2013, toen het lot ons weer samenbracht

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Muronia

Berichten: 19407
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

2013, toen het lot ons weer samenbracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-13 10:28

Soms is het net alsof bepaalde dingen gewoon zo moeten zijn...

Het paardje die ik vanaf haar eerste dag ken, die ik groot heb zien worden en waarmee ik veel samen heb meegemaakt. 3 jaar geleden werd door mijn ouders de moeilijke beslissing gemaakt om voor haar een ander baasje te zoeken, omdat het ze te veel werd. Ik was toen niet in staat om haar zelf over te nemen en zo gebeurde het dat ze werd verkocht.


Het is net geen heel jaar geleden, maar april 2013 bracht het lot ons op de één of andere manier na 3 jaar weer samen. Het begon allemaal met dit topic: [MD] Wat moet ik hier toch mee aan??

Heel toevallig zijn we vorig jaar verhuisd en had ik nu de mogelijkheid om haar terug te nemen, wat dus ook na veel denkwerk gebeurde. Ik kreeg het niet over mijn hart om haar aan haar lot over te laten.

Op 3 mei was het zover en zag ik mijn meisje weer na 3 jaar, niet wetende hoe ze er precies aan toe zou zijn. Dat was een heel bijzonder moment, die ik nooit meer vergeten zal.
Afbeelding

lekker bijkomen op de wei en wennen aan het 24-7 buiten staan
Afbeelding

Afbeelding


Op erg beroerd bekapwerk na, bleek gelukkig dat het eigenlijk best goed met haar ging.
Afbeelding

Ik had een korte lijn met de dierenarts waar ze voor de spat was behandeld en omdat ze goed bleef lopen, mocht ik in juni voor het eerst voorzichtig wat stappen onder het zadel. Dat deed ze superbraaf en ik was übertrots.
Afbeelding

Afbeelding

van juni gingen we naar juli, en we konden weer wat basiswerk doen. Wel bleef ze ontzettend gevoelig op het bit, maar eerst maar eens gewoon lekker aan het lopen.
Afbeelding

Afbeelding

tussendoor natuurlijk ook lekker tijd doorbrengen met haar vriendinnetje
Afbeelding

juli, lekker thuis voorzichtig wat trainen. Haar gebit is nagekeken, maar op kleine haakjes na geen bijzonderheden te vinden. Ze blijft gevoelig op het bit reageren, maar met veel lengte kunnen we ons redden
Afbeelding

eerste galopje weer onder het zadel
Afbeelding

augustus, we zijn naar een fotomeeting geweest samen. Het was bloedheet die dag, en ook wel spannend om voor het eerst samen onderweg te gaan, maar al met al een super dag!

foto's van http://www.2impresz.nl
Afbeelding

Afbeelding

en van https://www.facebook.com/judith.beukema?ref=ts&fref=ts
Afbeelding

Augustus werd september en we begonnen met lessen. Helaas na een paar weekjes kreeg ze last van een ontstoken oog (op de foto links)
Afbeelding

Hierdoor waren we weken en meerdere kuren verder, voordat het weer beter was.

Het begon echt herfst te worden en inmiddels was onze verbouwing zover klaar dat de stallen bruikbaar waren. Voor de nachten nu een beschutte en warme plek
Afbeelding

In oktober konden we weer wat aan het werk, maar haar protest tegen het bit (verschillende geprobeerd) werd erger en ze kwam behoorlijk in de staak.

Na veel denkwerk en het uitsluiten van dingen (gebit, kissing spines, vastzittende spieren, toch iets door de spat enz?), kwam ik erbij uit dat er misschien wel iets met haar kaak kon zijn. Ze is lang geleden (ver voor de verkoop) eens met een teugel achter een haak blijven hangen en heeft daarbij een stenen muur (met het bit) omver getrokken. Omdat er niks aan haar te merken was nadien, is er geen dierenarts bij geweest. Ergens is dit voorval ook weer in de vergetelheid beland, omdat er niets aan de hand leek. Het leek erop dat we geluk hadden gehad, maar nu alle puzzelstukjes bij elkaar op tellende kon het best zo zijn geweest dat er toen toch iets mis is gegaan.

