Wat een paar dressuurlesjes al niet kunnen doen..

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Babbelkous

Berichten: 2620
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Prov. Antwerpen (België)

Wat een paar dressuurlesjes al niet kunnen doen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-13 21:21

Hoi iedereen,

Sommigen onder jullie kennen mijn paardje misschien al wel van eerdere topics. Maar voor alle zekerheid, een kort stukje uitleg.. :list:

Sinds een paar maanden nemen we ongeveer één keer in de maand dressuurles.
Eindelijk een goede instructrice gevonden waar ik me echt helemaal in kan vinden. Die alles heel fijn (en beeldend ;-) ) uitlegt en vooral ook het hoe, waarom, wat je moet gaan voelen/bereiken, wat je met die bepaalde oefening allemaal verder kan gaan doen etc.. Heel veel uitleg om te verwerken telkens, maar voel me er enorm goed bij :)

En ook heel fijn dat ze zo overweg kan met het toch wel tamelijk delicate karakter van mijn merrie :) Ze heeft nogal een sterk karakter, is ontzettend slim en kan nogal lastig worden wanneer ze iets niet direct voldoende goed begrijpt en vooral eentje met loop- en werklust bij de vleet! Dus die vele energie moet ze ook voldoende kwijtkunnen en om tegen te gaan dat ze zich gaat 'vervelen', moet ik haar echt veel variatie aanbieden :)

Paard is steeds vrolijker tijdens het rijden, meer ontspannen, wordt voldoende uitgedaagd,... Kortom, we hebben er enorm veel zin in en het leuke is ook dat we telkens voor een paar weken weer 'zelf aan de slag' kunnen met alle informatie te verwerken en alles verder onder de knie te kunnen krijgen ;)

Intensieve, maar heel boeiende en leerrijke lessen :j

Elke les (behalve de eerste ;) ) werden er één of enkele foto's gemaakt.
Daarom heb ik besloten om die foto's eens achter elkaar te zetten in een topic.

Het blijven momentopnames, daar ben ik mij van bewust, maar ben benieuwd wat jullie ervan vinden en of jullie al evolutie zien :)

De foto's zijn wel van tijdens de lessen zelf.. Dus vandaar dat soms m'n handen wat lager zijn, of juist wat breder, dat ze soms even wat dieper loopt etc.. ;)

Augustus
(binnenhand vind ik hier te veel terugwerken.. :o )
Afbeelding

September
Afbeelding

Afbeelding

Oktober
Afbeelding

Afbeelding

Wat vind ik het fijn om haar zo door te plassen te zien lopen, want dat vond ze tot een weekje voor deze foto genomen werd nog reuze eng! :+ (er moest zo maar eens een monster uit het water springen.. :Y) _O- )
Afbeelding

Afbeelding

November
Afbeelding

Afbeelding

December
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

PS: soms zit ik te veel naar voor met mijn schouders, maar dit komt door een rugprobleem.. Ik werk eraan zowel op als naast het paard (samen met medische begeleiding) dus hopelijk wordt dit steeds beter ;) (want moet eerlijk toegeven dat ik mij er zelf enorm aan stoor, bij het bekijken van mijn foto's.. :o )

Bedankt voor het kijken!

Tot een volgende keer!! ;-)

:wave:
Laatst bijgewerkt door Babbelkous op 09-12-13 21:31, in het totaal 3 keer bewerkt

Anoniem

Re: Wat een paar dressuurlesjes al niet kunnen doen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 21:25

Het ziet er al veel beter uit, maar ik heb wel een paar tips.

