Fries Floyd (Z2) op wedstrijd; als winnen niet je doel is.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eclare

Berichten: 742
Geregistreerd: 11-06-08
Woonplaats: Hoeksche waard

Fries Floyd (Z2) op wedstrijd; als winnen niet je doel is.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-18 15:00

Hallo!

Floyd is een 9-jarige fries van Maurus441 x Beart411 en nu 5 jaar in mijn bezit. We starten sinds maart Z2 en zijn nu Z2+9. We trainen rustig door tot het ZZ-licht, hier moet hij nog wel wat sterker en handiger voor worden.

Hierbij wat foto's van Floyd op wedstijd 14-07 tijdens de stal Midler Bokaal. Wij hebben alleen meegedaan aan dressuur aangezien dat voor hem altijd al heel spannend is op ''ander'' terrein. Dus springen en crossen erbij had voor zijn koppie teveel geworden.
Mijn doel was:
De proeven zo ver mogelijk uitrijden en er voor hem zo'n goed mogelijke ervaring van maken.

Nu gaat hij niet rennen of bokken, Floyd bevriest. Hij kruipt het liefst in mijn binnenzak en gaat heel erg op de rem lopen als hij iets eng vind. Over een stuk van 10 meter kan ik gerust 30 minuten doen als ik er op zit, ernaast volgt hij mij en durft hij gewoon. Met een ander paard of persoon ernaast is hij ook een stuk stoerder, maar alleen vind hij het echt heel eng. Hij vind vooral auto's en trailers eng (terwijl hij gelukkig wel zo de trailer oploopt).

Met losrijden was hij nog redelijk bereikbaar, er waren veel andere paarden, alleen de kant waar de auto's langs reden vond hij zoals verwacht eng.
Toen naar de ring toe en de jury zat in een auto en achter de jury reden de andere auto's/trailers op en van het terrein af. Alle oefeningen op de jury af waren zeer inspannend voor hem, van de jury af ging daarentegen erg makkelijk :+ .
We hebben beide proeven t/m het een na laatste onderdeel afgereden en vervolgens heb ik afgegroet. De 2e proef ging wel gelukkig al een stuk beter dan de eerste dus daar was ik al ontzettend blij mee!
Hij heeft zich sowieso beter kunnen houden dan ik had verwacht en was ontzettend trots op hem.
Wel is nu heel duidelijk geworden dat ik hier zeker meer energie in zal moeten gaan steken dus ik heb besloten op wat andere terreinen met hem te gaan trainen en we doen bijvoorbeeld ook mee met een fotomeeting komende maand.

Mochten jullie hier nog leuke tips/ideeën voor hebben dan mag je die altijd achterlaten.

Onze voorgande topics:
Dressuurfries Floyd (Z1) aan het werk
Dressuurfries Floyd aan het werk (Z1) en boscrossen!
Knappe dressuurfries Floyd aan het werk!
Friese krachtpatser Floyd door de jaren heen!

En dan nu de foto's! Want die zijn wel goed gelukt al zeg ik het zelf.
(Gemaakt door xxwienekexx)

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

Bedankt als je alles gelezen hebt, of naar de foto's hebt gekeken :D .
Laatst bijgewerkt door Eclare op 25-07-18 15:29, in het totaal 1 keer bewerkt

sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Re: Floyd (Z2) op wedstrijd; als winnen niet je doel is.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 15:03

wat heb jij hem ontzettend fijn aan het lopen. Ook je teugel gebruik vindt ik echt fantastisch, wordt hier heel blij van. Kunnen veel van leren!

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Floyd (Z2) op wedstrijd; als winnen niet je doel is.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 15:05

Stoere bok. Maar als bewijs dat ik de tekst gelezen heb, de meeste punten heb je op bekend terrein bij elkaar gereden?

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 15:06

Wauw wat een gave combinatie zijn jullie! *\o/* Wat een knap paard! Ik vind het heel fijn ogen, echt leuk om naar te kijken. Hij lijkt heel soepel en los in zijn lijf en volgensmij hebben jullie er samen heel veel plezier in (ook al vind hij het eng, dat zou je vanaf de foto's niet zeggen)!

Heel veel succes verder, ga meteen je andere topics bekijken :)

Sill_Monster
Berichten: 977
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 15:06

Heel mooi <3

FriesWytske
Berichten: 9899
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 15:07

Vind het er netjes uit zien. Wat ik met de merrie waarop ik rijd heb gedaan, vanwege haar spanning. Is heel veel naar buiten gaan. Dingen laten zien. En haar daardoor laten merken dat het helemaal niet erg is dat ze iets spannend vind. Maar dat ze wel door kan lopen, ook al vind ze het spannend. En ik leg ook niet de nadruk op die spanning. Als ik jouw tekst lees, krijg ik dat gevoel namelijk wel een beetje. Ga als zingen, kletsen noem maar op tegen je paard. Ook al mag het officieel niet. Je kunt het ook zo doen, dat een jury het niet merkt. Dus van de jury af en heel zachtjes.

