Donar v v. Contendro M1 *filmpje*

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kel2004

Berichten: 1424
Geregistreerd: 30-08-04
Woonplaats: Almere, of all places...

Donar v v. Contendro M1 *filmpje*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-13 11:34

Donnie is nu 1,5 jaar beleerd en heeft het L2 enorm bevestigd afgesloten. In september heeft hij nog een maand vakantie gehad op de wei en daarna ben ik rustig aan begonnen met klaar maken voor het M1. Eind oktober stond ons debuut gepland en daar liep hij meteen twee proeven met dubbel winst (TROTS)

Maar de proefjes zien er altijd een beetje braafjes uit en dus zijn we in training begonnen om hem wat meer te laten dragen. Hij is van nature heel looplustig, maar heeft nogal de neiging om zijn achterbeen achter de massa te gebruiken. Dat is voor mij als ruiter best moeilijk, want hij voelt heel heet, maar toch heeft hij been nodig om achter mee te nemen. Dat is heel wat puzzelwerk. Thuis wisselen we het werk veel af, tussen over de rug met veel tempo wisselingen de ene dag en de andere dag wat meer opgericht om de dragende kracht sterker te maken.
Ook springt hij eens in de week in de les, wat hij heel leuk vindt, maar daarin nog veel te lang word.

In november ben ik voor de tweede keer M1 gestart en daar wilde ik in de proef meteen proberen om hem wat meer gedragen te houden. Dit resulteerde dat hij af en toe wat strak was in de bovenlijn, maar ik was zeker niet ontevreden. De proef werd beloont met 188 punten en als commentaar dat als het paard sterker werd, dat het een veelbelovend dier is. Daar was ik natuurlijk heel erg blij mee.

Hier een gedeelte van m'n proef. Nogmaals, ik ben me er van bewust dat hij soms wat strak wordt, maar zelf geeft hij gelukkig al stukken het gevoel dat hij hierin wel los gaat laten. Dus oefenen oefenen en oefenen...




Anoniem

Re: Donar v v. Contendro M1 *filmpje*

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 12:02

Je zegt dat hij af en toe wat spanning laat zien, helaas zie ik alleen maar spanning, een open mond, laterale stap, verzet en een te zware voorkant. Ik snap waarom je het zo doet maar ik zou hem iets meer de tijd geven om hier sterker in te worden ipv te gaan forceren. Ik vind het gewoon zonde van het hele plaatje. Geduld is een schone zaak... :)

Flevolander

Berichten: 3839
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 12:06

Fijne proef, en inderdaad als hij straks wat meer zijn bovenlijn durft los te laten en dan toch mooi wilt blijven dragen wordt hij extra knap..
Btw fijn dat hij nog zo fijn wilt blijven lopen op die bodem..

knollentuin
Berichten: 10387
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 12:09

Ja ik kan eigenlijk alleen maar met jolien meegaan, ik zie een paard dat 0,0 door het lijf is. Wat ik heel jammer vind want ik denk dat hij het wel in huis heeft. En serieus heb je met deze proef dubbel winst gereden?

karijn

Berichten: 5400
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 12:12

Mooi dier, hij is nog wat groot in zijn bewegingen waardoor het wat zweverig wordt. Het voelt waarschijnlijk heel lekker aan maar het is niet handig voor de oefeningen als SB. Als hij zo in deze beweging blijft, wordt hij inderdaad wat zwaar van voren. Gebruik zo'n wedstrijd ook eens als training. Probeer voor de inzet van SB hem even wat flitsender te laten worden voor het been, dat hij wat kleiner wordt in de beweging zonder verlies van activiteit en impuls. Zo maak je hem ook van voren weer wat lichter en krijg je een mooiere verzameling voor je SB. Misschien dat het je een keer geen mooie score oplevert in de proef, je doet zo wel ervaring op hoe je het in een proef ook voor elkaar kan krijgen wat je thuis in je training waarschijnlijk al wel doet.

Kel2004

Berichten: 1424
Geregistreerd: 30-08-04
Woonplaats: Almere, of all places...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-13 12:33

@ Jolien
Dat is dus het punt wat ik probeer te versterken (tevens meteen een antwoord naar Karijn) in de proef ben ik zelf geneigd om de makkelijkste weg te kiezen en een braaf proefje neer te zetten. Ik merk dan dat hij ook makkelijk wordt en zich er meteen ook gemakkelijk af maakt. Dus deze proef wilde ik idd mee pakken als een trainingsmoment en hem de hele proef dit stuk mee te laten nemen. Met als resultaat dat hij daar idd niet los wilde laten. Maar daar ben ik me heel erg bewust van, maar weer een 'brave' proef leert hij niets van bij, snap je mijn beredenering? Overigens zie ik zelf geen laterale stap, wel een stap met gespannen bovenlijn, waardoor hij traag zijn voorbeen weg zet, zijn we ook mee bezig :j Dus ik zie dit proefje ook als training :)

En nee knollentuin, zoals boven ook uitgelegd staat, als ik een brave proef rij ik een royale wp (twee dus ook per proef) maar deze proef was 188 met commentaar over ruggebruik.

