Zilver en haar beleer proces

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
simongek

Berichten: 5338
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 19:42

Mijn paard is ook beleerd op deze leeftijd ivm erg veel hengst worden.

Hij heeft echter 2 mnd max 3 pw onder het zadel gewerkt.

Hierna heeft er een half jaar niemand opgezeten maar gewoon wat aan de longe gelopen en gewandeld.
Gewoon omdat ze nog zo jong zijn.

Ik vind vroeg beleren niet erg maar wel als het als doel heeft zo snel mogelijk aan de gang te gaan ivm wedstrijden/jonge paarden competities etc.

Geef dat beest een paar maanden vakantie om lekker bij te komen en pak het dan weer rustig.

Zo te zien pakt ze het prima op en ga je er veel plezier aan hebben :j

Kabayo

Berichten: 13975
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-18 19:45

Wijslander schreef:
Unleash: tussen zwart en wit, zoals jij het nu voorstelt, zit ook nog grijs: op latere leeftijd beginnen én rustig opbouwen is gelukkig ook nog een mogelijkheid. :)

Persoonlijk ben ik juist blij dat er steeds meer commentaar komt op het vroege inrijden. Een mentaliteitsverandering is lastig en kost tijd, maar waarom zou je niet het zekere voor het onzekere nemen door iets meer geduld te hebben?

Dat is ook mijn oprechte vraag aan TS: wat is precies het voordeel van nu beginnen ten opzichte van over 1,5 jaar? Ben je bang dat ze dan minder gemotiveerd is of minder snel leert?

Oh nee hoor.
Ja de vraag vind ik goed. Ik vind haar nu echt klaar er voor. De reden is dat ik haar inrij en daarna haar lekker alles laat verwerken. Natuurlijk klim ik er soms op maar niet wekelijks.
Hierna klim ik er een maand sowieso niet op (en niet inspannen. Ben mijn wagen aan het opknappen. Rot werk := )
In april komt er een fotograaf en dan doe ik een rondje. Bijna niet noemenswaardig. En licht trainen voor november. Maar ik zet haar niet 3 keer per week een halfuur aan get werk

Simongek dat is ook zeker de bedoeling hoor. Hierna puur licht werk. Wandelen, fietsen, lange lijnen (dus rechtuit)

Unleash goede vragen! Ben het er wel mee eens. Dankjewel!

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Zilver en haar beleer proces

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 19:48

Maar zou ze er over 1,5 jaar minder klaar voor zijn? Wat heb je te 'verliezen'?

Unleash

Berichten: 1052
Geregistreerd: 23-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 19:52

Wijslander schreef:
Unleash: tussen zwart en wit, zoals jij het nu voorstelt, zit ook nog grijs: op latere leeftijd beginnen én rustig opbouwen is gelukkig ook nog een mogelijkheid. :)


Er zijn heel veel opties...
Wat ik wil zeggen is dat je paard niet ineens 'af' is als hij ouder wordt en dan 'klaar' is voor training.

Vroeger turnde ik elke week, op school nog gym, ik was heel flexibel. Ik zou willen dat ik dat bijgehouden had. Nu, op 'latere' leeftijd, kost het veel meer moeite om spieren en gewrichten te stretchen bijvoorbeeld. Stretchen doet nu oprecht vaak zeer. Ik kan mij voorstellen dat dit voor paarden ook kan gelden.

Het is helemaal niet allemaal zwart-wit, maar staar je niet blind op alleen maar groeischijven en rugwervels.

Lenig worden als kind is niet moeilijk. Als adolecent wel.

Ik snap ook dat een paard anders in elkaar steekt dan een mens. Maar bovenstaand voorbeeld is om blikveld te verbreden en tunnelvisie te voorkomen.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Zilver en haar beleer proces

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 19:55

Maar stretchen kan uitstekend terwijl je naast het paard staat. Daarvoor hoef je er niet op te gaan zitten, dus dat argument is irrelevant.

Unleash

Berichten: 1052
Geregistreerd: 23-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 20:15

Achja, je kunt het voorbeeld gelijk wegschoffelen maar dat is eigenlijk wat ik bedoel met tunnelvisie.

Volgens mij weet niemand echt het ultieme antwoord. Vrees dat we dan 10 jaar onderzoek verder zijn.

Zou toch adviseren om tot die tijd iedereen in zijn waarde te laten die een topic opent met een jong paard. Volgens mij moet TS nu op eieren lopen in haar reacties om de sfeer goed te houden terwijl ze het topic daar waarschijnlijk niet voor geopend heeft.

