een zware jaar met femke

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tessaroos

Berichten: 505
Geregistreerd: 26-11-12

een zware jaar met femke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-13 22:53

sorry als het verkeerd staat

ik reed altijd met mijn zusje en onze haflinger en fjord in het bos. helaas had mijn zusje er niet altijd zin in.
maar ik kon ook niet alleen rijden want onze pony's konden niet zonder elkaar.
dus besloten we een gezelschap pony te kopen maar wat voor een?
een oudje, een veulen, een beleerd paard, een grote paard of een shetlander.
na lang zoeken op internet
werd mijn vader spontaan verlieft op deze shetlander.
Afbeelding
(mijn vader houd totaal niet van paarden)
dus hadden we besloten haar te nemen maar ze stond heel ver weg en we hebben geen trailer.
gelukkig bood de eigenaar aan om haar te brengen.
een week later toen kwam ze.
ik deed haar uit de trailer en merkte dat ze heel angstig was dus hadden we haar 2 daagjes is de stal met rust gelaten.
maar wat ons op viel was dat ze deuken had in haar vlanken het kon niet anders of ze had al een poos geen eten gehad haar darmen waren helemaal weg gezakt ook poepte en plaste ze erg weinig en ze zat ook onder de littekens.

naar 2 dagen deden waar haar in de wei.
zoals altijd werd de rang bepaalt het was duidelijk dat femke de laagste lang had ze werd constant op gejaagd.
die avond toen de paardjes naar binnen gingen schrok ik best wel want ik kon haar niet meer vangen!
wat ik ook deed. ik probeerde het zelfs met voer! en met een shetlander die niet op voer afkomt is vaak wat mis mee.
ik had een lint gespant tussen de wei en de stal maar dat hielp niet ze ging er onder door zo de tuin in. dat was al helemaal schrikken maar tot onze verbazing liep ze uit zich zelf de stal in. we waren erg opgelucht.
we hebben haar toch nog maar een wel binnen gezet en ik ben bezig gegaan met haar het leren een halster om doen en leren poetsen.
na 2 dagen ging dat al heel goed. dus besloot ik wat anders te bedenken maar ik bedacht al heel snel iets want wat is nou leuker om je pony uit te laten als je tegen over het bos woont?
in middels waren we zo ver en ik zat met een big smile op mijn gezicht wat ik toen al berijkt had :D .
http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=lxP12gb4gZc

een paar weken later was mijn verjaardag ( 19 mei)
het ging zo goed dat we haar maar weer eens in de wei gingen zetten.
maar dat was helemaal in de soep gevallen (mijn verjaardag ook).
ze was ontsnapt door het draad zo over de weiland van de buren richting de snel weg.
mijn hart klopte in mijn keel, als dat maar goed gaat! -O-
gelukkig wou de familie mij helpen dus hebben we met zijn alleen geprobeerd haar naar de stal te jagen. en dat is ons gelukt!
die avond was mijn vader boos hij had de oude eigenaren gebeld en niemand wou vertellen
waarom ze weg moest. maar stieken wisten we dat al. en ook had ze vanaf 19 december 2012 tot eind maart 5 eigenaren gehad.
mijn vader had al besloten.
WEG zei hij maar mijn moeder zei HOUDEN.
toen werd het mijn keus en dat was een hele moeilijke beslissing want,
wat nou als ik haar houd word ze dan nog mak?
en wat als ik haar nou verkoop? verkoop ik haar dan wel?
en waar komt ze terecht?
ik heb heel lang gedacht om haar maar naar de slager te brengen want wie wil nou een wilde pony? en misschien kwam ze daar toch wel terecht.
na lang na denken besloot ik maar om haar te houden.
maar toen moest ik haar leren mak te worden in de wei.
eerst had ik haar een hele poos vast gezet aan de longeer touw in de wei.
maar naar een paar dagen had ze zich gesneden aan het touw dus moest ik wat anders bedenken.
in tussen tijd kwam de hoefsmid langs hij zag dat haar benen scheef zaten dat kwam omdat ze vroeger veelste kort is bekapt. hij kon er wel wat aan doen maar haar scheven benen zouden altijd blijven.
toen had ik al wat anders bedacht voor weide ik had van hindernissen en draad weide afgezet dat net zo groot was als haar stalletje want in de stal kon ik haar wel pakken.


