Trainingsvideo met PRE Romero

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Trainingsvideo met PRE Romero

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 15:53

Afbeelding
Omdat ik altijd een scherp oordeel heb over andermans rijderij, vind ik het wel zo fair om van mezelf ook af en toe eens wat te laten zien. :D Ook werd ik door het topic van Mirjamalvaro geprikkeld om me in de discussie te mengen met beeldmateriaal.
Dus zodoende. Helaas is het filmpje wat ver weg, maar ik hoop toch dat het een beeld geef van mijn dagelijkse training.

Ik rijd nu een half jaar met Romero. Romero is een 8-jarige PRE met een bijzonder karakter. In het begin sloot hij zich helemaal voor me af. Kon rustig na het rijden hem laten staan in de bak, en hij verzette geen stap. Hoofd omlaag en 'weg' was hij. Met wat grondwerk heb ik dat er redelijk snel uit gekregen en ik kreeg steeds beter contact met hem.
In het begin wilde hij ook echt niet lopen. Was erg slecht aan het been maar ook tegen het been. Met het wisselen van wat harnachement ging dat steeds ietsje beter. Hij had in het begin veel mondstress en door bitloos te gaan rijden werd dit minder. Daarna merkte ik dat bitloos ook niet optimaal was, en nu rijden we wel weer met een ongebroken trens.

Mijn doel: Blij paard, blije ruiter :) Ik wil vooral rijden in harmonie. Samenwerken, afstemmen, opbouwen. Ik moest even omschakelen van KWPN naar een Iberiër, maar ik ben helemaal verliefd geworden op het ras, en uiteraard op Romero :D
Ik heb vooralsnog geen wedstrijdambities, ik vind het heerlijk om in de paddock hier lekker op deze manier aan te rommelen. Ook volg ik geen bepaalde stroming, het is veel op gevoel, kennis krijg ik via allerlei manieren en ik heb laatst een clinic gevolgd van Arne Koets, en ook daar pik ik mijn dingen van mee.

Ik rijd verder met barebackpad en dat vind ik heerlijk, bijna prettiger dan met zadel _O-

Ok, genoeg gelult, hier is het filmpje.


Edit, mn houding is niet perfect, rug en nek werken niet zo goed mee. Maar t is al 100 keer beter _O-
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-05-18 15:58, in het totaal 1 keer bewerkt

_Reneee

Berichten: 5787
Geregistreerd: 24-09-07

Re: Trainingsvideo met PRE Romero

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 15:54

Je filmpje doet het niet :D

Anoniem

Re: Trainingsvideo met PRE Romero

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 15:57

Whoeps, moest m natuurlijk wel opslaan :P

mirjamalvaro

Berichten: 14648
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Trainingsvideo met PRE Romero

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 17:59

Kijk nou wat ik veroorzaak, worden spontaan topics geopend. Leuk! *\o/*

Je rijd hem erg vriendelijk. Blij paard is ook erg belangrijk. En je weet goed waar je mee bezig bent. :D

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 18:16

Leuk om een video te zien van je Spaanse knapperd. Ziet er vriendelijk uit. Zadel geen optie? Het valt me wel op dat je namelijk je binnenbeen optrekt en daardoor je knie en lies niet goed gebruikt om de binnenbuiging te ondersteunen. Ook je buitenbeen zou stabieler mogen blijven. :) Ik vind op pad rijden ook heel fijn maar voor serieuzer dressuurwerk kan de steun van een zadel ook wel prettig zijn. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 18:24

rider schreef:
Leuk om een video te zien van je Spaanse knapperd. Ziet er vriendelijk uit. Zadel geen optie? Het valt me wel op dat je namelijk je binnenbeen optrekt en daardoor je knie en lies niet goed gebruikt om de binnenbuiging te ondersteunen. Ook je buitenbeen zou stabieler mogen blijven. :) Ik vind op pad rijden ook heel fijn maar voor serieuzer dressuurwerk kan de steun van een zadel ook wel prettig zijn. :D