Als iemand nou zijn zadel ondersteboven en achterste voren op zijn paard heeft liggen lijkt mij dat je daar terecht een opmerking over kunt maken. Dit is echter zo'n algemene discussie... daar ga je nooit uitkomen door het telkens in dit soort topics naar boven te halen.

Even in het algemeen: bewustwording van foute oude gewoontes is goed, kijk naar het hele continue ruwvoer verhaal, maar dan wel gebaseerd op feiten en niet op anekdotes of gevoel lijkt mij.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Zilver en haar beleer proces

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 20:21

Ik schoffel je voorbeeld niet weg, ik geef alleen aan dat stretchen niet vanaf de rug hoeft. Dus dat je een paard prima op jonge leeftijd soepel en lenig kunt krijgen zonder ruitergewicht. Dat is toch juist geen tunnelvisie, meer mogelijkheden en oplossingen zien dan alleen op de rug klimmen?

Verder blijf ik oprecht benieuwd naar de beweegredenen van TS om deze keuze te maken, waar ze uiteraard verder vrij in is. Neemt niet weg dat mensen zich -terecht- afvragen: waarom?

zonnebloem18

Berichten: 24835
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 20:25

Ik wil deze moderatoropmerking nog even herhalen. Ondanks het verzoek van RianneH om niet in herhaling te vervallen gebeurt dit nog steeds. De discussie over de leeftijd waarop je begint met beleren kan ergens anders gevoerd worden.

RianneH schreef:
Moderatoropmerking:
Hoewel het niet verboden is om commentaar te geven op RIJ-ITP, graag even rekening houden met het volgende:
Citaat:
Negatief commentaar is toegestaan, mits opbouwend en vriendelijk gebracht. Probeer niet in herhaling te vervallen, dit ontaardt snel in 'bashen'.
Posts op een denigrerende, sarcastische en/of aanvallende toon zijn per definitie ongewenst op Bokt.

Zie ook: [RIJ-ITP] Regels en Richtlijnen [RIJ-ITP] Rijden in the picture

Licor

Berichten: 2949
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 20:31

Leuk paard! Ziet er al goed uit!

Wat betreft vroeg beginnen.. in dit topic van ruitje staan daar ook nog 2 links over in dit topic ruitje @ [ITP] Gracia: Van jaarling naar koersdraver, het begin!

Ik zal ook even een stukje van ruitje quoten:
Citaat:
Dravers worden vroeger beleerd, dit omdat de mening in onze sport is, dat dat op latere leeftijd blessures voorkomt( voor leerzame onderzoeken over deze materie verwijs ik je naar o.a. dit onderzoek: http://edepot.wur.nl/21943 en in mindere mate dit artikel: http://edepot.wur.nl/34086( daar staat het wat meer in normale mensen taal beschreven) ) . Kort samengevat staat daar in dat korte dagelijkse training het lichaam sterker maakt. Eigenlijk moet je een jaar dit soort training doen voordat het resultaat heeft. De filosofie vanuit de drafsport is dus dat je een veel langere aanloop neemt met rustige training, voordat je hardere training vraagt. Het nadeel daarvan is echter, dat de belangrijkste koersen op driejarige leeftijd zijn en je dus op tweejarige leeftijd begint met die training.


Vroeg beginnen is dus ook juist positief voor het lijf.. het valt en staat echter met hoe dat gebeurt..

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 20:37

TS, dat naast de fiets meenemen is echt super voor je jonge paard! Leuke foto's, word er blij van.
Lekker rechtuit onbelast wat kilometers maken. Zouden meer ruiters/trainers moeten doen met jonge paarden. Ze vinden het vaak ook erg leuk, is mijn ervaring. Helaas kan het niet met ieder jong paard ivm veiligheid, hoewel er veel trainbaar is.

Verder hoop ik dat je de goede dingen echt meeneemt uit dit topic, er staan tussen de wat meer rellerige reacties ook een aantal goed onderbouwde, waardevolle adviezen.

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 20:54

Licor een draver is anders dan een Fries. Bij dravers voor de sport zitten ze er ook niet op maar achter ;). Friezen zijn sowieso laatbloeiers, dat deze er zo "af" uitziet is juist omdat het al aan het werk gezet is. Ik vind wandelen, fietsen an sich oke, maar ze bouwen dan natuurlijk ook bespiering op, daarnaast aan de longe, mennen én onder het zadel. Beestje heeft al een hele hoop te verwerken gehad.
Dikke kans dat ze op latere leeftijd of kapot is, of zichzelf tijdens het werk compleet afsluit. Dat is namelijk een friezenkwaaltje.

