Alweer een jaar voorbij met Fiësta.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
moonday

Berichten: 273
Geregistreerd: 25-04-10
Woonplaats: noord-holland

Alweer een jaar voorbij met Fiësta.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-17 20:05

Afbeelding

Dit is fiësta, ze is hier geboren en staat bij mij aan huis, samen met haar moeder en shetlander-vriend.

Dit jaar vierde ze haar 7de verjaardag, kreeg ze een nieuw vriendinnetje, bezocht iets te vaak de dierenarts, veranderde van stal, kreeg ze voor het eerst hoefijzers en een beugel!


januari

Deze maand hebben we vooral heel veel gestapt. Fiësta liep een peesblessure op in de zomer van 2016. Na een half jaar op het land te hebben gestaan, begonnen we nu met stappen aan de hand en onder het zadel.

Afbeelding


februari

Eindelijk sneeuw! Helaas maar 1,5 dag, maar fiësta had zich kostelijk vermaakt.

Afbeelding

Afbeelding

maart

We stapte vrolijk door en begonnen met stukjes draf. We kregen een nieuw stuk weiland, waar de paarden erg blij mee waren.
Aan de hand liepen ze keurig mee.

Afbeelding

In april en mei gebeurde er niet zo veel. Het rijden bouwden we rustig weer verder op.
We gingen langs bij dierenarts. Op de echo zag haar pees er goed uit.

juni

6 juni was het groot feest, want Fiësta werd 7 jaar!

Afbeelding


Het rijden ging steeds beter.

Afbeelding


juli

Genieten van de zomer.

Afbeelding

augustus

Helaas kreeg fiësta weer meer last van haar been. We deden weer even rustig aan en hielden het alleen maar bij stappen.
Ondertussen kwam Skye hier staan. Een lieve fell pony, die mee kwam helpen met het gras op te eten.

Lieve kudde.
Afbeelding

september

Rustige maand. Met gelukkig nog een beetje zonneschijn

Afbeelding

oktober

Helaas ging het nog steeds niet goed met Fiëstas been. Na het rijden werd haar been dik en warm. Na overleg met de hoefsmid toch besloten om Fiësta op ijzers te zetten.
De herfst begon meteen met veel regen. De weilanden werden modderig en fiësta begon te glaaien met de ijzers. Daarom toch maar besloten om Fiësta in pension te zetten. Zodat ze niet langer in de modder staat en we het rijden weer op kunnen pakken.
Het voelt wel heel raar om je paard niet meer thuis te hebben. Maar ze staat er goed.

Afbeelding

november

Het rijden begint eindelijk weer ergens op te lijken. Mijn droom om wedstrijden te rijden leek eindelijk werkelijk te worden. Tot dat 8 november mijn telefoon gaat. Ik kreeg te horen dat er bloed uit Fiëstas mond liep en dat ik snel na stal moet komen. Daar krijg ik de schrik van mijn leven. Fiëstas halve onderkaak hangt uit haar mond, de bloed druppelt er uit en het ziet er heel luguber uit. Mijn maag draait om en ik kon op dat moment alleen maar huilen. Ik hoor later dat ze heeft geprobeerd biks te eten, uit de voerbak van de stal naast haar. Dat lukt natuurlijk niet, ze is vast komen te zitten en heeft zich zelf los getrokken. Gelukkig kon fiësta meteen terecht bij paardenkliniek Hollandse kroon. Ze is daar in de avond geopereerd. Haar kaak is terug op de plek gezet en door een ijzerdraad is het vastgezet. Fiësta gedroeg zich voorbeeldig en na 2 nachtjes mocht ze terug na de pension stal. We moesten iedere dag tandenpoetsen en spoelen.

Afbeelding
Natuurlijk kon mevrouw nog steeds gekke bekken trekken.
Afbeelding

december

De herstel ging heel voorspoedig. Na 6 weken moest Fiësta weer terug na de kliniek. De dierenarts was heel tevreden en de beugel mocht er weer uit. De mond is nog wel heel gevoelig, maar het ziet er heel mooi uit


We hadden,om het jaar toch nog nuttig en leerzaam af te sluiten, een kerst schriktraining van Elise Buiten. Het was een hele interessante les. Fiësta vond het spannend maar we hebben veel geleerd.

Afbeelding


Afbeelding


Hopelijk hebben we volgend jaar eindelijk meer geluk. Ik hoop dan eindelijk fijn te kunnen rijden en hopelijk ook wedstrijden. Maar ik hoop toch wel het meest dat Fiësta zich heel houdt.

_Sofie

Berichten: 4432
Geregistreerd: 04-01-09
Woonplaats: Onder de rook van Amsterdam

Re: Alweer een jaar voorbij met Fiësta.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 21:27

Wat een leukerd is Fiësta! Hopelijk kunnen jullie volgend jaar je wedstrijddebuut maken :j

moonday

Berichten: 273
Geregistreerd: 25-04-10
Woonplaats: noord-holland

Re: Alweer een jaar voorbij met Fiësta.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-17 22:22

Dankjewel :) :)

Loreke2
Berichten: 316
Geregistreerd: 26-02-08

Re: Alweer een jaar voorbij met Fiësta.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 22:56

Wat een knap paardje!

Wat moet dit heftig geweest zijn met haar mond! Een geluk dat ze goed herstellende is!

Veel plezier samen in 2018!

moonday

Berichten: 273
Geregistreerd: 25-04-10
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-17 10:10

Loreke2 schreef:
Wat een knap paardje!

Wat moet dit heftig geweest zijn met haar mond! Een geluk dat ze goed herstellende is!

Veel plezier samen in 2018!


Dankjewel! :)
Ja ik ben echt rot geschrokken. Ik had nog nooit eerder gehoord dat een paard zo zijn kaak kan breken. Op dat moment dacht ik dat ze het nooit meer konden maken en ze ingeslapen moest worden. Gelukkig komt het vaker voor en was de dierenarts erg handig.

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Alweer een jaar voorbij met Fiësta.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 10:50

heftig zeg een gebroken kaak, wat afschuwelijk. Dat een paard zich dat aandoet! Je gaat 2018 vast en zeker beginnen met bitloos rijden dan, met een sidepull of zo?

moonday

Berichten: 273
Geregistreerd: 25-04-10
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-17 13:44

Monique1963 schreef:
heftig zeg een gebroken kaak, wat afschuwelijk. Dat een paard zich dat aandoet! Je gaat 2018 vast en zeker beginnen met bitloos rijden dan, met een sidepull of zo?


Ja eerste tijd bitloos rijden. Ik heb een Rambo Micklem gekocht en we zijn nu rustig begonnen met rijden. Helaas snapt Fiësta niet zo veel van het bitloos :') We gaan nu stuurloos en zonder rem door de bak :Y)