Mag ik dan jouw zadel lenen? :') Ben echt verwend geraakt met dat zadel, vind dressuurzadels niet zo lekker meer zitten _O-
Het dressuurzadel wat op Romero ligt, is ook niet helemaal lekker voor mij. De lepel is wat hoog waardoor mn rug hol gedrukt wordt, en daar krijg ik rugpijn van -O-
Maar het klopt idd wat je zegt van mn binnenbeen, dat is zonder steun van het zadel moeilijk op de plek te brengen. Ik kan wel het zadel als afwisseling soms pakken. Laatste keer had ik al minder last van mn rug, dus wie weet valt het mee.

Kaaaren
Berichten: 3985
Geregistreerd: 02-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 18:38

Lekker bezig!

Als tip zou ik ook zeggen kijk eens naar een zadel wat je wat meer steun geeft.
En ik zou iets meer tempo wisselingen rijden, verschillen mogen groter. Bijvoorbeeld ook in de stap tempo wisselen, verlengen en weer sluiten. Zorg dat de hulpen duidelijk zijn :) Heb zelf ook een spaans opgeleid paard gehad, kost echt even wat tijd om weer nieuwe communicatie lijntjes te maken maar dan heb je ook wat :) Heel veel succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 18:44

Kaaaren schreef:
Lekker bezig!

Als tip zou ik ook zeggen kijk eens naar een zadel wat je wat meer steun geeft.
En ik zou iets meer tempo wisselingen rijden, verschillen mogen groter. Bijvoorbeeld ook in de stap tempo wisselen, verlengen en weer sluiten. Zorg dat de hulpen duidelijk zijn :) Heb zelf ook een spaans opgeleid paard gehad, kost echt even wat tijd om weer nieuwe communicatie lijntjes te maken maar dan heb je ook wat :) Heel veel succes!


Een ander zadel is helaas geen optie -O-
Bedankt, misschien is schakelen niet zo'n verkeerd idee. Maar eerst was hij zo lui dat ik een stabiel basistempo ook heel belangrijk vind. Hij moet leren te blijven lopen als ik mn been eraf laat. Het schakelen pak ik overigens pas kort mee, dus dat ga ik nog verder uitbreiden ook :j

Viennanova

Berichten: 1605
Geregistreerd: 08-06-04
Woonplaats: Friesland

Re: Trainingsvideo met PRE Romero

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 12:00

Ik vind het allemaal iets te lieflijk en met iets teveel pogingen om het "correct" te houden. Je kunt blijven ondersteunen met been zodat hij niet door rechts valt, maar eigenlijk is dat niet wat je wilt dus daarin zou ik hem de "fout" laten maken, duidelijk corrigeren en dan been stil. Hij moet het zelf doen. Niet blijven ondersteunen, daar wordt hij juist traag en gemakkelijk van. Doordat je niet met zadel rijdt, mis ik het stukje over de rug rijden in het lichtrijden. Je wordt gedwongen tot doorzitten, blijft kloppen met been en hij komt niet in de aanleuning die je wilt.

Ik denk zelf dat je met zadel, hem beter aan het werk krijgt waardoor je hem zo voor elkaar hebt. Want volgens mij ben jij best handig. En wat hier boven staat, al iets meer de grenzen opzoeken in tempowisselingen etc., dat kan hij best aan en ook dat is juist samen werken. Jij stelt de kaders, de hulpen waarop hij moet reageren zodat hij weet waaraan hij moet voldoen, zodat jij hem kan belonen. Jij blij, paard blij!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 15:30

Viennanova schreef:
Ik vind het allemaal iets te lieflijk en met iets teveel pogingen om het "correct" te houden. Je kunt blijven ondersteunen met been zodat hij niet door rechts valt, maar eigenlijk is dat niet wat je wilt dus daarin zou ik hem de "fout" laten maken, duidelijk corrigeren en dan been stil. Hij moet het zelf doen. Niet blijven ondersteunen, daar wordt hij juist traag en gemakkelijk van. Doordat je niet met zadel rijdt, mis ik het stukje over de rug rijden in het lichtrijden. Je wordt gedwongen tot doorzitten, blijft kloppen met been en hij komt niet in de aanleuning die je wilt.

