Powerlusitano in de les bij Arne Koets

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Powerlusitano in de les bij Arne Koets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-18 19:59

Na Jolien’s topic over de lessen met Arne kan ik natuurlijk niet achterblijven. O:)

Afgelopen zondag fijn gelest, al was het in alle eerlijkheid wel een exercitie puin ruimen. De laatste keer dat ik bij Arne gelest heb was van het najaar, en m’n ‘huiswerk’ was het werken aan galop-appuyementen. Dat heb ik natuurlijk braaf gedaan, daarnaast op eigen houtje geknutseld aan piaffe-passage overgangen, wat best goed liep, en waar Arne heel lief via filmbeelden nog mee meegekeken heeft om wat tips te geven.

Maaaar….toen werd ik afgelopen maand een beetje overmoedig. :+ Na het Rossfechten (= schermen te paard) Symposium van afgelopen Mei, had ik me voorgenomen om voor de volgende editie de galoppirouette onder de knie te hebben. Ik heb deze oefening een aantal keer op schoolmasters gereden, maar verder weinig ervaring mee. Dus (helaas) een domme fout gemaakt in de aanleerfase, waardoor Santi als reactie pivots begon te doen in plaats van pirouettes. Ik gaf hem geen steun met been/lies aan de binnenkant van de buiging, waardoor hij over zijn schouder viel en ik hem dus min of meer ‘de grond in reed’ in plaats van hem te helpen zichzelf op te tillen.

Santi was hiermee duidelijk zelf erg in zijn nopjes, dus hij heeft het tijdens de les ongeveer dertig keer aangeboden. Uiteindelijk gaf Arne me als tip om het één keer bewust als oefening te vragen en een volledige ronde te pivotteren. Dit omdat Santi letterlijk probeerde mijn zithulpen te volgen en eigenlijk heel gestresst werd van het feit dat hij zijn best deed en geen bevestiging kreeg. :o Zoals Arne mooi zei en wat me ook wel aan het denken zette: “Santi probeert te doen wat je zit hem verteld, en vervolgens voelt hij ook wel dat jij er niet blij mee bent. Dus blijft hij het aanbieden want hij wil het zo graag goed doen.”

Hier een stukje film, waar je goed kunt zien wat er fout gaat. En nee, m’n houding is niet erg netjes. Ik kan je zeggen, dit is verdomd lastig uit te zitten. :')




Enfin, daarna gewerkt aan het steunen vanuit de beenhulp, om het inzetten van die pivots ook te kunnen opvangen, en dat ging uiteindelijk heel goed. Uiteindelijk de pivots uit het systeem kunnen krijgen. De volgende dag merkte ik direct resultaat, aangezien ik nu m’n appuyementen terug had. Helemaal happy, want ik was toch wel even geschrokken van de berg rommel die ik ervan gemaakt had. :oo Dus nu voorlopig maar weer braaf met de appuyementen bezig en de pirouette even laten voor wat het is.

Verder hebben we in de les nog aan piaffe-galop overgangen gewerkt, om mijn zit wat te finetunen.

De foto’s zijn gemaakt door Wendy Kluvers en Jikke Huesken.

Twee Lusitano vriendjes op de poetsplaats, overgelevert aan de vlechtjes grillen van hun Penny eigenaren. :D


Afbeelding


Na de warming up begon de les met achtjes met stukjes schouderbinnen en travers op de cirkel. Dit blijft een uitdaging voor Santi, maar hij doet z'n best.


Afbeelding


Afbeelding



Dikke smile.


Afbeelding


Wat galopwerk.


Afbeelding


Surprise pivot. }:)


Afbeelding


Santi is afgelopen Valentijnsdag 9 jaar geworden. Ik kijk nog iedere dag op van hoe breed hij geworden is, hierbij vergeleken was hij als zesjarige echt een schriele garnaal.


Afbeelding


Santi’s knappe gezicht.


Afbeelding


Van de piaffe-galop overgangen werd hij flink wakker, dus even paar passen gas erop.


