365 dagen met Eppie (v. Westenwind): angst... NK... cross?!

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Odysseus

Berichten: 22472
Geregistreerd: 15-06-07

365 dagen met Eppie (v. Westenwind): angst... NK... cross?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-18 13:19

Precies een jaar geleden verkocht ik mijn droompaard Femme Fatale. Zwart, 174 cm hoog, bloedmooi. Maar het rijden ging steeds meer gepaard met angst, tot een punt dat ik niet verder kwam dan een volte bij A en op werk al buikpijn had als ik er 's avonds "weer op moest". De keus om haar te verkopen was loodzwaar. Ik moest mijn tekortkomingen als ruiter en persoon accepteren en met haar verkoop moest ik ook afstand doen van mijn "dressuurdromen" die ik met haar had.

Na vele tranen en veel paarden geprobeerd te hebben vroeg ik mij af of de paardensport nog wel wat voor me was... Nou, nog ééntje proberen dan.... Een wat kleine gek gekleurde vosmerrie. Die was toch wel heel erg leuk. En braaf. En lief... Niet veel later gekeurd en aangekocht. De beste keus die ik ooit had kunnen maken.

Nog nooit in mijn leven had ik KNHS wedstrijden gereden. Startkaart, MijnKNHS, hoe werkt dat allemaal? Toch maar eens proberen, het ging thuis toch best lekker... Nu een jaar later hebben we 17 eerste prijzen gewonnen. In totaal 58 winstpunten verzameld. Ons PR van 221 (73,67%) een aantal maal mogen behalen. En daarnaast de titels van Utrechts Kampioen, Zeeuws Reserve Kampioen, Hoogste score (dagprijs) Cavalor Team Challenge en overall winnaar CH Haarlemmermeer op onze naam mogen schrijven. En als kers op de taart: brons op het NK.

Ik hoop dat jullie net zo genieten van de foto's als hoe ik elke dag van haar geniet. Foto's zijn vrijwel allemaal gemaakt door Timo Martis Fotografie.

Onze eerste shoot: de vierde keer dat ik op haar reed en meteen "even" naar het bos voor foto's
Afbeelding
Afbeelding

De eerste echte sjerp. Utrechts Kampioen:
Afbeelding

Gevolgd door een bronzen plak met een gouden randje op het NK in Ermelo. Wát zat het dicht op elkaar.
Afbeelding

Zeeuws Reserve Kampioen:
Afbeelding
Afbeelding

Mijn fantastische vader die nauwelijks wat van paarden afwist en zich heeft ontwikkeld tot chauffeur, groom en trouwste fan
Afbeelding

Misschien is ze met 1.64m en stekelharige kleur niet het typische, hoogbenige zwarte dressuurpaard. Maar voor mij is ze perfect.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Als je me een jaar geleden had gezegd dat ik zelfs met plezier waterbakken, boomstammen en andere ellende zou springen had ik je voor gek verklaard. *\o/* We maken er ook een cross/springpaard van. Eppie begrijpt de techniek prima, ik moet nog even oefenen op mijn zit :+

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



De opbrengst van 365 dagen Eppie: heel veel plezier, genot, mooie herinneringen en een vol prijzenbord. Hopelijk wordt 2019 net zo'n fantastisch jaar met heel veel mooie ervaringen.

Afbeelding



Odysseus

Berichten: 22472
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-18 13:49

Getup schreef:
Geweldig dier! Maar ook eh....Utrechts Kampioen en Zeeuws reservekampioen ?

Zo leuk,als je echt met plezier op je paard kan gaan zitten.

En zag Femme Fatale op uitslagen lijsten voorbij komen;die doet t ook goed ,he


Indoor Utrechtskampioen en Outdoor Zeeuws Reserve. Van vereniging gewisseld.

Femmie doet het inderdaad super, zelfs internationaal boven de 70%. Ze staat op een steenworp afstand van mijn stal, ben laatst nog langs geweest om haar even gedag te zeggen. Die is ook helemaal op de juiste plek terecht gekomen.

