Haflinger Wimbley onder het zadel!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lovehaffie

Berichten: 893
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Den Haag

Haflinger Wimbley onder het zadel!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-18 18:52

Normaal post ik op bokt alleen topics van Wimbley voor de wagen want tja, dat is wat ik met hem doe! Maar nu zo'n 4 maanden word Wim super gereden door mijn top bijrijder! Na Wimbley zijn blessure aan zijn SI-gewricht ben ik gaan zoeken naar een lichte meid die lekker met hem aan de slag wilde zodat hij zijn lichaam goed gaat gebruiken... En ik ben toch wel heel blij met wie ik gevonden heb! Sinds kort werken ze eigenlijk pas aan aanleuning aangezien Wim veel hulp nodig had om zijn achterkant er bij te houden en als je wat vraagt zichzelf snel vastzet in 1 hoofdhalshouding (dus geen goede aanleuning)!
Een tijdje terug een vriend mee die wat leuke foto's heeft geschoten tijdens haar les! Kijk en geniet! Rijtechnisch commentaar is niet echt nodig want ik zit er dus niet op (doe ik nooit) hahaha

1. Allereerst het stel waar het om gaat!
Afbeelding
2. Warmstappen hoort er ook bij!
Afbeelding
3.
Afbeelding
4.
Afbeelding
5.
Afbeelding
6.
Afbeelding
7.
Afbeelding
8.
Afbeelding
9. Tractors zijn eng als ze langsrijden... Punt (aldus Wim)
Afbeelding
10.
Afbeelding
11.
Afbeelding

Owja het dekje is hebben we gekregen van mijn meninstructrice en tevens Wim zijn masseuse die het probleem bij Wim heeft ontdekt en ons de hele weg heeft begeleid en nog doet! <3 *\o/*

Avalanche

Berichten: 15921
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Haflinger Wimbley onder het zadel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 19:37

Wat mij als eerste opvalt is haar binnenhand, die ligt zo ongeveer op haar bovenbeen. Die hand moet naar voren meegeven, mag nooit terugwerken. Een terugwerkende binnenhand blokkeert het binnenachterbeen. Hand dragen, moet veel hoger, en moet nageeflijk zijn. Deze hand blokkeert en werkt terug.

Ik vraag me ook serieus af hoe je aan een aanleuning werkt. Als je correct zit, je paard niet in de weg zit, paard kan bewegen, en je rijdt hem netjes van achter naar voren in de hand, dan heb je gewoon aanleuning, en dat is eerder het resultaat van gewoon correct rijden dan van er zeer bewust aan werken.

xxwienekexx
Berichten: 3131
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 19:42

Avalanche81 schreef:
Wat mij als eerste opvalt is haar binnenhand, die ligt zo ongeveer op haar bovenbeen. Die hand moet naar voren meegeven, mag nooit terugwerken. Een terugwerkende binnenhand blokkeert het binnenachterbeen. Hand dragen, moet veel hoger, en moet nageeflijk zijn. Deze hand blokkeert en werkt terug.

Ik vraag me ook serieus af hoe je aan een aanleuning werkt. Als je correct zit, je paard niet in de weg zit, paard kan bewegen, en je rijdt hem netjes van achter naar voren in de hand, dan heb je gewoon aanleuning, en dat is eerder het resultaat van gewoon correct rijden dan van er zeer bewust aan werken.

Ik denk dat je hier misschien overheen gelezen hebt ;)

"Rijtechnisch commentaar is niet echt nodig want ik zit er dus niet op (doe ik nooit) hahaha"

xxwienekexx
Berichten: 3131
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Haflinger Wimbley onder het zadel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 19:43

Leuke foto's, leuk om Wimbley weer eens te zien! :D Enne dat dekje is supergaaf, maaruh ik mis t blauwe wel hoor :P

terrabeertje
Berichten: 1090
Geregistreerd: 22-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 19:49

Super leuk paardje!
Ik weet dat jij er niet op rijdt, maar misschien leuk en leerzaam voor je bijrijdster om alsnog de reacties hier te lezen. Ik vind dat bovenstaande reactie fijn opbouwende kritiek is :)

lovehaffie

Berichten: 893
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-18 19:50

xxwienekexx schreef:
Leuke foto's, leuk om Wimbley weer eens te zien! :D Enne dat dekje is supergaaf, maaruh ik mis t blauwe wel hoor :P


Haha de hints zitten er nog wel in (neusriem en beugels) maar ja dit dekje paste de rest niet bij :Y)
Zal is kijken of ik haar binnenkort is leuk op de foto kan krijgen in hun blauwe outfit *D