Ik denk zelf dat je met zadel, hem beter aan het werk krijgt waardoor je hem zo voor elkaar hebt. Want volgens mij ben jij best handig. En wat hier boven staat, al iets meer de grenzen opzoeken in tempowisselingen etc., dat kan hij best aan en ook dat is juist samen werken. Jij stelt de kaders, de hulpen waarop hij moet reageren zodat hij weet waaraan hij moet voldoen, zodat jij hem kan belonen. Jij blij, paard blij!


Thanks, interessante insteek. Ik ga eens met je tips aan de gang de volgende keer. Ik ga idd de eerst volgende keer toch eens met zadel rijden :j

oji

Berichten: 4242
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 20:03

Tja…ben ik de enige die niet blij wordt van dit filmpje?
Wat is je bedoeling met dit filmpje? Prima als je gewoon een filmpje wilt laten zien, kijk wij zijn lekker aan het freubelen in de bak met mijn bijrijdpaard. Ieder zijn goed recht en het belangrijkste is in mijn ogen altijd lol met de knol en het hoeft niet allemaal perfect.

Maar gezien de uitgebreide teksten die je geeft bij dit filmpje (en dat monteren allemaal best veel tijd kost) lijkt het mij alsof je een soort van instructiefilmpje wilt geven…en persoonlijk vind ik het daar totaal ongeschikt voor. Nee een instructiefilmpje hoeft in mijn ogen ook niet perfect te zijn, maar van een instructiefilmpje verwacht ik wel dat de teksten matchen met het beeld….en sorry dat vind ik hier totaal niet het geval.

Paar voorbeeldjes. Je zegt op een gegeven moment, hier zie je duidelijk een mooie meeverende hand vanuit de schouder…ik zie helemaal geen meeverende hand, ik zie een enorme losvast verbinding, juist ook op dat moment en ik zie geen enkele vering vanuit de amazone maar eerder een starre (niet zozeer strenge maar wel starre) hand waar het paard helemaal geen rustige aanleuning op zal nemen, juist omdat de ruiter niet meeveert.
Je geeft aan hij moet leren te lopen ook als ik mijn been eraf laat…maar je bent hem continue aan het bijkloppen. En zo zie ik nog wel veel meer wat in mijn ogen uit de boekjes als commentaar wordt vermeld, maar wat voor zover ik het kan zien niet matcht met het beeld en datgene wat de ruiter daadwerkelijk doet.

Maar het meest storende vind ik nog wel dat je zelf ook aangeeft dat je zit niet ideaal is. Maakt me niet uit wat daar de reden voor is, hij is niet ideaal. Dat is ie bij mij ook niet, dat kan gebeuren en daar heb ik op zich geen waardeoordeel over. Maar als dat zo is, zorg dan in ieder geval dat je op een zadel zit waarbij je dan toch optimaal naar omstandigheden kan ondersteunen. Het met een niet ideale zit en een paard dat nog niet volledig loslaat in de rug gaan trainen op een barebackpad vind ik simpelweg niet fair naar het paard. Je geeft mixed signals omdat je zit niet stabiel genoeg is, je je been niet genoeg stil kan laten afhangen en je regelmatig knijpt voor balans. Daarnaast vind ik dat je met een paard in deze fase van de africhting, waarbij nog geen enkele stabiliteit in de aanleuning en ruggebruik is, dat je gewoon voor 90% van de tijd moet lichtrijden om die rug te ontzien. Ik vind gewoon geen goed voorbeeld voor hoe je een paard opleidt. Voor iemand die zelf altijd best heel kritisch en hard in haar commentaar naar andere kan zijn, vind ik dan "een ander zadel is geen optie" eerlijk gezegd dan een slap excuus. Je hebt altijd een keuze.

