spanning en protest....en toch super trots...1e wedstrijd

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Precyll

Berichten: 576
Geregistreerd: 02-03-06
Woonplaats: friesland

spanning en protest....en toch super trots...1e wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-15 23:45

Volgens mij is er in de B niet een grotere baggerproef gereden en toch...zijn wij trots.

Willow en Sacha hebben het niet makkelijk gehad samen in het afgelopen jaar. Ze maken kleine stapjes en elk stapje is er 1.

Samen kunnen zij thuis nu een nette B - proef rijden maar Sacha is enorm angstig en onzeker op vreemd terrein. Dit overwinnen lukt alleen door op vreemd terrein te komen.

Dus...De volgende stap, na een aantal keren op vreemd terrein zijn geweest, was een onderlinge rijden. En vanavond was het zover. Losrijden in de buitenbak en in de binnenbak de proef.

Losrijden in het donker met een behoorlijke harde wind was een hele uitdaging en toen er tijdens het Losrijden ook nog een andere pony op hol sloeg kreeg Willow er met geen mogelijkheid ontspanning in.

proef rijden in de binnenbak. Alleen in de bak...Terwijl alle paarden buiten waren...wow 8)7 witte hekjes waren doodeng, want die had hij nog nooit gezien. Mensen voor de ramen die heen en weer lopen. Willow haar eigen spanning...best moeilijk voor een nerveuze 5 jarige. Galop wilde helemaal niet.

Maar ze heeft de proef uitgereden! En zelf was ze enorm trots op haar kanjer, want er niet een bok gevallen. Geen gebok, geen gesteiger en hij is niet op de kletter geslagen. Ze had hem voor haar doen onder controle.

kijk en huiver! Resultaat 5e met 164 punten.

Een reactie zou leuk zijn :P


Agossie

Berichten: 16370
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Re: spanning en protest....en toch super trots...1e wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 01:26

RT-HAW --> RIJ-ITP

Cheese

Berichten: 817
Geregistreerd: 04-09-13
Woonplaats: Leusden

Re: spanning en protest....en toch super trots...1e wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 01:52

Hee dit is op Henswoude of niet? :) Daar les ik altijd.

De spanning druipt er inderdaad vanaf zeg! Stoer dat dit ook eens op bokt wordt geplaatst. Gewoon doorzetten en een proef uitrijden kan soms al een super prestatie zijn!

Precyll

Berichten: 576
Geregistreerd: 02-03-06
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-15 02:06

Lisaapee schreef:
Hee dit is op Henswoude of niet? :) Daar les ik altijd.

De spanning druipt er inderdaad vanaf zeg! Stoer dat dit ook eens op bokt wordt geplaatst. Gewoon doorzetten en een proef uitrijden kan soms al een super prestatie zijn!


Klopt! In Henswoude rijdt onze vereniging.

Dank je voor je reactie. Inderdaad is het al een prestatie om soms gewoon uit te rijden. Ze zijn nog lang niet KNHS klaar maar zo kunnen ze mooi oefenen

DonCamillo

Berichten: 1262
Geregistreerd: 29-03-08

Re: spanning en protest....en toch super trots...1e wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 02:35

Nou, jouw dochter mag je van mij een grote knuffel geven! Wat een lef om er toch aan te blijven rijden en stoicijns die proef uit te rijden! Dat zullen maar weinig kinderen haar nadoen.
Maar vindt ze dit zelf nog wel leuk? Het zou jammer zijn als het plezier in het rijden op zo'n leeftijd vergald wordt door een pony die eigenlijk een maatje te groot voor haar is (qua karakter en ervaring). Knap is-ie wel, maar een beginnerspony is het niet.
Ik heb de indruk dat het zadel wat ver naar voren ligt. Ze willen dan nog wel eens vervelend zijn, misschien komt het naar beneden brengen van het hoofd tegen het einde van de proef daar wel van. Een staartriempje kan dan helpen.
Nogmaals, ik vind het heel knap en dapper gereden. Mijn complimenten.

Jasmijn159

Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 02:47

DonCamillo schreef:
Ik heb de indruk dat het zadel wat ver naar voren ligt. Ze willen dan nog wel eens vervelend zijn, misschien komt het naar beneden brengen van het hoofd tegen het einde van de proef daar wel van.