Iedereen bedankt voor alle leuke en lieve reacties! En zelfs een bron van inspiratie, wat leuk om te horen. Ik ben namelijk echt geen profi ruiter. Op wedstrijd loop ik vaak verdwaasd rond en kijk ik vooral heel erg op tegen de anderen in mijn rubriek :o }:0 Ik voel me dan ook echt niet bijzonder haha. Sterker nog, ik voel me met Eppie soms een beetje de vreemde eend :+

Odysseus

Berichten: 22472
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-18 22:30

zodiacje schreef:
MacavityL schreef:
Plezier is uiteindelijk toch het allerbelangrijkste. Niettemin, mooie prestaties, gefeliciteerd!

Ben eigenlijk wel benieuwd naar wat bewegend beeld van jullie. :o


Ja ben ik ook heel benieuwd naar!
Ziet er uit als een bewegingsmonster!



Er zitten heel veel versnellingen op, maar die krijg ik er zelf niet allemaal uitgereden. Als mijn trainer haar rijdt is het een compleet ander dier. :+

Hier nadat hij haar gereden had. Onder hem is het nog veel meer heffing in het voorbeen en beter doorkomen achter. Ik kan dat nog niet zo handig aan elkaar rijden...
Afbeelding


Mijn trainer komt tevens van de Spaanse Rijschool en werkt nu ook wekelijks met haar aan de hand om haar te leren verzamelen.
Afbeelding


Meest recente bewegende beelden is dit. Zit wel wat draf en normaal galopwerk in om een idee te krijgen. Onder mij is het zeker niet de nieuwe Totilas :+ Zeker niet in een springzadel haha.

Odysseus

Berichten: 22472
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-18 13:12

Wat een hoop reacties!! Super leuk en lief!


Dee_Es schreef:
Ik vond Femme Fatale heel tof. Je liet het rijden er heel eenvoudig uit zien dus ik was verbaasd toen jullie struggles bleken te hebben maar je hebt zowel voor haar als jezelf denk ik een heel eerlijk besluit genomen. En deze merrie vind ik misschien nog wel leuker. Ik hou van aparte vosjes en zo te zien wil ze graag voor je werken. Lekker van genieten. Ik rij ook een vosje die niet erg bij mijn beeld van een sportpaard past maar ik heb plezier voor 10 met dat beest en dat is toch het allerbelangrijkste.

Ik denk dat je aan Eppie een maatje voor het leven hebt en dat is nog veel meer waard dan rozetten en winspunten.


Het rijden was 90% van de tijd heel eenvoudig met haar. De eerste twee jaar was ze overwegend braaf, het laatste jaar gingen we als combi sterk achteruit. Het was een heel fijn dier, totaal niet kijkerig of schikkerig. Maar wel ééntje waar je altijd scherp op moet blijven. Ik ben dan toch gewoon teveel een amateur, die 's avonds na werk lekker ontspannen wil rijden. En niet continue super geconcentreerd moet rijden zodat mijn paard niets geks doet. Spanning bouwde ze van binnen op en dan kwam dat er soms als een explosie uit, waarbij ik vaak net aan bleef zitten (of niet :+ ) . Ik ben gewoon geen held. Tijd lang heeft mijn (voormalig) trainster haar 4 dagen per week gereden en ook nog een tijd een springruiter erop. Maar zelfs daarna was mijn vertrouwen zo beschadigd dat zelfs een "fijne rit" niet als zodanig voelde. Het voelde meer als "zo dat heb ik weer overleefd"... Steeds vaker had ik allerlei smoesjes waarom ik er niet op ging: "Teveel wind, teveel regen, te fris, te weinig tijd... Oeps nu heeft ze al een week niet gelopen... Nu ga ik er helemaal niet meer op" en het hoofdstuk "wedstrijden rijden" was al helemaal van de baan. Inmiddels loopt ze internationaal met haar nieuwe amazone, die zijn twee handen op een buik.