En wat ik al zei, voor een lol met je knol filmpje best prima, maar als instructiefilmpje sla je de plank in mijn ogen mis.

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 20:13

Ik zie een enorm onstabiele hand en een paard wat niet weet wat je daar nu mee wil. Dat in combinatie met het doorzitten op een pad is geen goed plan.
Ik zou liever zien dat je hem duidelijkheid geeft; instellen op 1 hoogte die je aanhoudt, en dan links en rechts buiging/stelling. En een normaal zadel waar je mee licht kunt rijden, sowieso tot je hem de juiste spieren kunt laten gebruiken om jou te dragen. Het is een leuk paard trouwens :)

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 20:40

Ik moet mevrouw Oji bijstaan in haar commentaar. Ik lees bij de video een tekst alsof het als instructie-video dienst zou moeten doen, terwijl ik gedurende het bekijken ervan een steeds sterker wordende drang ondervind de amazone te willen helpen in haar problemen met het paard. Er zit zeker geen consistente lijn van werken in hetgeen ze doet.
Het doorzitten op zich is zeker niet het probleem, maar wel de manier waarop. Ook hier deel ik het vermoeden van mevr. Oji dat het gelpadzadel niet ten goede komt aan de houding en inwerking van de amazone. Of dat aan een dergelijk zadel ligt of aan de amazone om op een dergelijk zadel de goede houding en inwerking te behouden, durf ik niet te zeggen.

Het betreft inderdaad een heel leuk paard. Maar goed, als eigenaar van een Portugees ben ik nauwelijks objectief

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 20:56

Het is zeker geen instructievideo, het is een video waarin ik mijn rijden laat zien en aangeef wat ik doe. Dat het niet allemaal perfect is, daar ben ik me welzeker bewust van. En zoals gezegd ga ik zeker wat met de tips doen.

Oji, van het been klopt, daar moet ik echt nog meer vanaf gaan blijven. Het is al veel beter, want eerst stond hij al stil op het moment dat je 1 seconde je been eraf had. Dus daarin is work in progress.
Van de starre hand ben ik het absoluut niet eens. Ik heb eerder een te zachte hand waar ik wat meer stabiliteit mag geven, dan een starre hand. De verbinding met hem is al veel beter sinds ik weer met bit rijdt en ook hier is nog veel in te behalen, we zijn beide zoekende, maar een starre hand ben ik absoluut niet met je eens.

Mijn zit, ja hij is niet perfect, maar ik vind mn zit zelf niet storend, maar 'functioneel'. Het is een PRE met vlakke gangen, en met zadel lichtrijden merk ik geen verschil met doorzitten, met of zonder zadel. Sterker nog, hij lijkt constanter te lopen als ik ga doorzitten, daarom heb ik er ook bewust voor gekozen om vaker met ppb te rijden en meer te gaan doorzitten. Maar ik ga het wel meenemen de volgende keer, want het kan ook zijn dat ik in het lichtrijden bijv teveel uit balans kom en dat ik daarin de stoorfactor ben.
Genoeg te onderzoeken dus nog.

BritHittepit

Berichten: 2544
Geregistreerd: 05-09-09
Woonplaats: Mol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 20:59

Ik zou ook voor een zadel kiezen, meer balans voor jezelf en door je eigen balans ook beter voor je paard... ik zie heel veel
Onstabiliteit, je handen (contact is vaak los/vast wat zeker niet wil zeggen dat je streng bent met je hand) verder zie ik ook steeds het drijven met je benen... en je hebt het over stelling en buiging maar ik mis wat ribbenbuiging (ik weet niet of het aan de kwaliteit van het filmpje ligt dat ik het niet goed zie)