@karijn
Het punt wat jij beschrijft is vooral in de proef heel moeilijk, omdat hij moeite heeft met dragen, maar toch wel heel 'heet' aanvoelt. In training durf ik dan wel om hem vlugger te maken, maar in de proef blijf ik dan toch te voorzichtig.

Overigens is er imo niets mis met de bodem :n prima zandbodem :j

karijn

Berichten: 5400
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: Donar v v. Contendro M1 *filmpje*

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 12:35

Durf uit je eigen comfortzone te komen dan, verleg die grens maar eens, ga er eens overheen om te kijken hoe hij reageert. Voor hetzelfde geld gaat het juist heel goed.

The_Stig
Berichten: 887
Geregistreerd: 29-04-06

Re: Donar v v. Contendro M1 *filmpje*

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 12:37

Voordat je dit paard flitsender wil gaan rijden moet je eerst werken aan lossigheid. Een los en soepel paard gaat vanzelf flitsender bewegen.

Kel2004

Berichten: 1424
Geregistreerd: 30-08-04
Woonplaats: Almere, of all places...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-13 12:38

karijn schreef:
Durf uit je eigen comfortzone te komen dan, verleg die grens maar eens, ga er eens overheen om te kijken hoe hij reageert. Voor hetzelfde geld gaat het juist heel goed.

Ja daar heb je helemaal gelijk in, dat moet ik idd gewoon doen.

Nogmaals, ik ben het er volkomen mee eens dat hij (ik hoop nu nog) strak uitziet, maar ik ben wel van mening dat ik soms dat punt eens op moet zoeken om sterker te maken, toch?

Kel2004

Berichten: 1424
Geregistreerd: 30-08-04
Woonplaats: Almere, of all places...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-13 12:40

The_Stig schreef:
Voordat je dit paard flitsender wil gaan rijden moet je eerst werken aan lossigheid. Een los en soepel paard gaat vanzelf flitsender bewegen.

Als dit paard een fractie minder door gevraagd word, dan loopt hij gelijkmatig, met lossigheid en tact. Dus voordat hij dat meer opgericht kan, zal dat toch ook eerst sterker moeten worden? Gepaard met de nodige spanning en verlies van lossigheid?

The_Stig
Berichten: 887
Geregistreerd: 29-04-06

Re: Donar v v. Contendro M1 *filmpje*

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 12:48

Een beetje spanning is niet erg in het begin, maar wat je nu ziet is dat het paard zich compleet vastzet in de bovenlijn. Ik denk dat de basis nog beter moet en kan en je het paard dan op kan richten zonder dat dit ten koste gaat van de lossigheid. Naar mijn idee sla je nu een stap van je basis over.

veerle92

Berichten: 762
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Lievelde

Re: Donar v v. Contendro M1 *filmpje*

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 12:59

Ik ben het ook eens dat ik het paard heel strak in De bovenlijn vind lopen.
Laat hem ook meer neerwaarts lopen.
Persoonlijk vind ik in 1,5 jaar onder het zadel en dan al in de m wel heel snel gaan.

mylittlejoy

Berichten: 3291
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 13:02

Ik ga ook mee met Jolien. Zo op het eerste gezicht denk je "leuk dier!", maar al heel snel doet de strakheid van het geheel (als dat een woord is) afbreuk aan het hele plaatje. Ik vind het eigenlijk ook wel apart dat je dan 188 punten krijgt, terwijl hij niet door z'n lijf loopt.

Je geeft aan dat je dit wilde trainen omdat hij sterker moet worden in het gedragen zijn. Kan ik hieruit opmaken dat je dit nu op trainingsniveau nu ook mee begonnen bent? Persoonlijk zou ik dan eerst hierin lekker gaan trainen, zodat je de lossigheid kan bewaren ondanks dat hij het moeilijk heeft en dus kleine stukjes kan doen. Dit op een wedstrijd doen vind ik persoonlijk dan wat oneerlijk tegenover het paard, omdat hij nu in feite geforceerd wordt iets 7 minuten vol te houden in een proef wat nog niet bevestigd is.

Daarbij komt dat je eigenlijk in je training al een stapje verder zou moeten zijn dan wat je op wedstrijd presteert, maar dat is een tweede.

Maar ik vind het wel een aansprekend dier om te zien!

Kelly_Taco

Berichten: 6724
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 13:05

Kel2004 schreef:
The_Stig schreef:
Voordat je dit paard flitsender wil gaan rijden moet je eerst werken aan lossigheid. Een los en soepel paard gaat vanzelf flitsender bewegen.

