Van droom naar harde werkelijkheid - een half jaar Axel

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IngeK
Berichten: 875
Geregistreerd: 24-06-07

Van droom naar harde werkelijkheid - een half jaar Axel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-13 15:57

Het allereerste Axel fototopic *\o/*

Ik heb er vaak over gedacht om een topic over Axel te openen om al onze problemen te beschrijven. Maar daar ben ik te trots voor. Lang had ik in gedachte dat er ergens van het voorjaar wel een topic zou komen, met de titel "van 'probleempaard' naar winstpunt" of zoiets. De werkelijkheid is dat dat winstpunt nu nog heel ver weg lijkt, nu ik een nieuwe cap besteld heb omdat ik afgelopen donderdag recht op mijn hoofd geland ben. Maar dit is geen klaagtopic, en geen vraag om advies. Dit is een topic voor EJL-ITP, om mijn knappe jochie te laten zien.

Ons verhaal begon aan het begin van de zomer. Ik heb inmiddels ongeveer een jaar een vaste baan en ik besef me dat mijn aloude pennydroom, een eigen paard, eindelijk werkelijkheid kan worden. Het kostte me een tijd om mijzelf te overtuigen dat ik dat zou kunnen. Want vanaf mijn zesde was ik manegeruiter, en ik ben opgegroeid met de enorme kloof tussen ons manegeruiters en de perfecte wereld van de 'eigen paarden'. And never the twain shall meet. Maar als ik al 20 jaar een eigen paard wil, dan wil ik het blijkbaar wel écht. En hoe moeilijk kan het nou zijn? Nou, zo moeilijk:

Afbeelding

Zo stond er op 3 juli een 4-jarige, maar doodbrave E-pony op stal. Met het proefrijden was ik, ondanks zijn jeugdige leeftijd, overtuigd door zijn koele karakter en zijn vlakke gangen. Hij miste nog een beetje balans, maar ik kon er rustig mee over de weg, en hij liet zich niet snel gek maken. Al met al een paard dat mij vertrouwen gaf, en waar we samen mee konden groeien.

De eerste weken bestonden uit achterstallig onderhoud bijwerken. Enten, hoeven op orde maken, wormen bestrijden, en kilo's er bij eten. En wennen aan de rare dingen die hier door de lucht vliegen:

Afbeelding

Ik had nog geen zadel en probeerde er met barebackpad op te klimmen. Dat was de eerste keer dat ik in het zand belandde. Ik weet het aan het gebrek aan zadel, maar schrok wel van zijn erg extreme reactie. Dat was geen gewoon bokje, dat was pure paniek.

Afbeelding

Dus bleven we grondwerken tot we een zadel hadden. Longeren, wandelen, wennen aan het opstapje (want die vond hij doodeng, in het begin). En langzaamaan, met hulp, kon ik er weer een keer op. We kregen een zadel te leen, maar dat bleek niet de oplossing te zijn. Bij het passen stond hij al te steigeren. Toch leek er, stapje voor stapje, vooruitging in te zitten. Maar ontspannen werd het eigenlijk zelden.

Wel veranderde het schrale ponylijfje in een mooie grasbuik.

Afbeelding

Mijn ouders, die vanaf de eerste week al verklaard hadden dat ik een probleempaard gekocht had, wilden komen kijken, dus ik moest hen van het tegendeel overtuigen. Dat gezeur altijd over getraumatiseerde paarden. De mijne is gewoon jong, en moet nog een hoop leren.

Afbeelding

Ja, hier zit veel spanning in, maar het feit dat ik er op zit is en rond kon rijden, was al een grote overwinning. De volgende keer dat ik er op wilde schoot Axel weer in totale paniek, gaf weer een ware rodeo weg en belandde ik weer hard op de grond.

Natuurlijk heb ik alle fysieke ongemakken willen uitsluiten. Hij is onder handen genomen door een chiropractor, en ook de tandjes worden bijgewerkt.

Afbeelding

Ondertussen genieten we allebei het meeste als naar het bos kunnen, lekker samen op stap.

Afbeelding

Zelfs de kalfjes die in het begin wel eng waren, blijken op den duur best gezellig.

Afbeelding

Zolang er maar niemand op zijn rug zit, vindt hij alles best en is hij het koelste paard dat er is. Ook een heel mentuig om zijn lijf vindt hij allemaal prima. Hij laat zich ook braaf aan de lange lijnen sturen, alsof hij wil zeggen: laat mij maar koetspony zijn.

