De wilde paarden van Assateague Island 2017

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Guinevere

Berichten: 5601
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Verenigde Staten

De wilde paarden van Assateague Island 2017

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-18 09:27

Zie ook: [ITP]Kamperen met de wilde ponies van Assateague Island (VS).

Met temperaturen beneden nul staat het kamperen momenteel op een laag pitje, maar ik ga eigenlijk het hele jaar door graag op bezoek bij deze bijzondere kudde in Maryland. Meer dan 35km strand, bos en moerasland bieden een thuis aan 88 wilde paarden. Ze worden niet bijgevoerd en alleen in uitzonderlijke situaties wordt er medisch ingegrepen (anticonceptie daargelaten).

1. Mijn foster pony Gokey Go Go Bones. <3
Afbeelding

Een groot deel van de paarden worden "ter adoptie" aangeboden. De paarden blijven gewoon op het eiland en je hebt geen zeggenschap o.i.d., maar de stichting kan deze donaties goed gebruiken.

2. De kudde bestaat voornamelijk uit vosjes en pintos, maar er zitten ook een paar bijzondere kleurtjes bij, zoals deze buckskin, Patty.
Afbeelding

3. Een beetje adrenaline en zelfs de merries zien er imposant uit (ik was op een takje gestapt :') ).
Afbeelding

4. Susi Sole in de ochtendzon. In de zomer zie je ze vaak op het strand om de insecten te ontsnappen en om verkoeling te zoeken bij de zee. Op de allerheetste dagen gaan ze soms zelfs het water in.
Afbeelding

5. Bella Boo en hengst Fonzi "I said, NO!" ~~}>
Afbeelding

6. In de zomer trekken veel paarden naar het toeristische deel van het eiland in een poging om de insecten te ontsnappen en helaas ook om te bedelen en eten te stelen (benaderen, aaien en voeren zijn ten strengste verboden). Met zoveel paarden op een "klein" stukje wordt er af en toe flink geknokt door de hengsten, maar ook de merries kunnen er wat van. Hier rende Chama Wingapo zo vol overtuiging achter Braidwood aan dat ze finaal onderuit ging. Haar dochter Noelani kijkt vol interesse toe in de achtergrond.

Afbeelding

Helaas is Chama deze zomer overleden nadat ze een grote hoeveelheid hondenvoer gegeten had, dat een kampeerder onbeheerd achter had gelaten. Ook de populaire hengst, Jester, overleefde de zomer niet, nadat hij geschept werd door een auto. Dit zorgde voor een flinke discussie ... zou het beter zijn om het eiland voor het publiek te sluiten? Gelukkig is daar (nu nog) geen sprake van.

7. Bayberry heeft niet alleen de mooiste manen, maar met 11 merries ook de grootste kudde. In tegenstelling tot veel andere hengsten, die om de haverklap merries wisselen, is zijn kudde erg stabiel.
Afbeelding

8. Miss T is met haar 30 jaar een van de oudste merries op het eiland. Dat valt ook wel te zien aan haar bovenlijn, maar toch is haar buikje tonnetje rond. In gedomesticeerde paarden denk je dan al snel aan een wormbesmetting, maar bij deze paarden komt het door de grote hoeveelheid zout die ze binnen krijgen.

Afbeelding

9. Sinds de introducie van PZP (anticonceptie via een blaaspijp) is de levensverwachting flink gestegen, vooral onder de merries, maar het werkt voor sommige paarden beter dan andere. Bij Carol's Girl werkte de PZP niet. Op deze foto is ze 23, vel over been, met een veulen aan de voet en alweer drachtig van de volgende.

Afbeelding

De kudde wordt meerdere keren per jaar geinventariseerd en bij de volgende survey was ze ondanks een uitgebreide zoektocht nergens te vinden. Haar lichaam zal waarschijnlijk nooit gevonden worden. Maar met haar vele kinderen (van gelukkig een aantal verschillende hengsten :o) laat ze een grote indruk achter op het eiland.

