Shan en ik @ wedstrijd

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Shan en ik @ wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-17 20:23

Gisteren hebben Shan en ik weer wedstrijd gehad.
Het ging best goed, en ik ben heel trots op hem!
Bij het opstappen was er nog wat stress en spanning, maar na even gelongeerd te hebben was dat ook weer weg. Daarna nog rustig kunnen inrijden.

Afbeelding

En daarna de proef zelf! Het ging op wat foutjes na, best goed. De galop ging een stuk beter dan de vorige keer, maar door teveel focussen op tempo en buiging, vergat ik weer op de letters te rijden :')

Even lachen naar de camera.

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding



Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na de proef even praten met de jury.

Afbeelding

Daarna blij belonen.

Afbeelding

En nog een filmpje van de proef. Tips zijn zeker welkom! Dat vind ik alleen maar fijn!


Bedankt voor het kijken!

Kabayo

Berichten: 13971
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Shan en ik @ wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 20:28

Was dit een knhs wedstrijd of een (onderlinge) fnrs proef? Voor een B proef had ik persoonlijk niet gestart, maar ik weet hoe leuk mee rijden is!

Shan is niet voorwaarts , probeer daar aan te werken. Net zoals nagevelijkheid, dit is natuurlijk geen trucje, denk dat als de moter (achterhand) het doet, het vanzelf beter word

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 20:30

Kabayo schreef:
Was dit een knhs wedstrijd of een (onderlinge) fnrs proef? Voor een B proef had ik persoonlijk niet gestart, maar ik weet hoe leuk mee rijden is!

Shan is niet voorwaarts , probeer daar aan te werken. Net zoals nagevelijkheid, dit is natuurlijk geen trucje, denk dat als de moter (achterhand) het doet, het vanzelf beter word


Ik vind je ook niet verkeerd rijden en ga hier ook in mee.
Ik zie ook gestrekte ellebogen. Hierdoor kun je de mond van je paard niet volgen.
Als jij je ellebogen in een knik doet, en je paard zal iets naar voren willen of omhoog of naar beneden kun je dit makkelijker volgen.
Hierdoor ben je stil in de mond en direct nog vriendelijker.
Wanneer hij ook nog wat actiever is, met een beetje buiging door zijn lichaam heen, zal het nageven na genoeg vanzelf gaan.

Komt goed.
Kleine stapjes.

Selina

Berichten: 14286
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 20:35

Leuk dat je het gewoon probeerde! Neem aan dat het onderling was?

Iets dat me opviel is dat je tijdens het lichtrijden je handen mee omhoog neemt. Hierdoor klapperen de teugels waardoor je geen stabiele aanleuning kan krijgen.

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-17 20:36

Kabayo, onderlinge B proef. Voor officieel zijn we zeker nog lang niet klaar :')
Shan is normaal veel té voorwaarts, dus ik was wel blij dat zijn tempo nu een stuk lager lag. Misschien voor de volgende keer weer wat hoger, maar ik heb dit liever dan zonder stuur de bak door crossen :)
Voor nagevelijkheid klopt inderdaad, daar zijn we zeker mee bezig!
maralyn, ja, die gestrekte ellebogen is heel erg. Normaal gaat dat steeds beter, maar met spanning en zenuwen is het weer net zo erg als eerst. Ik heb zelfs nog (toen ik Oreo nog had) met stok gereden, maar dat ga ik maar niet met Shan doen haha.
Met buiging zijn we ook bezig, hij vindt het nog erg moeilijk, maar ook dat gaat steeds beter!
Selina, ja klopt. Ik ga er aan werken om mijn handen stil te houden.

Bedankt voor jullie tips!

kwii
Berichten: 1746
Geregistreerd: 23-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 20:38

Mooie rustige proef, je ziet echt dat jullie naar elkaar toegroeien!

Zelf geef je de verbeterpunten al aan. Als tip wil ik dan nog meegeven om gelijke druk op je teugels te houden, nu gaan ze soms in boogjes.

Kabayo

Berichten: 13971
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 20:39

Kimmie25501 schreef:
Kabayo, onderlinge B proef. Voor officieel zijn we zeker nog lang niet klaar :')
Shan is normaal veel té voorwaarts, dus ik was wel blij dat zijn tempo nu een stuk lager lag. Misschien voor de volgende keer weer wat hoger, maar ik heb dit liever dan zonder stuur de bak door crossen :)
Voor nagevelijkheid klopt inderdaad, daar zijn we zeker mee bezig!
maralyn, ja, die gestrekte ellebogen is heel erg. Normaal gaat dat steeds beter, maar met spanning en zenuwen is het weer net zo erg als eerst. Ik heb zelfs nog (toen ik Oreo nog had) met stok gereden, maar dat ga ik maar niet met Shan doen haha.
Met buiging zijn we ook bezig, hij vindt het nog erg moeilijk, maar ook dat gaat steeds beter!
Selina, ja klopt. Ik ga er aan werken om mijn handen stil te houden.