Ik denk wel dat je weet waar je mee bezig bent maar het nog niet altijd in praktijk kan omzetten (ik ben zelf ook zo’n ruiter die hervalt in oude en slechte gewoontes)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 21:00

WesternWay schreef:
Ik zie een enorm onstabiele hand en een paard wat niet weet wat je daar nu mee wil. Dat in combinatie met het doorzitten op een pad is geen goed plan.
Ik zou liever zien dat je hem duidelijkheid geeft; instellen op 1 hoogte die je aanhoudt, en dan links en rechts buiging/stelling. En een normaal zadel waar je mee licht kunt rijden, sowieso tot je hem de juiste spieren kunt laten gebruiken om jou te dragen. Het is een leuk paard trouwens :)


Maar hoe zie jij dat voor je dan? Moet ik mijn hand vast gaan zetten? Daar krijg je toch juist weer een strakke aanleuning van? Hij is namelijk nog zoekende, en door mee te veren probeer ik de verbinding zacht en constant te houden. Dat dat nog steeds niet helemaal lukt, is denk ik ook work in progress. Ik wil dus voorkomen dat ik mijn hand vast ga zetten.
Het is overigens in de aanleuning ook al veel beter. Eerst dook hij er heel veel doorheen, en ging dan te diep lopen, dat heb ik met been al zo opgelost dat hij dat bijna niet meer doet.

KayKim, de ribbenbuiging is idd lastig, daar ben ik aan de hand nog mee aan het werken, maar dat lijkt soms wel een PRE dingetje ofzo, buiging vind hij ontzettend lastig.

BritHittepit

Berichten: 2544
Geregistreerd: 05-09-09
Woonplaats: Mol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 21:08

Joolien schreef:
WesternWay schreef:
Ik zie een enorm onstabiele hand en een paard wat niet weet wat je daar nu mee wil. Dat in combinatie met het doorzitten op een pad is geen goed plan.
Ik zou liever zien dat je hem duidelijkheid geeft; instellen op 1 hoogte die je aanhoudt, en dan links en rechts buiging/stelling. En een normaal zadel waar je mee licht kunt rijden, sowieso tot je hem de juiste spieren kunt laten gebruiken om jou te dragen. Het is een leuk paard trouwens :)


Maar hoe zie jij dat voor je dan? Moet ik mijn hand vast gaan zetten? Daar krijg je toch juist weer een strakke aanleuning van? Hij is namelijk nog zoekende, en door mee te veren probeer ik de verbinding zacht en constant te houden. Dat dat nog steeds niet helemaal lukt, is denk ik ook work in progress. Ik wil dus voorkomen dat ik mijn hand vast ga zetten.
Het is overigens in de aanleuning ook al veel beter. Eerst dook hij er heel veel doorheen, en ging dan te diep lopen, dat heb ik met been al zo opgelost dat hij dat bijna niet meer doet.

KayKim, de ribbenbuiging is idd lastig, daar ben ik aan de hand nog mee aan het werken, maar dat lijkt soms wel een PRE dingetje ofzo, buiging vind hij ontzettend lastig.


Nee je moet je hand niet vastzetten, zeker niet! Maar je contact is vast/los waardoor je vaak het contact verliest en dat wordt ‘storend’ in de mond omdat je steeds vast/los doet... je moet proberen contact te houden en ‘te volgen’ maar hij moet jou hand gaan volgen vanuit het contact... ik had dat probleem ook heel erg... je moet meegaan met je hand bv stap/galop maar meegaan wil niet zeggen dat je het contact verliest...

Neem maar eens een touwtje en iemand anders de andere kant... steeds los en dan weer contact werkt zeer storend, als je gewoon fijn contact neemt en je kan volgen vanuit dat contact heb je niet dat ‘snok’ effect om het even zo te benoemen...

