Work hard, Dream big!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
roooooss

Berichten: 1979
Geregistreerd: 07-09-12

Work hard, Dream big!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-15 23:19

Heey!
Afgelopen dinsdag was Femke (Femkeroosje) weer gezellig langs geweest en had ze een aantal foto's gemaakt tijdens het lessen.

Anima is een bijna 5 jarige merrie en heb ik nu een krappe 8 maanden. Verder is ze zo'n 10 maanden onder het zadel. Ze doet enorm haar best en haar enthousiasme is groots! Naast haar leergierigheid.
Zelf ben ik al erg tevreden met het behaalde resultaat, maar we zijn er nog lang niet.

Het doel is om eind augustus voor het eerst een onderlinge wedstrijd te gaan rijden :)
We oefenen hard en leren veel. Maar zijn zeker nog niet perfect!
Dus tips zijn welkom, maar houdt het een beetje lief :o




Afbeelding
Rechter op zitten.





Afbeelding
Idem





Afbeelding





Op de volte werken.
Afbeelding
Rechter op blijven zitten.





Afbeelding
Rechter op zitten, naar voren kijken en iets vlotter/meer tempo.





Iets te enthousiast :D
Afbeelding
Binnen iets verder naar achter.





En een galopje mee pakken. Dit is haar ''lastigere'' kant, maar ze is o zo enthousiast en vindt het allemaal enorm leuk! Wat het voor mij juist lastiger maakt.
Afbeelding





Afbeelding





Afbeelding
Meer contact houden.





Ze geniet zo enorm van de galop!
Afbeelding





En even ter vergelijking; Zo reden wij in november rond.
Afbeelding



Afbeelding





En een reactie vinden wij uiteraard leuk! :D

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Re: Work hard, Dream big!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 23:23

Leuk beestje zeg!

Je ziet duidelijk dat je een paar keer aardig naar voren valt. Volgens mij komt het niet zozeer door je houding/jezelf, maar eerder doordat je zadel naar achteren kiept. Daardoor corrigeer je jezelf en val je dus naar voren.

Lekker rustig aan doen zou ik zeggen, je hebt tijd zat. Zou het wedstrijd rijden nog even uitstellen, tenzij je het puur en alleen voor het 'op vreemd terrein' doet en er niks van verwacht. Rustig aan op een rustig tempo!

Sielka
Berichten: 324
Geregistreerd: 23-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 23:23

Wat mij het meeste opvalt is dat je nogal erg los zit in je armen, wat natuurlijk goed is wat dat veert lekker mee in de mond ipv een ruiter die krampachtig zijn ellebogen in zijn zij pompt.
Ik zou er een beetje op letten je ellebogen meer naar je lichaam te brengen en verder je voeten ietsje meer naar binnen en hakken omlaag, maar dit is natuurlijk dan weer muggenziften :+
Ziet er goed uit en je ziet de vorderingen, doe zo voort!

mika11

Berichten: 11107
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 23:27

Leuk paard heb je!
Ze is nog wat tegen je hand, zo te zien, maar dat is een kwestie van kilometers maken en goede lessen.

De foto's van november vind ik er niet verkeerd uitzien.
Ze loopt daar goed voorwaarts en ruim in haar bewegingen.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 06-07-15 23:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Memere

Berichten: 3131
Geregistreerd: 17-06-12
Woonplaats: niet in NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 23:28

Leuk paard en wat een leuke dekjes!

Wel zie ik een paard wat volgens mij moeite heeft met ontspanning, is haar rug nagekeken?
Zeker omdat ze zo naar binnen loopt met haar hoofd, alsof ze wat scheef is en na al die tijd nog geen ontspanning heeft in het gehele lichaam en zo een onderhals krijgt.

Hebben jullie les? Een goede instructrice is altijd goed, je houding is in ieder geval verbetert..alleen op je handen letten. :)

x_Kaat_x

Berichten: 2606
Geregistreerd: 06-02-11
Woonplaats: Diepenbeek, Limburg, Belgie

Re: Work hard, Dream big!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 23:34

Tips heb je al
verder zou ik wat meer werken naar de ontspanning van je paard, ontspanning in de rug en het hele lichaam.
Voor de rest vind ik dat je benen op sommige foto's nogal naar voren zijn en je wat te fel 'op je gat zit' :o als ik dat zo mag zeggen.
Probeer je bekken wat naar voren te kantelen zodat je op een rechte lijn zit? Mijn instructrice zegt altijd "denk als een banaan :P" dat klinkt misschien een beetje idioot maar dat werkte wel verrassend goed :j

roooooss

Berichten: 1979
Geregistreerd: 07-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-15 23:37

Dankjewel voor de reacties!

