Fjord Vera Z2 startgerechtigd!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Dorine92
Berichten: 5328
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Fjord Vera Z2 startgerechtigd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-13 11:01

Hoi allemaal!

Ik dacht het wordt weer eens tijd voor een topic, want Vera en ik zijn inmiddels de Z1 doorgevlogen. In 6 wedstrijden hadden we onze punten voor het Z2 al binnen, en we hebben de meeste proeven ook gewonnen :D Het ging dus echt enorm boven mijn verwachting, en ik ben er heel trots op :j Het was dus ontzettend moeilijk om een selectie te maken van alle foto's.

Vera en ik zijn nu ruim een jaar een combinatie (sinds oktober 2012). In het begin was vooral de galop nog erg lastig, ik moest haar heel veel ruimte geven om Vera haar balans te laten houden. Eind december 2012 zag de training er nog zo uit:

Afbeelding


In januari dit jaar zijn we gelijk in het M1 begonnen. In april mochten we M2 starten ([RT-HAW] Dressuurfjord Vera (M2) aan het werk (Update pag. 7) en [RT-HAW] Dressuurfjord Vera (M2) een maand later: zoek de verschillen), en in augustus waren we Z1 startgerechtigd ([RIJ-ITP] Dressuurtraining met fjord Vera (Z startgerechtigd)).
Op 25 augustus maakten we ons debuut, en behaalden we gelijk een winstpunt ([RIJ-ITP] Z debuut fjord Vera + fotomeeting)
Daarna zijn we nog in Bergen gestart, en we behaalden 2 winstpunten en 2 prijzen (volgens mij eerste en tweede, maar het zou ook zomaar 2x eerste kunnen zijn, dat weet ik niet meer.

Kort na Bergen en één proefje in Berkhout haalde ik Vera stokkreupel uit het land. Ik weet nog steeds niet waarom ze kreupel was, we hebben niets gevonden. Ze heeft ruim 5 weken stilgestaan, en na 3 weken opbouwen zijn we weer gestart:


Anna Paulowna, 16 november (resultaat: 2x eerste plaats, 213 en 218 punten)
Helaas zijn de foto's een beetje donker en ben ik onthoofd :P

Afbeelding

Afbeelding


Middenbeemster, 24 november (resultaat: 2x eerste plaats, 209 en 216 punten)

Losrijden
Afbeelding

Iris Meijerink van Rainbowphoto (Fantabulouss op bokt) was er ook nog om foto's te maken. Helaas was het nogal donker in de bak, dus de foto's zijn niet superscherp geworden, maar ik vind ze alsnog mooi :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Barsingerhorn, 14 december (resultaat: 6e en 4e plaats, 200 en 207 punten)

Helaas zijn de foto's een beetje donker, want het was binnen en daarnaast was het ook nog avond..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Trainen (les) 8 december

Afbeelding


In de onderstaande link staat nog een filmpje met allemaal korte fragmenten uit al onze Z1 proeven (m.u.v. Heiloo want die staat al in ons debuut-topic). Ondanks dat het maar korte fragmenten zijn, is het alsnog een heel lang filmpje van bijna 19 minuten geworden, maarja altijd beter dan een filmpje van ruim een uur,, :Z misschien leuk voor de fjordenfans onder ons :P De eerste 6 minuten zijn van voordat ze kreupel werd, de rest van erna. Leuk om te zien dat Vera alweer veel beter en losser in haar lijf loopt in de laatste proeven :)
Let vooral op hoe lief Vera kan stilstaan bij het HH en groeten, en op hoe dr oren in de rondte flappen bij draf en galop <3




We zitten en blijven nog wel even in het Z1 vanwege de kringselecties in januari. Omdat je bij de changementen in de aanleerfase problemen kunt krijgen met de contragalop, is dat de enige Z2-oefening waar we nog niet aan zijn begonnen. We gaan hiermee beginnen zodra we de selecties gehad hebben.

We zijn nu vooral bezig met krachttraining om ons voor te bereiden op de overstap naar het Z2. Travers in galop is een belangrijk onderdeel van onze training, en soms proberen we al wat arbeidspirouette-achtige sprongetjes. Voordeel van deze aanpak is dat een galopappuyement (die ze nog niet goed genoeg kan) ineens best wel gemakkelijk lijkt als je eerst arbeidspirouettes hebt geoefend :D

Zodra de vliegende wissels erin zitten, gaan we de overstap naar het Z2 maken, en ik houd jullie daarvan uiteraard op de hoogte!