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 21:13

Dat lichtrijden vaker stoort dan helpt, ben ik met mevr.Jolien geheel eens. Deze mening wordt trouwens ook gedeeld door een aantal zeer bekwamen en succesvolle africhters.
Wellicht zou u zichzelf meer moeten dwingen een houding aan te nemen, o.a een meer gefixeerde ligging van het onderbeen. Wellicht te bereiken door de tenen naar binnen te draaien.
Een voorzichtige, te zachte hand kan even slechte gevolgen hebben als een te harde hand. U zou uw paard meer moeten begeleiden. Op het gevaar af even te zwaar te zijn, biedt u dan wel stabiliteit. Als die stabiliteit, rust brengt in de hoofd-hals-houding, kunt u van daaruit naar de lichtheid gaan die u nu iets te vroeg na streeft. Omgekeerd komt u veel moeilijke tot die stabiliteit waardoor de mond van het paard vaker tegen de hand van de ruiter aanbotst. En dat wederom resulteert toch bij het paard wantrouwen ten opzichte van de hand van de ruiter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 21:19

Kadankovitch schreef:
Dat lichtrijden vaker stoort dan helpt, ben ik met mevr.Jolien geheel eens. Deze mening wordt trouwens ook gedeeld door een aantal zeer bekwamen en succesvolle africhters.
Wellicht zou u zichzelf meer moeten dwingen een houding aan te nemen, o.a een meer gefixeerde ligging van het onderbeen. Wellicht te bereiken door de tenen naar binnen te draaien.
Een voorzichtige, te zachte hand kan even slechte gevolgen hebben als een te harde hand. U zou uw paard meer moeten begeleiden. Op het gevaar af even te zwaar te zijn, biedt u dan wel stabiliteit. Als die stabiliteit, rust brengt in de hoofd-hals-houding, kunt u van daaruit naar de lichtheid gaan die u nu iets te vroeg na streeft. Omgekeerd komt u veel moeilijke tot die stabiliteit waardoor de mond van het paard vaker tegen de hand van de ruiter aanbotst. En dat wederom resulteert toch bij het paard wantrouwen ten opzichte van de hand van de ruiter.

Ja dat van het lichtrijden heb ik nog niet zo lang geleden op gedaan via Arne Koets. Dat was voor mij echt een eyeopener. Ik heb een luie rug, dus daar valt zeker nog wat te behalen om dat te optimaliseren, en tenen naar binnen dat is nog een dingetje. Van Arne heb ik ook geleerd om veel meer met de knie te werken ipv het onderbeen, en dat is nog onwijs omschakelen en heeel moeilijk, en dan is een bbp niet het ideale middel daarvoor, want je hebt dan ook helemaal geen steun om dat makkelijker te maken.
Aan de stabiliteit ga ik werken, wat u zegt klopt denk ik wel, soms wil ik te snel te zacht zijn :j
Genoeg te leren nog, bedankt voor de feedback allen :)

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 21:21

Joolien schreef:
KayKim, de ribbenbuiging is idd lastig, daar ben ik aan de hand nog mee aan het werken, maar dat lijkt soms wel een PRE dingetje ofzo, buiging vind hij ontzettend lastig.


Ik ben geneigd om te zeggen, juist minder herhaling dan en in plaats daarvan meer afwisselen tussen oefeningen die buiging vereisen. Vooral constructies met achtjes en slangenvoltes. En carré, met afwisselend 'gewone' wendingen en kwartpirouettes (idealiter natuurlijk carré met 4x kwart stappirouette maar dat zal lichamelijk nog te pittig zijn ;) ). En zorgen dat je de romp omhoog roteert maar dat gaat niet lukken zolang je je binnenbeen optrekt en nog zoveel aan het drijven bent. Om hem aan zit en been te krijgen zou ik zelf denk ik stokje overwegen. Liever een keer toucheren dan eindeloos kloppen. En vooral je niet druk maken om dat hoofd...laat hem eerst maar aan de zit komen. Om souplesse te krijgen in de buiging en in de achterbenen is natuurlijk schouderin/travers ook goed, als is het maar een pasje iedere keer.