-Niet te ver voorover zitten
-Je handen meer dragen, en ze rechtop houden.
-Armen meer ontspannen

Liesjeex

Berichten: 638
Geregistreerd: 08-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 21:30

leuk paard !! probeer wel iets meer rechtop te zitten :j

jolienvdb

Berichten: 529
Geregistreerd: 21-07-06
Woonplaats: België

Re: Wat een paar dressuurlesjes al niet kunnen doen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 22:12

Leuk om zo de foto's na elkaar te zien :j
't Is niet dat ze in het begin echt slecht liep, maar op de laatste foto's zie je dat ze heel makkelijk 'in en uit schuift'. Kdenk dat t een heel fijn gevoel geeft als je haar nu wat doorvraagt, dat ze haar achterhand der goed bijhoudt en ook je hand volgt :)
Ze ziet er precies ook buigzamer uit, dus op naar die dressuurwedstrijdjes zou k zeggen :D

Barbabientje

Berichten: 8203
Geregistreerd: 12-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 22:18

Moet eerlijk zeggen dat je paard een stuk beter loopt, inderdaad wat buigzamer, maar dat jouw houding er niet beter op is geworden :=

Probeer inderdaad zoals al gezegd werd met je schouders naar achteren te blijven :j

edit: Zie nu je toevoeging pas :o Hopelijk werkt de begeleiding die je nu krijgt :)
Laatst bijgewerkt door Barbabientje op 09-12-13 22:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Hanne_SP

Berichten: 2419
Geregistreerd: 28-02-08
Woonplaats: België

Re: Wat een paar dressuurlesjes al niet kunnen doen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 22:42

Inderdaad topinstructrice! :D

En Esther ik begrijp je wel dat je het soms lastig hebt met je houding, je medische problemen met je rug enzo is idd vervelend! Hopelijk wordt dit gemakkelijk beter. :)

Inderdaad, op naar de dressuurwedstrijden! :D

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Re: Wat een paar dressuurlesjes al niet kunnen doen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 22:44

Leuk paard! Er is wel wat vordering, maar ik vind je handen toch nog te streng..
Ik wou ook nog wat zeggen over je houding, maar toen las ik het over je rugprobleem, hopelijk is het snel opgelost! -O-

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Wat een paar dressuurlesjes al niet kunnen doen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 01:14

Al fijne vorderingen. Waar werken jullie nu vooral aan? Wat ik nu mis (al is het door de foto momenten wel moeilijker te beoordelen), is de beweging vanuit de achterhand. Heb het gevoel dat deze nog niet goed genoeg mee doet, en er een beetje achteraan komt?

Lauratje_88

Berichten: 1738
Geregistreerd: 24-09-09
Woonplaats: Antwerpen, Belgïe

Re: Wat een paar dressuurlesjes al niet kunnen doen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 01:36

Mag ik vragen waar je rijdt en wie les geeft?

Babbelkous

Berichten: 2620
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Prov. Antwerpen (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-13 21:12

Resistance schreef:
Het ziet er al veel beter uit, maar ik heb wel een paar tips.

-Niet te ver voorover zitten
-Je handen meer dragen, en ze rechtop houden.
-Armen meer ontspannen


Fijn om te horen! Dank je voor de tips! :) Ik probeer er zeker rekening mee te houden :j
(erger mezelf ook dood aan m'n 'voorover' zitten vaak.. := Werk er hard aan, hoop het te kunnen verbeteren :D )

Liesjeex schreef:
leuk paard !! probeer wel iets meer rechtop te zitten :j

Dank je! Probeer ik zeker te doen (heb ook medische begeleiding nu om m'n rugspieren weer aan te sterken en mijn bekken te stabiliseren (kantelt heel vaak nog door te zwakke rugspieren na m'n ruggenwervelfractuur anderhalf jaar geleden..)
Krijg ook 'oefeningen' en aandachtspuntjes waarop ik moet werken op het paard (kine/osteo/fasciaterapeut is ook ruiter ;) handig dus :D ) en hoop ook daarmee met minder pijn te kunnen rijden en makkelijker rechtop te kunnen gaan zitten :j
(moet eerlijk zeggen dat ik vaak m'n bovenlichaam wat naar voren doe, om mijn rug wat te 'ontlasten' uit automatisme, dus moet er echt veel aan denken en hard op werken.. :o )