Celiien schreef:
Leuk beestje zeg!

Je ziet duidelijk dat je een paar keer aardig naar voren valt. Volgens mij komt het niet zozeer door je houding/jezelf, maar eerder doordat je zadel naar achteren kiept. Daardoor corrigeer je jezelf en val je dus naar voren.

Lekker rustig aan doen zou ik zeggen, je hebt tijd zat. Zou het wedstrijd rijden nog even uitstellen, tenzij je het puur en alleen voor het 'op vreemd terrein' doet en er niks van verwacht. Rustig aan op een rustig tempo!


Het is puur alleen voor de ervaring :D Niets om te moeten en gewoon om te oefenen.


LauLauu schreef:
Leuk paard en wat een leuke dekjes!

Wel zie ik een paard wat volgens mij moeite heeft met ontspanning, is haar rug nagekeken?
Zeker omdat ze zo naar binnen loopt met haar hoofd, alsof ze wat scheef is en na al die tijd nog geen ontspanning heeft in het gehele lichaam en zo een onderhals krijgt.

Hebben jullie les? Een goede instructrice is altijd goed, je houding is in ieder geval verbetert..alleen op je handen letten. :)


Zij is in september geheel op de foto gezet en toen was alles helemaal toppie en geen problemen. Daarnaast is het zadel zo'n 2/3 maanden geleden gecontroleerd, maar ze zal binnenkort weer langs komen.
Waarschijnlijk lijkt het dat ze zo enorm met haar hoofd naar binnen loopt omdat wij enorm met stelling en buiging bezig zijn. In de hoeken, op de voltes, slangenvoltes en etc.
Uiteraard hebben wij les! Tot eind januari hadden wij 2 keer in de week les en nu nog 1 keer in de week.


x_Kaat_x schreef:
Tips heb je al
verder zou ik wat meer werken naar de ontspanning van je paard, ontspanning in de rug en het hele lichaam.
Voor de rest vind ik dat je benen op sommige foto's nogal naar voren zijn en je wat te fel 'op je gat zit' :o als ik dat zo mag zeggen.
Probeer je bekken wat naar voren te kantelen zodat je op een rechte lijn zit? Mijn instructrice zegt altijd "denk als een banaan :P" dat klinkt misschien een beetje idioot maar dat werkte wel verrassend goed :j

Whahah, dat klinkt als een erg goede tip! Die zal ik onthouden :)

mala26

Berichten: 5002
Geregistreerd: 05-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 23:38

Wat ik zo een beetje aan je foto's kan zien is dat je zadel je ontzettend achterover gooit, jij compenseert dat weer door naar voren te vallen, en zo kom je weer uit balans. Denk dat je met een ander zadel een heel stuk opschiet, jij zit fijner in balans boven op je paard, waardoor je paard ook fijner over 4 benen kan lopen.
Je zegt bij een foto : Binnen iets verder naar achteren... Ik hoop echt dat je bedoelt dat je binnenhand te ver naar achteren staat en niet nog verder naar achteren moet.... Je binnenhand staat al vrij ver naar achteren en door die nog verder naar achteren te brengen, blokkeer je haar in het binnen achterbeen en vraag je veel te veel stelling, die zich dan waarschijnlijk uit in over de buitenschouder wegvallen en verkanteling in het hoofd.
En ik snap dat ze heel mooi is maar niet al het mooie er van afkijken hé :D :D
Heel veel plezier verder met je paard.

roooooss

Berichten: 1979
Geregistreerd: 07-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-15 23:53

mala26 schreef:
Wat ik zo een beetje aan je foto's kan zien is dat je zadel je ontzettend achterover gooit, jij compenseert dat weer door naar voren te vallen, en zo kom je weer uit balans. Denk dat je met een ander zadel een heel stuk opschiet, jij zit fijner in balans boven op je paard, waardoor je paard ook fijner over 4 benen kan lopen.
Je zegt bij een foto : Binnen iets verder naar achteren... Ik hoop echt dat je bedoelt dat je binnenhand te ver naar achteren staat en niet nog verder naar achteren moet.... Je binnenhand staat al vrij ver naar achteren en door die nog verder naar achteren te brengen, blokkeer je haar in het binnen achterbeen en vraag je veel te veel stelling, die zich dan waarschijnlijk uit in over de buitenschouder wegvallen en verkanteling in het hoofd.
En ik snap dat ze heel mooi is maar niet al het mooie er van afkijken hé :D :D
Heel veel plezier verder met je paard.