Afbeelding


Na zo’n inspannende les moet je natuurlijk kriebels krijgen.


Afbeelding


Normaal gesproken volgt hij los, maar er stond nog publiek aan de bak, dus daar moet je als echte showbink natuurlijk wel van genieten.


Afbeelding

neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Re: Powerlusitano in de les bij Arne Koets

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 21:16

Knapperd! En mooi om te zien hoe bewust je met de oefeningen bezig bent. Leerrijk!

Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Re: Powerlusitano in de les bij Arne Koets

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 21:19

Is dit in Wijchen?
Knap paard heb je. Verder geen commentaar aangezien ik al jaren boshobbel

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Powerlusitano in de les bij Arne Koets

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 21:23

Ik vind het er leuk uit zien, en wat een lief paardje dat hij zo graag voor je rondjes draait <3
Dat het niet helemaal is zoals bedoelt is dan weer jammer maar och :+

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 21:26

Als je nu toch eens een usb tussen z'n billen kon steken en dan ff alles kopiëren naar de mijne he :D

Axivoca123

Berichten: 1113
Geregistreerd: 05-09-13
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 21:37

Ziet er leuk uit!! En dat zadel lijkt me heerlijk!

Hoppit schreef:
Als je nu toch eens een usb tussen z'n billen kon steken en dan ff alles kopiëren naar de mijne he :D


:') _O- Was dit maar mogelijk

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Powerlusitano in de les bij Arne Koets

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 12:23

Mooi paard!! ziet er ook heel erg fijn uit verder..
Vraag me alleen af waarom die staart zo helemaal opgeknoopt is, heeft dat een speciale reden of hoort dit bij de rijstijl?

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-18 12:32

Thanks allemaal!

@Karev: ja klopt!

@Hoppit: Je kan een poging wagen in Mei. Ik weet niet hoe blij hij wordt van een USB stick in zijn bips. :+

@Axivoca: Ja, deze zadels zijn erg comfortabel! Ik wil nooit meer wat anders. :D

@CharmingS: Voor de foto's had ik Santi helemaal Portugees gestijld (alleen de vlecht op de manenkam was een beetje bochelig geworden :') ). De opgeknoopte staart hoort daarbij, de Portugese versie is met gevlochten strengen, in Spanje steken de vaqueros ook de staart op maar daar draaien ze de strengen alleen zodat de knot een wat meer casual look heeft. Het is vooral voor het mooi, maar ik denk dat het z'n oorsprong heeft in het werken met vee op de campo. Misschien om te zorgen dat de staart niet in de struiken bleef hangen (bij fokmerries in Portugal die 24/7 op de weide lopen worden de staarten nog steeds afgeknipt en geschoren) of om te voorkomen dat het paard bij de snelle draaien bij het werken met vee op z'n eigen staart kan gaan staan (PSL en PRE kunnen vaak van nature een stuk dieper 'zitten' in de verzameling dan een warmbloed, dus de staart kan dan echt wel tot op de grond liggen).

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Powerlusitano in de les bij Arne Koets

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 12:34

Echt gaaf zo'n les. En wat is het een schitterend paard :)

Klaas15

Berichten: 331
Geregistreerd: 15-10-10
Woonplaats: home sweet home

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 12:40

Ik weet van dit ras cq rijden 0,0, maar ik vindt het onwijs gaaf.
En wat is Santi een mooi paard.
Maar je "kraakt"jezelf af is volgens mij niet nodig, komt goed zeker weten.
Je hebt er in iedergeval 1 favoriet bij : mij.

swartbeessie

Berichten: 2142
Geregistreerd: 03-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 12:52

Tof tof tof.
Leuk dat je je ontwikkeling zo open deelt.

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-18 13:07

Thanks allemaal!