Babbelkous

Berichten: 2620
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Prov. Antwerpen (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-13 21:14

jolienvdb schreef:
Leuk om zo de foto's na elkaar te zien :j
't Is niet dat ze in het begin echt slecht liep, maar op de laatste foto's zie je dat ze heel makkelijk 'in en uit schuift'. Kdenk dat t een heel fijn gevoel geeft als je haar nu wat doorvraagt, dat ze haar achterhand der goed bijhoudt en ook je hand volgt :)
Ze ziet er precies ook buigzamer uit, dus op naar die dressuurwedstrijdjes zou k zeggen :D


Haha, merci'tjes ;)
't Is idd een heerlijk gevoel om haar veel makkelijker lengte te kunnen laten maken in haar hals, want was echt iets wat heel moeilijk was voor haar! :j We moeten nog veel leren, maar ben blij met de 'basics' die we al hebben kunnen bijleren :)

Kijk er echt naar uit om haar terug mee op wedstrijd te kunnen nemen! :D Al gaan we nog hard moeten werken op oefeningen die elkaar snel opvolgen om dan de 'rust' en ontspanning te kunnen bewaren.. ;)
Still a looooong way to go! ;)

PaardjesFan1
Berichten: 679
Geregistreerd: 22-02-13
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 21:14

iets beter rechtop zitten
verder rijd je prima, niet te veel met je handen hangen

leuk beesjie

Babbelkous

Berichten: 2620
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Prov. Antwerpen (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-13 21:16

Barbabientje schreef:
Moet eerlijk zeggen dat je paard een stuk beter loopt, inderdaad wat buigzamer, maar dat jouw houding er niet beter op is geworden :=

Probeer inderdaad zoals al gezegd werd met je schouders naar achteren te blijven :j

edit: Zie nu je toevoeging pas :o Hopelijk werkt de begeleiding die je nu krijgt :)


Fijn om te lezen! Naar mijn gevoel is ze effectief veel buigzamer geworden en durft ze ook meer lengte maken in haar hals (iets wat ze voorheen heel moeilijk deed, ook nog maar sinds afgelopen voorjaar dat ze zonder hulpteugel aan de longe het ook doet. Nu loopt ze aan een halster zelfs al te 'stofzuigen' met haar hals, dus heb het idee dat ze het stilaan begint te begrijpen :) )

Mijn houding is er idd helaas niet beter op geworden, maar mijn rug helaas ook niet.. Maar daar werken we idd heel hard aan! :D Zowel op als naast het paard. Dus hoop écht ontzettend hard dat het snel gaat beteren :) Want vind het zelf enorm storend.. :o
Maar je opmerking is dus volledig terecht vind ik zelf! :+

Babbelkous

Berichten: 2620
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Prov. Antwerpen (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-13 21:19

Hanne_SP schreef:
Inderdaad topinstructrice! :D

En Esther ik begrijp je wel dat je het soms lastig hebt met je houding, je medische problemen met je rug enzo is idd vervelend! Hopelijk wordt dit gemakkelijk beter. :)

Inderdaad, op naar de dressuurwedstrijden! :D


Jaaaa, heel fijne instructie! :D Ben er echt ontzettend blij mee.. ;)
Heb echt zin in wedstrijden terug! Hopelijk deze zomer! :j

Snollygoster schreef:
Leuk paard! Er is wel wat vordering, maar ik vind je handen toch nog te streng..
Ik wou ook nog wat zeggen over je houding, maar toen las ik het over je rugprobleem, hopelijk is het snel opgelost! -O-


Dank je!! :)

Lauratje_88 schreef:
Mag ik vragen waar je rijdt en wie les geeft?


Deze dame is mijn instructrice ;)

Babbelkous

Berichten: 2620
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Prov. Antwerpen (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-13 21:29

Angela schreef:
Al fijne vorderingen. Waar werken jullie nu vooral aan? Wat ik nu mis (al is het door de foto momenten wel moeilijker te beoordelen), is de beweging vanuit de achterhand. Heb het gevoel dat deze nog niet goed genoeg mee doet, en er een beetje achteraan komt?


