uitstapjes met mocht maken!

2019 hopelijk wordt je net zo goed, of wie weet zelf beter? *D
Laatst bijgewerkt door Nadia op 18-12-18 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Teveel zichtbare foto's, omgezet in link

Nadia
Oppermuts

Berichten: 28702
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Een prachtig jaar met mijn Tinker familie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 13:36

Dit past mooi op [EJL-ITP] Een Jaar Lang In The Picture, ik zal het topic verplaatsen.

_Sofie

Berichten: 4432
Geregistreerd: 04-01-09
Woonplaats: Onder de rook van Amsterdam

Re: Een prachtig jaar met mijn Tinker familie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 23:04

Leuke pony’s! En wat is Poppy knap <3

_Lina

Berichten: 392
Geregistreerd: 23-05-16
Woonplaats: Lokeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-18 09:58

_Sofie schreef:
Leuke pony’s! En wat is Poppy knap <3


Bedankt voor je reactie! Ben zelf ook helemal verliefd op Poppy! <3

VanHuisUit

Berichten: 6678
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 09:33

Wat een leuk verslag van een mooi jaar. Wat een prachtig veulen heb je, wordt vast een prachtige poown!.

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Re: Een prachtig jaar met mijn Tinker familie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 09:54

Wat een leuke pony's <3 ga je het veulentje houden?

_Lina

Berichten: 392
Geregistreerd: 23-05-16
Woonplaats: Lokeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-18 16:34

VanHuisUit schreef:
Wat een leuk verslag van een mooi jaar. Wat een prachtig veulen heb je, wordt vast een prachtige poown!.


Dankjewel voor het mooi compliment!

_Lina

Berichten: 392
Geregistreerd: 23-05-16
Woonplaats: Lokeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-18 16:35

Linde99 schreef:
Wat een leuke pony's <3 ga je het veulentje houden?


Bedankt!
Oorspronkelijk was het niet het plan om haar te houden. Maar vanaf de eerste moment dat ik haar zag was ik opslag verliefd. Ik heb ondertussen ook al zo een band met haar opgebouwd, dat ik haar wel ga houden! :D