Groetjes Dorine (en Vera)

Ps. Het is best een groot topic geworden, maar dat heeft Vera wel verdiend :j

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd


Dorine92
Berichten: 5328
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-13 11:05

Dank je!
Haar vader is Bjorkmann

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

Dorine92
Berichten: 5328
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-13 11:10

Robin schreef:
Wat gaaf zeg! Ik heb er ook een waarvan de papa een Bjorkmann is!
Ziet er heel erg goed uit :) Ga zo door.

Die in je profiel zeker? Wat een leukerd :)

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

Dorine92
Berichten: 5328
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-13 11:22

Ipsilonka schreef:
Wat gaaf dat veertje het zo goed doet!

Waar ken je haar van dan? Keuring? :)

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

Dorine92
Berichten: 5328
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-13 11:23

_KiMbErLeY_ schreef:
Knap hoor, met een fjord tussen de paarden!!! Je merkt er dus niks van dat hij minder spectaculair beweegt dan een groot paard qua jury?? Je filmpje ziet er netjes uit, mist wat impuls en jouw been is af en toe dramatisch, maar zeker netjes!

Nee hoor.. maar zo beroerd beweegt ze ook niet, dus dat scheelt.
Commentaar mag hoor!

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

Dorine92
Berichten: 5328
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-13 11:25

Dorine92 schreef:
[quote=Dorine92"]
Commentaar mag hoor!
[/quote]
Oh haha je had t al veranderd en toch commentaar toegevoegd :D

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd


Dorine92
Berichten: 5328
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-13 11:40

joyce_eddy schreef:
Erg knap wat jullie samen hebben bereikt!
Ik stoor mij alleen een beetje aan je benen. Iets stiller mag

Ja klopt..

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

Dorine92
Berichten: 5328
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-13 12:05

Fantabulouss schreef:
Vond het leuk om jullie een keer op wedstrijd aan het werk te zien en op de foto te zetten :D
Je mag echt trots zijn op wat je al bereikt hebt ! :)
Als je weer een keer in de buurt start laat je het maar weten ;)

Zal ik doen :) en thx voor de foto's!

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

Dorine92
Berichten: 5328
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-13 12:25

Dat mag.. maar mijn voeten bewegen niet omdat ik haar prik. Ze schommelen gewoon mee

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

Dorine92
Berichten: 5328
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-13 12:28

madelief88 schreef:
Leuk om te zien dat het Z1 jullie zo goed is afgegaan! Succes in het Z2 :)

Dank je! :D

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

Dorine92
Berichten: 5328
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-13 12:42

NesxNas schreef:
Wauw wat een knappe fjord! Daar kan die van mij nog iets van leren, die heeft niet eens genoeg spier om zijn hanenkam rechtop te houden. :') En die benen... Tja ik erger me er wel aan, maar het kan zoals jij zegt ook gewoon van het meeschommelen komen. Heb je daar nog commentaar op gehad van de jury?

Nee nooit.. maar ik schop haar ook niet, het is echt dat mijn benen meewiebelen met de beweging. Alleen bij dingen als uitgestrekte draf moet ik haar echt heel erg helpen want dat is gewoon supermoeilijk voor haar

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

Dorine92
Berichten: 5328
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-13 12:49

Sheran schreef:
Wat een leuke fjord :). Knap dat ze het zo goed doet! Je schreef dat jullie meteen in het M1 zijn begonnen. Liep Vera ook al (minstens) M toen jullie gingen starten, of heb je zelf meerdere paarden omhoog gereden? :)

Verder ga ik 100% mee met het been, daardoor wordt het filmpje niet aangenaam om naar te kijken. Als je je benen wegdenkt ziet het er erg netjes uit, maar probeer ze echt wat stiller te houden Benen hoeven niet mee te schommelen hoor :P. En als ze dat toch doen, hou je teen dan meer naar binnen, dan ziet het er minder prikkerig uit :)


Ze was M1 met 4 wp geloof ik, dus daarom waren we in de M begonnen

Moet ik het filmpje weghalen dan? Ik kreeg een pb van iemand dat ik het filmpje beter weg kon halen omdat er anders weer zo'n idiote boktrel zou komen om niets.
Vreemd trouwens dat ik mbt het filmpje niets hoor over hoe los Vera in haar lijf is, en hoe al haar spieren lekker meedeinen, en over de fijne aanleuning.
Juryleden zijn namelijk altijd vol lof, en noemen als enige minpunt haar uitgestrekte gangen..
Bij deze: benen die zwabberen weet ik nu, bedankt voor de tip daarover :)
(dit is niet alleen een reactie op de quote hoor)

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

Dorine92
Berichten: 5328
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-13 12:56

NesxNas schreef:
Welk voorbeeld bedoel je?