Afbeelding

Vanaf oktober hebben we een ander zadel wat net iets beter gaat. Met veel geduld werken we aan zijn singel- en zadeldwang, en op een gegeven moment kan hij weer kalm stilstaan bij het opstijgen en kunnen we weer verder. Zelfs op een van de stormachtigste dagen van de herfst waren wij zo dapper. Nou ja, ontspannen is anders.

Afbeelding

Maar ook deze vooruitgang was van korte duur. Niet veel ritjes later kwam zijn paniek terug en torpedeerde mij weer in het zand. Ik heb het besluit genomen er zelf voorlopig niet meer op te stappen. Hij gaat op zulke momenten zo door het lint, en dat past helemaal niet met wat een lieve pony het verder is. Ik kan hem daar zelf niet verder bij helpen, en het wordt alleen maar gevaarlijk op deze manier. Dus gaan we waarschijnlijk vanaf januari samen elders in training, waar we hopelijk van onze angsten afgeholpen kunnen worden. Ondertussen blijven we gewoon spelen vanaf de grond.

Afbeelding

Het afgelopen half jaar was niet bepaald waar ik de afgelopen 20 jaar van gedroomd had. Naast de zadelproblemen hebben we nog voerproblemen (en koliek), hoefproblemen en 'gewone' puberale uitprobeerdingen gehad. Steeds als het lijkt alsof we alles onder controle hebben, is er weer iets nieuws om de hernieuwde hoop de grond in te boren. Natuurlijk heb ik aan één stuk door aan mijzelf getwijfeld: wie koopt er dan ook een vierjarige als eerste paard?

Een jaar geleden stond Axel nog vrolijk met zijn vriendjes op de opfok. Hij heeft in 2013 drie eigenaren gehad die allemaal iets van hem wilde: die een zadel op zijn rug hebben gelegd, een bit in zijn mond hebben gedaan, en op hem zijn gaan zitten. Blijkbaar is dat hem niet in de koude kleren gaan zitten. We willen dit jaar graag afsluiten. Ik wil onder professionele begeleiding nog één keer kijken of rijden leuk kan worden, voor ons allebei. Laat 2014 het jaar zijn dat we met een aantal van die kwelgeesten af kunnen rekenen. Want zeg nou zelf, zo'n koppie geef je toch niet zomaar op?

Afbeelding

Anoniem

Re: Van droom naar harde werkelijkheid - een half jaar Axel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 16:04

Schuift de roosvicee door *komtwelgoedschatje*

Dat winstpunt in de B gaat er zeker komen, met jou doorzettingsvermogen en Axels eigenlijk zo koele karakter gaan jullie deze hobbel heus over komen :j

LOLLYYwood

Berichten: 2831
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Aalst (Oost-Vl, België)

Re: Van droom naar harde werkelijkheid - een half jaar Axel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 16:08

Zeer mooi verhaal!
Ik ben zeker dat het goedkomt met jullie, je bent al zover :j van hem ga je zeer veel leren.

Heb ook even gestemd voor uitgelicht :o

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Van droom naar harde werkelijkheid - een half jaar Axel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 17:11

Wat een geweldig leuk dier om te zien.

Met prof hulp komt het vast allemaal snel goed; die winstpunt gaat er vast en zeker komen. Hou moed!

Hoe kwam het eigenlijk dat hij met proefrijden wel braaf was? Of zijn het idd echt 'soms' momenten?

IngeK
Berichten: 875
Geregistreerd: 24-06-07

Re: Van droom naar harde werkelijkheid - een half jaar Axel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-13 19:39

Dank jullie wel voor de lieve reacties!

@Toydoll, goeie vraag... Er werd mij verteld dat hij wat gevoelig was op de singel, maar dat als je gaatje voor gaatje aansingelde er geen probleem was. Dat leek mij niet meer dan normaal, dus weinig aandacht aan geschonken. Ook zou hij het eerste rondje wat gespannen zijn. Heb ik niks van gezien, maar hij werd natuurlijk eerst voorgereden dus ik zat er zelf niet op tijdens het eerste rondje. Er waren dus wel signalen. Bovendien heeft de dierenarts die hem keurde toen al opgemerkt dat zijn rug wat gevoelig was, waarschijnlijk van het slecht passende zadel bij de handelaar. Ook de chiropractor zei dat hij zelf zijn rug vast gezet had uit angst voor pijn.

