Riada, van hoefbeenbreuk naar...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

MaartJ

Berichten: 1478
Geregistreerd: 24-07-06
Woonplaats: Middelburg

Riada, van hoefbeenbreuk naar...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-13 23:57

:wave: Leuk dat je even komt kijken in ons topic!
Heb niet bizar veel foto's omdat ik bijna altijd alleen ben bij haar. Ik vond het wel de moeite waard om wat ik heb te delen aangezien ik ontzettend trots ben op hoe het nu gaat!
Riada is een 15 jarige Ster en voorlopig Keur merrie van Gribaldi x Esteban, vroeger heeft ze M2 gelopen met de dochter van de eigenaresse.

Afbeelding
Afbeelding
Zo reden we rond in 2011..

Maar toen.. In februari 2012, ik was een weekendje weg en het vroor. Elke dag komen Riada en haar stalgenootje in de bak, zo ook deze dag. Wat er gebeurt is weet niemand maar op een gegeven moment kwam er iemand de stal binnen en zei dat Riada op 3 benen stond. Ze hebben snel Riada naar binnen gehaald en 't leek enorm foute boel.. En zo bleek. De Veearts kwam al snel en gelukkig bestaat er tegenwoordig mobiele röntgenapparatuur waardoor al snel vastgesteld kon worden dat ze haar hoefbeen had gebroken.
Maar het was een mooie breuk en de veearts zei dat het kon genezen maar dat dit een heel lang proces zou worden. Om te beginnen met 6 weken boxrust.. Die 6 weken werd verlengd naar 10 weken en toen kwam ook het mooie weer. Haar stalgenootje ging de weide op en zij moest binnen blijven, dit was geen succes uiteraard. Ze brak de hele stal af en dit kwam de genezing uiteraard absoluut niet ten goede.
Op de weide hebben we een stukje afgezet van 5 x 5 waar ze op mocht.. Dit ging prima en we hebben dit steeds groter gemaakt en op een gegeven moment ze maar gewoon weer in de weide gelaten met het idee van 'Ze voelt zelf wel aan wat ze kan'.
Begin dit jaar zei de eigenaresse mij dat ze er eigenlijk niks meer aan zag als ze liep.. Ik had het op dat moment ontzettend druk met school en daarbij alleen de beschikking over een buitenbak dus we hebben het naar het voorjaar verzet. Alles bij elkaar heeft ze van februari 2012 tot mei 2013 niks gedaan.

En toen kwam de eerste keer aan de longe....
Afbeelding
Ik durfde bijna niet te kijken, eerst rechtsom: Ja goed! En toen linksom, linksvoor had ze d'r hoefbeen gebroken.. En Ja! Niks te zien! *\%/*
Ik heb haar toen 2 weken een paar keer per week gelongeerd om te kijken hoe ze zich zou houden en we hebben er nooit meer wat aan gezien :D

Afbeelding
Na het werken mag ze altijd even rollen! Heerlijk vind ze dat :)

Afbeelding
Afbeelding
Buitenritten blijft ze ontzettend spannend vinden. Mijn moeder liep dan vaak met de hond mee naar het bos, ze is enorm mensgericht dus dan liep ze altijd keurig door. In het bos ging het meestal prima!

Afbeelding
Nog een keer! Die avond was ik helemaal alleen, doodstil was het in het bos. Ik had net mijn relatie beëndigd na 2,5 jaar en op dat moment voelde ik me even zo volmaakt gelukkig. Alsof Riada het wist, die rit heeft ze zich keurig gedragen. Alleen ik en m'n paard in dat doodstille bos terwijl de schemering in valt... <3

Afbeelding
Varkentje, na het rijden :=

In september kwam Daisy (Dais_ van D2 fotografie) foto's maken van ons.. En wat ben ik hier nog ontzettend blij mee zeg!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
En ik heb haar megagroot af laten drukken, 80 x 100 op canvas hangt ze boven de bank!

Afbeelding

Voor nu zijn we lekker aan het lessen en ik hoop in 2014 te kunnen gaan starten met haar!
Ik voel me echt enorm rijk dat ik op zo'n paard mag rijden en ik hoop dat het gewoon allemaal goed blijft gaan. Ik ben in elk geval heel blij dat ze er weer boven op is gekomen en we weer zo rond kunnen rijden!
Bedankt voor het kijken en lezen en laat een leuk berichtje achter :)


MaartJ

Berichten: 1478
Geregistreerd: 24-07-06
Woonplaats: Middelburg

Re: Riada, van hoefbeenbreuk naar...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-13 20:18

Thnx voor jullie leuke reacties! Ben ook ontzettend trots op haar hoe ze het nu doet!