@terrabeertje: ik vind dit soort advies fijn en handig als iemand bewegend beeld ziet, de geschiedenis en het paard kent en niet direct oordeelt van wat stilstaande plaatjes. :+
Maar voor het beeld: Haar hand ligt niet op haar bovenbeen maar steekt ze uit om hem te begeleiden in zijn buiging, ze 'werken' eraan door nu dus wat meer verbinding te houden waar hij voorheen enkel naar voren moest op eigen benen. Hoe hoger je je handen bij hem houd hoe meer hij zich in zijn eigen houding wringt waardoor je weer los moet laten op beiden handen (volledige verbinding dus weg) en opnieuw moet oppakken. Het is nog best een project wat dat betreft, dit is namelijk iets wat we voor de wagen ook oppakken al werken sommige dingen dan natuurlijk anders. Hij mist ook nog wat kracht en bespiering dus voor ohz en de wagen geldt even kort oppakken en weer geheel los. Dit dus nu opbouwen en eraan werken :j Hopelijk maakt dat wat duidelijk?

Avalanche

Berichten: 15921
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Haflinger Wimbley onder het zadel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 20:01

Ik had daar idd overheen gelezen, lovehaffie :) excuus :)

xxwienekexx
Berichten: 3131
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 20:03

Avalanche81 schreef:
Ik had daar idd overheen gelezen, lovehaffie :) excuus :)

Vond het verder heel netjes geformuleerd hoor, daar niks op aan te merken (weet even niet zeker of t zo overkwam) *\o/*


lovehaffie schreef:
Haha de hints zitten er nog wel in (neusriem en beugels) maar ja dit dekje paste de rest niet bij :Y)
Zal is kijken of ik haar binnenkort is leuk op de foto kan krijgen in hun blauwe outfit *D

Leuk leuk :D

Avalanche

Berichten: 15921
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Haflinger Wimbley onder het zadel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 20:14

Dank je wel :) ik probeer mijn rijtechnisch commentaar idd opbouwend te houden :)

ILoveJip

Berichten: 460
Geregistreerd: 06-06-10
Woonplaats: Thuis :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 16:53

Goede zet om een bijrijder te zoeken om onder het zadel met hem te werken en jullie elkaar zo verder kunnen helpen :)

Misschien een leuke tip voor zowel voor de kar als onder het zadel:
Het paard dat ik rij moest tijdens het opbouwen van zijn spieren veel 'joggen' en van daar uit naar de ontspanning toe komen in het lang laag (in plaats van meer naar voren, juist terug in tempo).
Ik heb dit bij verschillende paarden geprobeerd en ik vind dat het een fijne basis legt waar je steeds naar terug kunt gaan.
Ik merkte dat de paarden daardoor bewuster werden van hun lichaam, meer op de achterhand kwamen en omdat ze moeten wachten ook bewuster reageren op je hulpen.

lovehaffie

Berichten: 893
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-18 22:25

ILoveJip schreef:
Goede zet om een bijrijder te zoeken om onder het zadel met hem te werken en jullie elkaar zo verder kunnen helpen :)

Misschien een leuke tip voor zowel voor de kar als onder het zadel:
Het paard dat ik rij moest tijdens het opbouwen van zijn spieren veel 'joggen' en van daar uit naar de ontspanning toe komen in het lang laag (in plaats van meer naar voren, juist terug in tempo).
Ik heb dit bij verschillende paarden geprobeerd en ik vind dat het een fijne basis legt waar je steeds naar terug kunt gaan.
Ik merkte dat de paarden daardoor bewuster werden van hun lichaam, meer op de achterhand kwamen en omdat ze moeten wachten ook bewuster reageren op je hulpen.


Hoe bedoel je 'joggen'? We rijden hem graag inderdaad lang en laag maar dan valt hij nog snel terug in tempo en laat alles 'los' dus dat is ook nog work in progress maar pakken we zeker elke keer veel mee, geef je been of in mijn geval stem heb je een lama of zijn eigen houding direct weer helaas. We rijden dus veel tempo wisselingen, figuren en veel wisselen in hoofd-halshouding (dat zijn dingen die we inderdaad beide kunnen doen)

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 11:55

lovehaffie schreef:
ILoveJip schreef:
Goede zet om een bijrijder te zoeken om onder het zadel met hem te werken en jullie elkaar zo verder kunnen helpen :)

Misschien een leuke tip voor zowel voor de kar als onder het zadel:
Het paard dat ik rij moest tijdens het opbouwen van zijn spieren veel 'joggen' en van daar uit naar de ontspanning toe komen in het lang laag (in plaats van meer naar voren, juist terug in tempo).
Ik heb dit bij verschillende paarden geprobeerd en ik vind dat het een fijne basis legt waar je steeds naar terug kunt gaan.
Ik merkte dat de paarden daardoor bewuster werden van hun lichaam, meer op de achterhand kwamen en omdat ze moeten wachten ook bewuster reageren op je hulpen.