Snap dat een ander zadel meer mogelijkheden zou kunnen bieden. Wel valt me op wanneer ik verder terug kijk dat dit bij de oude eigenaren ook was, en zij hadden een ander zadel.
Verder behoort een nieuw/ander zadel op dit moment niet tot de mogelijkheden. Dit zadel heb ik namelijk nog geen jaar geleden laten passen en nieuw gekocht. Wat me toch ook zeker wat had gekost.
Nee klopt, mijn binnenhand staat op die foto al enorm ver naar achteren. Ik bedoelde mijn binnenbeen, om die iets meer te laten aansluiten.
Moet er nog wel bijzeggen dat wij op dat moment op de volte met stelling aan het werken waren.

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 23:55

En toch denk ik dat je met dit zadel je paard gelinkt belemmerd in zijn beweging. Als je zadel zover naar achteren helt, komt daar namelijk ook de meeste druk op te staan.
Laat eens een zadelmaker langs komen, misschien is het met opvullen heel makkelijk te verhelpen. En dat hoeft echt niet zoveel te kosten. Daarnaast als dit zadel nieuw is en de zadelmaker zegt dat je een ander moet, kan je er aardig wat voor terug krijgen.
Vooral met jonkies is het zaak om dat soort dingen goed op orde te krijgen, voordat je ze stuk rijd :j

En volte werken/stelling vragen: niet je hand naar achteren, maar opzij. Zo vraag je hem om mee te gaan, naar achteren = blokkeren

roooooss

Berichten: 1979
Geregistreerd: 07-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-15 00:03

Celiien schreef:
En toch denk ik dat je met dit zadel je paard gelinkt belemmerd in zijn beweging. Als je zadel zover naar achteren helt, komt daar namelijk ook de meeste druk op te staan.
Laat eens een zadelmaker langs komen, misschien is het met opvullen heel makkelijk te verhelpen. En dat hoeft echt niet zoveel te kosten. Daarnaast als dit zadel nieuw is en de zadelmaker zegt dat je een ander moet, kan je er aardig wat voor terug krijgen.
Vooral met jonkies is het zaak om dat soort dingen goed op orde te krijgen, voordat je ze stuk rijd :j

En volte werken/stelling vragen: niet je hand naar achteren, maar opzij. Zo vraag je hem om mee te gaan, naar achteren = blokkeren

De zadelmaker komt binnenkort en zal hem dan weer controleren :)
Het klopt inderdaad dat op die foto mijn teugel wat lang is bij mijn binnenhand en haar dus blokkeert.

moorcats

Berichten: 353
Geregistreerd: 04-05-11
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 01:06

Ik denk dat het paard inmiddels toe is aan een breder kopijzer, kan je heel makkelijk zelf verwisselen bij een Wintec, welke kleur zit er nu in? En opvullen zal waarschijnlijk niet gaan, aangezien ze nu (bijna) altijd met Cair vulling worden gemaakt. Of je moet het eruit laten halen en vervangen door wol. (edit; zadel ligt ook te ver naar voren, op de schouder)

Anoniem

Re: Work hard, Dream big!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 08:18

Jullie hebben er in ieder geval plezier in ;)

Ik zou ook als tip willen geven wat meer naar de ontspanning te gaan werken.
Probeer je teugels wat korter te houden en rustig te vragen of ze wat wilt zakken met d'r hoofd, maar hier kan je instructie je het best mee helpen ;)
Zou er wel mee aan de gang gaan, hoe langer je zo rijd, hoe een sterkere onderhand ze ontwikkeld en dan wordt het straks alleen maar lastiger :)

Succes! Maar gaat vast goed komen :D

Anoniem

Re: Work hard, Dream big!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 08:24

Wat mij het eerste opvalt is dat je zadel flink te ver naar voren ligt.
Ik vermoed dat deze naar voren schuift.
Hierdoor belemmer je haar in haar beweging en krijg je zelf een stoelzit.
Het zweetblad mag nooit over het schouderbot komen, dit kun je zelf heel goed voelen. :j

Verder een erg leuke pony en ik vind het mooi om te zien dat je rustig aan doet met haar.

