2016: Een jaar lang Zara met vallen en opstaan

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

2016: Een jaar lang Zara met vallen en opstaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-16 16:38

Heel veel vallen en opstaan :+

Het verhaal begint bijna een jaar geleden. Eerste kerstdag. De dag dat ik mijn ouders vertelde dat ik van plan was voor mezelf een kerstcadeau te kopen, een paard. Lang verhaal kort, na een heftige discussie toch akkoord gekregen. Mijn oog viel op een advertentie met een bijzondere pony, die ik eigenlijk net te klein vond. Ik zocht vanaf 1.45m eigenlijk en deze pony was 1.40m. Toch ben ik gaan kijken. Mijn eisen waren eigenlijk voornamelijk een niet al te grote pony met een bijzonder kleurtje. Liefst braaf/bomproof, opstappen en wegrijden. Dit was de foto waar ik voor viel:
Afbeelding
Een Duitse Rijpony merrie, 10 jaar en 1.40m hoog. Kleur? Ondefinieerbaar :')

Januari:
Na twee keer bezichtigen, hebben we besloten dat dit hem (haar) zou worden. Op 12 januari was het dan zo ver, 's morgens vroeg met de trailer richting de plek waar ze stond. Daar zou ze gekeurd worden. Voor mij was dit een hele vreemde en bijzondere dag, ik heb nog nooit een paard laten keuren, laat staan kopen. Samen met mijn vader, want die mag met trailer rijden, zijn we erheen gegaan. Zelfs hij vond het spannend! Gelukkig werd ze na een lange keuring van 1.5 uur helemaal goedgekeurd! Sta je dan met een pony in je handen, je eigen pony! Gelijk opgeladen en we zijn na betalen direct naar stal gereden. Voor mij een zeer bijzondere ervaring.
Afbeelding

In deze maand hebben we eigenlijk vrij weinig gedaan. Ze mocht wennen aan haar nieuwe plek, wat niet zonder slag of stoot ging. Ze had het er erg moeilijk mee, deze laatste verandering naar mij toe is haar eigenlijk te veel geweest. Ze heeft een aardig verleden achter zich in de handel, ze komt namelijk uit Oost-Duitsland. Verder weten we niet erg veel van haar.

Februari
De combinatie van verhuizen, nieuwe omgeving/stal/paarden en een andere routine werd haar echt te veel. Ze liet zich achterover vallen en flipte volledig als je op wilde stappen. Nadat de zadelmaker langs was geweest voor een passend zadel, voor zover dat kon zonder te rijden, en de osteopaat voor een check, heb ik besloten volledig terug te gaan naar de basis. In de tussentijd besloot Zara ook zo hengstig te worden, dat ze onhandelbaar werd. Dierenarts erbij voor de zekerheid, maar gelukkig niks aan de hand. Sindsdien staat ze op verschillende kalmerende supplementen en hebben we nergens meer last van. In deze periode hebben we voornamelijk gelongeerd met zadel.

Maart
Bij alles wat ik deed, had ik ontzettend veel begeleiding en hulp. Nadat de rust wedergekeerd was bij Zara, begonnen we met opnieuw inrijden. Ik wist van tevoren al dat dit een pony was met een sterk karakter, dus challenge accepted :P Samen met mijn instructrice zijn we vanaf het begin begonnen, alleen hangen. Later hangen en een stapje zetten. Nog later hangen en een rondje stappen. In deze tijd heb ik haar nog steeds veel gelongeerd en zijn we begonnen met vrijheidsdressuur. Dit pakte ze super goed op en ze vond het prachtig!

April
Inmiddels waren we zo ver dat ik al redelijk los kon rijden. Met andere woorden, we konden in slakkentempo los stappen en een paar pasjes draven zonder stress of angst. Ik was ontzettend trots op die gekke pony van mij <3 Ondanks haar verleden, konden we toch al zo ver komen.
Afbeelding

Helaas liep de maand April iets anders dan ik gehoopt had. Ik ben hard, heel hard, gevallen van mijn oude bijrijdpony. Resultaat? Cap doormidden, mijn rug van onder tot in mijn nek zeer zwaar gekneusd en een lichte hersenschudding. Heb ik geluk gehad? Ja enorm. Ik viel namelijk in het gras en ik droeg mijn cap. Waren de omstandigheden anders geweest? Dan had ik hier niet meer gezeten.
http://boktimg.nl/img/m/6TTSBU.jpg

