Schimmel Amadeus in de les

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Thirza

Berichten: 9261
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Nieuwegein

Schimmel Amadeus in de les

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-15 23:06

Ik kon het niet laten om weer een topic te maken van m'n grote vriend tijdens onze les vorige week.

We zijn nu L2+6 en trainen lekker door thuis en af en toe rijden we een wedstrijd, we starten zo'n 5/6x per jaar en genieten dan vooral <3 en nemen gereld wel punten mee naar huis.

Deus is heel lief en wil graag voor je werken, maar is ook heel slim en handig in z'n lijf. Ik ben eigenlijk n recreatie ruiter die altijd buiten reed op n Tinkertje. Ik mis eigenlijk een beetje het gevoel om hem er van achter goed bij te krijgen, dit gaat wel steeds een beetje beter maar ik vind het erg lastig.

Tijdens deze les zijn we ook bezig geweest met verruimen, ik moet dan op zoveel letten dat m'n houding er dan bij inschiet, maar dat is weer n puntje waar we mee kunnen oefenen.



Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



En nog n foto van n andere x, z'n knappe koppie <3
Ik ben steeds meer aan die lage neusriem te wennen, eigenlijk vind ik het maar lelijk :o
Afbeelding

Memere

Berichten: 3131
Geregistreerd: 17-06-12
Woonplaats: niet in NL

Re: Schimmel Amadeus in de les

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 23:07

Leuk paard!

Zie wel veel spanning :)

Thirza

Berichten: 9261
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-15 23:09

Dat kan, maar als er 1 relaxed is is het Deus wel ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 23:11

Mooi paard!

Ik zou hem wel wat meer naar voren rijden. Het ziet er nu een beetje te gespannen uit. Ik zou hem wat langer en meer naar voren in de hals maken, en veel aan de ontspanning werken. :)

Jullie komen er wel!

Es_ther

Berichten: 18709
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 23:17

Gaaf dier!
Probeer iets meer rechtop te zitten en minder achterover.

Thirza

Berichten: 9261
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-15 23:18

Haha ik rij hem eigenlijk altijd wel wat langer en juist heel ontspannen en in m'n vorige topic kreeg ik juist te horen dat ie meer bij elkaar en berg op moest.

[RIJ-ITP] Schimmel Amadeus op wedstrijd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 23:23

Ik vind het er in dat wedstrijdtopic veel fijner uitzien. Paard loopt daar prachtig!

Meer verzamelen kan inderdaad, maar ik zou het wat geleidelijker doen, en niet in één keer zo veel. Paard moet daar ook een beetje aan wennen, zijn spieren doen toch net weer wat anders. Ook zou ik hem tijdens het verzamelen nog steeds goed naar voren blijven rijden, dat die activiteit blijft, en dat hij ook nog voldoende ruimte heeft.

Dat neemt niet weg dat ik jullie een mooie combinatie vindt, en dat dat verzamelen in de toekomst vast helemaal goed komt. :j veel succes!

EmptyWords

Berichten: 10573
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: Schimmel Amadeus in de les

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 23:26

eindelijk is ie wat korter in de hals, ik ben 1 vn de genen die inderdaad vind/vond dat deus wat lang gereden werd.

wat ik op de foto's niet zie (en wat misschien wel heel anders voelt hoor!) is niet de spanning maar lossigheid. het ziet er wat strak uit. zwaar vind ik hem niet ogen, hij lijkt ok wel actief, maar of hij helemaal door zijn lijf aanspant en los is?

misschien zeggen bewegende beelden iets anders hoor. ik kan hem op de foto ook niet voelen natuurlijk

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 08:29

Eens. Hij toont hier al veel beter in balans alleen zet hij zich hierdoor wat vast in zijn lijf.
Hij vindt dit blijkbaar moeilijk en zet zich dan vast in de bovenlijn. Hier komt inderdaad een stukje ruitergevoel kijken want het is nu de kunst om hem bovenin te houden en meer van achteren naar voren naar de hand toe te rijden. Ik zou niet gaan doorzitten want dat nodigt juist uit tot wat vastzetten, zowel vanuit hem maar ook vanuit jouw hand. Lichtrijden en dan actief naar voren rijden en bovenin houden. Daar hem echt na laten geven en dan de hand ontspannen zodat hij volgt. En niet volgt naar beneden maar naar voren. Dan gaat hij ook meer swingen, de rug losser laten en zijn passen mooier afmaken. Succes!

MarrieLeen

Berichten: 11383
Geregistreerd: 17-05-04
Woonplaats: Twente

Re: Schimmel Amadeus in de les

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 09:49

Suzanne verwoordt het goed, als je kijkt in je vorige topic, met name de laatste paar foto's, zie je dat hij fijn los is in zijn bovenlijn.
Én hij heeft daar ook wel een actief achterbeen. Probeer dus dat actieve te behouden en 'm van achter naar voren te rijden.
Je kan 'm dan stukken meer in de oprichting rijden, en stukken weer wat meer richting voorwaarts/neerwaarts.
Dan merkt hij dat hij niet continu hoeft te spannen en kan hij zijn lossigheid bewaren. Hij kan het wel, maar moet nog even sterker worden. :)

Wel hartstikke leuk paard hoor, hij is lekker met je aan het werk! :j Gewoon fijn dooroefenen zo!

Lillian__

Berichten: 3274
Geregistreerd: 21-02-08
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Schimmel Amadeus in de les

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 10:19

Wat ik je kan aanraden is met je houding te gaan sleutelen. Je zit hangt heel erg naar achter. Hierdoor kun je alleen maar achter de beweging gaan zitten. Het is vooral veel buikspier werk.