Ik ben ook wel erg benieuwd hoe het gaat straks op wedstrijd :D

MaartJ

Berichten: 1478
Geregistreerd: 24-07-06
Woonplaats: Middelburg

Re: Riada, van hoefbeenbreuk naar...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-13 20:25

Bedankt en goed gezien! Ze is ook echt het vriendelijkste paard dat ik ken.. De kleinkinderen van de eigenaresse liepen er vroeger wel eens per ongeluk onderdoor := De hond loopt er regelmatig onderdoor en ze is altijd voorzichtig in de omgang <3

MaartJ

Berichten: 1478
Geregistreerd: 24-07-06
Woonplaats: Middelburg

Re: Riada, van hoefbeenbreuk naar...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-13 22:48

Ja, als 3 jarige was ze kampioen op de keuring hier in Zeeland en daarna heeft ze 2 veulens gehad. Volgens mij beide van San Remo maar zeker weten doe ik het niet. Zijn ook allebei verkocht en geen idee wat er verder mee gebeurt is eigenlijk.
Grappig hè! Heb al meerdere Gribaldi's gezien die inderdaad allemaal wat van elkaar weg hebben, zo leuk!
Bedankt voor je leuke reactie!

MaartJ

Berichten: 1478
Geregistreerd: 24-07-06
Woonplaats: Middelburg

Re: Riada, van hoefbeenbreuk naar...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-13 12:51

Bedankt voor al jullie leuke en lieve reacties! Vind het echt super dat ik haar mag rijden, ook omdat ik weet dat ze nooit verkocht zal worden. De eigenaresse houdt haar echt tot ze komt te overlijden, zo'n super vrouw :)

MaartJ

Berichten: 1478
Geregistreerd: 24-07-06
Woonplaats: Middelburg

Re: Riada, van hoefbeenbreuk naar...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-13 13:04

Klopt, je hoort er echt zelden wat over. Toen het net was gebeurt heb ik er veel op gegoogled maar in veel gevallen liep het ook niet zo goed af..
Fijn dat het bij jou paard ook is goed gekomen met de breuk, balen natuurlijk van de artose nu..
Idd allemaal best toevallig!

MaartJ

Berichten: 1478
Geregistreerd: 24-07-06
Woonplaats: Middelburg

Re: Riada, van hoefbeenbreuk naar...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-13 13:20

Ik rij altijd in 't Veerse bos :) Dat is voor mij 5 minuutjes stappen en ze hebben de afgelopen 2 jaar heel veel werk verricht dus nu valt er weer lekker te rijden!

MaartJ

Berichten: 1478
Geregistreerd: 24-07-06
Woonplaats: Middelburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-13 17:23

Dank jullie wel :D

Bizar hè.. Alsof ze aanvoelde dat ik haar toen echt heel hard nodig had..

Fijn dat er meerdere paarden goed genezen zijn van een hoefbeenbreuk! Inderdaad, wat een geluk!
Ik vond het vooral voor haar zielig.. De eerste weken stond ze echt op 3 benen. We waren toen ook erg voorzichtig met pijnstilling want daardoor voelde ze natuurlijk minder goed hoeveel zeer het deed
Heel dubbel, je wilt dan het paard van de pijn af helpen maar daardoor bestaat dan de kans dat ze het dan toch gaat belasten en het verergert..

MaartJ

Berichten: 1478
Geregistreerd: 24-07-06
Woonplaats: Middelburg

Re: Riada, van hoefbeenbreuk naar...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-13 18:14

<3 Thnx!

MaartJ

Berichten: 1478
Geregistreerd: 24-07-06
Woonplaats: Middelburg

Re: Riada, van hoefbeenbreuk naar...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-13 19:09

Hahaha erg hè! Nou zal die buik nooit meer helemaal weg gaan hoor.. 2 veulens gehad en dat heeft haar gewoon getekend. Maar zeker op die foto van achteraf zie je hoe dik ze was :o
Gelukkig nu al veel beter!

Wat maakt dat me trots zeg, zoveel leuke en lieve reacties op de foto's!

MaartJ

Berichten: 1478
Geregistreerd: 24-07-06
Woonplaats: Middelburg

Re: Riada, van hoefbeenbreuk naar...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-13 01:10

En nog meer leuke reacties! :D Blijblijblij! Dank jullie wel!

Nee ze heeft geen ijzers gehad, dat is wel ter sprake geweest maar de veearts raadde toen aan om het aan te kijken zonder omdat ze altijd op blote voeten staat.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 bezoekers