Mei
Maar life goes on! Helaas kon ik niet meer rijden voor een langere tijd, waardoor we besloten dat mijn instructrice het werk over zou nemen. Pech voor ons was.. Dat we weer opnieuw konden beginnen. Zara besloot goed gebruik te maken van haar mini-vakantie en we waren terug bij af. Bloed, zweet en tranen heeft het ons gekost. Veel tijd, vertrouwen, geduld en heel veel rust. In deze periode ging ik veel met Zara buiten wandelen, want dat vond ze echt prachtig. Ze werd ook steeds rustiger en liever, ze begon zich meer thuis te voelen.
Afbeelding

Uiteraard vonden wij het ook nodig om een soort schriktraining te doen met haar. Men neme een grote Teddybeer als ruiter. Bindt deze vast aan het zadel en longeer het paard. Succes gegarandeerd.
PS: Er zijn geen gewonden gevallen of dieren mishandeld tijdens deze actie.
http://boktimg.nl/img/m/ZdCTQq.jpg

Juni
In deze periode gingen we gestaag verder met onze poging tot deze levensgevaarlijke pony om te toveren tot handelbare rijpony. We gingen de goede kant op! In deze maand is niet zoveel interessants gebeurt, we deden ons ding. Lekker longeren, vrijheidsdressuur en buiten wandelen. 1 tot 2 keer in de week gingen we verder met het 'rijden'. Daarnaast stonden de paarden heerlijk buiten op het weiland (24/7).

Juli
Zomervakantie! *\o/* Lekker veel tijd om dit project verder door te pakken. 2 keer in de week gingen we verder. Nog steeds mijn instructrice die erop rijdt omdat ik nog niet mocht rijden. Halverwege deze maand was weer 1 van de eerste keren dat ik op het paard zat. In het begin alleen brave paarden van een ander, voor ik op mijn eigen gevaarte zou stappen :P Juli was de periode van buitenritten, samen fietsen, ijsjes halen, de Waalkade in Tiel verkennen en nog veel meer!
Afbeelding

https://scontent.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8 ... e=58EDF0B2

Augustus
En toen ging ik twee weken op vakantie.. oliebol. In goed overleg besloten dat mijn instructrice haar wel verder kon doorpakken terwijl ik op vakantie was. Zo stond ze niet twee weken stil en blijven we in de stijgende lijn! Inmiddels zijn we zo ver dat los rijden geen probleem is, de stap en draf zijn bevestigd. Voor Zara's woorden dan, want het leek werkelijk waar nog nergens op. Maar he, daar ging het niet om! :D Het ging ons om het vertrouwen en de rust bij Zara (en de ruiter) onder het zadel. Missie geslaagd. Eenmaal terug van vakantie kreeg ik ook weer groen licht om te beginnen met rijden. Zara was inmiddels ook braaf genoeg dat ik het wel aandurfde. Na zo'n 4 maanden niet serieus kunnen rijden en niet op mijn eigen paard gezeten te hebben.. Zat ik er eindelijk weer op!
Afbeelding

Uiteraard deden we in deze periode nog meer buitenritten en wandelingen. Zeker met dat warme weer! Overigens had ze voorheen nog nooit naast de fiets gelopen, maar dat doet ze alsof ze het al jaren kent. Ze vindt het zo ontzettend leuk om te doen! In deze maanden zijn we er ook achter gekomen dat ze BOMPROOF is.. Op koeien na 8)7
Afbeelding

Afbeelding

Eind augustus reden we al redelijk rond in de bak. Ik had natuurlijk zoveel tijd in deze maanden, dat we met sprongen vooruit vlogen. Opstappen gaat goed, wegstappen steeds beter. Stap is helemaal netjes en draven gaat met elke keer rijden al iets beter. Toch blijven we 1-2 keer per week lessen, ik ben veel te bang om het per ongeluk te verpesten.

https://scontent.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8 ... e=58F33D6A

Ik bleek ook nog eens een springtalent te hebben. Dus de keuze was snel gemaakt, in 2017 willen we een oefenparcours springen (max 60cm) en een oefencross meerijden!
https://scontent.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8 ... e=58B32359