Als dit paard een fractie minder door gevraagd word, dan loopt hij gelijkmatig, met lossigheid en tact. Dus voordat hij dat meer opgericht kan, zal dat toch ook eerst sterker moeten worden? Gepaard met de nodige spanning en verlies van lossigheid?


Dat hoeft niet per definitie.
Ligt aan de manier waarop je er naartoe wilt rijden.

Persoonlijk had ik hem iig nog niet deze 7 minuten in dit stuk laten lopen.
Wat heeft hij hiervan geleerd? Imo niets. Ja dat hij dit erg onprettig vond.

Ik vind hem wel een zeer aansprekend dier en zo te zien een heel fijn karakter.
Geef hem nog een beetje langer de tijd, tenslotte is hij nog maar kort onder het zadel en presteert hij al heel goed :)

Kel2004

Berichten: 1424
Geregistreerd: 30-08-04
Woonplaats: Almere, of all places...

Re: Donar v v. Contendro M1 *filmpje*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-13 13:28

Ik snap jullie allemaal, inderdaad iets forceren wat nog niet bevestigd is heeft weinig zin. Om eerlijk te zijn heb ik er nog nooit zo bij stil gestaan. Dat de basis bij dit paard bevestigd is moeten jullie maar van me aannemen. Daar heb ik alleen foto's van, geen film.

Doordat ik binnen ons veilige kader alles aan hem kan vragen (verlengen in frame, tempowisselingen, goede zijgangen) was ik van mening dat een stapje verder gaan geen kwaad kan.
Dat vind ik trouwens nog steeds, maar idd 7 minuten lang iets volhouden wat nog niet bevestigd is is idd een beetje teveel van het goede.

@mylittlejoy
Wat jij zegt over in training een stapje verder zijn dan het op wedstrijd gevraagde niveau, ben ik absoluut met je eens, maar dat hij dit niet aankon wil niet zeggen dat hij niet M bevestigd is. Want wat ik eerder al aangaf, als ik hem binnen zijn comfortzone voor stel, dan is het geheel zo constant dat hij toont alsof hij klaar is voor de Z

Kel2004

Berichten: 1424
Geregistreerd: 30-08-04
Woonplaats: Almere, of all places...

Re: Donar v v. Contendro M1 *filmpje*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-13 13:29

Oh en Veerle, als je nu 28 wp in het L2 hebt in juli, wat moet je dan? Wachten totdat jij vind dat hij M mag lopen? :? :)

Ik heb al gewacht tot oktober, en dat was al best een opgave :D

Tabaluga12

Berichten: 2946
Geregistreerd: 12-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 13:37

Mooi begin. Je hoeft niet altijd vette punten te halen. Zolang je je paard tijd gunt komt het best wel goed.

Mooi paard trouwens.

mylittlejoy

Berichten: 3291
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 13:52

Kel2004 schreef:
Ik snap jullie allemaal, inderdaad iets forceren wat nog niet bevestigd is heeft weinig zin. Om eerlijk te zijn heb ik er nog nooit zo bij stil gestaan. Dat de basis bij dit paard bevestigd is moeten jullie maar van me aannemen. Daar heb ik alleen foto's van, geen film.

Doordat ik binnen ons veilige kader alles aan hem kan vragen (verlengen in frame, tempowisselingen, goede zijgangen) was ik van mening dat een stapje verder gaan geen kwaad kan.
Dat vind ik trouwens nog steeds, maar idd 7 minuten lang iets volhouden wat nog niet bevestigd is is idd een beetje teveel van het goede.

@mylittlejoy
Wat jij zegt over in training een stapje verder zijn dan het op wedstrijd gevraagde niveau, ben ik absoluut met je eens, maar dat hij dit niet aankon wil niet zeggen dat hij niet M bevestigd is. Want wat ik eerder al aangaf, als ik hem binnen zijn comfortzone voor stel, dan is het geheel zo constant dat hij toont alsof hij klaar is voor de Z


Ik had 't misschien even verkeerd verwoord, want ik bedoelde niet te zeggen dat hij niet M-klaar is. Nu ik het teruglees, staat het er inderdaad wat rot. Wat ik bedoelde te zeggen was eigenlijk dat je op wedstrijd over het algemeen minder presteert dan in je training, dus je vooruit moet werken voor je iets op wedstrijd wilt laten zien. Dat hoeft niet persé een hele klasse te zijn. Eigenlijk was het meer een aanvulling op het bevestigd zijn.

