Een bewogen jaar in de Oostenrijkse bergen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CrazyCat

Berichten: 4710
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Oostenrijk

Een bewogen jaar in de Oostenrijkse bergen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-13 16:28

Ik woon samen met mijn man, onze hond, 4 katten en 3 Rocky Mountain Horses in de mooie bergen van Oostenrijk. Ons 2e jaar in Oostenrijk is alweer bijna voorbij en het was een bewogen jaar.

2012 eindigde met een minder vrolijke noot. De dame waar we een appartement huurden en mijn paarden in pension stonden bleek toch niet zo netjes te zijn. Na een ordinaire ruzie en letterlijke bedreigingen van hun kant moesten we snel op zoek naar een andere woning en andere plek voor de paarden.
Daar sta je dan met een ruin en hoogdrachtige merrie.

Nog op de oude plek.
Afbeelding

Eind Februari toen het begon te dooien liep de box van mijn merrie Raven onder water. Gelukkig vond ik toen ook meteen een noodplekje dat ik een paar maanden mocht gebruiken tot in ieder geval het veulen geboren was. Helaas maar een klein stukje grond, maar wel een hele ruime inloopstal.

Afbeelding


We kregen eind Maart nog een leuke berg sneeuw. En dit pad moest ik dus elke dag omhoog om onder andere water naar de paarden te brengen.
Afbeelding

Zonder sneeuwkettingen gaat dat dus niet. Die kan ik inmiddels razendsnel omleggen.

Mijn paarden komen even de stal uit om te kijken hoe en wat.

10 April, Raven is echt hoogdrachtig en heeft het wel een beetje gehad.

En heeft al een flinke uier

Ook verdwijnt de sneeuw langzaam aan en kon ik ze even illegaal laten grazen op de wei om mijn paddockje.
Afbeelding

Op 15 April was ik 's morgens vroeg bij de paarden om te voeren en uiteraard Raven te checken. Ik zag nog niet direct aanleiding voor een bevalling, dus ik ging tegen het einde van de ochtend even naar huis om een hapje te eten. 2 uurtjes later kom ik terug en zie de paarden raar in een hoek van de paddock staan hutjemutje.
Ik kijk nog eens goed staat er een kleine frummel aan de verkeerde kant van het draad.
Ik loop erheen en zie direct dat het een zilverappel veulen is. Check even of alles gezond en wel is en zie onder het staartje dat het een merrietje is. Na alle stress van de voorgaande maanden barstte ik direct in janken uit. Mijn droomveulen...daar staat ze. Ze kreeg de naam Nova (Supernova Mountain Trooper).

Na het direct uitschakelen van de stroom en Brego (mijn ruin) opsluiten in de schuilstal duwde ik de kleine dame onder het draadje door richting mams. Raven is een ervaren moeder, dus na even vasthouden had de kleine dame snel de uier gevonden.

Heel wiebelig was ze nog en nog niet helemaal uitgevouwen.

De 2e dag werd het al wat.
Afbeelding

De derde dag met mijn man op de foto

Dag 4, ik ben verliefd op dit koppie
Afbeelding

Ook met zwieberbenen kun je rustig een sprintje trekken

Omdat de uitloop van mijn tijdelijke stal zo klein was gingen we toch voor de nodige beweging op de 4e dag een klein stukje wandelen. Dat vonden de buurtjes in het dorp een leuke happening.
Afbeelding

Een kleine maand later had ik dan toch eindelijk een definitiever plekje gevonden, ik kon vlakbij waar ze op dat moment stonden een stal pachten met wat grond eromheen.

Eindelijk konden ze lekker op het gras.

Van de buurman mocht ik nog een heel stuk bergweide afzetten.
Nova is hier precies 2 maanden oud.
Afbeelding

Helaas kwam ook de moeilijke keuze om 1 paard te moeten verkopen. 3 red ik helaas financieel niet en ook qua ruimte in de winter niet. Aangezien 2 dames net even beter combineert viel toch de beslissing om mijn mannetje Brego te koop te zetten voor een heel goed huis.
Wel slikken als je hem zo lief samen ziet met die kleine.

In juni kregen we bezoek van Sok@bokt en muurp@bokt. Reuze gezellig en zowaar een keer een paar leuke foto's van mezelf.
Met zijn allen
Afbeelding

muurp op Brego
sok en Brego

Ik met mijn lieve Raven
Afbeelding

Ik op Brego

Augustus: Nova verandert van kleur naar de meer definiteve tint.
Afbeelding

Ook gingen we regelmatig met het gezinnetje buiten rijden.