September
We gaan rustig verder met rijden. Het gaat inmiddels zo goed, dat we ook zonder les durven te gaan rijden. Overigens rijd ik altijd met iemand erbij en NOOIT in mijn eentje! De eerste paar keren zonder instructrice was heel spannend, maar het ging super goed. Vrijheidsdressuur blijven we ook mee bezig en in deze maand kreeg ik het, per ongeluk, voor elkaar dat ze ging zitten _O-
https://scontent.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/ ... e=58EF22C7

Afbeelding

Oktober
Fast forward naar oktober. Een van onze beste maanden! We blijven lessen, 1 keer in de week. Het rijden vliegt met enorme sprongen vooruit en onze band wordt steeds sterker. Inmiddels vertrouw ik haar goed genoeg met rijden, ze is stabiel en relaxed. Deze maand besloot ik om haar eens te zadelen en mee te nemen op buitenrit. Because.. Why not? O:) Eerste echte buitenrit? Check!
http://boktimg.nl/img/m/G9TnAL.jpg

Afbeelding

Na deze buitenrit wist ik het weer zeker: Deze pony is goud waard. Maar je moet er keihard voor vechten. Vol goede moed gaan we vrolijk verder met rijden. Lessen. Buitenritten. Steeds grotere buitenritten. Blije pony en blije baas :))
Afbeelding

November
We zitten nog steeds in een enorme stijgende lijn. Eigenlijk gaan we gewoon recht omhoog! Het kwartje bij Zara is gevallen: ze wil voor me werken. Ze heeft weer plezier in de dingen die we doen. De pony die begin dit jaar nog levensgevaarlijk was, is nu zo braaf dat ik er een kind mee weg kan sturen. Ik vertrouw haar voor de volle honderd procent! Maar nooit had ik gedacht.. Dat ik dit jaar nog zonder zadel op haar zou klimmen. Laat staan echt rijden..
Afbeelding

Afbeelding

In deze maand liet ik ook mijn ogen laseren, waardoor ik twee weken niet naar stal kon. In deze tijd heb ik een stalgenootje gevraagd om Zara te rijden. Haar vertrouw ik genoeg om mijn pony te rijden en zij heeft ook de galopknop op Zara gezet voor mij :D Na twee weken geen stal, mocht ik met zonnebril voor het eerst weer.
Afbeelding

December
We zijn pas halverwege december.. En ondanks het koude gure weer, de kapotte baklamp en donkere avonden.. Gaan we vrolijk verder met serieus trainen. Dit werd ook de eerste keer 's avonds in het donker rijden, doodeng natuurlijk al die schaduwen :P Afgelopen weekend hadden we ook onze eerste les weer.
http://boktimg.nl/img/m/UPg1QI.png

Afbeelding

Inmiddels heb ik alvast een startkaart aangevraagd, zodat we in 2017 lekker kunnen gaan starten. Zara is en blijft Zara, een echte merrie met sterk karakter. Hoewel 2016 een heel zwaar jaar met veel ups en downs was, heb ik geen seconde nagedacht over verkoop. Ik wist dat ik dit zou kunnen met mijn doorzettingsvermogen en het feit dat deze pony verder precies is wat ik zocht.

Onze doelen voor 2017:
-Succesvol B gaan starten
-Oefencross meerijden
-Dagje buitenrit maken in natuurgebied
-En vooral: lol met je knol! :D

Een lang verhaal kort: Al lijkt een project nog zo onmogelijk, met veel geduld en vertrouwen kom je er echt wel!

Anoniem

Re: 2016: Een jaar lang Zara met vallen en opstaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 16:45

Echt hoor Britt, je bent een van de leukste personen die ik heb leren kennen in 2016! :+:

Geweldig om de vooruitgangen te hebben gezien die jullie met z'n tweetjes hebben geboekt, mag je zo trots op zijn! Ik zeg het je elke keer en het is waanzinnig om jullie zo te zien groeien!

Dat 2017 een super jaar mag worden voor jullie! <3

HiFive5

Berichten: 1087
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: 2016: Een jaar lang Zara met vallen en opstaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 16:53

Proficiat dat je hebt doorgezet, het heeft duidelijk opgebracht! Veel succes toegewenst in 2017 :j

AnnetteFlame

Berichten: 1440
Geregistreerd: 31-07-13

Re: 2016: Een jaar lang Zara met vallen en opstaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 17:16

Prachtige pony! 2017 zal alleen maar beter worden :D

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-16 17:17

_Dominique schreef:
Echt hoor Britt, je bent een van de leukste personen die ik heb leren kennen in 2016! :+:

Geweldig om de vooruitgangen te hebben gezien die jullie met z'n tweetjes hebben geboekt, mag je zo trots op zijn! Ik zeg het je elke keer en het is waanzinnig om jullie zo te zien groeien!