10. Kleine veulentjes worden groot! Hier Gokey's zoon, Taco Chip, die in mijn vorige topic pas een paar uur oud was en nu een prachtige jaarling.
Afbeelding

11. Gokey had ook dit jaar weer een mooie verrassing voor me! Ze liep al een tijdje rond alsof ze een skippybal had ingeslikt en ineens stond er een prachtig pinto meisje naast. Uiteraard net nadat ik de dag daarvoor pas laat thuis gekomen was na een weekend op het eiland, dus hup, alle kampeerspullen weer terug in de auto geslingered om maar zo snel mogelijk mijn nieuwste "grandpony" te ontmoeten.
Afbeelding

Het is echt een spring in het veld. <3
http://boktimg.nl/img/m/DLXGcM.jpg

12. Bodacious Bob, een van mijn favoriete hengsten
Afbeelding

In de zomer ziet hij er vaak flink gehavend uit door alle insectenbeten (zie foto 13), maar verder is het verbazingwekkend hoe schoon hij blijft.
http://boktimg.nl/img/m/VncxN7.jpg

En dat terwijl ze door de grote hoeveelheid drasland toch vaak onder de modder zitten, zoals Patricia Irene hier.
http://boktimg.nl/img/m/2zSzBf.jpg

13. Bob op het strand met zijn kleine kudde. Je hoort wel eens dat hengsten de veulens van andere hengsten doden, maar Bob geniet van zijn rol als stiefpapa en dat zie je op Assateague wel vaker.

Arme veulen zit helemaal onder het zand na zijn dutje haha.
Afbeelding

14. Elk jaar kan je op Ebay bieden om een van de nieuwe veulens van een officiele naam te voorzien, maar ze hebben ook allemaal een Keiper code waaruit je de hele moederlijn kan aflezen. Een paar van de oudere paarden hebben helaas geen naam, maar alleen een code zoals knappe M2EINS.
Afbeelding

15. Een wel heel wollige Mieke's Noe'lani (die dreads bij d'r buikje :') )
Afbeelding

Noelani's Keiper code is N2BHS-AIO en zoals ik hierboven al zei kan je daar veel informatie uit halen. Noelani is in 2016 geboren wat aangeduid wordt met de letter O. Door telkens de laatste letter te verwijderen kan je haar hele moederlijn volgen:
* N2BHS-AI ... is moeder Chama Wingapo uit 2010.
* N2BHS-A ... is haar grootmoeder, mijn lieve Gokey Go Go Bones uit 2002.
* N2BHS ... is haar overgrootmoeder, de inmiddels overleden Carol's Girl uit 1994.
Etc, etc, tot je bij N2 uitkomt, een van de paarden uit de originele kudde toen ze met het Keiper systeem begonnen.

Als afsluiter nog een gekke bek van Gokey.
http://boktimg.nl/img/m/yYvRfZ.jpg

Gelukkig kan ze er zelf ook om lachen! _O-
http://boktimg.nl/img/m/mAOD4w.jpg

Vragen zijn altijd welkom!

Zunzuncito

Berichten: 1572
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: in de Buurt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 09:41

Mooie foto's! Geeft ook een persoonlijke touch zo met die namen. Met zoveel hengsten en maar 88 dieren; hoe houden ze inteelt tegen? Of worden er jonge hengsten verkocht? Is er een reden dat ze daarlopen?

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 09:50

Wat een heerlijk topic, ik denk dat ik je vorige topic gemist heb maar ga hem toch even opzoeken O:)

Guinevere

Berichten: 5601
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-18 10:45

Zunzuncito schreef:
Mooie foto's! Geeft ook een persoonlijke touch zo met die namen. Met zoveel hengsten en maar 88 dieren; hoe houden ze inteelt tegen? Of worden er jonge hengsten verkocht? Is er een reden dat ze daarlopen?

Goede vraag! Dat vroeg ik me ook altijd af. Ze hebben een genetische studie gedaan van de hele kudde en de hoeveelheid inteelt was niet zo hoog, al gebeuren er natuurlijk wel eens dingen die niet helemaal de bedoeling zijn.