Bedankt voor jullie tips!

Te voorwaarts? Heb je daar een filmpje van? Nu is ie ver onder tempo. Hij sloft erover, geen impuls. Zonder impuls geen nagevelijkheid. Ik begrijp dat je ook niet wil racen.. Heb je les? :)

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 20:39

Wat leuk dat je toch doorgezet hebt en jullie nog steeds een team zijn!

Ik ga met de rest mee qua tips, maar wil ook wel zeggen voor misschien een andere lesgever te zoeken die jullie juist helpt met het dressuurmatig te rijden..want ik zie dat Shan op een relatief korte termijn toch wel een flinke onderhals begint te kweken. :)

Maanlicht

Berichten: 6851
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 20:41

Wat fijn dat jullie zo goed gaan! Ziet er heel prettig uit. Jullie komen er wel! :D

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: Shan en ik @ wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 20:46

Verbeterpunten zijn al gegeven. Vind jullie er erg leuk uit zien als combinatie! Is hij nou zo'n reus of ben jij klein? :+

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 20:46

Wat fijn dat het nu zoveel beter gaat met jullie! Top dat je hebt door gezet ondanks het moeilijke begin. :D het ziet er heel relaxed uit!

Maar echt, neem een andere instructrice. Hij is alleen maar slechter gaan lopen in zijn lijf terwijl het andersom zou moeten zijn. Een instructrice moet jou goed gaan helpen om hem dressuurmatig wat beter te gaan rijden :)

Je zegt zelf al dat er nog veel werk aan de winkel is, maar dat moet veel sneller gedaan kunnen worden hoor :D

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-17 20:47

Bedankt! Ga ik ook op letten!

Kabayo, helaas heb ik niet zo veel filmpjes van het rijden. Je zult me op mijn woord moeten geloven haha.
Ik heb les (twee keer per week zelfs haha).
Prosecco, Dankjewel! Maar ik heb echt een hele fijne lesgever (ze heeft ook grand prix ruiters lesgegeven, dus dressuurmatig kan ze echt wel) die me heel fijn helpt. Die onderhals kan ook wel komen door mijn rijtalent. We zijn namelijk heel lang uit de running geweest, en pas sinds een paar maanden weer echt aan het rijden. Eerst vooral bezig met tempo en ontspanning. En daarna pas nagevelijkheid. Nu sinds een maandje zijn we echt bezig met buiging waar ik nu lekker mee aan de slag ben.
Dankjewel Maanlicht en Pepper! Hij is een reus haha. Hij is 1.84 en ik 1.76, niet zo klein dus :')
Geryon, ook hier blijf ik erbij dat ik mijn instructrice enorm fijn vindt, en gewoon bij haar blijf.

Peelie

Berichten: 13415
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Shan en ik @ wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 20:53

Ik weet niet hoe je hem eerder reed?

Maar juist met zo'n reus moet je tempo maken. Dat zweefmoment uit de drag krijgen. Ruimte pakken en schakelen.

Ik zie nu een paard wat zichzelf erg vast zet. En zeer slecht gespierd is. Mn de hals, maar dus rug zal er vast ook niet al te best uitzien.

Mijn advies is ook om een andere intructie te zoeken of, als deze dame echt zo goed is, echt eens hard aan jezelf aan de slag te gaan wbt hulpen geven, houding, tempo durven maken.

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Shan en ik @ wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-17 20:56

Euh, hoe bedoel je?
Normaal doen we echt wel flink tempo maken en zo hoor, maar tijdens de wedstrijd was mijn doel gewoon om het tempo laag te houden (en om er niet af te vallen :') ).
We gaan na deze wedstrijd dressuurmatig weer zeker lekker aan de slag.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 20:56

Uiteraard komt die onderhals door jouw rijden. En dat is zeker niet persoonlijk bedoeld; hoe een paard loopt is altijd het gevolg van hoe de ruiter het paard rijdt. :D Daarom hebben we les, om beter te leren rijden zodat we ons paard beter kunnen laten lopen.
Het lijkt alsof ze jou maar weinig leert. Ik denk dat het veeeeel sneller veeeel beter kan. Dat lijkt me voor jou gewoon leuker, wat meer vooruitgang. Maar als je dit zo goed vind zou dan is dat uiteraard prima :D al zou ik hem dan via het longeren dressuurmatig onderhouden. Dit is niet zo goed voor zijn rug omdat hij erg met wegedrukte rug loopt.