September
Afbeelding

Nova is erg nieuwsgierig en gek op mijn hond Beer.


Ook pakte ik mama Raven weer op onder het zadel.


En we eindigen weer met sneeuw eind November. Nova en Brego
Afbeelding

Raven
Afbeelding

Brego heeft inmiddels een hele fijne nieuwe eigenaar gevonden en zal weer naar Nederland terug keren. Maar ik mag nog heel even van mijn ventje genieten.
Afbeelding

Lynn_Nikita

Berichten: 25458
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Een bewogen jaar in de Oostenrijkse bergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 16:32

en ik zal Brego dan vaak zien als hij verhuisd is

PrizTwir
Berichten: 2397
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 17:02

Oh wat is het daar toch prachtig!

Nicje87

Berichten: 9849
Geregistreerd: 26-06-06

Re: Een bewogen jaar in de Oostenrijkse bergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 17:13

Wauw wat mooi! Ik ben jaloers hoor!!!

Tyke

Berichten: 2268
Geregistreerd: 27-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 18:18

wat wonen jullie daar mooi

Mondy

Berichten: 11826
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: Een bewogen jaar in de Oostenrijkse bergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 18:22

Hoewel ik totaal geen sneeuw mens ben vind ik het bij jullie echt prachtig om te zien !!!
En dan helemaal met zulke prachtpaarden <3

Set_Elkol
Berichten: 14849
Geregistreerd: 06-06-06

Re: Een bewogen jaar in de Oostenrijkse bergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 18:26

Jaaaa deze titel kan maar bij eentje horen :D je knappe paarden zijn zo geweldig! Kan er wel een trailer komen om Brego mee te nemen komende maanden? Met al die sneeuw die jullie altijd hebben. Jammer dat hij verkocht is maar gelukkig heb je je mooie dames nog en krijgt Brego ook een fijn plekje :)
Enneh, Nova is de bom <3

Diane_

Berichten: 1984
Geregistreerd: 28-08-07
Woonplaats: Woudenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 18:30

Wat een mooie paarden zeg! En wat mooi zo in de bergen. Jammer dat je afscheid moet gaan nemen, sterkte alvast!
Maar je houdt in ieder geval wel 2 prachtige dames over. :)

Chantalla

Berichten: 1427
Geregistreerd: 06-11-13
Woonplaats: Drenthe

Re: Een bewogen jaar in de Oostenrijkse bergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 18:37

Wat een prachtige paarden!
Ook een mooie hond trouwens :D

Doubtless

Berichten: 8482
Geregistreerd: 29-12-10

Re: Een bewogen jaar in de Oostenrijkse bergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 18:40

Heerlijke foto's om naar te kijken :D !

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 18:42

Ik zag in de titel '' Oostenrijk '' voorbij komen en dacht...dat kan maar van 1 iemand komen :D
Heel mooi overzichtje ! Die kleine zo nog totaal in de kreukels... <3 <3 Wat gaat de tijd snel zeg....

Sok

Berichten: 15059
Geregistreerd: 02-12-03
Woonplaats: 't Noorden

Re: Een bewogen jaar in de Oostenrijkse bergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 18:49

Zoals iedereen al zegt: Oostenrijk, dat kan er maar eentje zijn! :D
En jawel! Een bewogen jaar met flinke tegenslagen, maar ook heel wat mooie momenten met je geweldige paarden! :D
Ik spreek maar even voor ons beiden dat Muurp en ik genoten hebben bij jullie.

Heel veel sterkte met de verkoop van je knappe man (ik smelt spontaan weer bij het zien van ons knuffelmomentje <3 ) en geniet vooral nog zolang het kan!

CrazyCat

Berichten: 4710
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Oostenrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-13 19:08

Bedankt voor alle leuke reacties. En inderdaad ik denk ik zet maar Oostenrijk in de titel, dan weet iedereen meteen wat ze kunnen verwachten :D

Brego zou eigenlijk afgelopen zaterdag vertrekken, maar de tussenstop waar ik hem heen zou brengen is die nacht lekker ondergesneeuwd. Was niet verantwoord, dus de reis afgeblazen.
Hier wordt altijd heel erg vlot en goed sneeuw geruimd op de wegen net als in Duitsland. Ik zit midden in het skigebied dus ze houden het hier super sneeuwvrij voor de toeristen.
Maar het wordt dus even kijken hoe en wanneerhet nu gepkand kan gaan worden.

