Dublin een jaar lang ITP

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
donnar

Berichten: 2195
Geregistreerd: 03-06-11
Woonplaats: Provincie Utrecht

Dublin een jaar lang ITP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-13 20:48

Nou ja, in ons geval een half jaar

Hallo allemaal!


Na al die mooie en leuke overzichten gezien te hebben leek het mij ook leuk er een te maken, ondanks het eigenlijk maar een half jaar is. :D

Even wat informatie vooraf:
Naam: Dublin
Leeftijd: 9 jaar
Ras: Tinker
Geslacht: Ruin
Afstamming: Onbekend

Maart 2013

In Maart kreeg ik ik te horen van mijn ouders dat mijn grootste droom uit zou komen, een eigen paard! We zijn meteen op zoek gegaan via marktplaats en hebben in de buurt geïnformeerd. Toen kwamen we Dublin op marktplaats tegen, mijn moeder was meteen om. Ik nog niet helemaal, want ik wilde liever geen Tinker. Toch een afspraak gaan maken om te gaan kijken.

April 2013

Op 2 april zijn we bij Dublin gaan kijken en heb ik proefgereden
Afbeelding

Ik was verliefd, maar vond hem stiekem toch wel eng. Ben heel angstig met rijden en hij was weinig gewend waardoor hij met proefrijden een aantal keer bokte, ik vond het meteen eng. Toen hebben we hem voor de kar gezet om te kijken hoe hij dat deed, toen ging hij de lucht in en werd onrustig. Tot hij eenmaal vertrokken was, toen liep hij helemaal super. Ondanks de kar die in zijn buik prikte en de remmen die vastzaten (!) We hebben toen thuis besloten om hem toch te kopen en hebben hem 6 april opgehaald.
Dublin in de trailer:
http://nl.tinypic.com/view.php?pic=ofbs ... rxedvTuL8Y
Toen hij in de trailer stond gaf de vorige eigenaar aan dat hij zijn billen toedraaide in de stal, maar hij trapte niet. Dat bleek hij dus ook te doen, en nadat stalgenoten de morgen erop met hem geoefend hadden deed hij het niet meer. (hij heeft het bij de vorige eigenaar 5 jaar gedaan)

In zijn nieuwe stal:
Afbeelding

Maar onze start bleek heel moeilijk, ik was doodsbang voor hem. Hij rende met je weg met in de wei zetten, de doorgang was eng. Hij bleek super gevoelig en voorwaarts te zijn met rijden, als je been gaf bokte hij of vloog hij er vandoor. De zweep was ook doodeng en hij had moeite iedereen te vertrouwen. Ik heb heel veel hulp gehad van mij ouders en stalgenoten waar ik echt enorm blij mee ben! Iedereen heeft me geholpen door mee te lopen met hem in het land zetten, hem vast te houden met rijden etc. Daardoor ging het in sneltreinvaart beter tussen Dublin en mij, hij leerde mij te vertrouwen en zijn lieve en rustige aard kwam steeds verder naar boven.

Eind April zijn we op vakantie gegaan met Dublin, we gingen met kennissen van ons waar we ook bij op stal staan. De camping hadden we al geboekt voordat we op zoek gingen naar een paard, maar aangezien de dochter van onze kennis een bixie wedstrijd in de vakantie had hadden we een stal gekozen waar haar paardje mee kon. We hadden contact met de camping opgenomen en er was nog plaats dus ging Dublin lekker mee!
http://nl.tinypic.com/view.php?pic=jf9i ... rxiJvTuL8Y

Tijdens die vakantie heb ik een terugval in het vertrouwen gehad, de eerste ritten gingen super. Tot de laatste rit van de vakantie, er ging een vriendin mee op een paardje van de camping en door omstandigheden moest ik voorop wat ik toch nog en vond. Dublin is ook onzeker en zocht steun bij mij, toen hij merkte dat ik het niet voor elkaar kreeg om hem die steun te geven wilde hij niet meer en ging stilstaan en achteruit of wilde omdraaien. De eerste 2 keer heb ik het opgelost maar toen hij het nog een keer deed durfde ik niet meer en is een kennis erop gegaan. Bij haar liep hij wel goed en dat was dus voor mij een bevestiging dat het aan mij lag. Heb er heel hard aan gewerkt en het ging dus weer steeds beter.

Mei 2013

Begin mei waren we nog op de camping.

Toen we terug waren van de vakantie en weer verder gingen met lessen merkten we dat Dublin niet meer verder kon en begon te staken. Toen hebben we besloten om de Osteopaat te laten komen, hij bleek vast te zitten op 2 plaatsen in zijn rug en achter zijn oren. Ook ons vermoede dat het zadel niet goed lag werd bevestigd. Hierna volgde 8 weken grondwerk en niet rijden, dit was super voor ons wederzijdse vertrouwen.

