Welsh Cob Sorrel mijn trots en mijn grote vriend!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mariskaa3

Berichten: 226
Geregistreerd: 16-06-15

Welsh Cob Sorrel mijn trots en mijn grote vriend!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-16 16:01

Na alle een jaar lang ITP te lezen kan ik het ook niet weerstaan om van Sorrel en mij een jaar lang ITP te maken. Want wij zijn toch wel veranderd in deze korte tijd!

Bereid je voor, ik maak er nogal een verhaal van!

Sorrel verzorg ik sinds april 2015 waar ik eigenlijk helemaal vanaf begin af aan begon. Voorheen had ik altijd op een manege gereden en nu had ik ineens elke dag de zorg van een paard op mij. Dit was in het begin wat onwennig en ik was vooral niet heel creatief met wat ik allemaal met hem kon doen. Dit resulteerde er in dat ik vooral wat in de bak rondjes reed en mijn best deed er wat van te maken. In de les gingen we ook af en toe een sprongetje doen maar verder droomde ik er van om ook lekker buiten te gaan rijden, helaas durfde ik dit niet zo goed alleen en kende ik verder mijn stalgenoten niet zo goed.

Uiteindelijk ben ik samen met een stalgenoot op buitenrit gegaan en zo kon ik toch een beetje naar buiten, helaas als ik helemaal alleen wilde dan had Sorrel altijd de neiging om, om te draaien waardoor ik ook wel een beetje angstig was en onzeker waardoor dit uiteraard vaker gebeurde ;) Uiteindelijk ben ik met stalgenoten op buitenrit gegaan, met mijn vriend lopend en op de fiets mee en alleen met hem naar het strand geweest!

Om een doel te hebben in het rijden had ik besloten om in 2016 wedstrijden te gaan rijden, mijn schoonzus (voorheen reed zij altijd Sorrel en zijn ze tot het M2 gekomen) hielp me met het trainen. De impuls was namelijk ver te zoeken. In december 2015 heb ik een zadelmaker laten komen om een tweedehands dressuurzadel te passen. Zijn oude veelzijdigheidszadel leek mij niet zo goed meer, ook zat ik hier niet lekker op en zo konden we mooi van start in 2016 met de wedstrijden.

Afbeelding

Door de aanpassing van het KNHS kon ik eerder van start met de wedstrijden en heb ik mijn eerste B-proef gereden in december, spannend dat vond ik het wel. Hierbij kwam ook nog toen we heen gingen met de trailer, de trailer constant op de rem sloeg en we dus genoodzaakt waren om op de snelweg te stoppen bij het tankstation en te wachten op een nieuwe trailer. Blij met Sorrel zijn fijne karakter dat ik hem daar gewoon kon uitladen!
De wedstrijd ging niet zo fijn omdat er geen impuls was, uiteraard ben ik er nu achter hoe dat komt. Onder andere doordat ik onwijs aan het klemmen was en onwijs veel spanning in mijn lichaam.
De wedstrijd resulteerde toch nog in 182 en 184 punten en een tweede plaats.

Januari
Het eerste weekend van januari startte ik meteen met mijn tweede wedstrijd waar het gelukkig al iets beter ging dan de wedstrijd ervoor, dit resulteerde in 184/186. In deze maand zijn we ongeveer twee keer gestart en verder gingen we bijna elke week naar het bos op zondag, verder is er niet veel gebeurd.

Afbeelding

Februari
Ook in februari zijn we nog een aantal keer gestart op wedstrijd en ook is hier verder niet heel veel gebeurd. In het trainen bleef de impuls een punt en het omdraaien tijdens het buitenrijden was zo af en toe ook nog aanwezig.
http://i66.tinypic.com/b9hcw5.jpg

Maart
Maart begonnen we met trainen.