naar een week was het weilandje helemaal kaal. maar femke was er klaar voor om weer in de grote wei te kunne toen ik haar in de grote wei deed was het wel een beetje spannend maar tot mijn verbazing ging dat goed ik mocht haar voelen en aaien maar pakken vond ze niet zo leuk.
Afbeelding
maar dat hoefde ook niet meer want we hadden lint tussen de wei en de stallen gemaakt zodat ze zelf naar de stal kon lopen als ze naar binnen moest.
femke is gek genoeg het beste maatje van mijn vader!
als mijn vader haar roept komt ze meteen.
ook kan mijn vader als enige lekker met femke kroelen.
Afbeelding


inmiddels was het zomer vakantie ik moest toch wat anders leuks verzinnen het wandelen en poetsen werd een beetje saai dus ben ik maar bezig gegaan met het longeren en aan de hand springen.
vooral het springen vind ze super leuk haar record is 60 cm.

later ging alles zo goed dat ik besloot haar te beleren en dat gaf femke ook aan dat ze er klaar voor was.
Afbeelding

eerst leerde ik haar het hoofdstel kennen en iets op de rug.
dat pakte ze super goed op!
ik had alleen nog geen zadel maar later was er uit verkoop bij de Ooterman en ik was er meteen bij voor een leuk goedkoop zadeltje. :+

nog geen week later kon mijn zusje ook ookal op rijden.
Afbeelding

helaas gaf mijn zusje 2 weken later aan dat ze het niet meer zo leuk vond.
gelukkig ben ik niet zo groot en zwaar dus kan ik mooi af en toe op femke rijden.



en nu geniet femke van af en toe rijden, wandelen, aan de hand springen, longeren, uitlaten en bosritjes


ik denk dat femke op dit moment het gelukkigste paardje is! :Y)
Afbeelding


respect voor de mensen die alles gelezen hebben, hopelijk was het de moeite waard! _/-\o_

sorry voor de spel fouten en zin fouten
ik het begin had ik niet veel foto's van haar

miszblueeyes

Berichten: 651
Geregistreerd: 02-06-12

Re: een zware jaar met femke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 23:00

leuk

Ajpam

Berichten: 225
Geregistreerd: 16-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 23:01

Leuk :) fijn dat je haar hebt gehouden en het nu goed gaat! Veel plezier nog met haar

nee123
Berichten: 882
Geregistreerd: 30-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 23:02

wow wat een verhaal, heb alles gelezen. Mooi filmpje ook. Mooi dat het nu wel goed gaat! Nog veel plezier met haar!

Amie89
Berichten: 68
Geregistreerd: 28-07-07
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 23:09

Zo te zien hebben jullie het leven van die pony gered! Ik denk dat je goed bezig bent, maar ik vraag me wel af of je shet door haar 'scheve benen' wel gewoon bereden kan worden?!
Nog veel plezier samen. :)

tessaroos

Berichten: 505
Geregistreerd: 26-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-13 23:12

Amie89 schreef:
Zo te zien hebben jullie het leven van die pony gered! Ik denk dat je goed bezig bent, maar ik vraag me wel af of je shet door haar 'scheve benen' wel gewoon bereden kan worden?!
Nog veel plezier samen. :)


dankje :). gewoon bereden kan wel dus 1 keer in de zoveel weken kan geen kwaad maar zwaarder werk word dan echt teveel en ik word zo langzamer hand ook te groot dus we doen lekker rustig aan.

tessaroos

Berichten: 505
Geregistreerd: 26-11-12

Re: een zware jaar met femke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-13 23:19

dankje iedereen, ik ben blij dat het nog begrijpelijk is.
ik moest het 3 x opnieuw schrijven omdat hij automatisch alles verwijderden, dus op het laatst best wel frustreren!