Juni 2013

Tussen de grondwerkoefeningen door is de tandarts geweest voor Dublin en heeft hem bijgevijld en vuil weggehaald.
http://nl.tinypic.com/view.php?pic=2u5t ... rxlJfTuL8Y

Juli 2013

Toen Dublin weer goedgekeurd werd door de Osteopaat ben ik er op geklommen, wel met barebackpad want een zadel dat niet past ga ik niet mee rijden.
De eerste keer er op:
Afbeelding

Ik herkende hem echt niet meer terug! Hij liep super ontspannen zonder dat ik er ook maar iets voor hoefde te doen.

Ook zijn we eind Juli voor een zadel gaan kijken bij Country Mill, het werd een Massimo Trail. Helaas had Dublin rare maten waardoor ze hem niet hadden liggen en moest hij op maat gemaakt worden wat weer 6 weken duurde. Zijn oude zadel bleek zelfs een gebroken boom te hebben! Gelukkig kregen we een leenzadel mee en konden we wel lekker aan de gang. Ook zijn we eind deze maand weer naar dezelfde camping gegaan als in de meivakantie, dus Dublin kon weer lekker mee en hij en ik konden weer lekker aan de gang in de bak op de camping.

We zijn ook een aantal keer lekker wezen zwemmen bij een meertje in de buurt:
Afbeelding

Augustus

Dublin en ik hebben samen met een stalgenootje een fotoshoot gehad, met super restultaten!
[img][img]http://i39.tinypic.com/2i11h51.jpg[/img][/img]
Het topic met de rest van de foto's: [ITP] Stoere pennypony Dublin zijn eerste echte fotoshoot!

Nog lekker op de camping
Dublin en mijn broertje konden het ook steeds beter met elkaar vinden!
Afbeelding

Ook mijn zanddiploma gehaald die vakantie! :+

September

Mijn zadel opgehaald:
Afbeelding
Heerlijk zadel, echt ik heb nog nooit zo'n lekker zadel gehad. Het is net een luie stoel! :D

Lekker gelest en begonnen met menles
Afbeelding

Oktober

Weinig speciaals gedaan, gewoon lekker gelest en gereden

November

Weer een trailerlaadles gehad van mijn instructrice, in een keer er op! Het gaat al veel beter dan eerst. Nu kan ik hem er in maximaal 5 minuten in krijgen, en nog gaat het steeds beter.

Ook een nieuwe kar gekocht en tuig aangezien de kar die we bij Dublin gekregen hebben te zwaar was om intensief mee te rijden. Tuig moest omdat het oude tuig niet gebruikt kon worden bij de nieuwe kar.
De nieuwe kar:
Afbeelding

Ook is hij het einde van de maand geschoren aangezien hij iedere keer zeiknat was met rijden en mennen, het zweet liep echt in straaltjes van hem af. (Zelfs nu hij geschoren is is hij nog wel eens nat na een intensieve les, goede keus geweest dus!)
Afbeelding

December

Dublin bleef helaas veel angst houden bij het vertrekken met de kar, nadat hij bij de laatste les enorm hoog gesteigerd heeft is er gelukkig een plaatsje vrij gekomen bij mijn meninstructrice. Daar is hij nu voor onbepaalde tijd in training, in 2 span. Het gaat steeds beter, en nu krijgt hij ook praatjes wat in ons geval fijn is gezien hij eerst met vertrekken gewoon compleet verstijfde. Echt geen contact meer mee te krijgen, heel raar. Nu dankzij de goede begeleiding en het vake mennen en het andere paard gaat het steeds beter en vertrekt hij soms zelfs eerder dan het andere paard.

Als je zo'n kleine Tinker hebt bij een grote paarden stal krijg je dit soort plaatjes :+
Afbeelding

Gelukkig kan ik nog steeds lekker rijden wanneer ik wil en hebben ze daar een fijne bak, dus ook onder het zadel blijven we vooruit gaan. Ook alleen naar buiten kan lekker met hem.

Voor 2014 hoop ik een aantal oefenwedstrijden te gaan rijden, mennen en lekker alleen naar buiten te gaan. Hopelijk blijft ons vertrouwen groeien en kunnen we samen steeds meer, ik ben heel blij dat hij op mijn pad is gekomen. Hij houd mij op de been, ook als het minder gaat. Nu mijn broertje heel erg ziek is kan ik lekker ontspannen en mijn zinnen verzetten bij mijn vriend, mijn grote kleine aap.

Groetjes,
donnar en Dublin



donnar

Berichten: 2195
Geregistreerd: 03-06-11
Woonplaats: Provincie Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-13 18:48

Allegandra schreef:
Ik vind het geweldig om Dublin zo te zien.
Hij heeft een goede baas aan je!
Ik hoop dat hij het goed gaat doen straks voor de kar, en niet meer zo angstig is.
Jullie band zal alleen maar hechter en hechter worden. Eens Dublin iemand volledig vertrouwd zal hij ook voor je door het vuur gaan.

Zijn ondeugende koppie blijft voor mij wel een gemis op stal.
Dublin heeft altijd bij ons op stal gestaan en als ik tijd overhad ging dat op in hem.



Je weet het he, als je wilt mag je altijd langs komen! Ben ook echt zo blij met hem, hij is zo super lief! En inderdaad ik merk nu al dat hij alles voor mij doet, en dan heb ik hem nog maar zo kort. <3

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SentiBot en 2 bezoekers