2013, niet ons jaar..

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elienee

Berichten: 804
Geregistreerd: 22-01-06
Woonplaats: Hamme, België

2013, niet ons jaar..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 00:54

Wanneer het nieuwe jaar ingaat dwalen mijn gedachten steeds even af naar het komende jaar.
In 2013 gingen we er volledig tegenaan.
Zo zijn we de zomer van 2012 geëindigd.

Afbeelding

De grijze haren die stiekem door haar bruine vacht kwamen verraden haar leeftijd de laatste tijd steeds meer en meer. In 2013 ging Orange(v. Darnels) alweer 18 jaar worden.
Doordat het nieuwe jaar ook startte met sneeuw en we geen binnenpiste hebben kwam er van rijden niets in huis.
Ze spendeerde haar dagen in de weide en kreeg een winterstop.
Afbeelding

Langzaam begon het ijs en de sneeuw weer te smelten en intussen had ze een nieuwe winterjas gekregen.

Afbeelding

24 januari merkte ik tijdens het longeren dat ze onzuiver liep.
Ik voelde een bult op haar pees en besloot haar onmiddellijk op rust te zetten.
De komende weken bestonden uit koelen, stappen en verder boxrust.
Afbeelding

Intussen zag ik ze voor mijn ogen wegkwijnen. Haar vacht werd dof en haar manen en staartharen begonnen uit te vallen. Helaas kwam er niets uit het bloedonderzoek en besloot ik om haar terug op de weide te laten en ze knapte direct weer op.

Helaas bleef ze onzuiver lopen ook al was haar pees weer inorde. Uiteindelijk heb ik de dierenarts haar been stukje na stukje laten verdoven. Bij de sprong hadden we resultaat.
Bij verder onderzoek kwam eruit dat mijn oude dame artrose in de sprong heeft.

Op aanraden van de dierenarts heb ik haar sprong laten inspuiten. En ondanks haar leeftijd laat ze haar niet zomaar doen. Zelfs na verdoven en met de praam was ze nog in staat om mijn dierenarts onderuit te trappen :’)

Afbeelding

Ondertussen kreeg ik op mijn werk een leuke hengst onder mijn kont waardoor ik het rijden toch niet moest missen.
Afbeelding

Hierna mocht ik orange terug licht in het werk zetten en moesten we zachtjes opbouwen.
Maar met de artrose, haar leeftijd en mijn dromen in mijn achterhoofd kreeg ik andere plannen.
Waarom geen veulen? Ze had eerder veulens gehad en was zelf een erg goede merrie.

De zoektocht naar een hengst was intussen begonnen en ze werd geinsemineerd door Coraggio vh Bloemenhoef v. Quaterback.

Afbeelding

Hierop volgden veel dagen van vroeg opstaan en een hoge dierenartsrekening :P
Hoewel ze vroeger overduidelijk hengstig kwam, viel dat dit seizoen helaas tegen. Ze toonde niets.
De dierenarts kwam vaak langs om te kijken wanneer de juiste moment was.
En de eerste inseminatie leverde helaas niets op.
De tweede keer bleken we net iets te vroeg te zijn maar konden we toch vlak na de eisprong insemineren en werd ze 3 weken later drachtig gescand!


Op 40 dagen zagen we helaas geen vruchtje meer op de scan :(
Ik besloot te stoppen voor dit seizoen en ging verder met het rijden op te bouwen.


Afbeelding

Nu eindigen we 2013 en is het rijden wisselvallig. Op goede dagen heeft ze amper last van haar artrose en kunnen we ons rondje rijden maar nu het kouder wordt heeft ze toch vaker last van haar been en doen we het rustig aan.

Gisteren is ook mijn zwarte parel verkocht en heeft hij een goede thuis gekregen bij zijn nieuwe eigenaresse.

Afbeelding

En hoe gaan we 2014 in ?
Tja, dit is nog twijfelachtig. Ik ben stilletjes aan op zoek naar een nieuwe topper en hoop dat ik orange dan nog een leuk pensioen kan geven op de weide.
We zien wel wat er op ons pad komt, ondertussen geniet ik van de momenten die we nog hebben :j

Bedankt voor het lezen *\o/*

Niwla

Berichten: 4116
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: Ede(rveen)

Re: 2013, niet ons jaar..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 13:03

Wat een pechjaar zeg. :(:) Je hebt wel een leuk paard!
Ik hoop dat het in 2014 allemaal wat beter gaat.