Maflinger_S
Berichten: 12159
Geregistreerd: 01-07-08

Re: een zware jaar met femke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 23:24

Wat leuk dat je Femke hebt gehouden en dat het zo goed gaat. Ook grappig dat je vader, die Femke eigenlijk het eerst had gezien, zo goed met haar kan opschieten.

tessaroos

Berichten: 505
Geregistreerd: 26-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-13 23:28

Maflinger_S schreef:
Wat leuk dat je Femke hebt gehouden en dat het zo goed gaat. Ook grappig dat je vader, die Femke eigenlijk het eerst had gezien, zo goed met haar kan opschieten.


haha ja daar kijk ik dagelijks nog raar van op.
mijn vader vind paarden helemaal niks.
maar stiekem vind hij femke wel lief.
maar toe geven, nee hoor dat kent hij niet. :P

tessaroos

Berichten: 505
Geregistreerd: 26-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-13 12:26

Ajpam schreef:
Leuk :) fijn dat je haar hebt gehouden en het nu goed gaat! Veel plezier nog met haar


dankje dat gaat ook wel lukken :)

tessaroos

Berichten: 505
Geregistreerd: 26-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-13 20:10

we zijn trouwens nu ook wel super blij met haar!
en ik heb totaal geen spijt dat ik haar gehouden heb!

DonCamillo

Berichten: 1262
Geregistreerd: 29-03-08

Re: een zware jaar met femke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 20:21

Femke heeft veel geluk gehad dat ze bij jullie terecht is gekomen, denk ik. Ik vind het knap wat je al met haar bereikt hebt. Op de foto's kan ik niet zoveel bijzonders aan de beenstand (of hoeven) zien, maar misschien vertekenen de foto's wat?
In ieder geval, veel plezier met haar!

tessaroos

Berichten: 505
Geregistreerd: 26-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-13 20:24

DonCamillo schreef:
Femke heeft veel geluk gehad dat ze bij jullie terecht is gekomen, denk ik. Ik vind het knap wat je al met haar bereikt hebt. Op de foto's kan ik niet zoveel bijzonders aan de beenstand (of hoeven) zien, maar misschien vertekenen de foto's wat?
In ieder geval, veel plezier met haar!


ja dat klopt het zijn niet echt duidelijke foto's. ik was al opzoek naar duidelijke foto's je moet het zien als een soort x benen.
https://www.google.nl/search?q=te+kort+bekapte+hoeven&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=ARe_UrXpK-qW0AXr8ICgDw&ved=0CAcQ_AUoAQ&biw=1344&bih=702#facrc=_&imgdii=_&imgrc=KjhArOd489h_NM%3A%3BEQA_XFSNf2UEtM%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.mijnalbum.nl%252FFoto-CMQ6YKZU.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.bokt.nl%252Fforums%252Fviewtopic.php%253Ff%253D111%2526t%253D979343%2526start%253D100%3B500%3B375

(dit is plaatje van google)
zo zag haar hoeven er ongeveer uit.

DonCamillo

Berichten: 1262
Geregistreerd: 29-03-08

Re: een zware jaar met femke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 22:19

Nou, als ze zulke hoeven heeft, valt het aardig mee en is het even een kwestie van tijd voor het weer goed is. Deze hoef is niet te steil of te plat bekapt. Het is nog maar de vraag of ze daar echt last van heeft, als de zool niet te dun is (en makkelijk indeukt) is er weinig aan de hand.

tessaroos

Berichten: 505
Geregistreerd: 26-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 12:26

DonCamillo schreef:
Nou, als ze zulke hoeven heeft, valt het aardig mee en is het even een kwestie van tijd voor het weer goed is. Deze hoef is niet te steil of te plat bekapt. Het is nog maar de vraag of ze daar echt last van heeft, als de zool niet te dun is (en makkelijk indeukt) is er weinig aan de hand.


Femke heeft gelukkig vrij stevige hoeven maar,
de hoef zou nooit meer normaal worden volgens de hoefsmid omdat, Femke al 6 is dus uitgegroeid. zou ze jonger geweest zijn dan had het nog gekund. maar mijn probleem met rijden is dat ze constant haar voor benen raakt met haar knieƫn.

tessaroos

Berichten: 505
Geregistreerd: 26-11-12

Re: een zware jaar met femke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 20:24

iemand nog?