Het zou kunnen dat hij met proefrijden gesedeerd was, zou mij niet verbazen. Maar het kan ook dat hij toen intensiever in training stond, en dat hij bij mij meer de kans krijgt om bang te zijn, aangezien hier maar twee of drie keer per week het zadel er op gaat, als dat al gebeurt. En daar komt bij dat ik hem blijkbaar niet door die onzekerheid heen kan rijden, maar het vererger en vervolgens op de grond lig. Ik zit er nu elke keer natuurlijk ook met meer spanning op, terwijl ik met proefrijden nog onbevangen was.

pleiada
Berichten: 4154
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 19:53

Erg leuk paardje om te zien!
Ik denk dat jullie er wel komen,als ik het zo lees kun je je helemaal in hem verplaatsen en met veel liefde,geduld en de juiste training gaat het vast goed :j Altijd jammer dat een paard al zo veel nare ervaringen op doet terwijl de inrij periode juist een goed ervaring moet zijn..

Happie
Berichten: 1225
Geregistreerd: 07-10-10

Re: Van droom naar harde werkelijkheid - een half jaar Axel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 19:56

Gaat helemaal goed komen met jullie!

IngeK
Berichten: 875
Geregistreerd: 24-06-07

Re: Van droom naar harde werkelijkheid - een half jaar Axel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-13 22:03

Dank jullie wel :)
@pleiada, inderdaad.. Daarom gaan we het binnenkort met hulp maar eens helemaal opnieuw doen.

VanHuisUit

Berichten: 6679
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 23:02

Heel veel succes en plezier volgend jaar. En wie weet als je met hem gaat mennen dat het op termijn met rijden ook goed komt!

IngeK
Berichten: 875
Geregistreerd: 24-06-07

Re: Van droom naar harde werkelijkheid - een half jaar Axel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-13 23:15

Dank je wel VanHuisUit :)
Ik weet het nog niet zo met dat mennen hoor :D Wat ik nu met hem doe pakt hij allemaal braaf op, en het uiteindelijke beleren laat ik natuurlijk aan professionals over, maar dan := Mijn menervaring beperkt zich tot wat korte cursussen en een koetsiersbewijs, en ondanks dat Axel geweldig is vanaf de grond, blijft het een jong paard dat nog wel eens onvoorspelbaar kan zijn. Maar goed, dat zien we dan allemaal wel.
Eerst nog maar een poging doen tot (opnieuw) zadelmak maken, dat wordt al spannend genoeg :o

Kelly_Taco

Berichten: 6724
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Van droom naar harde werkelijkheid - een half jaar Axel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 10:39

Een paard met een, voor het oog, koel karakter hoeft dit niet altijd te hebben.
Mijn paard lijkt ook een koele kikker maar in werkelijkheid is hij dat juist helemaal niet.
Zijn gedrag onder het zadel laat dat ook zien (de mijne vertoonde hetzelfde gedrag).

Ik zou je graag willen adviseren om contact op te nemen met Suelza hier op bokt.
Die kan jouw paard op een vriendelijke manier leren dat ruiters hem niet op eten.

nannyrana7
Berichten: 412
Geregistreerd: 08-12-09

Re: Van droom naar harde werkelijkheid - een half jaar Axel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 11:33

Heel veel succes met verder oefenen maar doe vooral voorzichtig dan komt het vast goed .

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Van droom naar harde werkelijkheid - een half jaar Axel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 11:48

Ik zou geloof ik nog eens goed naar het zadel kijken (helemaal omdat je vertelt over de zadeldwang), en dan bedoel ik echt een goede zadelmaker een eerlijk oordeel laten geven.

Er is tussen jullie veel vertrouwen, maar duidelijk niet als je er op moet. Zou het niet verstandig zijn dit project samen met een doortastende ruiter op te pakken?
Je moet er uiteindelijk zelf mee verder, dus een paard een aantal weken in training zetten geloof ik nooit zo in, maar ik denk dat het in jouw geval wel degelijk nuttig kan zijn voor jou en voor je paard dat hij voor mijn part 2x per week door iemand fijn doorgereden wordt. Dan kun je, zodra je zelf meer vertrouwen hebt, het verder alleen doen.

Niet verkopen die pony hoor, dat jullie elkaar gevonden hebben straalt van de foto's af!

it_is_me
Berichten: 3217
Geregistreerd: 10-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 11:52

Kan je paardje overdag veel naar buiten? Wellicht geeft hem dat meer rust en ontspanning. En met kleine stapjes en wederzijds vertrouwen komt het vast goed!