Leuk paard heb je :)

Anoniem

Re: Schimmel Amadeus in de les

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 14:27

Natuurlijk is het zo dat je paard langzaamaan wat meer gesloten mag worden, maar wat er nu gebeurt, is dat je hem van voren hoger in wil stellen. Dat moet altijd van achteruit gedaan worden, nu breekt hij af achter de schoft.
Jouw zit oogt ook zwaar, je hebt je handen gedraaid en hangt achterover, waardoor het lijkt of je hem heel erg in de mond hangt. Zeg niet dat dit zo is want dat kan ik niet goed zien.

Ga heulll veel schakelen, iets langer instellen, en dan door het schakelen die achterhand sterker maken zodayt hij van achteruit opwaarts kan komen. Nog meer controle krijgen over het tempo en activiteit, elke pas moet je kunnen controleren van achteruit, niet teveel aan die voorkant.

Thirza

Berichten: 9261
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-15 22:46

Resistance, het lijkt misschien zo dat ik het in een keer zoveel vraag maar dat is niet zo, hier zijn we echt al n tijdje mee bezig. Maar ik rij hem zelf max 4x in de week, waarvan 2x wat langer en 2x pak ik hem echt op en dan het liefste in mijn les zodat ik niks verkeerd doe.
Ook wisselen we in de les (van 30min) heel veel af in halshouding zo komt het zomaar voor dat ik zeker 5x hem even lekker laat zakken en een rondje stap doe. Ik ben heel voorzichtig met hem en neem lekker de tijd voor alles.
De activiteit is er en we rijden veeeeel tempo wisselingen :j


EmptyWords, wat leuk dat je ook in dit topic reageerde van mij!
Ik snap wat je bedoeld kwa strak en het missen van lossigheid!
Actief is ie idd wel en zwaar is ie niet in de hand al lijkt dat door mijn houding misschien niet zo :o

Suus, ook weer een reactie waar ik blij mee ben en echt iets aan heb! :j
Hij vind het moeilijk, en ik nog wel meer! Dat ruitergevoel hoop ik ooit nog eens beter te kunnen ontwikkelen! Haha de ene in het gezin heeft het wel en de ander totaal niet :o
Lichtrijden is een goede tip!

MarrieLeen, bedankt voor je reactie, vind de reacties in het topic echt heel fijn en op een prettige manier geschreven!

Lilian, als je mijn andere topic hebt gezien zie je dat ik heel netjes rechtop zit over het algemeen maar wat ik dan ook in mijn openingspost heb gezet is dat het vooral bij het verruimen waardeloos is en dat ik hier aan ga werken.

Joolien, ik ben niet perse bezig om hem van voren hoger in te stellen maar juist van achter naar voor, dat het nog niet is zoals het zou moeten ben ik volledig met je eens!
Mijn zit is alleen met het verruimen zo slecht, buiten dat om zit ik niet zwaar en ik hang niet in zijn mond hij is juist vrij licht in contact. Handen gedraaid is idd een werkonderdeel maar gaat al beter!
We schakelen veel maar de controle over iedere pas heb ik idd niet.


Omdat ik het leuk vind om de training en foto's met jullie te delen plaats ik ze graag en de commentaren erop vind ik echt fijn.
Ik heb ook een filmpje, ik ben er nooit zo van om bewegende beelden te laten zien maar ben benieuwd wat jullie ervan vinden!
M'n teugels zijn vaak te lang, als ik ze wat korter heb kan ik m'n handen beter voor mij houden.


farahdiba46
Berichten: 1420
Geregistreerd: 01-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 09:19

Leuk paard maar ik vind het geen gezicht hoe je erop hangt.

UhNee
Berichten: 2393
Geregistreerd: 23-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 09:32

farahdiba46 schreef:
Leuk paard maar ik vind het geen gezicht hoe je erop hangt.


Goede opbouwende kritiek dit, hier heeft ze zeker wat aan! *\o/*

Anoniem

Re: Schimmel Amadeus in de les

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 09:59

Ik zie dat de intentie goed is op het filmpje, echter zie je dat hij in het middendraf heel veel spanning opbouwt in die bovenlijn, doorzitten moet je dan nog niet willen want hij laat je niet zitten. Het heeft ook een wisselwerking, je ziet dat jij achter de beweging aan komt doordat je niet kunt zitten, dus zit je je paard ook in de weg en zal hij nog meer aanspannen. Ik zou dat dus nog even achterwege laten totdat hij fijn over die rug blijft, nu is het enkel een wisselwerking.
Verder, pas op met je stap. Je moet hem wat heet rijden maar ik stap wordt hij kort en krabbelig. Probeer dat luchtig te blijven.
Het galop stuk vind ik aardig, alleen zou hij daar aan de voorkant meer lengte mogen hebben. Nu breekt hij wat af op de schoft waardoor hij niet fijn door blijft springen. Zoals je instructrice zegt, zet hem maar recht en ipv terugwerken, met 2 handen rechtzetten en van buiten naar binnen rijden. Maar niet teveel terug of op de rem.

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 13:18

UhNee schreef:
farahdiba46 schreef:
Leuk paard maar ik vind het geen gezicht hoe je erop hangt.


Goede opbouwende kritiek dit, hier heeft ze zeker wat aan! *\o/*


Daar heeft ze wel vaker last van gewoon ongefundeerde opmerkingen in een topic gooien. Ach gewoon niet serieus nemen. ;) Doet Thirza ook niet ;)

Thirza, daar heb je knappe Deus weer <3 en ik ga met Jolien en Suzanne mee. Zeker in de verruiming nog even licht rijden. Ik had altijd wat commentaar op je schouders met rijden, want je zat altijd prima rechtop, alleen bij verruiming ga je in de stoelzit. Gewoon blijven oefenen ;) Jullie gaan hartstikke goed!