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Floyd (Z2) op wedstrijd; als winnen niet je doel is.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 15:15

Prachtige combinatie!

Eclare

Berichten: 742
Geregistreerd: 11-06-08
Woonplaats: Hoeksche waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-18 15:16

Rex_Rolfo schreef:
Stoere bok. Maar als bewijs dat ik de tekst gelezen heb, de meeste punten heb je op bekend terrein bij elkaar gereden?


Ook wel op andere terreinen hoor, maar op mijn oude stal wordt elke zomermaand een 2-daagse georganiseerd dus daar deden we vaak mee en nu nog steeds. Dat is gewoon een fijne locatie om te starten en ook gezellig doordat daar heel veel bekenden starten.

Ik heb ook zeker wel punten op andere terreinen gereden alleen is dat vaak in de herfst/winter. Binnenbakken vind hij minder eng doordat hij kan overzien wat er gebeurd. In buitenbakken veranderd er vaak te veel waardoor hij zich afsluit. Dus de oefening voor ons gaat vooral buitenterreinen zijn.

FriesWytske schreef:
Vind het er netjes uit zien. Wat ik met de merrie waarop ik rijd heb gedaan, vanwege haar spanning. Is heel veel naar buiten gaan. Dingen laten zien. En haar daardoor laten merken dat het helemaal niet erg is dat ze iets spannend vind. Maar dat ze wel door kan lopen, ook al vind ze het spannend. En ik leg ook niet de nadruk op die spanning. Als ik jouw tekst lees, krijg ik dat gevoel namelijk wel een beetje. Ga als zingen, kletsen noem maar op tegen je paard. Ook al mag het officieel niet. Je kunt het ook zo doen, dat een jury het niet merkt. Dus van de jury af en heel zachtjes.

Dankje! Dat is inderdaad wat iik nu dus ook meer met hem moet gaan doen! Ik ben eigenlijk ook nog opzoek naar schriktrainingen maar dan te paard.
De druk ligt verder niet zo op dat hij wat spannend vind hoor, alleen ik heb er nu met de wedstrijd bewust rekening meegehouden omdat ik weet dat hij het spannend vind en het dan niet eerlijk vind om hem te gaan pushen. Ik kan hem ook niet overbluffen als het ware ik moet hem met mijn stem begeleiden om weer een stap te zetten als hij stil staat, ruw of hard tegen hem zijn werkt averechts. Tijdens mijn proef genoeg beloond en gepraat tegen hem, juist doordat ik wist dat ik ging afgroeten :') .

@De rest
heel erg bedankt voor de mooie en lieve complimenten!

Puccini
Berichten: 85
Geregistreerd: 05-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 15:21

Oh wat ziet dat er goed uit! Wat een mooi voorbeeld ook! Heel veel succes!!

Orlinapaard

Berichten: 260
Geregistreerd: 21-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 15:41

Mooi paard! Je rijdt hem netjes! Waarom heb je beide proeven tem het een na laatste onderdeel afgereden en daarna afgegroet? Dan kan je toch net zo goed de volledige proef uitrijden? :o

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 15:43

Wat een onwijs knap dier en lovenswaardig dat jullie op eigen wijze al zo ver zijn gekomen.

Jouw beschrijving van het op de rem gaan en bevriezen in spannende situaties herken ik enorm van mijn IJslander en die is dan niet meer in beweging te krijgen, tenzij ik afstap. Gelukkig komt dat laatste zelden meer voor.

Wij rijden dan geen dressuurwedstrijden, maar sinds kort beschik ik over vervoer en ik neem hem nu mee naar verschillende terreinen en activiteiten om hem meer zelfvertrouwen te geven.

Eclare

Berichten: 742
Geregistreerd: 11-06-08
Woonplaats: Hoeksche waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-18 17:42

Orlinapaard schreef:
Mooi paard! Je rijdt hem netjes! Waarom heb je beide proeven tem het een na laatste onderdeel afgereden en daarna afgegroet? Dan kan je toch net zo goed de volledige proef uitrijden? :o


Als je denk dat het nog wel redelijk is gegaan wel ja. Maar ik had een aantal oefeningen (oa vliegende wissels op de c, zigzag appuyement naar de c en het binnenkomen naar de c) waarvoor ik al 2en rekende. Ik bedoel als ik een vliegende wissel moet rijden op C en hij gaat de hoek ervoor al in een langzame draf en pas de hoek na de c weer in galop dan is het gewoon niet getoond. Dus winst zat er sowieso al niet in en daar had ik me ook op ingesteld en dat is ook niet erg. Maar om dan mogelijk verlies te rijden is ook weer zo wat. :+

@Wijslander, (wat een ontzettende leuke naam!) dankje! Dat laatste gaat dus inderdaad ook mijn bedoeling zijn. Merk je al verschil?

FriesWytske
Berichten: 9899
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Fries Floyd (Z2) op wedstrijd; als winnen niet je doel is.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 18:07

Pushen moet je inderdaad niet bij zo'n paard doen. Dat werkt averechts. Belonen is in een proef de enige oplossing. Ook al gaan er dan nog dingen fout.