Van de 88 paarden zijn 22 hengsten waaronder 1 veulen van dit jaar, en 4 van 2016. Het zal nog een paar jaar duren voordat zij hun eigen kudde vormen. Ook zijn er een aantal oudere hengsten die geen merries meer hebben. Dan blijven er rond de 12-14 actieve dekhengsten over voor alle dames. Dankzij PZP is de levensverwachting voor merries veel hoger dan voor hengsten, dus het is niet nodig om het aantal hengsten door verkoop terug te brengen.

Zoals ik hierboven al zei reageren niet alle paarden even sterk op de PZP, maar behalve de inmiddels overleden Carol's Girl is er niemand immuum tegen (en gelukkig had zij veel verschillende partners). Hierdoor kunnen ze selecteren welke merries een veulen krijgen en op welke leeftijd. Het precieze beleid wordt elk jaar aangepast, maar in principe worden ze tot een jaar of 4 behandeld zodat ze uit kunnen groeien. Nadat ze dan een paar veulens gehad hebben krijgen ze voor de rest van hun leven PZP. De laatste twee jaar hebben ze geen PZP toegediend, omdat ze de populatie boven de 80 willen houden om inteelt te beperken.

Interessant genoeg staat er midden op het eiland een hek, op de grens met de staat Virginia. Aan die kant van het eiland loopt een andere kudde semi-wilde paarden, die wel bijgevoerd worden en medische zorg krijgen. Zij zijn van de vrijwillige brandweer en worden niet met PZP behandeld, waardoor ze elk jaar een grote cattle drive moeten houden en overtollige dieren verkopen, om op die manier overbegrazing te voorkomen. Ik weet verder niet veel over deze paarden, maar als je op Chincoteague pony swim zoekt kan je veel info vinden.

Hoe de paarden op het eiland terecht gekomen zijn is niet helemaal duidelijk. Sommige mensen zeggen dat ze na een schipbreuk naar het eiland gezwommen zijn, maar de meest aannemelijke verklaring is dat ze van gedomesticeerde paarden afstammen die door hun eigenaars op het eiland "verstopt" werden om geen belasting te hoeven betalen.

senna21

Berichten: 11847
Geregistreerd: 17-03-09

Re: De wilde paarden van Assateague Island 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 02:23

Mooi hoor.
Leerzaam om te lezen hoe deze kudde wordt beheerd. Daar zijn veel verschillende variaties op.

Diane_

Berichten: 1984
Geregistreerd: 28-08-07
Woonplaats: Woudenberg

Re: De wilde paarden van Assateague Island 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 08:49

Leuk om te lezen en je verhalen erbij zijn ook interessant! Jammer dat het hier niet in de buurt is ;)
Ik vind jouw nieuwste 'grandpony' echt heel leuk :D Maar ze hebben allemaal hun eigen charmes!

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 09:54

Prachtige foto's ! Veulie is so cute <3
Ook leuk met alle informatie erbij.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 10:10

wat een prachtige foto's en verhaal bedankt voor het posten!

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: De wilde paarden van Assateague Island 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 10:42

Wat ontzettend gaaf! Heel bijzonder.

eldora1

Berichten: 1858
Geregistreerd: 06-04-11
Woonplaats: Kamerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 10:46

Mooie fotos! En wat kan je het goed uitleggen, heel intresant !

ElineS
Berichten: 5507
Geregistreerd: 10-03-06

Re: De wilde paarden van Assateague Island 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 14:12

Hele gave foto's! Apart, zo'n eiland vol met paarden

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Re: De wilde paarden van Assateague Island 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 17:25

Wauw wat een prachtige foto's en super duidelijke uitleg!
Ik ga hier vaak tussen de Koniks zitten en die zien er echt niet allemaal zo goed uit :n
Maarja dat is de natuur! Ik vind het altijd heel apart om hun interacties te zien.