De angst zat ook zo in mijn systeem dat ik de eerste weken Ep zelfs nog met een bokriempje aan het zadel heb gereden... (Achteraf moet ik daar heel erg om lachen haha). Als ze een keer iets het teugelcontact verbrak dan zat ik al met een hartslag van 160 want zo begon de rodeo bij Femme. Ik weet ook de eerste keer nog dat ik er thuis op ging, onder begeleiding van mijn trainster. Die me direct de "enge" hoek in stuurde, die ik al máánden had ontweken met Femme }:0 . Het heeft zeker echt wel enkele maanden geduurd voor ik dat al die spanning in mijn systeem kwijt geraakt ben. Inmiddels kan ik zeggen dat ik helemaal angstvrij ben. Zelfs als het windkracht 8 is en de ingepakte hooibalen keihard klapperen op de korte zijde rij ik er nog met een lange teugel langs en dénk ik er niet eens aan. Heerlijk.

Pippaa schreef:
Wat heeft ze een goede en eerlijke uitstraling. Aan haar blik kan je zien dat ze een paard is wat heel veel vertrouwen kan geven. Prachtig dier. Wat fijn dat jullie elkaar hebben gevonden en nu zo heerlijk veelzijdig aan het werk zijn! Geniet nog maar langs tijd van elkaar!



Dankjewel! Ze is inderdaad zo betrouwbaar... Voor de ereronde op het NK scheet ik best wel een beetje in mijn broek :+ Je ziet altijd wel een paar paarden op hol slaan, ik zag mezelf al met 120 km p/u door die baan gaan zodra die muziek aan ging. De twee andere paarden gingen inderdaad direct er vandoor. Maar die van mij liep alsof ze het dagelijks deed. Vandaar ook het blije handje op de foto in de lucht, ik durfde warempel mijn teugel los te laten zo safe voelde het aan haha.

Ze heeft laatst ook voor het eerst "gebokt" (tussen aanhalingstekens, want meer dan een paar bolle galopsprongen waren het niet :') ) nadat ze blij was na een sprong. En ik was niet eens bang, ik moest er vooral heel hard om lachen.



LuffB schreef:
Geweldige eppie!

Ik ben zo blij voor je dat je haar tegen bent gekomen! Kijk eens naar wat een geweldige stappen je samen met haar hebt mogen en kunnen nemen!
Ook ben ik heel blij dat we ons eerste dressuur seizoen zo samen zijn begonnen. Mijn eerste opmerkingen van : die van jou is wel een paard toch? Brak meteen het ijs en nu zijn we echte vosse vriendinnetjes!
Kan niet wachten tot we volgend seizoen cross maatjes kunnen worden ;) hahaha


Haha die opmerking heeft echt het ijs gebroken en ik vind het zó leuk hoe wij nu met elkaar omgaan. Super veel zin in wat 2019 ons samen gaat brengen, ik kan niet wachten op het crossen met je! *\o/*

Odysseus

Berichten: 22472
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-18 13:31

Ellen001 schreef:
Gefeliciteerd met je topper. Leuk paard en wat een resultaten!

Ik (50+) heb ook zo'n fijn Westenwindje! We doen dressuur, oefenspringen en oefencrossjes.
We gaan ook vaak het bos in.

Zie ook het topic over Westenwind-nakomelingen.

[ [url=m/ZvJ5ZZ.jpg]Afbeelding[/url] ]



Super leuk om andere Westenwindjes te zien, en wat zijn ze allround!! Ik meld me zeker even aan in jullie topic. :)

Odysseus

Berichten: 22472
Geregistreerd: 15-06-07

Re: 365 dagen met Eppie (v. Westenwind): angst... NK... cross?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-18 09:51

Bedankt!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 1 bezoeker