Bedankt, leuk om te lezen! :j

Ben enkel een beetje verrast door je reactie over haar achterhand, maar ik denk dat de foto's mss een vertekend beeld geven? (Als ik de foto's herbekijk, denk ik dat het wel kan? Al heb ik toch het idee dat ze op verschillende foto's juist een actief en ook best goed ondertredend achterbeentje laat zien? :) )

Krijg eigenlijk over 't algemeen bijzonder veel positieve reacties over haar sterke achterhand die ze eigenlijk van nature vrij goed en 'gemakkelijk' gebruikt? :o Dus ben een beetje benieuwd naar jouw bevindingen? We kunnen er maar van leren! :)

Waar we momenteel vooral aan werken, is het 'lengte' durven maken in haar hals.. Ze is van nature nogal 'loperig' en ze kan ook ontzettend heet worden tijdens het rijden en heeft een heel delicaat karakter. (zo kan ze bv echt beginnen panikeren en blokkeren als ze iets niet begrijpt en ook kan ze een beetje enthousiast worden en dan weer slechtgezind als ze bv niet mag (blijven) galoperen,... om maar een paar voorbeeldjes te geven.. ;) )
Wat we in het rijden willen bereiken op dit moment, is vooral die ontspanning opzoeken. Om vanuit die ontspanning, naar inspanning te kunnen gaan. Dus dat ze netjes bij mij blijft lopen, aan de hulpen is, hals wat durft laten zakken, dat ik makkelijker de overgangen kan rijden, eenvoudiger die lengtebuiging kan krijgen en snel weer die rust en ontspanning kan vinden en liefst van al: zo veel mogelijk behouden. :) Ook voor het rechtrichten hebben we veel aandacht en we zijn ook bezig met het wijken op de volte.

Ik weet niet of je wat aan mijn uitleg hebt? :) Ben in ieder geval wel heel benieuwd, want vind het wel boeiend allemaal :j

Edit: ik ga ook een paar foto'tjes toevoegen van afgelopen zomer :)
http://www.mijnalbum.nl/Foto550-HRTYYPJ8.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto550-LT34TM46.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto550-LMW3TEL7.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto550-AOJEL8YO.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto550-8E8RG4MQ.jpg

En deze is van eind september :)
http://www.mijnalbum.nl/Foto550-OZLWN4RP.jpg

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 14:30


PrizTwir
Berichten: 2396
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 00:23

Dat begint er op te lijken! En doordat je voor over zit komt door het springzadel, althans dat heb ik ook hoor. Veel succes nog samen :j

BlackBearX
Berichten: 15
Geregistreerd: 17-11-13
Woonplaats: Zwolle

Re: Wat een paar dressuurlesjes al niet kunnen doen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 15:23

Vordering is zichtbaar maar je handen vindt ik erg streng.
Verder een knap beest.

Babbelkous

Berichten: 2620
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Prov. Antwerpen (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-13 18:16

Angela schreef:
In de galop zie ik een fijn achterbeen gebruik, het is de draf waar ik dat mis.

http://www.mijnalbum.nl/Foto550-AOJEL8YO.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto550-OZLWN4RP.jpg

Kijk hier maar, het linker voorbeen zou veel verder richting de voorbenen geplaatst moeten worden (dus verder onder het paard). De driehoek voor zou altijd gelijk moeten zijn aan de driehoek achter.