Hoe bedoel je 'joggen'? We rijden hem graag inderdaad lang en laag maar dan valt hij nog snel terug in tempo en laat alles 'los' dus dat is ook nog work in progress maar pakken we zeker elke keer veel mee, geef je been of in mijn geval stem heb je een lama of zijn eigen houding direct weer helaas. We rijden dus veel tempo wisselingen, figuren en veel wisselen in hoofd-halshouding (dat zijn dingen die we inderdaad beide kunnen doen)



Dat probleem ken ik maar al te goed. Het enige wat idd helpt is heel heel rustig je hand stukje bij beter meer gaan dragen en niet in een keer de juiste dresuur houding aannemen kwa je eigen handen.

Boeiend dat haar hand op dit moment bijna op haar knie ligt. Naar mate het paard sterker wordt kan de ruiter haar handen steeds meer gaan dragen zonder dat het paard in een lama veranderd.

Ik vind dat jullie goed bezig zijn. Lekker veel geduld er mee!

Het terug vallen in tempo en dan pas alles loslaten. Is gewoon een gebrek aan kracht. Ook dat komt vanzelf wel.

ILoveJip

Berichten: 460
Geregistreerd: 06-06-10
Woonplaats: Thuis :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 12:21

Wat ik bedoel is, dat in plaats van dat je het paard terug laat vallen in tempo (activiteit verlies), rijdt je bewust een lager tempo (met behoud van activiteit), dus eigenlijk leg je het basis tempo lager zodat het paard beter in staat is zichzelf te dragen, omdat hij dit in hoger tempo nog niet aan kan. Als hij in dat tempo inderdaad correct los kan laten ga je wat wisselen in tempo, maar bouw dit subtiel op en in kleine hoeveelheden (ik gok dat dit makkelijker is onder het zadel), zodat hij steeds weer terug kan gaan naar de basisontspanning. Het kan inderdaad zijn dat het even duurt voordat het kwartje valt.

lovehaffie

Berichten: 893
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Den Haag

Re: Haflinger Wimbley onder het zadel!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-18 17:43

Thanx! Ja het blijft wel een haf hé... Hij is soms liever lui dan moe, mega snel afgeleid en een stresskip (moet alles zien) dat maakt het soms moeilijk aan dingen te werken 8)7 maar we houden vol en doen gewoon lekker rustig aan! Bedankt voor de tips, ik zal is met bijrijder overleggen of ze er wat mee kan, of dat ze het misschien zelfs al doet (ik ben er natuurlijk niet altijd bij en ben een ohz manegeruiter van 15 jaar terug-niveau zelf _O-)
Ook zal ik het met mijn instructrice de volgende les oppakken hoe en of we sommige dingen aangespannen misschien mee kunnen pakken

lovehaffie

Berichten: 893
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Den Haag

Re: Haflinger Wimbley onder het zadel!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-18 21:52

Lang en laag foto's van gisteren:
Afbeelding

Afbeelding

Kost moeite maar dan zien jullie dat dat ook echt gebeurt haha

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 22:46

Dat ziet er een stuk fijner uit. Is hij flegmatiek aangelegd van zichzelf? Want dan zou ik je willen adviseren om hem meer aan het werk te zetten zodat jezelf meer controle kunt krijgen over het basistempo. Ik ben het volledig eens met het commentaar wat Avalanche81 heeft gegeven. Heel veel succes met je paardje!

Avalanche

Berichten: 15921
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Haflinger Wimbley onder het zadel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 22:49

Veeeel beter!!! Dank je Maria :)
Probeer vanuit deze houding hem wat actiever te krijgen in de beweging, beetje meer impuls :) komt goed!

lovehaffie

Berichten: 893
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-18 00:26

Dat doen we dus ook inderdaad maar dat is dus best lastig zoals ik hierboven schreef vliegt hij omhoog bij been of stem... Maar heb ik dus goed begrepen dat jullie dit een beetje bedoelde! Werken moet hij zeker, zoals hierboven beschreven, constant figuren, tempowisselingen... Eigenlijk altijd alles wisselen. De bovenstaande foto's zijn overigens niet gemaakt met een les en door een medestalgenootje (ik was er zelf niet en had haar ook nog niet gesproken). Misschien maakt dat okk wat verschil, ze is in elk geval retetrots dat hij zo zakt nu dus denk dat het wel goed zit :o