CrazyCat

Berichten: 4710
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Oostenrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-13 19:09

Sok schreef:
(ik smelt spontaan weer bij het zien van ons knuffelmomentje <3 )

Ik vind het ook zo'n lieve foto, vandaar dat ie hier een mooi plekje heeft gekregen (zij het dan in link vorm) :)

Dabiscui
Berichten: 391
Geregistreerd: 24-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 19:16

Wauw! Ik ben jaloers, wat een uitizicht en wat een knappe paardjes!

CrazyCat

Berichten: 4710
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Oostenrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-13 19:26

Lynn_Nikita schreef:
en ik zal Brego dan vaak zien als hij verhuisd is

Wat leuk!!
Ik denk dat Brego het reuze naar zijn zin zal krijgen in het mooie Limburg.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 20:15

CrazyCat schreef:
Ik denk dat Brego het reuze naar zijn zin zal krijgen in het mooie Limburg.


Dan hoeft ie z'n snowboots niet meer de hele winter aan te trekken ! <<)
Geniet nog maar van hem ondertussen !

Rennie89
Berichten: 37249
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Een bewogen jaar in de Oostenrijkse bergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 20:28

Jaaaaa gaaf :P heel leuk zo'n overzichtje! Ik vind Nova echt superleuk! Heel jammer dat Brego weg gaat, maar ben blij dat ik hem nog even kan zien :P

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Een bewogen jaar in de Oostenrijkse bergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 20:31

Wat is het daar prachtig!!!

Heb je meer foto's van je huidige stalgebouwtje ?:D ZIet er grappig uit op die ene foto!

Jammer dat Brego weg moet : ( Maar je dames zijn een prachtig stel!

Homiafortuna

Berichten: 1983
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Langelille

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 20:41

Wat een gave paardjes en wat een gave omgeving. Kan er alleen maar van dromen. Wat voor ras is trouwens je hond, want die ziet er ook fantastisch uit.

CrazyCat

Berichten: 4710
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Oostenrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-13 20:52

Ik heb wat foto's gemaakt van het gebouw voor mijn paarden erheen gingen.
De stal is van voor 1900.

De voorkant

Het zijn drie verdiepingen. Onderin de oude koeienstal (mijn inloopstal) de deur zit onderaan de trap naar de eerste verdieping.

De 2e verdieping is hooizolder.

De derde verdieping is dus met die brug die je op de foto in mijn originele post ziet. Via deze weg kan het hooi naar binnen gereden worden en op de verdieping eronder worden gestort. En een van de buren die me vaak helpt met van alles heeft zijn oldtimer tractor met aanhanger er lekker droog in staan.

De bovenverdieping

De achterkant van de stal.

Hier lag het van de zomer nog vol met boomstammen voor het brandhout van de bewoners van het woonhuis. Dit is dus inmiddels een deel van mijn paddock. Het deurtje dat je achterin ziet staat nu open zodat de paarden in en uit kunnen lopen.

En mijn paardjes in de schuilstal

Ik heb mijn slowfeeder netten vastgemaakt aan de antieke houten voertroggen van de koeien. Op het hogere deel rechts in de stal ligt over de hele lengte een dikke rubbermat van zo'n 4 cm dik.

edit:
@Homiafortuna: Beer is een Australian Shepherd

Anoniem

Re: Een bewogen jaar in de Oostenrijkse bergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 21:06

Wat een heerlijk jaar! , en wat is nova toch lief met beer <3 . Speen je haar af of blijft ze bij raven lopen?

CrazyCat

Berichten: 4710
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Oostenrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-13 21:11

takkie_muis schreef:
Wat een heerlijk jaar! , en wat is nova toch lief met beer <3 . Speen je haar af of blijft ze bij raven lopen?

Ze drinkt nu nog wel af en toe bij mams, maar Raven kan het hebben. Ze blijft dus in ieder geval de winter gewoon erbij. Als ze in het voorjaar nog drinkt dan zal ik haar toch gaan afspenen. Ik denk dat Nova dan lekker even in een grote kudde met oud en jong door elkaar naar een almweide gaat. En dan zet ik raven tijdelijk in pension tot ze weer bij elkaar kunnen.

Ginam

Berichten: 737
Geregistreerd: 02-03-09

Re: Een bewogen jaar in de Oostenrijkse bergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 23:44

Prachtig overzicht van drie super paardjes! Ik blijf jaloers op de mooie bergen en het klimaat ;)

rocymax

Berichten: 6484
Geregistreerd: 04-08-10
Woonplaats: Botarell, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 01:08

Prachtige paarden heb je toch <3 Mooie fotos ook. Natuurlijk ga je Brego missen, maar hij gaat naar een goed huisje :) Geniet maar lekker van je kanjers!!