Om te testen hoe ze zonder het bit reageerde heb ik een bitloos hoofdstel geprobeerd en het was net alsof ik een nieuw paard had! Nergens meer blokkades, geen gestaak, 90% meer ontspanning en een paard dat uit zichzelf durft na te geven en daarbij veel beter over de benen gaat lopen. Er moet dus toch wel degelijk iets aan de hand zijn met haar kaak. Dit gaan we deze maand laten uitzoeken aan de hand van röntgenfoto's. Hoe ik mezelf wel niet voor mijn hoofd kan slaan door het idee dat ze waarschijnlijk jarenlang pijn heeft gehad door het bit, zonder dat ik het wist. Misschien is het zelfs wel een oorzaak dat ze daardoor zich op een vreemde manier is gaan vasthouden en bewegen waardoor die spat is ontstaan? Ik weet het niet, maar ik ga er alles aan doen om ervoor te zorgen dat ze die pijn nooit meer hoeft te hebben. Ik hoop dat een dierenarts nog iets kan doen na al die jaren, maar ik ben bang dat, als er iets gebroken was, dit natuurlijk al lang is vergroeid.

Al met al een heel bewogen jaar en ik ben erg benieuwd naar de uitslag van het onderzoek en ook naar wat 2014 ons gaat brengen. Eén ding weet ik zeker, ze gaat nooit meer in de verkoop en mag bij mij oud worden, als rijpaard, grasmaaier, fokmerrie of wat dan ook, maakt me niks uit!

Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), voor 2024 drachtig van Leffe (Lenard x Onno S) - Elonia (v. Ecksteins Eminenz) voor 2025 gedekt met Major (Mylord x Valentin) - Florentino (v. Florencio) - Wainonia (v. Oliver) - Elmira (v. Krimh)
[KS-MK] Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje



Muronia

Berichten: 19407
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: 2013, toen het lot ons weer samenbracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-13 11:05

Ik denk dat het maar goed is dat foto's een stilstaand beeld geven, want ik stond zelf te trillen als een rietje! Paardje zelf was erg onder de indruk van de vreemde omgeving, maar heel vriendelijk. Of ze me herkende.. in eerste instantie denk ik niet.

Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), voor 2024 drachtig van Leffe (Lenard x Onno S) - Elonia (v. Ecksteins Eminenz) voor 2025 gedekt met Major (Mylord x Valentin) - Florentino (v. Florencio) - Wainonia (v. Oliver) - Elmira (v. Krimh)
[KS-MK] Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje

Muronia

Berichten: 19407
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: 2013, toen het lot ons weer samenbracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-13 18:45

Ze gaat nu met de dag vooruit onder het zadel, echt ongelofelijk, had ik niet eens durven hopen dat we ooit weer zo op weg konden! Begin januari gaan we naar de kliniek voor foto's van haar kaak. Dat er iets niet klopt, is wel zeker, maar ik wil nu ook wel weten wat het is.

Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), voor 2024 drachtig van Leffe (Lenard x Onno S) - Elonia (v. Ecksteins Eminenz) voor 2025 gedekt met Major (Mylord x Valentin) - Florentino (v. Florencio) - Wainonia (v. Oliver) - Elmira (v. Krimh)
[KS-MK] Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje

Muronia

Berichten: 19407
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: 2013, toen het lot ons weer samenbracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-13 21:29

dank je wel!

Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), voor 2024 drachtig van Leffe (Lenard x Onno S) - Elonia (v. Ecksteins Eminenz) voor 2025 gedekt met Major (Mylord x Valentin) - Florentino (v. Florencio) - Wainonia (v. Oliver) - Elmira (v. Krimh)
[KS-MK] Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje

Muronia

Berichten: 19407
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-13 12:33

En zo gaan we nu:


Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), voor 2024 drachtig van Leffe (Lenard x Onno S) - Elonia (v. Ecksteins Eminenz) voor 2025 gedekt met Major (Mylord x Valentin) - Florentino (v. Florencio) - Wainonia (v. Oliver) - Elmira (v. Krimh)
[KS-MK] Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje

Muronia

Berichten: 19407
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-01-14 09:08

Ergens best jammer dat er maar 2 mensen de moeite nemen om een reactie te schrijven, ik heb ook mn best gedaan om een topic aan te maken ;( . Niet om te uppen, maar ik wou het toch even gezegd hebben. Op naar 2014!

Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), voor 2024 drachtig van Leffe (Lenard x Onno S) - Elonia (v. Ecksteins Eminenz) voor 2025 gedekt met Major (Mylord x Valentin) - Florentino (v. Florencio) - Wainonia (v. Oliver) - Elmira (v. Krimh)
[KS-MK] Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje

Muronia

Berichten: 19407
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: 2013, toen het lot ons weer samenbracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-14 21:02

dank jullie wel.

Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), voor 2024 drachtig van Leffe (Lenard x Onno S) - Elonia (v. Ecksteins Eminenz) voor 2025 gedekt met Major (Mylord x Valentin) - Florentino (v. Florencio) - Wainonia (v. Oliver) - Elmira (v. Krimh)
[KS-MK] Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Cas10 en 2 bezoekers