Viel mij ook op :)

Precyll

Berichten: 576
Geregistreerd: 02-03-06
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-15 02:54

Ja ze vind/vond dit geweldig! Vorig jaar dachten we hier nog niet eens aan. Ze ging heen met het idee, ik wordt laatste maar dan zijn we een ervaring rijker. Ze heeft, ondanks wat spanning van haarzelf, plezier gehad.

Inderdaad is deze pony, qua ervaring en karakter, een beetje te groot voor haar. Maar ze heeft in een jaar tijd zoveel geleerd (beide trouwens) waarop mijn dochter zegt dat ze het allemaal zelf doet. Ze is trots op haarzelf en op elke stap die ze vooruit maken

Sacha is uitgebreid beloond en geknuffeld (want een knuffelkont is hij wel)

Zadel lag na mijn weten goed, maar ik zal het laten nakijken.

Anouskax

Berichten: 348
Geregistreerd: 02-02-13

Re: spanning en protest....en toch super trots...1e wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 02:55

leuke pony! super stoer zijn ze !! ze komen der nog wel ,dat weet ik zeker :j

lisem94

Berichten: 676
Geregistreerd: 01-03-10
Woonplaats: Ergens in zuid-west Brabant

Re: spanning en protest....en toch super trots...1e wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 03:20

Heel knap van je dochter, respect!! Die gaan nog ver komen als ze zo door blijft zetten.

Heel mooi om te zien dat dit wordt geplaatst. Een proef die niet "perfect" is en waar je de realistische praktijk ook is in terug ziet. De soms heel moeilijke weg naar een band en het goed kunnen rijden van je paard.

Urielle

Berichten: 50072
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: spanning en protest....en toch super trots...1e wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 07:42

Knap gereden en een 10 van mij voor haar karakter en instelling! Als ze weer een jaartje verder is en winst rijdt in het b en l gaat ze apetrots zijn dat ze dat zélf bereikt heeft met haar pony!

Mocht ze iets aan tips hebben dan wil ik adviseren (heel moeilijk in deze setting! ) om de pony niet teveel vast te blijven houden. Als ze op het moment dat het kan de hand ontspant geeft dat ook weer vertrouwen aan de pony.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: spanning en protest....en toch super trots...1e wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 07:58

Pfoe, wat een spanning! Heel knap van je dochter dat ze toch is doorgegaan! Ik zou de pony lekker veel meenemen naar andere locaties en blootstellen aan meer 'vreemde' situaties. Komt vast goed!

Daniekvm

Berichten: 95
Geregistreerd: 04-11-10
Woonplaats: Beek en Donk

Re: spanning en protest....en toch super trots...1e wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 10:25

Wat ontzettend dapper van haar zeg! Ook wel netjes van de jury dat ze haar door laten rijden. Toen ik een keer onderling reed, reed ik 1x fout en moest gelijk afgroeten. Denk dat de jury ook wel door heeft dat deze pony hier echt even door heen moet.

Nogmaals ontzettend dapper van uw dochter en kan me voorstellen dat zij en jullie al trots zijn op het resultaat wat bereikt is. Ga zo en door en vanaf hier kan het alleen maar iedere keer een beetje beter gaan!

Precyll

Berichten: 576
Geregistreerd: 02-03-06
Woonplaats: friesland

Re: spanning en protest....en toch super trots...1e wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-15 11:17

Dank jullie voor de leuke reacties.

De ontspanning vanuit de hand was idd ver te zoeken. Stuk spanning vanuit mijn dochter, denk ik, voor wat hij misschien zou kunnen doen.

En zeker blijven ze kilometers maken op vreemd terrein!!!

marjo1996
Berichten: 827
Geregistreerd: 06-06-12

Re: spanning en protest....en toch super trots...1e wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 11:29

Wat ontzettend knap van je dochter! mijn complimenten en jullie komen er wel!!!