NoiRaM

Berichten: 2101
Geregistreerd: 18-07-05
Woonplaats: Elim

Re: Van droom naar harde werkelijkheid - een half jaar Axel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 12:22

spannend heel veel succes .. en net zoals iedereen zegt het komt vast goed !
Jullie band is sterk en ik denk wanneer zijn spanningen weg zijn of angsten dat jullie en topteam worden !

jorretje

Berichten: 3992
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: Blaricum

Re: Van droom naar harde werkelijkheid - een half jaar Axel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 12:28

Wat naar dat je eerste eigen paard niet de droom blijkt die je altijd gewenst hebt.. Maar goed dat je doorzet, je komt er samen sterker uit!

IngeK
Berichten: 875
Geregistreerd: 24-06-07

Re: Van droom naar harde werkelijkheid - een half jaar Axel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-13 13:54

Dank jullie wel voor alle lieve en positieve reacties :)

@Kelly_Taco, dank voor het advies, ik zie nu dat ik haar website al eerder had bekeken. Ziet er goed uit, maar voor mij een beetje ver weg. Ik zou er dan niet vaak heen kunnen.
Daarnaast ga ik mee met wat Rhys zegt betreft het paard "in training zetten". Bij de stal waar we nu waarschijnlijk heen gaan, een dorp verderop dus qua afstand goed te doen, worden we echt samen getraind. Ik kan (en moet) er daar elke dag bij zijn en wordt erg betrokken in het hele traject, waardoor we als het goed is groeien als combinatie.

@Rhys Er zijn twee zeer goed bekend staande zadelmakers bij geweest. Zeker is dat hij bij de handelaar waar ik hem kocht met een slechtpassend zadel is gereden, en wellicht daarvoor ook. Singeldwang, zij het in niet zulke erge mate, had hij toen al, dus dat is niet bij mij ontstaan. Ik ben na de barebackpad begonnen met een semi-boomloos zadel (zie eerste rij-foto) met de gedachte dat dit misschien meer vertrouwen zou geven. Die is gepast door een goede zadelmaker. Toen dat niet veel verbetering gaf heb ik daarna een andere zadelmaker laten komen die een boomzadel (2e rij-foto) heeft aangepast. Dat zadel had ik al te leen van een vriendin dus het is niet dat hij er geld mee wilde verdienen, beter gezegd, de andere paarden op stal heeft hij wel een nieuw zadel verkocht omdat hij vond dat hun huidige zadels niet pas gemaakt konden worden, maar deze was wel goed. Vanaf het begin was Axel geruster op dit zadel dan het boomloze, en ging het dus ook een stuk beter. Ik heb dus een erg goed gevoel bij dit zadel.

Regelmatig laten rijden door een ruiter die steviger in haar schoenen staat en hem beter kan doorrijden is t.z.t natuurlijk wel een optie. Ik vind dat zelf alleen nog wel eng, want hoe weet ik van te voren dat mijn paard er beter van wordt en niet alleen maar meer wantrouwen ontwikkelt. Zoveel mensen die zichzelf overschatten, dus het is lastig om mijn paard aan "zomaar" iemand toe te vertrouwen. Dan verklooi ik hem liever zelf :o

Rhys schreef:
Niet verkopen die pony hoor, dat jullie elkaar gevonden hebben straalt van de foto's af!

Dit doet me echt heel goed. Natuurlijk schiet die gedachte wel eens door mijn hoofd.. Als ik een advertentie zie van een braaf, ouder rijpaard dat volgens de advertentie nooit een stap verkeerd heeft gezet.. Maar ergens denk ik dan toch dat het voorbestemd is :o

@it_is_me Ja hoor, dat is het probleem niet. Ik zou hem graag meer naar buiten hebben dan nu lukt ('s zomers een uur of 8 op de wei, 's winters een uur of 4 op de paddock) en hij heeft nu het kouder wordt natuurlijk wat meer energie dan 's zomers met 30 graden, maar het is geen heet of druk paard. Het is echt puur de angst voor zadel en ruiter.

Nogmaals dank voor alle support. Gisteren weer even aan de lange lijnen (leidsels) door de mistige bak gelopen en dat deed hij super.

astridvs
Berichten: 26
Geregistreerd: 30-07-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 13:49

Hi inge,

wat leuk om je verhaal zo te lezen op bokt. Ik heb er heel veel vertrouwen in dat het gaat komen! mooi om te zien wat je allemaal voor Axel doet!

groetjes Astrid

IngeK
Berichten: 875
Geregistreerd: 24-06-07

Re: Van droom naar harde werkelijkheid - een half jaar Axel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-13 14:41

Hee Astrid, wat leuk dat je ons hier gevonden hebt. Dank je wel :)