Afbeelding

Een aantal dagen na deze training veranderde ons jaar volledig.
De fysiotherapeut kwam. Omdat de impuls gewoon nog steeds ver weg was, Sorrel vaak wat stijf van achter is en niet voorwaarts dacht ik er goed aan te doen om de fysiotherapeut langs te laten komen, ik dacht misschien zit hij wel erg vast.

De fysio keek terwijl hij aan de longe liep, voelde en zei tegen mij hij heeft zeer waarschijnlijk spat/artrose in zijn spronggewricht.
Dit kon zij natuurlijk niet met een volledige 100% zeggen, maar was er wel vrij zeker van.
Dit verklaard nu op dit moment en afgelopen jaar zo veel voor mij hoe Sorrel liep, het sloeg wel even in van wat nu wat kan nog wat niet.... In mijn achterhoofd vermoed je toch altijd wel wat maar je maakt je zelf wijs dat het niet zo zal zijn.
De fysio kwam wel met het idee dat ik mogelijk kon gaan dubbele lange lijnen om zijn spieren wel sterker te maken en zo zijn been beter kan gebruiken.
De fysio gaf het advies om in ieder geval de komende twee weken rustig aan te doen en dan weer een filmpje te maken hoe hij op dat moment liep, dit natuurlijk gedaan. Ze vond hem verbeterd en ik moest gewoon zo doorgaan.

In deze maand werd het omschakelen kijken wat kan wel wat kan niet, gestart met gelatinaat geven en een heleboel aanpassingen.
En zijn we vooral veel gaan wandelen.

http://i63.tinypic.com/f3xjs8.jpg

April

Aan de hand van de tip van de fysio heb ik Patricia van Kampen gemaild die bij mij in de buurt zit en les geeft in onder andere DLL volgens het systeem van Emiel Voest. Ik heb haar uitgelegd hoe het zit met Sorrel zijn artrose en hier hield ze ook rekening mee. Zo zijn we dus in deze maand gestart met het lessen in de DLL, Sorrel heeft vroeger voor de kar gestaan hier is wat fout gegaan ik weet niet precies wat maakt ook niet uit. Maar dit merkte Patricia en ik wel als we volledig achter Sorrel wilde lopen, hij ging dan stilstaan en naar je zoeken waar je was. Na een paar keer gewoon een paar tellen en dan er weer schuin achter ging dit steeds beter en lukte het al gauw om gewoon achter hem te lopen.

Een foto van onze eerste les
Afbeelding

Verder nog steeds aan het zoeken voor een juiste indeling qua zwaarte van de trainingen en wat we allemaal konden doen. Zo reed ik in het begin nog wel eens dressuur maar voornamelijk rechtuit geen galop want dit was duidelijk te zwaar voor hem.

Verder zijn we meer gaan buitenrijden met stalgenoten en ook alleen, zo kunnen we uren over Wieringen rond rijden. Zijn we begonnen met vrijheidsdressuur en wandelen we ook veel.

Mei
In deze maand is er ook niet veel bijzonders gebeurd en zijn we lekker door gegaan, begon ik eindelijk een ritme te vinden wat Sorrel wel of niet aan kan en hoe dit het beste afgewisseld kan worden en zijn we ook een paar keer naar het bos geweest.

Afbeelding

Juni
Juni was toch wel een " bijzondere " maand Sorrel werd namelijk 21! Dat moest natuurlijk gevierd worden met een heerlijke taart! *\o/*

Afbeelding

en gingen we nog meer naar het bos
http://i68.tinypic.com/2iiiuxj.jpg

Verder gingen we nog steeds lekker onze gang en werd onze band steeds sterker en sterker.

Juli
Juli was een maand waar we wat dingen ondernomen hebben!

Bij de plaatselijke rijvereniging werd een puzzelrit georganiseerd, dit is niet verkleed maar wij vonden het wel erg leuk :+. Zo gingen wij dus als unicorns en zijn we aan het knutselen geslagen en hebben we een T-shirt laten bedrukken laten we zeggen dat we erg veel lol hebben gehad! :') Onze andere stalgenoot die met ons meeging had daar zo haar bedenking bij...