Ik zie het niet zozeer als mezelf afkraken, haha, maar gewoon een stukje reflectie. Vandaar dat ik het hier ook laat zien. :) Rijden is één groot leerproces, en er gaat weleens wat mis. :D En daar heb je dan een instructeur voor, die je uitlegt waarom het mis ging en hoe je het weer op kunt lossen. :j

Dat vind ik fijn aan Arnes manier van lesgeven. Hij gaat er vanuit dat het paard áltijd het correcte antwoord probeert te geven. Dus als de reactie niet datgene is waar je naar zoekt, dan stel je blijkbaar de vraag verkeerd. En in dit geval stelde ik de vraag dus niet specifiek genoeg, waardoor Santi aan de uitvoering zijn eigen invulling gaf. :+ Deze aanpak creeërt een enorme will to please bij de paarden, maar is tegelijk voor de ruiter natuurlijk best confronterend.

Anomien

Berichten: 7387
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 13:27

Hoppit schreef:
Als je nu toch eens een usb tussen z'n billen kon steken en dan ff alles kopiëren naar de mijne he :D



Het eerste deel lijkt me mogelijk... :+

Anoniem

Re: Powerlusitano in de les bij Arne Koets

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 13:32

Leuk om die pivots zo te zien, Santi toverde die bij mij ook uit de hoge hoed :')

Narcomil

Berichten: 138
Geregistreerd: 04-02-09
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 14:26

Leuk om zo toch nog iets van jullie lessen te kunnen zien! Wat een mooie dingen bedenkt Santi soms, al bedoelt hij het zo goed :+ Gelukkig weer op kunnen lossen (lijkt me voor jou inderdaad ook wel een opluchting). Wat een mooi barok propje is hij ook geworden, ja, hartstikke leuk om te zien :)

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 15:41

rider schreef:
Dat vind ik fijn aan Arnes manier van lesgeven. Hij gaat er vanuit dat het paard áltijd het correcte antwoord probeert te geven. Dus als de reactie niet datgene is waar je naar zoekt, dan stel je blijkbaar de vraag verkeerd. En in dit geval stelde ik de vraag dus niet specifiek genoeg, waardoor Santi aan de uitvoering zijn eigen invulling gaf. :+ Deze aanpak creeërt een enorme will to please bij de paarden, maar is tegelijk voor de ruiter natuurlijk best confronterend.


Ja dat dus, en eens uitleggen wat je juist moet doen en kijken wat er dan gebeurt. Vond ik vorig jaar zo'n openbaring om iets heel stoms als achteruit gaan. Lukte me op 1.5j ruk privéles nog steeds voor geen meter, Arne legt uit wat ik nu juist moet doen als in letterlijk 'dat been zo, rug zo, handen daar' en plop een slecht doorgereden pony wandelt achteruit of het nooit anders was.
Snap dat dat zo moeilijk moet zijn met eentje die zo lenig is als de jouwe, daar zit alles nog veel subtieler bij elkaar.

Ansie

Berichten: 1229
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 09:54

Leuk topic! Die Santi.. Haha draaimolen! *D
Gaaf dat ie je zo goed laat merken dat je op de mm goed moet zitten.
En wat je schrijft over dat paarden door Arne z'n manier van lesgeven een will to please krijgen is idd heel herkenbaar. Nu heeft de mijne dat ook al maar er kwam nog even een extra mate van fanatiek zijn bovendrijven :j

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 10:01

Ziet er weer gaaf uit en het is echt een beer geworden zeg!

elbony
Berichten: 331
Geregistreerd: 09-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 10:53

Wat een heerlijk topic weer rider, dankjewel :-).
Ik kan me ook helemaal voorstellen dat Santi "de pivot" bleef aanbieden. Zoiets in de trant van, maar hier werd je toch zo blij en trots van de vorige keer???? Ook zo fijn dat Arne dat helemaal herkent, en het hem dan eerst laat doen op "jouw manier". En vervolgens gaat werken aan hoe je het kan repareren. Je boft maar met zo'n instructeur!

Rijsa
Berichten: 745
Geregistreerd: 18-10-11
Woonplaats: Nederland

Re: Powerlusitano in de les bij Arne Koets

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 11:06

Wauw, zijn manier van lesgeven klinkt inderdaad heel erg fijn en wat zijn jullie/vertellen jullie allemaal positief over deze manier. Ik wordt er zelf ook helemaal enthousiast van. Is het mogelijk om eens bij de lessen te komen kijken?