Amandavd
Berichten: 12105
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Work hard, Dream big!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 08:27

En op deze manier wil je wedstrijden gaan rijden? Ook al is het onderling? Sorry, dit klinkt wellicht gemeen, maar ik zou eerst eens fatsoenlijk les gaan nemen en werken aan de nageeflijkheid van het dier.

roooooss

Berichten: 1979
Geregistreerd: 07-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-15 08:48

moorcats schreef:
Ik denk dat het paard inmiddels toe is aan een breder kopijzer, kan je heel makkelijk zelf verwisselen bij een Wintec, welke kleur zit er nu in? En opvullen zal waarschijnlijk niet gaan, aangezien ze nu (bijna) altijd met Cair vulling worden gemaakt. Of je moet het eruit laten halen en vervangen door wol. (edit; zadel ligt ook te ver naar voren, op de schouder)

Dat kan kloppen, daarom komt de zadelmaker binnenkort weer :) Zij komt altijd eens in de 2/3 maanden controleren. Opvullen zou inderdaad niet gaan met deze cair vulling.


Anoniem schreef:
Jullie hebben er in ieder geval plezier in ;)

Ik zou ook als tip willen geven wat meer naar de ontspanning te gaan werken.
Probeer je teugels wat korter te houden en rustig te vragen of ze wat wilt zakken met d'r hoofd, maar hier kan je instructie je het best mee helpen ;)
Zou er wel mee aan de gang gaan, hoe langer je zo rijd, hoe een sterkere onderhand ze ontwikkeld en dan wordt het straks alleen maar lastiger :)

Succes! Maar gaat vast goed komen :D

We zijn hier erg hard mee bezig, het wil alleen nog niet hard lukken.. Binnenkort gaat mijn instructrice der een aantal keer rijden en wie weet maakt dat wel een verschil.


Amandavd schreef:
En op deze manier wil je wedstrijden gaan rijden? Ook al is het onderling? Sorry, dit klinkt wellicht gemeen, maar ik zou eerst eens fatsoenlijk les gaan nemen en werken aan de nageeflijkheid van het dier.

Wij lessen wekelijks bij een z-ruiter. Daarnaast heeft zij ontzettend veel ervaring met jonge paarden! Wij hebben zelfs voorheen 2 keet per week gelesd. Het zal dus zeker niet ontbreken aan goede instructie.

Amandavd
Berichten: 12105
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Work hard, Dream big!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 08:50

Ik weet niet hoe lang je al les hebt, en wellicht dat het de dag dat de foto's gemaakt zijn het gewoon niet lekker ging, maar als je al tijden les hebt dan zou ik toch eens op zoek gaan naar een andere instructie. Juist jonge dieren moeten leren balans te zoeken etc, en dat mis ik hier echt. Maar je lijkt heel open te staan voor tips dus het komt vast allemaal goed.

Anoniem

Re: Work hard, Dream big!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 08:57

Maar voor dat alles is 1 dingen nodig; het zadel moet verder naar achteren gelegd worden, anders lukt de rest simpelweg niet.

roooooss

Berichten: 1979
Geregistreerd: 07-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-15 09:09

Amandavd schreef:
Ik weet niet hoe lang je al les hebt, en wellicht dat het de dag dat de foto's gemaakt zijn het gewoon niet lekker ging, maar als je al tijden les hebt dan zou ik toch eens op zoek gaan naar een andere instructie. Juist jonge dieren moeten leren balans te zoeken etc, en dat mis ik hier echt. Maar je lijkt heel open te staan voor tips dus het komt vast allemaal goed.

Vanaf het moment dat ik haar heb lessen wij al. In het begin hebben wij vooral de meters gemaakt om balans te zoeken. Zowel buiten maar ook in het bakwerkt. Wij zijn nu pas de laatste 1,5/2 maand bezig met de nageefelijkheid. We hebben dus ruim de tijd genomen met het balans zoeken.


KoudbloedKim schreef:
Maar voor dat alles is 1 dingen nodig; het zadel moet verder naar achteren gelegd worden, anders lukt de rest simpelweg niet.

Dat is zeker waar! Gelukkig staat de zadelmaker op de planning en hoop ik dat ze deze week nog kan langskomen!

Ayasha
Blogger

Berichten: 57936
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 09:16

Ben het eigenlijk met amdandavd eens.
Ik zie ook geen vooruitgang tussen november en nu, integendeel..
Ik zou mijn instructie heroverwegen als dit het 'resultaat' is...

Het is een mooi dier maar op deze manier gaat ze pijn krijgen.
Nageeflijkheid is geen 'apart' deel... Geen op zichzelf staand iets... Hoe kan je dan daar Nu pas aan werken?