Afbeelding

Naast deze puzzelrit heb ik nog een stap gedaan, er werd nog een onderlinge wedstrijd georganiseerd. Ik zat hier heel erg over te twijfelen, Sorrel liep beter dan hij ooit gelopen had door alle aanpassingen en door de lange lijnen was hij duidelijk verbeterd. Uiteindelijk de knoop doorgehakt en ons ingeschreven onder het mom van we zien het wel leuk voor de afwisseling, ik had wel besloten we doen het nog 1 keer en dan hoeft hij van mij nooit meer een wedstrijd te lopen een soort " afscheid" dus van de wedstrijdsport van Sorrel.

Voor de wedstrijd kwam heb ik eigenlijk niet echt getraind, misschien niet de juiste instelling maar goed. De wedstrijd kwam en naast ruiters waren er ook menners. Sorrel heeft ook voor de kar gelopen waar hij dus nog steeds wat zenuwachtiger van wordt, niet in vervelende zin gewoon wat meer voorwaarts. Dit kon ik wel weer mooi gebruiken voor in de proef.

Het was 1 proef en die ging zo onwijs lekker dat ik er echt met een smile opgezeten heb. Het voelde ook als een soort afscheid ik had namelijk gevraagd of mijn oma, tante en hun gezin wilde komen kijken en mijn beste vriendinnetje las mij voor.

Uiteindelijk werden we 1e met 195 punten en kregen we een beker en een rozet onwijs trots!

Afbeelding

http://i68.tinypic.com/2z891s3.jpg

http://i64.tinypic.com/1eykw.jpg

http://i65.tinypic.com/ht5qb8.jpg

Hierna kreeg ik van meerdere mensen te horen dat ik zo prima weer kon starten, dat hij weer goed liep etc.

Ik heb er over nagedacht maar mijn gevoel zei dat ik het niet moest doen, bang om hem te gaan overbelasten en eigenlijk had ik er gewoon weg geen zin in. Ik was veel liever aan het buitenrijden, vrijheidsdressuur en werken aan de DLL.

Augustus

In deze maand gingen we gewoon verder met lessen in DLL, buitenrijden, vrijheidsdressuur etc.
Daarnaast had ik nog een " speciaal" moment met Sorrel, hij lag in het land en kon er zo een hele tijd bij gaan liggen. Dit was toch wel een speciaal moment! <3

Afbeelding

September

In september zijn er ook weer een heleboel dingen gebeurd.

In deze maand zijn we voor het eerst naar Hargen aan Zee geweest met mijn schoonzus en haar paard, zijn we voor het eerst uitloos op buitenrit geweest en heb ik ook barebackpad gekocht op Horse Event! Waar ik nog steeds dankbaar gebruik van maak, ik vind het heerlijk rijden!

http://i67.tinypic.com/1z237l4.jpg

Oktober
Oktober kwam er toch wel een droom voor mij uit.

Namelijk deelnemen aan een fotomeeting! Deze werd georganiseerd in het dijkgatsbos in Wieringerwerf wat gelukkig bij ons in de buurt is.

Dit was tevens ook de eerste keer dat ik mijn barebackpad gebruikte buiten de bak maar ik vertrouwde Sorrel volledig en dit ging ook onwijs goed. Zo ging Sorrel ook zo door het water met behulp van Jack Sparrow van Priscilla.

Het was zo onwijs gaaf en ik ben nog steeds erg blij met de foto's!
Afbeelding

Mariskaa3 @ [ITP] Sorrel mijn beste vriend en mijn maatje in het dijkgatbos!

November

In deze maand ging ik ook voor het eerst met mijn barebackpad op buitenrit samen met een stalgenoot en dit ging onwijs goed. Ik volg ondertussen ook centered riding lessen bij Patricia en dit merk ik wel onwijs goed, het gaat steeds beter!