Annoya

Berichten: 667
Geregistreerd: 05-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 11:33

ik denk dat mijn eerste B proefje 19 jaar geleden niet veel beter ging. gewoon stug blijven door gaan. regelmatig rijden op vreemd terrein en lessen. heel klein puntje van kritiek de tenen van de dochter wijzen nogal naar buiten vooral rechts, en het ziet er chiquer uit als ze meer met haar kuit gaat aansporen. voor een B proef is het niet heel storend.

xIrlijn

Berichten: 1710
Geregistreerd: 31-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 13:04

Super dat ze de proef heeft uitgereden +:)+ Daar mag je dochter terecht hartstikke trots op zijn! Flink wat kilometers maken en ervaring op doen, dan zal het vanzelf voor zowel jullie dochter als de pony minder spannend worden. Het is makkelijker gezegd dan gedaan, maar je zou er op kunnen letten dat je de pony niet continu naar het 'enge' laat kijken. Even kijken mag natuurlijk, maar daarna zou ik stelling naar de andere kant nemen en binnenbeen (als hij kijkerig naar buiten is) er goed bij. Ik hoop dat jullie over een jaar nog eens een filmpje willen plaatsen, ik vind het een ontzettend leuke combi :)

Babootje

Berichten: 26261
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 13:11

xIrlijn schreef:
Super dat ze de proef heeft uitgereden +:)+ Daar mag je dochter terecht hartstikke trots op zijn! Flink wat kilometers maken en ervaring op doen, dan zal het vanzelf voor zowel jullie dochter als de pony minder spannend worden. Het is makkelijker gezegd dan gedaan, maar je zou er op kunnen letten dat je de pony niet continu naar het 'enge' laat kijken. Even kijken mag natuurlijk, maar daarna zou ik stelling naar de andere kant nemen en binnenbeen (als hij kijkerig naar buiten is) er goed bij. Ik hoop dat jullie over een jaar nog eens een filmpje willen plaatsen, ik vind het een ontzettend leuke combi :)


Mee eens, ook langs iets engs rijden is iets dat je moet leren en daar heb je dan op wedstrijd weer profijt van. Schouder voor of binnenwaarts erlangs en niet laten kijken.
Dat komt wel goed, als ze er wat handiger mee wordt. Stoer dat ze zo lekker mee doet.
Wel een erg leuke pony trouwens.

ChevalNoir
Berichten: 313
Geregistreerd: 22-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 13:24

Petje af voor je dochter! Wat knap dat ze 'gewoon' door rijdt, en doorzet. Hoe meer kilometers, hoe beter het zal gaan. Ik weet uit ervaring hoe lastig het kan zijn, maar wat zal ze trots en voldaan zijn als het straks steeds beter gaat. Een paar kleine tips: als ze echt verstijfd staat van angst, en ze wil niet meer vooruit; been geven heeft op dat moment geen zin, want die hulp komt niet aan in haar hoofd. Je kan beter een paar seconden laten kijken. En als ze dan een klein beetje ontspant, probeer je stelling te vragen ( van het enge af) en daar steeds door middel van voltes beter (dichter bij) langs te rijden. Ik snap dat nu alles spannend was, maar misschien kun je dit thuis trainen. Met af en toe een eng ding in de bak te zetten.
Succes en veel geduld gewenst ;)

Precyll

Berichten: 576
Geregistreerd: 02-03-06
Woonplaats: friesland

Re: spanning en protest....en toch super trots...1e wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-15 15:18

Dank jullie voor de leuke en positieve reacties.

De tip voor enge dingen zijn we mee bezig. Een jaar geleden kon ze niet in de buitenbak rijden zonder dat hij op de kletter van enge dingen.

Wapperende zeilen, paardenhoofdstandaard, tuinslangen, boten noem het maar op is thuis niet meer eng. Op vreemd terrein nog wel. Maar ze komen er wel. Mijn dochter blijft haar parrelli braaf oefenen, wat ook helpt.

Wat ook hielp voor haar zelfvertrouwen is dat haar grote nicht (die mee was) haar vertelde dat zij in haar 1e wedstrijd niet eens gestart was omdat het losrijden al een ramp was.

kiomiamigo
Berichten: 496
Geregistreerd: 15-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 20:24

Wat goed van Willow!!! Als ze dit doorzettings vermogen vasthoud, dan komen ze er wel!!