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Shan en ik @ wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-17 20:59

Geryon, ze leert me echt ontzettend veel. Een filmpje van het normale rijden, is al heel anders dan deze wedstrijd. Hierbij heb je natuurlijk veel meer spanning, en let je ook weer op andere dingen. Ik zelf (en velen met mij) vind haar gewoon heel goed, en ik blijf ook bij haar. Ik ben al zo veel verder dan aan het begin, dus voor mij gaat het echt wel met sprongen vooruit. Ik ga ook kijken naar het longeren.

Pindakaa7
Berichten: 622
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 21:02

Leuk, zo te zien/lezen begin je steeds meer vertrouwen in Shan te krijgen.
Is het niet een idee om een tijdje een andere instructrice te proberen? Dat jouw instructrice grand prix ruiters heeft les gegeven wil niet meteen zeggen dat ze jullie als combinatie verder kan helpen.
En zoals al gezegd is, denk om je armen en handen, probeer de verbinding gelijk te houden. En het mag veel actiever! En af en toe mag hij wel wat meer lengte krijgen in z'n hals, je lijkt hem daarin wat te blokkeren.
Leuke foto's! En veel succes en plezier samen!

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Shan en ik @ wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-17 21:03

Horsies, ik heb ook al een andere instructrice, want ik les twee keer per week. Ik denk dus dat dat wel helemaal goed gaat komen!
Ik ga denken aan je tips! Bedankt verder!

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-17 21:07



In dit filmpje van de vorige wedstrijd is ook te zien dat hij wat makkelijker in zijn hals zakt. Dat hij deze keer niet ging, lag echt ontzettend aan mijn spanning.

Peelie

Berichten: 13415
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 21:10

Ik vind hem op dit filmpje kwa benen zetting alleen al beter gaan. Meer actief. Meer verbinding met de mond.

Tjah. Need i say more?
Laatst bijgewerkt door Peelie op 10-07-17 21:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 21:13

Jullie zijn inderdaad al met sprongen vooruit gegaan maar voor de tijd dat jullie al een combi zijn, konden jullie al veel meer een combinatie vormen. Ik zie nu enkel een paard dat maar bij wijze van spreken sloft, zonder enige activiteit..actief rijden is niet enkel 'gas' geven, maar ook ervoor zorgen dat je paard zijn lichaam correct gebruikt en jij een goede houding/hulpen aangeeft. Het kan best zijn dat je vindt dat je instructrice goed is, maar goed zijn betekend niet dat ze iedere ruiter kunnen helpen..dat verschilt zo per combinatie. Begrijp je je instructrice wel in haar woorden of geeft ze wel genoeg informatie/tips bij het lesgeven, waaraan je kunt werken om je paard actief en goedlopend te krijgen (met je nodige houding)?

Peelie

Berichten: 13415
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Shan en ik @ wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 21:16

Prosecco, jij vind het paard op het filmpje van de OP beter lopen dan het filmpje wat de TS nu net plaatst?

Nele80
Berichten: 574
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: België - Oost-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 21:17

Wat leuk dat je terug aan een wedstrijd hebt meegedaan. Vond je zelf dat het al beter ging als de vorige keer? Wedstrijd rijden is iets wat je ook moet leren. Gewoon thuis vond ik altijd dat het beter ging.
Ik begrijp wat er bedoeld wordt met een te laag tempo en ga daar ook wel mee akkoord. Maar volgens mij hangt het allemaal samen. Als je hem ronder/nageeflijker kan rijden, zal zijn balans beter worden, zal je beter kunnen zitten, zal het tempo ook beter worden.
Wordt Shan soms nog door iemand ander gereden of ben jij zijn enigste ruiter? Ik liet soms eerst mijn lesgeefster 20 min rijden, dan stapte ik en kon ik zo voordeel halen uit haar kunde. Mijn pony was dan los en nageeflijk, stond goed aan de hulpen. Zo kon ik voelen naar welk gevoel ik moest streven.

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 21:19

Peelie schreef:
Prosecco, jij vind het paard op het filmpje van de OP beter lopen dan het filmpje wat de TS nu net plaatst?


Het is maar wat je beter noemt..meer vooruit in de zin van snelheid, maar dat is het dan ook..totaal geen lichaamsgebruik. :)

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Shan en ik @ wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 21:33

Dat is waar ook, ik herrinner me nu dat TS nog echt een beginner was toen ze met dit paard begon. Dan is het niet zo raar dat ze het paard nog niet goed kan rijden. Een instructrice kan daar niet meteen een M ruiter van maken. Dus ik kom wat terug op m'n eerdere mening.

Ik zou wel Shan echt dressuurmatig bij laten trainen of hem via de longe trainen, puur voor zijn lichaam. Het ene paard loopt prima als er niet aan gereden wordt, het andere paard loopt dan minder goed door z'n lijf, zoals Shan. Niks mis mee hoor! Maar dressuurmatig erbij trainen is dan wel fijn!