Ik zal hier ook even de update in gooien dat Axel en ik vanaf 4 januari op heropvoedingskamp / relatietherapie gaan. Ik ben benieuwd... :)

Tammy_

Berichten: 5265
Geregistreerd: 20-09-10
Woonplaats: Houten

Re: Van droom naar harde werkelijkheid - een half jaar Axel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 23:52

Jeetje TS, wat een verhaal! Ik duim dat 2014 voor jullie een topjaar gaat worden :j *\o/*

elinebakker

Berichten: 5547
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Deventer

Re: Van droom naar harde werkelijkheid - een half jaar Axel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 23:59

Bijzonder verhaal, gun het jullie van harte dat het allemaal weer goed komt. Desnoods er naast, maar jullie band moet je niet zomaar opgeven! Succes!

VdBA

Berichten: 262
Geregistreerd: 05-01-11
Woonplaats: (B)

Re: Van droom naar harde werkelijkheid - een half jaar Axel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 00:19

Heb hetzelfde met mijn merrie meegemaakt. Bij proefrijden er zo mee weg rijden, geen probleem, super braaf. Eerste 3 keer er op thuis, 3maal er erg hard afgekatapulteerd. Het was gewoon blinde paniek bij haar! Ik had gelukkig goede begeleiding. Heb eerst aan het vertrouwen gewerkt. Vriendin van mij die de jonge paarden bij ons op stal zadelmak maakt heeft me erg goed geholpen. We zijn gewoon terug opnieuw begonnen. Eerst een beetje hangen en vertrouwen winnen en dan eerst zij er 10 minuten op en nadien ik.

Het eerste half jaar nog een aantal keer er af gevallen (tussen juli '12 en februari '13 heb ik er in totaal 7 keer naast gelegen).

Bij mijn merrie had het allemaal met vertrouwen te maken, ze was gewoon bang. Nieuwe omgeving, nieuwe mensen. Ik had haar rechstreeks van de fokker en ze was daar nooit eerder weg geweest. (fokker heeft me ook goed geholpen).

Mijn vader heeft de eerste maand ook gezegd dat ik haar maar moest terugbrengen maar mijn trainer had er vertrouwen in.

Vorige maand hebben we onze eerste wedstrijd gereden en zijn we in onze tweede proef zelfs geklasseerd geweest. Ze is een super wandel paard geworden, kan er zelfs alleen mee op pad. Waar andere paarden op stal tilt slaan als de koets of een tractor passeert weet ik dat ik er niet op moet letten want ze is nu super cool. Ze had enkel dat vertrouwen nodig. Ze hangt nu erg aan mij.

Vorige maand zijn we samen ongelukkig ten val gekomen doordat ze zich vertrapte. We zijn samen gevallen en mijn trainer zag het gebeuren. Zij zei dat het paard ongelooflijk veel respect heeft voor mij. Ze was enkel bezig met mij en probeerde me uit alle macht te ontwijken. Ze liep ook niet weg (zoals in het begin) maar bleef verbouwereerd staan.

Ik heb na die eerste 3 keer ook getwijfeld! Maar wat ben ik blij dat ik heb doorgezet. Ik heb een super paard en heb er alle vertrouwen in. Ik zit er nu echt met een gerust hart op.

Mijn advies: zoek goede begeleiding en begin indien nodig vanaf het begin! Succes!

grace1989
Berichten: 817
Geregistreerd: 10-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 00:23

Mooi geschreven.
Erg sneu vind ik het voor je.
Heel veel succes en sterkte en ik hoop van harte dat het goed komt.
Ik blijf je toppic volgen.

IngeK
Berichten: 875
Geregistreerd: 24-06-07

Re: Van droom naar harde werkelijkheid - een half jaar Axel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-13 16:20

Wat een fijne reacties allemaal weer.

@VdBA dank je wel voor je verhaal, doet me goed. Ik ga het allemaal wel merken hoe het gaat als we een maand in training gaan.

Caatje87

Berichten: 1262
Geregistreerd: 10-07-08
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 17:43

Hoi Inge,

Wat goed om te zien dat jullie nu in training staan samen.
Ik heb veel goede verhalen gehoord over die stal en de man die je helpt en ook weleens van dichtbij mogen meemaken.

Jammer dat je met je eerste paardje meteen zoveel ellende hebt!
Ik snap dat je soms baalt dat je niet een ouder meer doorgereden paard gekocht hebt, maar als jullie hier doorheen zijn dan heb je wel een hele sterke band en zal je vast veel plezier krijgen.

Ik vind het wel echt een dotje om te zien!

Groetjes Renske