_Ashii_

Berichten: 1168
Geregistreerd: 24-08-11
Woonplaats: Limburg

Re: spanning en protest....en toch super trots...1e wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 23:10

Wauw.. echt wauw! Wat een kanjer is jou dochter! Een hele grote pluim !! _/-\o_
Ze komen er wel. En zoals je zelf al zegt druipt de spanning er vanaf bij beide. Wat me ook opviel is dat je dochter door alle spanning haar arme vast zet. Weet niet of het al eerder was genoemd :o maar ik zou zeggen lekker blijven oefenen ! Die 2 komen er wel :D

annetm
Berichten: 921
Geregistreerd: 18-04-06
Woonplaats: Friesland

Re: spanning en protest....en toch super trots...1e wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 23:34

Knap hoor!!! Denk dat vele anderen al afgehaakt zouden zijn. Misschien is het een idee om ook regelmatig bij anderen in de binnen- of buitenbak te gaan trainen, misschien dat je dochter dan zelf ook wat minder spanning heeft. De 'wedstrijdspanning' komt er dan niet nog eens bij.

Komt vast goed, veel success!

Precyll

Berichten: 576
Geregistreerd: 02-03-06
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 00:15

We gaan ook steeds meer bij anderen rijden dan alleen thuis, echter de spanning blijft nog bij mijn dochter. Het is meer spanning en angst wat hij evt zou kunnen gaan doen (bokrodeo's of op de kletter slaan) Het helpt natuurlijk niet, Sacha is een spiegel, en wordt dan nog meer gespannen. Helaas zijn wij nu nog afhankelijk van vervoer. Ik heb nog geen trailer, maar het komt wel. We hebben geen haast. Verder zijn er verscheiden buitenbakken te vinden bij ons in het dorp, waar ze ook zo nu en dan mogen rijden, dus dat gaan ze van de zomer ook uitgebreid doen.

In de zomervakantie gaan ze ook samen een aantal dagen op ponykamp, maar dan wel bij ons in het dorp. Zodat Sacha ook went aan andere stalling. We hebben al afgesproken dat hij een paar dagen voor het "kamp" daar al komt te staan, zodat hij even tot rust komt.

Ik had ze beide wel wat bach bloesem rescue remedie gegeven voor de wedstrijd.

Die 2 gaan gewoon hun eigen gangetje en over een aantal jaar zijn ze een supercombi. Ze zijn beide nog erg jong en zeker met Sacha en zijn puppiehersenen. In mijn beleving is het niet een pony die je teveel op zijn bord moet geven, dan kan hij het niet verwerken. Rust, Regelmaat en Tijd (Reinheid is ver te zoeken met deze viespeuk _O- )

Als ik eerlijk ben, had ik al die leuke, spontane en positieve reacties niet verwacht. Ik had eerder de wat negatieve reacties verwacht. Meer in de trant van...dat doe je toch niet. Ik vind dit erg leuk! :)

kevinsky

Berichten: 1979
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Ergens in het noorden

Re: spanning en protest....en toch super trots...1e wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 20:52

Super dat ze zo goed doorheeft gereden!!
Mijn eerste B proef zag er niet veel beter uit, ik ging ook zo door de baan, ze is echt niet de enigste :)
Alleen had ik 147 punten, mijn instructrice vond dat wel wat aan de lage kant :+
Gewoon rustig door blijven oefenen, dan komt het wel goed!

Precyll

Berichten: 576
Geregistreerd: 02-03-06
Woonplaats: friesland

Re: spanning en protest....en toch super trots...1e wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-15 23:58

Dag na de wedstrijd heeft ze lekker gespeeld met hem. Even zonder zadel rijden, sprongetje zonder zadel(vind ie heerlijk) knotjes eruit...heerlijk uitgebreid gepoetst en daarna 3 dagen op rust. Had ie echt even nodig. even het koppie leeg. Sacha is een stressmester, op vreemd terrein altijd dunne flatsmest. Gelukkig tijdens de proef niet maar de dag erna wel.

Donderdag weer gelest, en goed gewerkt aan ontspanning, stelling en vooral veel tempo wisselingen, binnen een kwartier liep ie heerlijk nagevelijk en was hij, volgens dochter, op haar pinkjes te rijden

Nu nog op vreemd terrein :D