Iemand zei: wow daar kunnen ik en mijn fjord nog een voorbeeld aan nemen. In diegene haar profiel stond een foto met haar fjord.
Volgens degene die het over dat slechte voorbeeld had, is diegene 10x beter en moet zij vooral geen voorbeeld nemen aan zo'n slechte ruiter als ik

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

Dorine92
Berichten: 5328
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-13 12:57

Johanna59 schreef:
Annemun schreef:
Wat moet jij een braaf, lief, vergevingsgezind paard hebben die het toestaat dat je hem constant met de sporen in zijn buik zit te prikken! Loopt hij anders niet ofzo?
Sorry hoor, maar ik kan dit niet aanzien. Dat noemt zich dan misschien ook paarden liefhebster terwijl het paard constant die sporen op het zelfde plekje ingedrukt krijgt. Vergelijk het eens dat jij met een pen 50 keer in je arm geprikt wordt. Ik weet zeker dat je bij 15 keer al afhaakt. Sorry, moest het ff kwijt.



Slechte jeugd gehad?


Haha :P
Vind het een erg negatief topic worden..

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

Dorine92
Berichten: 5328
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-13 13:04

NesxNas schreef:
Die iemand ben ik. :+ Ik vind jou trouwens een prima ruiter! Alleen die benen een beetje, maarja je moet toch iets hebben om aan te werken?

Oh haha had niet opgelet om wie t ging..
Jij had gewoon een leuke reactie :) maar diegene die zei dat jij vooral geen voorbeeld aan Veer en mij moet nemen, vind ik een beetje flauwe opmerking

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

Dorine92
Berichten: 5328
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-13 13:09

NesxNas schreef:
Heb ff mijn post aangepast, heb ook nergens gezegd dat jij mijn voorbeeld bent... :+ Ja ik vind je goed rijden, maar mijn voorbeeld is zijn eigenaar. Ach zulke reacties moet je gewoon laten gaan.

Nee maar je zei: daar kan die van mij nog iets van leren. Daar sloeg t op.
Ja ik ga ik er ook niet meer op in. Alleen op mensen die hier niet komen om te rellen of flauw te doen. Het kan ook op een vriendelijke manier

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

Dorine92
Berichten: 5328
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-13 13:12

Sheran schreef:
Nee joh, je hoeft hem niet te verwijderen. Maar alle reacties op de benen illustreren mooi hoe erg 1 klein dingetje af kan leiden van het geheel! :). Verder ziet het er goed uit hoor!

Dank je :)

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

Dorine92
Berichten: 5328
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-13 13:19

liekec schreef:
Ik dacht eerst ook, oei, je benen. Maar als je het filmpje verder kijkt zie je dat ze in de galop wel stil liggen, en een ietsiepietsie mee bewegen. Dan is het dus niet bewust om Vera vooruit te prikken maar inderdaad gewoon meebewegen. Probeer er alleen wel aan te werken, want ookal bedoel je het niet zo, je paard krijgt toch constant de beenhulp.
Verder vind ik het heel knap dat je dit bereikt hebt een ik vind jullie een leuk plaatje samen!

Ja ze bungelen ook echt wel hoor.. Maar heb het filmpje op youtube nog eens teruggekeken, en nu snap ik wel waarom jullie dit zeggen. Het filmpje op youtube is erg schokkerig en het lijkt inderdaad alsof ik VET hard zit te porren en te prikken.
Toen ik het filmpje plaatste, had ik alleen het originele bestand gezien, dus niet via youtube. Nu snap ik de ophef..

Dank je voor je opbouwende commentaar :)

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

Dorine92
Berichten: 5328
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-13 13:27

Ik zit er toch over te denken om het filmpje weg te halen, want nu ik de youtube-versie heb gezien, zie ik dat het niet een goed beeld geeft. Op het origineel zie je mij heel rustig inwerken met mijn benen, waarbij ze inderdaad wel wat bungelen, maar gewoon heel vriendelijk. Terwijl je op youtube een gemeen en vlug prikkend been ziet..
Ik heb het filmpje verborgen gemaakt, dus zonder link kan je hem niet meer zien. Nou moet alleen de link nog uit de beginpost, ik zal ff aan een mod vragen. Wie het filmpje alsnog wil zien, kan dan de link via pb van mij krijgen.. Maar houd dan in je achterhoofd dat het schokkerige beeld een zwaar vertekend idee geeft..

