Een jaar vol kansen met shetlanders Sammeke en Arthur

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SammyFloor

Berichten: 1196
Geregistreerd: 19-12-09
Woonplaats: Belgiƫ

Een jaar vol kansen met shetlanders Sammeke en Arthur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-16 16:59

Dag bokkers!

Jaaroverzichten zijn mijn favoriete ding van het eindejaar. Tijd om er zelf een te maken! Even een kleine inleiding

Mijn pony's:
- Sammeke is een vosse shetlander merrie uit mei 2008, ik heb haar sinds ze jaarling was. Ze is 1m groot, beleerd onder het zadel en voor de koets, kent veel grondwerk.
- Arthur is een toverbal mini shet uit april 2010, sinds zijn 10 maand bij mij en nu ong 75cm groot! Hij heeft een speciaal karaktertje :D

Ik starte mijn jaar met 4 doelen:
- Veel mennen, veel buitenritten maken (hopelijk naar zee) meer uitdagingen en hopelijk een oefenwedstijd
- Arthur verder beleren
- Verder gaan met horse agility, online wedstrijden meepakken
- Veel blijven bijleren en groeien, maar volop genieten!


Januari was een rustige maand met korte ritjes en clickertraining. Ze stonden vreselijk actief!
Afbeelding

In februari ging ik een uitdaging aan, ik heb Arthur leren liggen op een hondenkussen :D Sammeke was heel druk, ik had mijn handen vol aan haar tijdens het mennen.
Afbeelding

In maart werd Sammeke geschoren, ze had last van jeuk. Ze werd ook ingezet als kinderpony op ponykamp, ondanks haar drukte deed ze het geweldig! Verder dressuurmatig getraind met Sammeke en veel grondwerk met Arthur.
Afbeelding

April was alweer een maand gericht op grondwerk. Voor het eerst sinds een jaar trokken we er met Sammeke alleen op uit, ze is vreselijk onzeker alleen voor de wagen zonder andere paarden erbij. We moesten echt nog veel kilometers maken, veel ervaring op doen. Het ging beter als verwacht :)
Afbeelding

In mei kwam er een droom uit die ik nooit had durven dromen. Naar zee met Sammeke! Samen met 2 stalgenoten trokken we erop uit, wat was het fantastisch! Ik had niet durven hopen dat het zo goed zou gaan, ze deed het alsof ze er al vaak geweest was. Ik kijk nog vol plezier naar die dag terug :D
Verder pakte ik ook nog horse agility op met Arthur.
Afbeelding

Afbeelding

Juni was fijn, Arthur opgepakt met het lange lijnen. Voorheen een groot struikelblok maar ineens gingen we echt goed! Sammeke begon zelfstandiger te worden op wandelingen, voorheen wou ze zo dicht mogelijk tegen haar voorganger lopen maar nu liep ze echt relaxed op haar eigen benen. De wandelingen met haar alleen begonnen ook te beteren :)
Afbeelding

Juli was echt een top maand! De eerste grote vordering is dat we Arthur hebben ingespannen :D Hij deed het beter dan we ooit hadden durven dromen.
De andere grote mijlpaal is dat we zijn gestart met recht richten, Sammeke en ik vonden onszelf er echt in!
Verder heb ik nog fijne ritten met Sammeke gemaakt, Sammeke heeft ook de lesjes van het ponykamp meegelopen, we hebben weer veel grondwerk gedaan en Arthur heeft zijn springrecord verbroken met 80 cm :D
We hebben ook nog een photoshoot gedaan maar daar heb ik teveel foto's van, de rest vind je hier:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=53&t=1897603
Afbeelding


Afbeelding

In augustus besliste ik me te storten op de horse agility challenge van Equiday met Arthur. Het was fijn ergens naar toe te kunnen werken zonder echt verwachtingen te hebben. Het oefenen ging goed en we stuurde uiteindelijk een leuk filmpje in waarmee ik in september de wildcard won voor de finale :D
Ik pikte ook nog 2 lessen rechtrichten mee, Sammeke en ik gingen met sprongen vooruit! Onze menroute met Sammeke alleen word ook voor het eerst uitgebreid, het was echt een mijlpaal!
Afbeelding

September stond volop in het teken van trainen voor Equiday, maar met Sammeke ging ik ook een nieuwe uitdaging aan: dressuur aan de lange teugel. We staan nog steeds in de beginschoenen, maar het begint echt fijn te gaan! Arthur had sinds juli zo'n 7 keer voor de koets gestaan, maar na september is dit wat stilgevallen, hij deed het goed maar hij had mentaal de rust wel nodig :)
Afbeelding

Oktober was een topmaand met als hoogtepunt Equiday! Lang gereden, zonder verwachtingen gestart en 3e geworden met 91%! Ik heb echt een toppony, voor het eerst in een binnenpiste met heel veel mensen en we stonden er echt als een team :D Met Sammeke was ik inmiddels als aan het werken aan de travers! We hebben afgesloten met een buitenrit van 14km, ik heb fijn aan de overgangen kunnen werken en de herfstkleuren waren prachtig!
Afbeelding

Afbeelding

In november werden Sammeke en Arthur geschoren, Arthur had luis en Sammeke had weer van die jeukplekjes. Arthur en ik hadden ons weer gericht op grondwerk, hij leerde een hoop bij! Met Sammeke maakte ik een mooie herfstrit van 16 km :D
Afbeelding

December was weer rustig want ik lag er zelf lang uit door ziekte. Gelukkig heb woensdag kunnen afsluiten met een heerlijke rit, we zijn weer tot op het punt geraakt van augustus. Ondanks dat het soms nog met moeite gaat, doet ze het steeds beter en beter!
Afbeelding

Heel erg bedankt om te kijken! We hebben een jaar vol kansen gehad, ik ben er echt blij mee :D
Mijn doelen voor 2017 zijn:
- Relaxte menritjes kunnen maken met Sammeke alleen
- In totaal min. 100 km aan wandelingen kunnen maken
- Arthur rustig terug oppakken voor de koets
- Blijven bijleren in horse agility en recht richten
- Niet maar in een dal sukkelen waar de training stilvalt

Voor iedereen een fantastisch 2017 gewenst!

Kalender7
Berichten: 654
Geregistreerd: 08-03-15
Woonplaats: Omgeving Amsterdam

Re: Een jaar vol kansen met shetlanders Sammeke en Arthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 17:10

Leuke pony's!

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Een jaar vol kansen met shetlanders Sammeke en Arthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 17:15

Leuke pony's heb je! En succes met je.doelen voor volgend jaar. :))

FFDP

Berichten: 229
Geregistreerd: 19-11-16
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 17:17

Leuke shetjes! :D

Mowgli4

Berichten: 1378
Geregistreerd: 14-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 19:00

Mooi overzicht van je knappe pony's <3

Avalon87

Berichten: 1153
Geregistreerd: 24-06-11
Woonplaats: Nuenen

Re: Een jaar vol kansen met shetlanders Sammeke en Arthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 20:43

Leuk overzicht ! Lekker veelzijdige pony's

SammyFloor

Berichten: 1196
Geregistreerd: 19-12-09
Woonplaats: Belgiƫ

Re: Een jaar vol kansen met shetlanders Sammeke en Arthur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-16 11:36

Dankjewel iedereen voor de leuke reactie's! :D