SheeNegro

Berichten: 1510
Geregistreerd: 05-03-10
Woonplaats: België

Re: Work hard, Dream big!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 09:27

Ook ik ga mee met de tips over ontspanning ;) werk je soms met haar aan de longe als afwisseling? Je zou dan bv een longeerhulp of chambon kunnen gebruiken, dat nodigt haar uit de hals te laten zakken. Dat zal je ongetwijfeld ook verder helpen bij het rijden!

Je moet maar eens de filmpjes van Will Faerber opzoeken 'engaging the horse back'

Ik vind het verder een heel leuk dier <3

melissapupa
Berichten: 1091
Geregistreerd: 21-08-13

Re: Work hard, Dream big!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 09:31

lekker door rijden komt wel goed!

roooooss

Berichten: 1979
Geregistreerd: 07-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-15 09:39

Ayasha schreef:
Ben het eigenlijk met amdandavd eens.
Ik zie ook geen vooruitgang tussen november en nu, integendeel..
Ik zou mijn instructie heroverwegen als dit het 'resultaat' is...

Het is een mooi dier maar op deze manier gaat ze pijn krijgen.
Nageeflijkheid is geen 'apart' deel... Geen op zichzelf staand iets... Hoe kan je dan daar Nu pas aan werken?

Omdat zij daar eerder nog niet aan toe was. We zijn er al wel langer mee bezig maar sinds die tijd pas intensief. In die tijd daar voor hebben we eerst alle gangen bevestigd. En zijn vervolgens figuren gaan rijden. Toen zijn die bevestigd en nu zijn we zo ver dat we bezig zijn met de nageefelijkheid.


SheeNegro schreef:
Ook ik ga mee met de tips over ontspanning ;) werk je soms met haar aan de longe als afwisseling? Je zou dan bv een longeerhulp of chambon kunnen gebruiken, dat nodigt haar uit de hals te laten zakken. Dat zal je ongetwijfeld ook verder helpen bij het rijden!

Je moet maar eens de filmpjes van Will Faerber opzoeken 'engaging the horse back'

Ik vind het verder een heel leuk dier <3

Dankjewel!
Voor de afwisseling longeer ik haar 1 keer per week met de longeerhulp. Als het mogelijk is 2 keer per week. Ik zal de filmpjes eens opzoeken!

0000
Berichten: 5475
Geregistreerd: 04-06-10

Re: Work hard, Dream big!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 11:38

Ik vind het ten eerste een erg leuk dier en ik vind dat je netjes omgaat met het commentaar!

Helaas moet ik meegaan in de opmerking over je instructie, ik wil je ook aanraden verder te gaan kijken. Je paard heeft zich namelijk ten opzichte van de foto's van een tijd geleden, helemaal niet fijn ontwikkeld. Er is weliswaar bespiering opgekomen, maar die zit volledig op de verkeerde plekken. Op deze manier maak je je paard en jezelf het echt ontzettend lastig en het zal nu al niet eenvoudig zijn dit weer goed te krijgen. Wat op dit moment nodig is om dit paard weer op de juiste weg te krijgen (qua lichaamsgebruik) is eigenlijk al een traject van rijtechnische correctie, dit is namelijk niet de manier waarop je normaal een jong paard wilt opleiden. Paard moet leren zich op een andere manier te gaan bewegen en haar lijf weer los durven laten. Op deze manier verder rijden heeft echt geen zin, je paard ziet eruit als een enorm vriendelijk en meewerkend dier maar heeft helaas een manier van lopen aangeleerd die haar geen goed zal doen op langere termijn (lichamelijk) en die ervoor zorgt dat ze lastiger te rijden wordt omdat jouw hulpen veel minder goed door kunnen komen (ontbreken van losgelatenheid).
Voor alle duidelijkheid, ik wil totaal niet beweren dat je niet vriendelijk rijdt of niet het beste met haar voor hebt want volgens mij heb je dat zeker wel. Maar ondanks alle goede bedoelingen, ben je helaas op een pad terecht gekomen dat jullie als combinatie alleen maar problemen op gaat leveren. Hoe sneller je terugkeert, hoe sneller je weer op het juiste pad geraakt!

Larissajulia

Berichten: 1506
Geregistreerd: 05-05-14
Woonplaats: Oudehaske, Friesland

Re: Work hard, Dream big!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 11:58

Jullie zijn een leuke combinatie! :D

De tips zijn al gegeven, en je gaat erg goed met de tips om! Mooi zo verder trainen (misschien met een andere instructrice), en op zoek gaan naar ontspanning!
Het is mooi om te zien dat jullie er plezier in hebben! :D

Succes!!