Paardenfan25
Berichten: 1274
Geregistreerd: 05-06-15

Re: Fries Floyd (Z2) op wedstrijd; als winnen niet je doel is.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 18:10

Die laatste foto is echt mooi. Leuke combinatie zijn jullie zeg

Denise_Storm

Berichten: 2370
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Fries Floyd (Z2) op wedstrijd; als winnen niet je doel is.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 18:19

Wat een heerlijk dier! En wat rijd jij hem fijn, ook heel eerlijk naar het paard toe om niet voor de winstpunten te gaan als die het zo spannend vindt. Maar wat is die knap! <3

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 18:19

@ TS we zijn nu pas 2 keer weg geweest met de trailer, dus ik durf nog niet te zeggen of het helpt. Het ging beide keren wel beter dan ik verwacht had, dus dat is fijn. En wat hierboven wordt gezegd: belonen werkt goed. In ons geval vooral voedselbeloning. Dus afgelopen zondag tijdens een lesje crossen heb ik onbeschaamd met snoep rondgestrooid. Na de les gedroeg hij zich erg trots, dus ik denk dat deze aanpak wel gaat werken met genoeg herhaling.

Naast deze heb ik ook nog een jonkie dat juist altijd voorwaarts reageert op spannende dingen en dat vind ik in alle eerlijkheid toch wel een stuk makkelijker!

Eclare

Berichten: 742
Geregistreerd: 11-06-08
Woonplaats: Hoeksche waard

Re: Fries Floyd (Z2) op wedstrijd; als winnen niet je doel is.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-18 22:07

@FriesWytske,
Precies, we doen het stapje voor stapje. Hij loopt al steeds zelfverzekerder over ons uitrij pad heen!

@Paardenfan25,
Dankje, ik ben ook echt heel blij met die foto!

@Denise_Storm, dankje! Knap is hij zeker!

@Wijslander,
Voedselbeloning heb ik ook eens geprobeerd om een stuk van stal af te komen maar dat werkte toen niet echt. Hoe pas jij het toe?
Het laatste ben ik het ook wel mee eens hoor, al moet ik zeggen dat als Floyd een nieuwe stap neemt dat hij zichzelf ook heel stoer vind en dat gevoel is toch ook wel heel mooi!

maras

Berichten: 2342
Geregistreerd: 04-06-06

Re: Fries Floyd (Z2) op wedstrijd; als winnen niet je doel is.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 22:26

Wat een ontzettend fijne moment opname geeft de laatste foto weer ; een tevreden paard en een terecht trotse amazone! Mooi hoor.

Eclare

Berichten: 742
Geregistreerd: 11-06-08
Woonplaats: Hoeksche waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-18 08:56

maras schreef:
Wat een ontzettend fijne moment opname geeft de laatste foto weer ; een tevreden paard en een terecht trotse amazone! Mooi hoor.


Dankjewel! Vind het ook een hele mooie foto!

Lynnieej
Berichten: 113
Geregistreerd: 08-04-10

Re: Fries Floyd (Z2) op wedstrijd; als winnen niet je doel is.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 09:46

Wát een prachtige Fries! <3 Ontzettend gave foto's ook. Ik vind dat je hem heel netjes rijdt!

Mijn (helaas inmiddels overleden) Fries vond ook altijd alles eng: fietsers, auto's, andere paarden en ga zo maar even door. Hij reageerde alleen het tegenovergestelde: hij peerde er tussenuit wanneer hij iets spannend vond. Ik kan niets anders meegeven dan het inderdaad 'gewoon' veel oefenen. Naarmate ze vaker iets zien wordt het hopelijk minder spannend.

Succes met je knapperd!

Ann_Pam

Berichten: 2169
Geregistreerd: 30-09-08
Woonplaats: Nederland

Re: Fries Floyd (Z2) op wedstrijd; als winnen niet je doel is.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 09:50

Ziet er erg vriendelijk uit het rijden!

Eclare

Berichten: 742
Geregistreerd: 11-06-08
Woonplaats: Hoeksche waard

Re: Fries Floyd (Z2) op wedstrijd; als winnen niet je doel is.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-18 09:46

Bedankt!

Ja, het wordt inderdaad gewoon veel oefenen en doen. Komt wel goed!

overzee2

Berichten: 666
Geregistreerd: 13-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 09:50

prachtige combinatie!

Ik vond het een eye opener hetgeen Tristan Tucker zei over de transfer van ernaast en erop. Die maken paarden niet automatisch of helemaal niet en daar zit soms de sleutel.
Nou hoe het ook loopt, je bent Z2 en rijdt m geweldig (wil dus niet betweterig overkomen maar vond dat een heel goede uitleg en cursus van hem om die transfer echt heel expliciet aan te leren)

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Fries Floyd (Z2) op wedstrijd; als winnen niet je doel is.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 10:41

Het ziet er ontzettend fijn uit! Geweldig!

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Fries Floyd (Z2) op wedstrijd; als winnen niet je doel is.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 14:27

Mooie krachtige foto die ene in draf!