Avalanche

Berichten: 15921
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Haflinger Wimbley onder het zadel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 01:02

Wat je kan doen..... kan je bijrijder goed zitten? Dan kan ze, door haar bekken achterover te kantelen, hem met haar zitbeenknobbels die hulp geven, in plaats van been. Dat moet je wel even aanleren, zodra hij erop reageert met een voorwaartse reactie, belonen met je stem. Als hij niet gelijk reageert, even been aanleggen, en weer los. Maar hij zal het snel snappen, voor paarden is het een heel logische hulp, en het is iets waar ze van nature op reageren. Meestal leren wij ze dat weer af, maar als hij doorheeft dat hij daarop mag reageren en dat dat de bedoeling is, zal hij voorwaarts gaan zonder omhoog te komen. En dan gewoon in deze houding blijven rijden, neem je met draf een pasje wijken mee, dan weer recht, even wat verruimen en weer terug. Veel draven, is goed voor hem.

lovehaffie

Berichten: 893
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Den Haag

Re: Haflinger Wimbley onder het zadel!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-18 03:35

Hij doet het dus sowieso bij voorwaarts moeten als hij laag is, voor de wagen bijvoorbeeld ook (dan kom ik niet eens verder dan stem want zweep voor voorwaarts gebruik ik zelden)...
Denk dat we gewoon veel moeten oefenen en hij vanzelf snapt dat als hij laag is hij ook best door (en vooral ruim) kan blijven lopen :-)

Vind je tips overigens fijn hoor! Maar heb wel het gevoel je je echt een ruiter bent en niet heel erg veel affiniteit hebt met mennen? Wimbley doet beide en kent dus van beide de hulpen en zie veel van wat je zegt terug wat wij oa al voor de wagen doen en dus ook ohz word meegepakt (we zijn zoveel als mogelijk in elk geval bij elkaars lessen ivm verbindingen leggen tussen de 'werkzaamheden'.
Vooral veel verschillende dingen doen in het rijden inderdaad, Wijken is voor de wagen wel lastig maar geloof dat ze dat wel meepakt zelfde als schouderbinnenwaarts(?) en dat soort termen, natuurlijk wel allemaal vrij basic en niet te lang omdat hij vooral kracht nog moet krijgen achter.

Grappige is dat hij bij haar beter zakt en blijft tegenwoordig dan bij mij voor de wagen... Ach we hebben geen van allen haast en met tips en tricks van her en der is fijn.

Maar dit is dus wel waarom ik zei rijtechnisch advies is niet echt nodig, ik weet lang niet alles waarom of hoe en wat ze precies doen en foto's zijn helaas maar korte moment opname, mocht er echt interesse zijn wil ik best is een stuk les filmen als ik haar (en haar instructeurs) toestemming ervoor krijg? :=

Avalanche

Berichten: 15921
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Haflinger Wimbley onder het zadel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 04:00

Graag :)

Ik ben idd met name een ruiter, al werk ik wel met lange lijnen, maar dat is dan ondersteuning voor het werk onder het zadel.
Die hulp die ik beschrijf, lokt eigenlijk het paard uit om de rug bol te maken, en te ontspannen, en vanuit daaruit zou hij dus laag moeten blijven in het voorwaarts gaan. Ik gebruik hem vaak bij paarden die het moeilijk vinden om omlaag te komen en het contact met het bit te zoeken, juist door dan de zit te gebruiken als voorwaartse hulp, en het paard op die manier uit te nodigen zich los te laten achter de schoft, voorkom je zo'n reactie op het been. En dan kun je je been doelmatiger gebruiken om te begrenzen.

Op het moment dat ik met de lange lijnen werk is dat niet aan de orde, dan gebruik ik de lijn die langs de achterkant loopt voor begrenzing, en vraag ik door de binnenste lijn iets mee naar voren te geven toch ook in de overgang het hoofd laag te houden. Vandaar ook mijn reactie op haar handen, die op de eerste foto's op haar bovenbeen liggen: op met moment dat de binnenhand strak is, blokkeer je het achterbeen, waardoor het paard vanuit het binnenbeen probeert hoger in tempo te komen, of een overgang te maken, en dat kan alleen maar door de rug hol te maken, en dus komt ie omhoog.

Door je hand mee te geven, opzij en naar voren, geef je het binnenachterbeen ruimte, en dat maakt bij mij geen verschil of ik erop zit of met lange lijnen werk. De zit is dan de extra hulp, die en voorwaarts is, en het paard uitnodigt zich ofwel los te maken achter de schoft, of los te blijven, en dan blijft hij laag.