Je rijdt met een "brave" proef ruime punten, maar wil dat stukje extra. Dat is juist een goed iets! Dat betekent dat je kritisch genoeg naar jezelf kijkt om te willen verbeteren om toch nog beter te kunnen presteren ondanks dat je al dubbele punten rijdt. Ik zou alleen wel waken dat je het constante en lossige behoudt en niet weggooit om 'm maar hoger/gedragener te kunnen rijden. Zoek wel de grens op, maar behoud de correcte aanleuning. Dát is waar hij sterker van zal worden (op de juiste manier).

Als je dan van het brave af wilt bij je proef, kan je wel de grens opzoeken van tot hoever je kan gaan zonder dat hij strak wordt. Dat is misschien dan nog niet waar je direct naar toe wilt, maar op langere termijn wel beter, denk ik.

(Hier overigens hetzelfde probleem hoor, ik zit tijdens m'n wedstrijden over het algemeen ook te veel "mooi te wezen" en te weinig te rijden, dus ik ken het gevoel!)

karijn

Berichten: 5400
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: Donar v v. Contendro M1 *filmpje*

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 14:07

Denk heel simpel. Die van mij kan ook zo groot gaan waarbij het allemaal safe aanvoelt maar niet gedragen. Dan zet ik hem bijvoorbeeld voor het uitkomen van de hoek even terug op het achterbeen, 'prik' hem eventjes bij voor een snelle reactie vanuit het achterbeen en om hem weer even uit zijn comfortzone te halen. Dan de diagonaal op voor bijvoorbeeld een uitgestrekte draf of een SB. Zo'n oefening zal je ook wel meenemen met wellicht het gewenste resultaat in je dagelijkse training. Als je dit in je proef eens zou doen, dan wordt dat stukje training wat je thuis al 10.000x hebt gedaan ook heel gewoon in je wedstrijdgerichte rijden.

Kel2004

Berichten: 1424
Geregistreerd: 30-08-04
Woonplaats: Almere, of all places...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-13 14:41

Dank je dames, jullie hebben volledig gelijk. Gewoon proberen steeds een beetje meer de grens te verleggen in de proeven, zoals dat in het trainen als vanzelfsprekend is en dan in de training steeds de lat verleggen, zodat dat op wedstrijd steeds constanter mee gepakt kan worden +:)+

Ik zat teveel vast in mn focus... Nu is mn focus nog steeds gelijk, maar dat nog niet toe te passen in mn proefjes
Thnx!

veerle92

Berichten: 762
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Lievelde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 15:49

Kel2004 schreef:
Oh en Veerle, als je nu 28 wp in het L2 hebt in juli, wat moet je dan? Wachten totdat jij vind dat hij M mag lopen? :? :)

Ik heb al gewacht tot oktober, en dat was al best een opgave :D


Ik snap je echt heel goed en bedoelde het ook niet verkeerd, maar uit eigen mening. Je hebt inderdaad al een hele tijd gewacht.
Vind alleen zoals ik al zij "persoonlijk heel snel gaan voor 1,5 jaar"

Wel leuk paard! Was ik vergeten erbij te zeggen :)

BailyKarlos

Berichten: 2138
Geregistreerd: 03-10-04
Woonplaats: Haarlemmermeer

Re: Donar v v. Contendro M1 *filmpje*

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 17:23

Misschien loopt hij niet zo los door zijn lijf als je zou willen (iets wat ook lastig is met een jong paard met relatief weinig ervaring op vreemd terrein), maar ik zie toch een paard met kwaliteit! Ik denk dat als je hem iets minder hoog zet en iets vlugger maakt het geheel al een stuk losser is. Maar ik kan begrijpen dat je een goede winstpunt rijd! Leuk dier!

Arc_En_Ciel

Berichten: 4219
Geregistreerd: 02-08-12

Re: Donar v v. Contendro M1 *filmpje*

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 17:29

Even offtopic hoor, is dit manege Pampushout?

Anoniem

Re: Donar v v. Contendro M1 *filmpje*

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 22:21

In deze vorm van training is het geen leren meer, maar echt opbouwen, je paard moet niet leren sterker te worden, maar opgebouwd worden, net zoals de mens dat doet wanneer je zelf traint in de sportschool. 7 minuten is idd nog te lang, probeer in de training kleine stukjes mee te pakken, kijk goed naar wat hij aan kan, rijdt hem niet te ver over de grens maar geef hem de kans om te herstellen en zo in stappen op te kunnen bouwen. En heb geduld.

Diep respect hoe je trouwens met de tips omgaat. Dat siert je :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 23:59

Ik vind hem ook een beetje opgekropt lopen, misschien niet de juiste woordkeuze maar goed ik heb er verder ook beetje de ballen verstand van maar dat is hoe ik het zie.
Wel mooi dier maar wat Jolien in haar 1e post ook zegt, geduld is een schone zaak :)

Trouwens wel mijn complimenten hoe ver je het al geschopt hebt in die 1,5 jaar dat je hem onder het zadel hebt! Vind k echt knap!