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

Dorine92
Berichten: 5328
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-13 13:41

Ipsilonka schreef:
Ik ken Sandrien van fjordenwereld. Mijn fjord heeft ook in een zomer een maand bij haar gestaan toen ik op vakantie ging. Doe haar maar de groeten van Roos (van Pablo). Ik vind het echt knap wat je met Vera bereikt, het is absoluut geen makkelijke tante. En ik las ergens een overvuld pony mondje, fjorden zijn geen ponies.... Mijn fjord heeft bitmaat 14,5 dat zijn geen kleine koppies :D

Neehoor is gewoon klinkklare onzin van iemand die geen info in zn topic heeft staan en dus lekker ongegrond kan gaan lopen zeuren. Maar daar lees ik dus lekker overheen. Veer heeft idd ook 14,5 en ruimte genoeg. Anders zou mijn instructrice er wel wat van gezegd hebben, want ik klooi heus niet zelf maar aan met zulke bitten.
Het was idd in het begin niet makkelijk met Veer, maar inmiddels gaat het heel goed. Ze vindt het superleuk en wil ze alles voor me doen. Een leuk vrolijk paardje is ze :)
Zal de groetjes doen aan Sandrien!

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

Dorine92
Berichten: 5328
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-13 13:42

Morganlefay schreef:
Ja en voor een hoofdstel en je toch minimaal cob nodig.
Dames het is een Fjord. Niet echt een bewegingsmonster maar met veel geduld en liefde. Veel KWP'ers blijven ergens in de M hangen :P

Vera heeft full inderdaad. Alleen cob bakstukken en keelriem.
Geduld is idd het sleutelwoord, alhoewel ze dingen altijd snel snapt

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

Dorine92
Berichten: 5328
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-13 13:45

Focussed schreef:
Dorine92 schreef:
Ik zit er toch over te denken om het filmpje weg te halen, want nu ik de youtube-versie heb gezien, zie ik dat het niet een goed beeld geeft. Op het origineel zie je mij heel rustig inwerken met mijn benen, waarbij ze inderdaad wel wat bungelen, maar gewoon heel vriendelijk. Terwijl je op youtube een gemeen en vlug prikkend been ziet..
Ik heb het filmpje verborgen gemaakt, dus zonder link kan je hem niet meer zien. Nou moet alleen de link nog uit de beginpost, ik zal ff aan een mod vragen. Wie het filmpje alsnog wil zien, kan dan de link via pb van mij krijgen.. Maar houd dan in je achterhoofd dat het schokkerige beeld een zwaar vertekend idee geeft..



Dat zou zonde zijn. Ik denk dat veel mensen het filmpje niet helemaal afkijken, heb zelf namelijk het idee dat het in de eerste paar minuten het ergst is. Meer richting het eind is je beenhouding al veel stiller (rond 15 minuten).


Ja die eerste filmpjes zijn ook van toen we net Z reden.. maar heb toch mod gevraagd link te verwijderen. Iedereen die t dan nog wil zien kan via pb alsnog de link krijgen.
Het filmpje vertekent zo erg dat ik er gemeen uitzie en dat wil ik niet. Dan ben ik straks degene die haar fjord met grof geweld de Z2 of hoger intrapt

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

Dorine92
Berichten: 5328
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-13 14:00

Nynke_Mandy schreef:
Wauw, gefeliciteerd! :D
Leuke combinatie :)

Dank je!

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

Dorine92
Berichten: 5328
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-13 15:09

Dit is de laatste keer dat ik hier op in ga: ja mijn benen deinen mee en nee ik doe haar geen pijn. Kijk dan naar haar uitdrukking, dat is toch één en al ontspanning! Bovendien heb ik 2 goede instructrices en veel feedback van juryleden.
Ik hoef dan ook geen commentaar over zgn. paardenmishandeling.
Grappig ook dat de mensen die commentaar hebben op een afbrandende manier, zelf een leeg profiel hebben, of, als er wel foto's staan, een veel slechtere zit dan ik blijken te hebben..

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

Dorine92
Berichten: 5328
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-13 15:14

Sanet schreef:
Onwijs knap dat je al zover gekomen bent. Ik zie wel veel beheersing en controle, maar ik mis wel wat gedragenheid en een wat flitsender beeld af en toe. Misschien wat te braaf zeg maar. Meer ontspanning dan aanspanning misschien, daardoor mist het wat kracht. Terwijl de oefeningen wel goed uitgevoerd worden.

Jouw Fjord is net als mijn Fries best heel erg rond, omdat je benen dan minder kunnen afhangen is het veel lastiger ze strak langs het paard te houden. Plus te toch iets kortere beweging van een Fjord maakt het beeld minder mooi inderdaad.

Denk om je voltes 8 meter, die lijken op het filmpje soms wel erg groot ;).


Ja klopt mijn benen hangen los. Voltes 8m zijn idd soms net op t randje, maar heb liever een iets te grote volte dan taktverlies wanneer vera t zwaar heeft..

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Nezumichan, Unicorn79 en 23 bezoekers