Misschien moest ik er maar weer eens heen gaan :)

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 18:06

Granoek schreef:
Wauw wat een prachtige foto's en super duidelijke uitleg!
Ik ga hier vaak tussen de Koniks zitten en die zien er echt niet allemaal zo goed uit :n
Maarja dat is de natuur! Ik vind het altijd heel apart om hun interacties te zien.

Misschien moest ik er maar weer eens heen gaan :)

In Nederland zijn de omheinde natuurgebieden te klein om alle dieren s'winters zonder bijvoeding te onderhouden. En dan gaan sommigen er slecht uitzien.Dat is geen natuur want ze kunnen deze gebieden niet verlaten om elders wat te gaan zoeken.Het schijnt dat het bij jou in de U.S.A. er beter aan toe gaat.De paarden zien er in elk geval tevreden uit.Misschien is het klimaat daar ook prettiger?

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Re: De wilde paarden van Assateague Island 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 18:10

Oh ja ik heb me er nooit echt in verdiept. Ik zie ze vanuit mijn slaapkamer aan de overkant van de Maas maar moet met de auto een stukje om rijden om er te geraken.
Het is niet dat ze mager zijn, maar hun staarten zijn volledig in dreadlocks, allemaal. En dan littekens overal van het vechten maar daar is denk ik weinig aan te doen?
En hele slechte ruggen

CathyTBP

Berichten: 440
Geregistreerd: 20-06-16
Woonplaats: Aan het water

Re: De wilde paarden van Assateague Island 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 18:24

Wauw! Heel bijzonder om te zien!
Prachtige foto's van prachtige paarden <3
Het moet vast heel bijzonder zijn om daar te lopen en te bekijken hoe die paarden leven <3

Guinevere

Berichten: 5601
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-18 04:43

Bedankt voor alle leuke berichtjes! Het is echt een geweldig eiland. Het is bijna 3 uur rijden (enkele reis) en toch ben ik dit jaar bijna 30x geweest. :o

anjali schreef:
Granoek schreef:
Wauw wat een prachtige foto's en super duidelijke uitleg!
Ik ga hier vaak tussen de Koniks zitten en die zien er echt niet allemaal zo goed uit :n
Maarja dat is de natuur! Ik vind het altijd heel apart om hun interacties te zien.

Misschien moest ik er maar weer eens heen gaan :)

In Nederland zijn de omheinde natuurgebieden te klein om alle dieren s'winters zonder bijvoeding te onderhouden. En dan gaan sommigen er slecht uitzien.Dat is geen natuur want ze kunnen deze gebieden niet verlaten om elders wat te gaan zoeken.Het schijnt dat het bij jou in de U.S.A. er beter aan toe gaat.De paarden zien er in elk geval tevreden uit.Misschien is het klimaat daar ook prettiger?

Ik vind het prettiger, maar het is wel extremer dan in NL. Warme lange zomers en 's winters soms veel sneeuw.

De oudjes zien er hier ook niet altijd even goed uit. Ze hebben voldoende te eten, maar ze zijn gewoon erg oud en hebben minder reserves. Het ziet er soms niet zo fraai uit, maar dat is de natuur; in het voorjaar komen ze vanzelf weer aan. Als het slecht gaat en er is geen kans op verbetering dan laat de park service ze inslapen om onnodig lijden te voorkomen.

@Granoek, ik ben wel benieuwd naar de koniks nu. Deze paarden hebben bijna nooit dreadlocks, terwijl ze toch regelmatig door klittenplanten lopen. Ze zien er ook vaak heel schoon uit. Best raar eigenlijk haha.

Frenchcore

Berichten: 35
Geregistreerd: 05-12-14
Woonplaats: Den Haag

Re: De wilde paarden van Assateague Island 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 15:22

Gaaf zeg!

melody7

Berichten: 13685
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 15:31

Wat een gaaf topic, mooie foto's! Leuk ook om wat meer te lezen over de paarden, dat zegt toch meer dan alleen de foto's :)