Zoals je vast gemerkt hebt op toen je op Santi zat, die buigt ook liever niet dan wel en je hoort dat meer bij Iberiers. Ze hebben natuurlijk van nature ook veel aanleg voor de 'rechte' oefeningen zoals pi/pa/mezair - want zitten kunnen ze meestal wel. :D Ik heb er veel aan gehad met hem om met zijgangen op de voltes te werken.

Ik ben het met Kadankovitch eens dat lichtrijden meestal contraproductief is en dat je inderdaad wel moet opassen dat je paard niet tegen je goed bedoelde los-vast contact 'opbotst'.

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 23:21

Ik rijd ook bijna nooit licht. Maar mijn paard geeft na en dus zit ik hem ook niet tegen terwijl ik doorzit (plus dat het een quarter is)

Verder zeg je : moet ik mijn hand dan vastzetten?

Nee zeker niet! je kunt je paard lager/ronder/hoger/minder rond instellen, en dan licht contact houden. Je paard begeleiden in waar je hem wilt hebben, wat de meest juiste houding is. Want inderdaad je paard blijft maar zoeken. En vind niks nu.

Anoniem

Re: Trainingsvideo met PRE Romero

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 00:05

Bij een paard dat nauwelijks opgooit zou ik ook ervoor kiezen om door te zitten omdat de kracht van op het opstaan het paard dan juist kan storen als je dat niet 100% in het ritme doet. Alleen zou ik dit doorzitten wel echt met een zadel doen en niet met een barebackpad. Als je paard eenmaal geleerd heeft om zijn rug op te bollen en de ruiter te dragen dan kan hij dat ook zonder zadel doen, maar de pad die je gebruikt heeft 0,0 drukverdeling in de lengterichting waardoor jouw gewicht puur op dat stukje rug duwt wat hij van nature het moeilijkste omhoog kan krijgen.

Ik weet niet precies hoe groot je bak is, maar ik vind dat je zeker voor een paard dat nog niet rechtgericht is en nog niet over de rug loopt extreem veel kleine voltes aan het draaien bent. Tot je paard zijn lichaam 100% onder controle heeft qua stelling en buiging is elke kleine volte een slijtageslag. Dus mijn advies is: maak ze groot en focus je op de lange lijnen. Dat geeft jou als ruiter qua houding ook meer stabiliteit omdat je dan niet continu bezig hoeft te zijn met hoe rond je cirkel wordt en waar je binnenheup moet blijven als je toch weer meer binnenhand nodig hebt om hem op dat ene rondje te houden. En doordat jij dan stabieler wordt in je houding en je hulpen en veel minder hulpen nodig hebt omdat je geen zwevende rondjes meer rijdt, zal het voor je paard veel makkelijker worden om te gaan vertrouwen in je hand en uit dat houdinkje te komen en voorwaarts-neerwaarts te strekken. Dat is namelijk de basis van gezond paardrijden.

Ik vind het trouwens een geweldig leuk paard en jouw zit ook behoorlijk netjes, het is alleen jammer dat je het jullie allebei zo ontzettend moeilijk maakt door zulke kleine cirkels te draaien terwijl jullie daar eigenlijk nog lang niet klaar voor lijken te zijn. Lange lijnen en hoefslag volgen lijken voor de ruiter vaak saai, maar ze zijn een hemel voor het paard als ze goed worden uitgevoerd, al was het alleen maar omdat de richting dan van A tot Z 100% duidelijk is en beide zich alleen nog maar hoeven te focussen op het hoe, en niet meer op het wat. Nu ben je aan het sturen en het stellen tegelijk, als jij niet meer continu hoeft te sturen maar je kunt richten op hoe het paard beweegt, dan betekent dat dat je paard 50% minder been/bithulpen krijgt, en dat alleen is al veel belonender en motiverender dan het er op dit moment nog uitziet.