Dat mensen hier in herhaling vallen komt mijn ziens ook dat het topic op de voorpagina staat, dus kijken er veel meer mensen.

R_emkee

Berichten: 3455
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Tussen apeldoorn en Arnhem in

Re: Zilver en haar beleer proces

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 23:53

En daar gaat bokt weer jeuj....

Ts wat een onwijs gave bok heb je daar onder je kont zeg! En super dat die straks lekker op vakantie mag.
Vind der ook best al stabiel lopen zo voor de 4e x. Nu heeft ze best wel een hoop indrukken maar ze krijgt de tijd om dat te verwerken en wat is nou 10 a 15 min.. op een dag van 23.59

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 12:17

Ja zo blijf je bezig, als je echt aan het werk gaat met een paard is dat maar een uurtje. Maar 1 van de 24 kan je dan denken! Maar er gaan toch veel paarden stuk door verkeerd gereden worden (niet aan de orde hier bij Kabayo) Dus de stelling het is maar zo een klein deel van.... slaat echt nergens op! Ik reageer alleen daar op niets persoonlijk voor TS.

Kabayo

Berichten: 13975
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-18 13:07

Ik ga mij niet meer verantwoorden want op alles wat ik zeg komt toch weer een weerwoord. Daar steek ik mijn energie liever niet in ;)

R_emkee schreef:
En daar gaat bokt weer jeuj....

Ts wat een onwijs gave bok heb je daar onder je kont zeg! En super dat die straks lekker op vakantie mag.
Vind der ook best al stabiel lopen zo voor de 4e x. Nu heeft ze best wel een hoop indrukken maar ze krijgt de tijd om dat te verwerken en wat is nou 10 a 15 min.. op een dag van 23.59

Dankje!
Nee 10/15 minuten is inderdaad niet veel. En dagelijks loopt ze niet :D


Askja schreef:
TS, dat naast de fiets meenemen is echt super voor je jonge paard! Leuke foto's, word er blij van.
Lekker rechtuit onbelast wat kilometers maken. Zouden meer ruiters/trainers moeten doen met jonge paarden. Ze vinden het vaak ook erg leuk, is mijn ervaring. Helaas kan het niet met ieder jong paard ivm veiligheid, hoewel er veel trainbaar is.

Verder hoop ik dat je de goede dingen echt meeneemt uit dit topic, er staan tussen de wat meer rellerige reacties ook een aantal goed onderbouwde, waardevolle adviezen.

Dankje! Mee eens hoor
Zilver vind fietsen geweldig. Staart erop en gáán :))
Ik pak zeker enkele adviezen mee. Sommige niet , maar daar ben ik (gelukkig) vrij in

Licor mee eens hoor. Er gaan meer wegen naar rome.

Unleash ik vind je posts zeer intressant. Bedankt voor het delen

NRJ

Berichten: 1525
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Heerlen

Re: Zilver en haar beleer proces

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 13:50

Kabayo, wat doet ze het al goed! Volgens mij was het opstappen en wegrijden of niet :D Met dank aan de goede voorbereiding.
En petje af voor jou, dat je na al die botbreuken toch heel netjes rondrijdt. Volgens mij gooit ze best hoog op, of niet? En dan ook nog lekker hard met iets minder balans :+
Gaat helemaal goed komen met jullie :j

Kabayo

Berichten: 13975
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-18 14:21

NRJ schreef:
Kabayo, wat doet ze het al goed! Volgens mij was het opstappen en wegrijden of niet :D Met dank aan de goede voorbereiding.
En petje af voor jou, dat je na al die botbreuken toch heel netjes rondrijdt. Volgens mij gooit ze best hoog op, of niet? En dan ook nog lekker hard met iets minder balans :+
Gaat helemaal goed komen met jullie :j

Dankjewel!!
Jaa gooit wel redelijk op inderdaad

Dit zegt toch genoeg <3 Even lekker gespeeld vandaag
Afbeelding

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: Zilver en haar beleer proces

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 14:34

Ah wat leuk, quality time!

Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 23:11

Heel slim zonder cap op zon jong dier. Krijg een soort penny gevoel... wat wil je nu precies bewijzen? Als je straks den gat in je hoofd hebt?

xsensibel

Berichten: 1464
Geregistreerd: 02-02-13
Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 23:23

Wát een gezeik hier zeg jongens. Mijn hemel. Gaan jullie ook maar de hengsten keuring en daar op iedereen commentaar geven dat ze de paarden te vroeg in rijden? Want dan kijkt iedereen je vreemd aan hoor.