Daarnaast zijn we ook nog een keer in het donker op buitenrit geweest, een stalgenoot deed namelijk mee aan de fjoertoer en er moest dus even geoefend worden in het donker met veel lichtjes.

http://i65.tinypic.com/2sbo742.jpg

December
En zo komen we ook weer in het laatste maand van het jaar waar we ook weer dingen hebben ondernomen. We hebben mee gedaan aan een minimarathon waar ook ruiters aan mee mochten doen! Sorrel heeft voor de kar gelopen zoals ik eerder al aan gaf. Samen met nog een paar van stal deden we mee.

De eerste ronde ging onwijs slecht, Sorrel durfde niet (waarschijnlijk ook een stukje spanning van mij). De bak waar hij zo vertrouwd was, was nu omgetoverd tot een soort kerst show met kerstmannen, bomen en sneeuwpoppen. We zijn er stappend doorgegaan met af en toe drafje/galop. Maar we gingen toch voor we zien het wel wilde namelijk niet te veel van hem vragen.

De tweede ronde daarentegen ging onwijs goed hij had de smaak te pakken en wilde hij heel graag.
Helaas heb ik (nog) geen foto's gehad..

Verder heb ik nog een grote stap gemaakt voor mij, ik heb een neckrope aangeschaft. Hier heb ik nu zo'n 2 keer mee gereden maar dat ging al onwijs fijn en ook heb ik het idee dat Sorrel dit ook fijn vindt!

Daarnaast zijn we ook nog steeds bezig met de vrijheidsdressuur, we gaan niet heel hard maar dat maakt niet uit. Ondertussen kunnen we flemen, nee-schudden, voetje geven met alle vier zijn benen, kusje even, touch en maken we nu een begin jambette.

Afbeelding

En zijn we nog met een aantal van stal en mijn schoonzus gezellig naar het bos geweest!
Afbeelding

Afbeelding

En als afsluiter van het jaar hebben we ook nog kerstfoto's gemaakt!

Afbeelding

Het is ondertussen al een onwijs verhaal, dus bedankt als je het helemaal gelezen hebt, ik geniet onwijs van Sorrel en ik hoop dat ik dit nog onwijs lang kan doen het is echt mijn vriend en mijn maatje geworden <3

Daarnaast heb ik het afgelopen jaar van veel mensen (tandarts, zadelpasser instructrice van andere en stalgenoten) gehoord dat ze Sorrel er onwijs goed vonden verbeterd in onder andere zijn bespiering. Dit maakt toch wel dat je, je erg trots voelt.

Misschien vinden sommige dit nog leuk om te zien, ik heb een collage gemaakt met aan de linker kant van zo'n 1,5/2 jaar terug toen ik net met Sorrel was begonnen en aan de rechterkant van afgelopen oktober.

Afbeelding

(foto's aan de rechterbovenkant is van Equilens en rechtsonder van steffotografie )

Sorrel en ik willen jullie een gelukkig en een paardachtig 2017 wensen! Wij gaan lekker verder met buitenrijden en vooral veel plezier maken!

Mariskaa3

Berichten: 226
Geregistreerd: 16-06-15

Re: Welsh Cob Sorrel mijn trots en mijn grote vriend!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-17 07:23

Niemand?

_Chantal19
Berichten: 54
Geregistreerd: 14-04-13
Woonplaats: Nijkerk

Re: Welsh Cob Sorrel mijn trots en mijn grote vriend!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 19:49

Leuk overzichtje!
Geniet van 2017 =D

SparkYY_8

Berichten: 391
Geregistreerd: 02-01-17

Re: Welsh Cob Sorrel mijn trots en mijn grote vriend!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 22:14

Leuk hoor! Wat een knappe bles heeft je paardje :)

Mariskaa3

Berichten: 226
Geregistreerd: 16-06-15

Re: Welsh Cob Sorrel mijn trots en mijn grote vriend!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-17 20:46

Dank jullie wel! :)