Sowieso vind ik het dapper dat je dit topic opent en een rijfilmpje plaatst, daarvoor alleen al hulde! _/-\o_
Mocht je nieuwe plaatsen (graag! :j ) dan zou ik persoonlijk de teksten weglaten of decimeren. Ik had als kijker namelijk niet echt het idee dat ze in verband stonden met wat ik zag. Wat ik las leken citaten uit het 'hoe hoort dressuur'-boek met alle juiste tegeltjeswijsheden ;) over de details van het hogere dressuurmatig rijden, terwijl op het filmpje zelf die details nog lang niet van toepassing leken en dat juist nog vooral over de basis, basis, basis lijkt te draaien.
Als je voor ondertiteling kiest dan is het denk ik informatiever als je vertelt wat jij op dat moment voelt/doet, niet hoe het hoort, want dat eerste is denk ik veel informatiever, zeker ook voor de kijker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 15:43

Iedereen bedankt voor de tips en de hulp!
Gistern en vandaga weer gereden, met zadel en met wat meer contact. Ook meer van mn been af, meer concequent. Gisteren was dat zoeken en stress voor het paard :P Maar vandaag.. Rust en regelmaat. Nog niet perfect, maar hij wordt al wat stabieler aan de voorkant.
Vanavond wijdt ik er verder over uit incl filmpje, hier al wat stills :P

Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 19:28

Zo, nu heb ik meer tijd.
Als eerste ben ik blij dat ik geen last van mn rug heb gehad met dit zadel. Dat was een van de redenen dat ik het zadel niet graag pakte. Maar goed, dat is nu niet het geval. Mijn houding is zoals je ziet nog niet optimaal, maar mijn been is wel al stukken beter vind ik zelf. Ik heb hard gewerkt op het laatst om rechter op te gaan zitten, maar dat stuk staat helaas niet op de film. :P Heb ook aardig spierpijn in mn buik nu :') Nek blijft een dingetje, die staat sowieso al hartstikke scheef op mn hoofd, dus of dat ooit nog goed komt... :')

Ik heb nu dus gewoon nog met iets meer contact gereden en dat wierp snel zijn vruchten af. Ik heb echt met een glimlach op mn paard gezeten :D Hij was ook echt met zn mond veel rustiger, dus happy horse :) Ik ben ook meer met het schakelen bezig gegaan, en het is heerlijk om dat gewoon op zit te kunnen doen, ik kan al steeds meer zijn beenzetting gaan bepalen vanuit mijn zit, dat is zo gaaf om dat te voelen. Hij denkt ook al steeds meer voorwaarts, dus dat is dan ook makkelijker natuurlijk.

Al met al, ik ben cht blij dat ik dit topic heb geopend, bedankt voor de tips. Hier weer een filmpje van een paar stukjes.


Edit: Mn beugels gaan denk een gaatje langer de volgende keer :P

oji

Berichten: 4242
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 08:33

Het zadel is zeker een verbetering.

Maar ben wel benieuwd. Al die andere dingen die je noemt, is dat wat je voelt tijdens het rijden of zie jij het ook daadwerkelijk terug op de video? Ik zie dat nl niet. Ik zie nog steeds een los-vast verbinding. Juist op de momenten dat je paard een stukje je hand op probeert te zoeken verbreek jij het contact en wordt het contact los-vast, waardoor de aanleuning weer totaal verloren gaat. Je hand veert niet voldoende mee om een stillere aanleuning te krijgen.

Zoals ik bij de eerste video de teksten ook al totaal niet bij het beeld vond passen, heb ik hier ook het idee dat datgene wat jij voelt/denkt te voelen eigenlijk niet passen bij het beeld. Daarom ben ik wel benieuwd, even los van je herinnering aan de ritjes, als je puur naar het beeld op de 2 video's kijkt, of je dan nog steeds die verbetering ziet?

Als ik jou was zou ik op zoek gaan naar een instructeur die je hiermee verder gaat helpen.