Fiëgo, weer een bewogen jaar..

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dreamy

Berichten: 24063
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Fiëgo, weer een bewogen jaar..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-16 06:37

Afbeelding
Dit is Fiëgo, een 6-jarige KWPNruin (Indorado x Indoctro x Ahorn)

Voor wie ons niet kent, wij zijn nogal een raar stel :Y) Al sinds ik hem heb gaat niks vlekkeloos. Is het mijn onzekerheid niet, dan is het wel zijn lichaam wat niet meewerkt.
Het is dan ook weer eens geen verrassing dat ons jaar op deze manier begon..
Afbeelding
Hoe het gebeurd is, geen idee. Hij stond met vrienden in de paddock en op een of andere manier is de waterlijn bij zijn oog gescheurd geraakt. :(:) Gelukkig is dat snel hersteld!

In maart zat ik eindelijk weer eens op zijn rug, na weer een half jaar niet te hebben gedurfd := Ondertussen had ik nog steeds mijn bijrijdster, welke echt veel plezier met hem had. Maar ik moest het toch ooit zelf gaan doen, ik had hem immers voor mijn eigen plezier gekocht.. toch? Dus ik pakte hem langzaam aan weer zelf ietsje meer op.
En dat was maar goed ook, want in april was ik plots bijrijdster-loos en moest ik het ook echt alleen gaan doen. Er stond nog een les gepland met mijn bijrijdster, maar wegens omstandigheden zou ik die niet door moeten laten gaan.. tenzij.. ik zelf erop zou gaan!
Het zou zijn 2e les worden met balkjes. Voor iemand die uberhaupt het rijden op haar paard al spannend vond, leek het me nogal wat. Maar f*ck it. Ik deed het gewoon!

Afbeelding

Afbeelding

Helaas leek hij in mei (weer) vast te zitten bij zijn rug en liep hij dit keer ook onregelmatig. Ik besloot (weer) de osteopaat erbij te halen om hem te behandelen. Al snel was hij weer lekker soepel in zijn lijf..

Afbeelding

Afbeelding

Ik begon hem rustig (weer) op te pakken onder het zadel, maar het bleef me niet lekker zitten. Hij liep niet zoals hij normaal liep. Alsof hij zijn achterhand er niet volledig onder kon zetten. Anderen zagen het zo snel niet, ik had er ook wat moeite mee, maar het voelde anders en mijn onderbuikgevoel zei dat het niet goed was. Doordat het met het blote oog niet heel duidelijk zichtbaar was, dachten mensen dat ik weer onzeker was geworden en er gewoon niet op durfde (dus smoesjes aan het verzinnen was). Maar ook de dierenarts zag wel wat onregelmatigheid (te minimaal om er duidelijkheid over te kunnen geven) en ik besloot een afspraak te maken bij kliniek de Raaphorst voor foto's en scans.

In Juli (aangezien ik nog een paar weken op vakantie ging van tevoren) kreeg ik dan eindelijk duidelijkheid. Ik vreesde voor zijn rug, maar die was gelukkig in orde. Echter bleek hij een beschadiging te hebben in zijn tussenpees. De revalidatie zou +/- een half jaar gaan duren, maar wat was ik blij dat zijn rug in orde was :')
(Ik was ondertussen zelfs begonnen met afvallen en trainen, dus werken aan mijzelf. Zodat ik hem minder zou belasten als ik erop zat. Inmiddels staat de teller op -17kg *\o/* & still going..)
Een stap-traject begon. Iets wat hij echt behoorlijk saai vond. Ook kreeg hij ijzers.. en de combinatie van al dat stappen met die stomme dingen aan zijn benen viel hem zwaar. :')

Afbeelding

Hij begon zelfs truukjes te verzinnen om niet te hoeven lopen. Zo moest hij wel 3x in een half uur "plassen". 1x plastte hij dan echt, en de rest ging hij alleen doen alsof omdat hij wist dat hij dan lekker stil mocht blijven staan..

Afbeelding

Ik kan het mezelf niet goed herinneren, maar hebben we dit jaar ergens niet een flinke storm gehad? :))
Fie heeft hem iig nog maar nét overleefd als ik dit zo zie..
Afbeelding

Inmiddels vond hij zijn ijzers wel prima, al bleef het stappen wel zwaar saai. Omdat we "normale" ijzers toch ook een beetje saai vonden, gingen we uiteindelijk ook eens een keertje voor Bokt-Blauw.

Afbeelding

Zoals je op de bovenstaande foto ziet, heeft meneer ook een vliegenmasker. Zo eentje die niet makkelijk af kan worden geschuurd, en dat is ook zo. Al wilde Fie dat al te graag even uitproberen.. :Y) (gelukkig goed afgelopen, dus ik kan er smakelijk om lachen)
Afbeelding

Na maaaanden stappen, zijn we in Oktober weer richting de Raaphorst gegaan. Hoewel ik het zelf wat somber in zag (zag zelf nog geen verandering), bleek er van binnen wel genoeg veranderd voor een nieuwe aanpak *\o/* Ik mocht er weer echt op en moest dan ook gaan draven!
Diezelfde week nog wilde ik hem gaan oppakken, dus hoppa.. moed verzameld, opgezadeld en de stal uit :Y)
Ja hoor, loopt ie niet ff hartstikke kreupel de stal uit! Aan een totaal ander been..
Dierenarts er gelijk bij laten komen en het was nogal vaag, het kon een hoefzweer (die nog erg diep zat) zijn of een zoolkneuzing. Dus dat werd een paar dagen weken in biotex om te kijken of het eruit kwam/het verbeterde.
Hadden wij weer :+..