Ts doet geen hele vreemde dingen. Gebeurd zo bizar vaak in de paarden wereld. Trainen, uitbrengen op een (belangrijke) wedstrijd en hup weer het land op.

Wat een opgeblazen gedoe joh :r


TS; ik vind dat je een enorm knap dier hebt! Lekker je ding doen en vooral zo doorgaan. Ik zie alleen maar een paard en ruiter die er erg veel plezier in hebben. :j

Marit

Berichten: 8830
Geregistreerd: 10-04-09
Woonplaats: Velserbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 23:27

Ik vind het juist goed dat er elke keer weer commentaar komt. Toen ik als penny hier binnen kwam had ik geen idee van goed of fout, want op de manege gingen er ook dingen gewoon zoals ze gingen. Maar door alle commentaren hier leerde ik wel kritisch kijken en kwam ik erachter dat sommige dingen, ook al gebeuren ze heel vaak zo, gewoon niet zo oké zijn.

Het argument van hierboven 'het gebeurt zo vaak' vind ik dan ook een drogreden. Dat iets vaak gebeurt of zelfs als 'normaal' wordt gezien betekent niet altijd dat het de beste manier is. En daar mogen mensen best op gewezen worden denk ik.

xsensibel

Berichten: 1464
Geregistreerd: 02-02-13
Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 23:42

Marit schreef:
Het argument van hierboven 'het gebeurt zo vaak' vind ik dan ook een drogreden. Dat iets vaak gebeurt of zelfs als 'normaal' wordt gezien betekent niet altijd dat het de beste manier is. En daar mogen mensen best op gewezen worden denk ik.


Ik zeg niet dat het normaal is. Ik zeg dat dit vaak gebeurd. En ik zie nou ts niet hele vreemde dingen doen dat ik denk oh dierenmishandeling! Waarom zou TS het niet mogen doen als het in de topsport gewoon goed gekeurd is?

Marit

Berichten: 8830
Geregistreerd: 10-04-09
Woonplaats: Velserbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 10:19

Ook dat is weer een drogreden. We kunnen toch allemaal zelf ook wel na blijven denken? 'Omdat het de sport het goedkeurt' - dat is fijn, maar ook dat betekent niet dat het de beste keuze is. De sport is nou niet bepaald altijd op het paarden welzijn gericht.

Ik ben blij dat bokt altijd een kritische houding heeft ten voordeel van het welzijn van de dieren. Als iedereen er altijd maar bij blijft staan juichen zullen er nooit dingen veranderen.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 12:54

Romeo2007 schreef:
Heel slim zonder cap op zon jong dier. Krijg een soort penny gevoel... wat wil je nu precies bewijzen? Als je straks den gat in je hoofd hebt?



Dan is dat haar verantwoordelijkheid en niet die van bokt.

Vind dat er ontzettend overdreven gereageerd word.. Wel allemaal willen fokken met dat nieuwe jonge dressuur spul, maar hier wel de TS gaan bekritiseren.. Op hengstenkeuringen lopen ze ook al onder het zadel met 3 jaar.. Die paarden worden al heel wat harder aan het werk gezet als de TS hier doet..

En wat ze al aangeeft dat ze er niet veel mee doet behalve 10 a 15 minuten rijd..
Daarnaast is het HAAR paard en hebben jullie daar niets over te zeggen. Maargoed he, beste stuurlui staan aan wal..

@marit: Jullie mogen daar zeker wel wat van vinden, maar kom op joh het is nu vaak genoeg gezegd.

Dus misschien is het nu tijd om deze discussie gewoon te stoppen..

Ik vind dat je een super knap paard hebt TS, heel veel succes in de toekomst :)

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Zilver en haar beleer proces

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 13:19

Discussie tot en met.
Maar idd wel fokken met die hengsten die vanaf 2,5 al hard getraind worden.
Juist door dat fokken met zulke hengsten zal dit te vroeg rijden blijven bestaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 13:39

Maar dat ze op de keuring al zo jong onder het zade zijn betekend niet dat ik het ermee eens ben of dat het dan maar normaal is? Dat vind ik ooi verre van normaal, wat TS doet dus ook.

Maar ik bemoei me er verder niet mee, heeft toch geen zin. Maar moest wel even reageren op al die vergelijkingen "ja maar daar doen ze het ook dus dan is het goed". Bullshit.

Dus als een of andere hoge dressuurruiter z'n paard kapot prikt met sporen mag het en is het goed 'want zij doet dat ook'? ;)