Dat 2017 een super jaar mag worden voor jullie! <3

Wat lief Do! :+: Dankjewel! Met jullie komt het zeker weten ook helemaal goed :j

Ik hoop ook dat 2017 ons iets goeds gaat brengen :)

xDeena_

Berichten: 1855
Geregistreerd: 28-01-10
Woonplaats: Almere

Re: 2016: Een jaar lang Zara met vallen en opstaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 17:26

Ik vind haar zo leuk! Ik geniet altijd al van je posts op instagram, maar wist helemaal niet dat jullie van zo ver zijn gekomen. Daar mag je echt heel trots op zijn :o

Jullie gaan het nog ver schoppen :D

EdkingEnzo

Berichten: 3473
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 18:14

Super leuk topic! Zo goed dat je hebt doorgezet! Ik volg je ook met plezier op insta! :D

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-16 18:25

xDeena_ schreef:
Ik vind haar zo leuk! Ik geniet altijd al van je posts op instagram, maar wist helemaal niet dat jullie van zo ver zijn gekomen. Daar mag je echt heel trots op zijn :o

Jullie gaan het nog ver schoppen :D

Dankjewel, lief om te horen! Ze heeft best lang het stempeltje 'levensgevaarlijk' gehad en heel veel mensen om mij heen vonden dat ik haar weg moest doen :(:) Gelukkig heb ik dat niet gedaan!

EdkingEnzo schreef:
Super leuk topic! Zo goed dat je hebt doorgezet! Ik volg je ook met plezier op insta! :D

Dankjewel! :D

Saaams

Berichten: 13262
Geregistreerd: 20-01-10

Re: 2016: Een jaar lang Zara met vallen en opstaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 18:32

Hoe vaak ik wel niet heb gedacht oh hell, pas op met die pony :+ heb je wel aan alle haters het tegendeel bewezen. Ze geeft het je niet cadeau.

Ik kijk uit naar onze toekomstige buitenrit :+

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-16 18:45

Ik heb ook best vaak gedacht 'Waar ben ik in hemelsnaam aan begonnen!' _O-

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-16 21:19

Overigens houden wij wel van setjes :))
Afbeelding

In januari gaan we een springzadel ophalen en dan is het plan met beiden zadels naar Country Mill te rijden om ze goed passend te maken :)

PrimaDonna_

Berichten: 3679
Geregistreerd: 10-03-07

Re: 2016: Een jaar lang Zara met vallen en opstaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 20:44

Jeetje meid, respect voor je!
Wat heb jij doorgezet! Stoer van je!
En wat heb je ervoor terug gekregen?; een super leuk dier! :)

Heel veel succes en plezier verder met haar! En ik volg jou! ;)

MachoPablo
Berichten: 5281
Geregistreerd: 03-03-11
Woonplaats: In huis met dak boven me hoofd

Re: 2016: Een jaar lang Zara met vallen en opstaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 21:36

Wauw wat een vooruit gang ! :)

alhoewel ik herken je helemaal dan denk je een super paard te hebben en gaat even mis al vertrouwen weg en dan toch ga je door en heb je een pony van goud :D

borstnoot

Berichten: 1347
Geregistreerd: 18-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 23:20

Wat ontzettend knap dat je hebt door gezet! Hele leuke aparte pony en jullie zijn een super leuk stel! :)

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-16 15:08

PrimaDonna_ schreef:
Jeetje meid, respect voor je!
Wat heb jij doorgezet! Stoer van je!
En wat heb je ervoor terug gekregen?; een super leuk dier! :)

Heel veel succes en plezier verder met haar! En ik volg jou! ;)

Dankjewel! Leuk dat je me gaat volgen :D


MachoPablo schreef:
Wauw wat een vooruit gang ! :)

alhoewel ik herken je helemaal dan denk je een super paard te hebben en gaat even mis al vertrouwen weg en dan toch ga je door en heb je een pony van goud :D

Inderdaad, soms kost het even wat meer moeite maar je krijgt er iets moois voor terug! :j


borstnoot schreef:
Wat ontzettend knap dat je hebt door gezet! Hele leuke aparte pony en jullie zijn een super leuk stel! :)

Dankjewel!