Na een week was hij gelukkig dusdanig verbeterd dat ik besloot de gok te wagen en er weer op te gaan. We mochten niet longeren (hij mag niet veel op de volte lopen) van tevoren en hij was al zooo lang niet onder het zadel geweest, kon ik dit wel? F*ck it (en lang leve de muisjes dit keer), dacht ik voor de zoveelste keer dit jaar..
Afbeelding
En voor ik het wist stapte ik op en reed ik er zo mee weg. Stap én draf. :+:
Inmiddels ben ik zelfs zo positief geworden, dat ik gister een nieuw setje heb gekocht.

Afbeelding

Wij komen er wel, op onze manier..
:)

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18124
Geregistreerd: 24-08-02

Re: Fiëgo, weer een bewogen jaar..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 07:25

*\o/* You go, Dreamy! Stug blijven volhouden, allebei ;).

Detroit
Berichten: 2675
Geregistreerd: 16-08-09
Woonplaats: Amersfoort

Re: Fiëgo, weer een bewogen jaar..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 07:41

*\o/* *\o/*
Jullie kunnen het!

Kim_97

Berichten: 931
Geregistreerd: 23-02-13

Re: Fiëgo, weer een bewogen jaar..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 07:57

Doorzettingsvermogen dat heb je, dat heb je bewezen! Op naar 2017! +:)+

Leo

Berichten: 50114
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 07:57

Go go go!! *\o/* samen kunnen jullie het!! Volgend jaar een topic zonder blessures en een heleboel rijplezier!

manonutjuh

Berichten: 3008
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Re: Fiëgo, weer een bewogen jaar..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 08:14

Jullie zijn een topteam!
En wat een doorzettingsvermogen heb jij! En fie blijft natuurlijk gewoon heel knap!

anniekow

Berichten: 644
Geregistreerd: 21-10-12

Re: Fiëgo, weer een bewogen jaar..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 08:22

Leuk overzicht en knap dat je zo doorzet. Mooi setje ook!

Anoniem

Re: Fiëgo, weer een bewogen jaar..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 08:56

Maf duo zijn jullie <3

Daphx93

Berichten: 2595
Geregistreerd: 08-01-10

Re: Fiëgo, weer een bewogen jaar..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 09:05

Jullie zijn een top combinatie! Gaat helemaal goedkomen!

_KiMbErLeY_

Berichten: 7555
Geregistreerd: 03-12-05
Woonplaats: Hier

Re: Fiëgo, weer een bewogen jaar..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 12:04

Goed bezig!! Hopelijk hebben jullie volgend jaar iets minder pech!

Ik blijf het zo'n gaaf paard vinden!! <3

TrIjNiE__

Berichten: 2507
Geregistreerd: 05-03-11
Woonplaats: België

Re: Fiëgo, weer een bewogen jaar..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 12:08

Wat een leuk paard heb je <3 Komt helemaal goed met jullie! :D

Anoniem

Re: Fiëgo, weer een bewogen jaar..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 12:11

Hij wordt lichter _O- dat mag niet!

Knappe Fie en knappe jij! <3

Dreamy

Berichten: 24063
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-16 12:32

Jans schreef:
Hij wordt lichter _O- dat mag niet!

Knappe Fie en knappe jij! <3


Lichter?!
Helemaaaal niet.. -O-

Olympia

Berichten: 55601
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Delluft

Re: Fiëgo, weer een bewogen jaar..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 17:58

Ik ben zo trots op jullie! En vooral dat ik je knapperd dit jaar eindelijk IRL mocht zien :D

Lumi

Berichten: 4438
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Arendelle

Re: Fiëgo, weer een bewogen jaar..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 18:06

Wat een enorm doorzettingsvermogen heb jij zeg! Nu op naar 2017, en dat dat maar een jaar zonder ongelukken mag worden :D

laraxXxemma

Berichten: 4688
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Re: Fiëgo, weer een bewogen jaar..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 18:16

Jaa knappe Fie! Dat nieuwe setje staat hem prachtig. En jij super bezig, 17 kilo is niet niks!

LisaFalco

Berichten: 770
Geregistreerd: 02-04-11
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 18:23

Leuk paard! Jammer van de pech, hopen op een beter jaar. Goed dat je ook aan jezelf hebt gewerkt in de tussentijd. Knap +:)+

Dreamy

Berichten: 24063
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-16 09:30

Bedankt voor alle lieve reacties <3
Ik hoop ook dat 2017 echt ons jaar gaat worden!

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15109
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 10:24

<3 Fie!
Wat een knapperd is het toch...

En wat hebben jullie enorm veel bereikt, ondanks al het ongeluk dat jullie hebben gehad!
2017 wordt vast een topjaar voor jullie :D

caro29
Berichten: 8041
Geregistreerd: 15-12-06

Re: Fiëgo, weer een bewogen jaar..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 10:30

Leuk paard. Zo te lezen echt een indorado met zijn grappen en grollen. Zijn vader is ook zo'n grappenmaker en de nakomelingen die ik heb gehad ook.

Dreamy

Berichten: 24063
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-16 10:43

caro29 schreef:
Leuk paard. Zo te lezen echt een indorado met zijn grappen en grollen. Zijn vader is ook zo'n grappenmaker en de nakomelingen die ik heb gehad ook.


Oh, heeft ie het daarvan? Leuk om te horen!
@Muur, kom je hem eens meeten?? :):)

caro29
Berichten: 8041
Geregistreerd: 15-12-06

Re: Fiëgo, weer een bewogen jaar..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 10:46

Ik heb zelf met indorado gewerkt in zijn jonge jaren. Hij houdt wel van een geintje

Balou_k

Berichten: 14055
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Re: Fiëgo, weer een bewogen jaar..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 23:20

Super dat je er weer lekker zelf op kruipt Dreamy.
Jullie hebben een hoop geleerd samen zo te zien en te lezen.