Dus zoals hier: http://www.mijnalbum.nl/Foto550-CPYOMIG4.jpg


Bedankt voor de toelichting, dan denk ik dat het mss eerder aan de 'momentopnames' ligt van de foto's mss? :)

Dus zo bedoel je het dan meer veronderstel ik? :)

http://www.mijnalbum.be/Foto-JMKBEPMD.jpg

http://www.mijnalbum.be/Foto-CBJTVSQT.jpg

http://www.mijnalbum.be/Foto-MPPWSJ64.jpg

http://www.mijnalbum.be/Foto-M8NN7HN6.jpg

http://www.mijnalbum.be/Foto-TRS3TUYF.jpg

http://www.mijnalbum.be/Foto-UO7E4LZ3.jpg

http://www.mijnalbum.be/Foto-MWLZF3QH.jpg

http://www.mijnalbum.be/Foto-DWWTGQZE.jpg

Babbelkous

Berichten: 2620
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Prov. Antwerpen (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-13 18:20

PrizTwir schreef:
Dat begint er op te lijken! En doordat je voor over zit komt door het springzadel, althans dat heb ik ook hoor. Veel succes nog samen :j



(Spring)zadel zal idd wel m'n houding enkel maar verslechteren, maar vrees dat het op een dressuurzadel toch ook nog wat moeite zal kosten om netjes rechtop te zitten :o ;) Heb te gemakkelijk de neiging om niet echt te gaan 'zitten' en m'n schouders etc naar voren te kantelen om m'n rug te willen ontlasten..
Maar droom echt van een dressuurzadel voor haar, want gaat wel veel aangenamer rijden voor de dressuur denk ik :D (maar vorige zadel lag er niet zo fijn op, dus die heb ik verkocht, maar voorlopig helaas niet echt het budget voor een nieuwe :( )
Bedankt voor je reactie in ieder geval! :D

Babbelkous

Berichten: 2620
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Prov. Antwerpen (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-13 18:20

BlackBearX schreef:
Vordering is zichtbaar maar je handen vindt ik erg streng.
Verder een knap beest.


Dank je wel voor je commentaar/tips en complimentje :D

pien_2010

Berichten: 43139
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 18:26

Nee, ik word er niet zo blij van als ik heel erg eerlijk ben. Ik vind je bijna op alle foto's terug werken met je binnenhand en het lijkt alsof je paard in je handen hangt.
Dus te streng met je handen en te weinig dragen. Je hebt wel een braaf paard vind ik. Het is leuk om te lezen dat je zelf vooruitgang ziet en voelt. Veel plezier nog met dit lieve paard.

Babbelkous

Berichten: 2620
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Prov. Antwerpen (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-13 19:29

Filmpje van het rijden deze namiddag :)
Had eerst dikke 10min in stap de ontspanning proberen opzoeken vooral en dat ze beetje lengte zou maken in de hals, wat figuren gereden, beetje wijken op de volte, etc. Dan aangedraafd en daar is dit filmpje van ;)
Waren dus nog maar net aan het rijden en draven (teugels mss wat lang zie ik.. :o )


Anoniem

Re: Wat een paar dressuurlesjes al niet kunnen doen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 19:44

Leuke combi! Ik vind echter op alle foto's je teugels veel te lang. Je rijdt zo'n beetje met je handen in je buik waardoor je star wordt en geen stelling kan vragen. Ook lijk je op de rechterhand wat in te knikken in je heup!

Let er dus op dat je recht blijft zitten, teugels korter en handen voor je uit, binnenhand een beetje van de hals af in de hoeken voor stelling, voltes etc. Veel succes :)

Babbelkous

Berichten: 2620
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Prov. Antwerpen (België)

Re: Wat een paar dressuurlesjes al niet kunnen doen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-13 16:33

Dank je voor je tips! Ik ga er zeker rekening mee houden :j

Dat inknikken op rechts in m'n heup, hoe bedoel je precies? :)

Van de teugels ben ik me bewust dat ze nogal lang zijn, maar dat komt vooral doordat de foto's allemaal van uit de les zijn waar ik met iets langere teugels moet/mag rijden, zolang ik ze mr niet los laat wapperen.. ;) Juist om wat meer lengte te kunnen krijgen eigenlijk in haar hals :) In een proef zou ik die zeker korter doen :j Maar je commentaar daarop is dus zeker en vast terecht :)