Het sluit volgens mij best aan op hoe ik les krijg en waar ik naar toe probeer te werken. Dus het lijkt me zeer interessant om dat eens te zien. :o

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-18 12:13

Narcomil schreef:
Gelukkig weer op kunnen lossen (lijkt me voor jou inderdaad ook wel een opluchting).


Ja, haha. De appuyementen hebben echt veel moeite gekost, ik vind het heel moeilijk om die correct te zitten, en Santi vindt ze volgens mij sowieso een beetje onzinnig. :') Dus ik was helemaal blij dat dat redelijk ging, dus ik zat wel even in de rats met die pivots, dacht echt dat ik daarmee de appuyementen voor de komende tijd weer vernaggeld had. Zowel 'pirouette/pivot' als appuyement hebben natuurlijk overeenkomsten in schouderdraaing en begrenzing van het buitenbeen. En als hij dan denkt dat ie kan kiezen, dan doet ie véél liever de draaimolen, hihi. :+

Nouvel schreef:
Ziet er weer gaaf uit en het is echt een beer geworden zeg!


Ja hij is echt breed geworden ineens. Van mij mag hij overigens nu wel stoppen met uitdijen, want ik heb het zadel al twee keer moeten laten aanpassen en ik weet niet of de boom nog een keer versteld kan worden. En hij groeit uit al z'n dekens. :')

elbony schreef:
Je boft maar met zo'n instructeur!


Ja, zeker weten. Lusitano's hebben best wel een gebruiksaanwijziging doorgaans dus het is fijn om een instructeur te hebben die het ras kent en begrijpt (Arne heeft zelf een PSL hengst).

Rijsa schreef:
Is het mogelijk om eens bij de lessen te komen kijken?


Bij de clinics is doorgaans ruimte voor theoriedeelnemers. Er zijn in mei en september weer clinics in Nederland. En 27 maart is Arne voor een aantal introductielessen in omgeving Amsterdam, zie de clinic facebook pagina voor contactgegevens van de organisator als je interesse hebt: Clinics met Arne FB.

_l_amanda_l_

Berichten: 6052
Geregistreerd: 31-01-08
Woonplaats: op de grens van Friesland en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 12:26

*\o/* Wat wordt Santi toch knap (goed, was 'ie al, maar t' wordt nog erger :+ ) !
En die pivots, jeetje, dat ziet er best heftig uit.. Heb je nog filmpjes van hoe het er nu uitziet? (tijdens je les?) Gaaf te zien hoe jullie groeien samen :j

Loeky01
Berichten: 7316
Geregistreerd: 25-09-10

Re: Powerlusitano in de les bij Arne Koets

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 12:52

Het was super gaaf om jullie zo bezig te zien! Wendy en ik stonden inderdaad al even te kijken of die pivottes de bedoeling waren :'). Onwijs gaaf hoe goed je hem onder controle hebt en met de minimale hulp je iets voor elkaar krijgt. Echt tof om te mogen zien!

Gemma_99
Berichten: 94
Geregistreerd: 21-03-16

Re: Powerlusitano in de les bij Arne Koets

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 16:53

Wat een knapperd, hij is inderdaad mooi breed zeg! <3 Heel gaaf om jullie zo bezig te zien :D
Die pivottes zien er inderdaad indrukwekkend uit maar zo lief dat hij zo graag voor je wilt werken! <3
Rij zelf ook een lusitano ruin bij, hoop stiekem ooit ook een les van Arne te kunnen nemen, dat is volgens mij super leerzaam.

SeaSide

Berichten: 2325
Geregistreerd: 17-11-12
Woonplaats: Groote Keeten

Re: Powerlusitano in de les bij Arne Koets

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 19:17

Wauw wat gaaf, en dat tuig staat hem ook ontzettend mooi!!