archy van een ernstige blessure naar eindelijk weer plezier!

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
marjan1986
Berichten: 3013
Geregistreerd: 16-07-09
Woonplaats: @ the beach in FRYSLAN

archy van een ernstige blessure naar eindelijk weer plezier!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-13 11:45

Ik ben nu al 7 jaar de trotse eigenaresse van Archibald! Archibald is een 8 jarige fjord, waarmee ik vorig jaar oktober de overstap heb gemaakt naar het L2 tussen de paarden. Dit ging helaas niet echt fijn, dus toen besloten om thuis lekker door te trainen en dan outdoor 2013 weer met een nieuwe frisse start te beginnen met de wedstrijden. Dit omdat Archibald vaak helemaal blokkeert binnen door de stress en dus geen enkele hulp dan meer aankomt.

Begin januari begon Archy naar mijn idee heel licht wat onregelmatig te lopen, zo licht dat bijna niemand wat zag. Na het een weekje aangekeken te hebben met dagen dat er niks te zien was en dagen dat hij weer heel licht niet fijn liep, heeft de veearts er naar gekeken, die moest toch komen om zijn gebit te doen. Want een goed gebit is ook belangrijk om te rijden. De arts heeft buigproeven gedaan voor de knieen en hoger en daar reageerde Archy niet op! dus goed teken. Ook op het harde was er niks te zien. Maar op de kleine volte op het zachte kwam die lichte onregelmatigheid toch weer naar boven. Dit was dan ook zo nihil, dat ik een week gewoon de dingen moest doen die ik normaal ook met hem doe, natuurlijk wel met mate, maar gewoon rijden en simpele oefeningen rijden en mocht het dan niet opknappen na een week, dan was het toch wel verstanding om met Archy naar de kliniek te gaan voor verder onderzoek. Ik ben dan iemand die niet echt meer durft te rijden, want wat nou als het wel ernstig is? en ik maak het zo alleen maar erger... Dus ik heb er in die week maar 2x op gezeten en alleen gestapt met lang teugeltje en klein stukje gedraafd om andere er naar te laten kijken, want onder het zadel was er niks te voelen. De ene dag was er niks te zien en de andere wel weer heel licht. Ook is hij er wel gewoon uit geweest, maar heb dus eigenlijk helemaal niks gevraagd van hem.

Helaas werd het dus niet beter en ben ik afgelopen vrijdag naar de kliniek geweest voor verder onderzoek. Het was indd links achter! buigproeven van knie en hoger was goed maar die van de kogel en lager niet echt. En de arts vond hem op de sprong ook aardig vol en daarbij mijn verhaal dat hij als 4 jarige op foto is geweest voor OCD omdat ze toen het vermoeden hadden dat hij OCD had, wou hij dat ook nakijken. Dus van linksachter zijn er foto's gemaakt van sprong, kogel, kootholte en hoef. En rechtsachter ook van de sprong. Hierop was niet echt iets te zien, maar hij vond de structuur bij het hoef gewricht links achter niet echt fijn, dus zijn er ook nog echo's gemaakt van kogel en lager van zowel links als rechts achter. Hieruit kwam dat hij een geirriteerde binnenste gewrichtsband heeft aan de linker hoef. Dus ik dacht oh dat valt mee, 2 a 3 weken rust en dan kunnen we wel weer rustig beginnen! Maar helaas de blessure schijnt toch wat erger te zijn dan ik dacht. Archy moet nu 2 maanden op boxrust en moet over 2 maanden terug komen voor een echo om te kijken of er verbetering in zit. Verder mag ik maximaal 10 min per dag stappen.
in de kliniek, Afbeelding

februari, maart april, We zijn nu bijna 3 weken verder na de diagnose. Archy word frisser. Helaas is hij vorige week weggespat tijdens onze stapsessie oh wat ging ie hard!!! bokken dat ie deed en vol gas door de bak! nou dan is een 20x60 bak groot.... Mijn hart zat me in mijn keel. Wat schrok ik! Was zo bang dat hij dag later stok en stok kreupel zou zijn. Durfde tijdens het los breken ook niet te kijken naar hoe hij liep. Nu gaat het stappen wel weer beter en gelukkig is het week heerlijk rustig weer hier geweest en ben ik buiten op het erf met meneer gaan stappen. ook is mijn nieuwe hoefsmid geweest en heeft Archy voorzien van achter nike's Meneer wou gelijk ff uitproberen hoe dat zou gaan als hij zou gaan draven, maar helaas mocht dat niet van baassie!

ouwehoeren tijdens het stappen kunnen we nog wel! Afbeelding

Afbeelding


In maart ook een nieuw setjes voor mijn andere paard gekocht en natuurlijk mocht archy ook ff showen.

Afbeelding

begin april ben ik wer terug gegaan voor controle naar de kliniek Archy liep daar achter weer helemaal goed! Echo had nog weinig nut, aangezien dat daar nog niet veel verandering op te zien zou zijn. Dit moet over ongeveer 2 maanden. Voor nu mag ik weer licht beginnen met arbeid ohz, nu twee weken Lang beginnen met stappen 15 min dit opbouwen en na twee weken moet hij op ongeveer 30 min stappen zitten. Na 2 weken mag ik er 5 min draven bij pakken en elke week 5 min langer draf erbij pakken, zodat hij over 2 maanden op ongeveer half uur stap en half uur draf zit. Met deze training moet ik kijken of hij het goed volhoud of weer Kreupel word. Verder mag hij niet Los in de bak of het land op.

Helaas ging dit totaal niet goed, archy ging steeds compleet uit zijn plaat met als resultaat dat hij na elke gekke sprong kreupel was en ik er eind april ook goed hard afgevallen ben. dus in overleg met de kliniek afgesproken dat ik er niet meer op zou stappen en verder zou gaan met aan de hand stappen, wat helaas ook niet meer goed ging, erg schrikkerig en vaak wegspatten en op de achterbenen staan. met als resultaat wer kreupel. zo ging dit een maand lang waarop ik besloten heb dat dit zo niet verder kon gaan en weer gebeld met de kliniek en afgesproken dat het mischien toch beter zou zijn dat archy het land op ging dag en nacht. met max 3 paarden.

Mei, Ik heb besloten archy te Verhuizen. Revalideren op stal wil niet, veel te druk en teveel prikkels. Hij mag alleen arbeid aan de hand, erop of aan de longe doen. Maar hij flipt bij alles. Dus heb besloten om hem weg te zetten op het land op een stal dichterbij mijn huis.
ik had in mei een fotoshoot met mijn andere paard vlak voordat archy ging verhuizen dus archy mocht ook nog even poseren.

Afbeelding
eerste keer land. Afbeelding

juni, juli en augustus heb ik niks met archy gedaan en hem lekker dag en nacht buiten laten staan, hij is halverwege nog wel verhuist van landje omdat er nog een veulen bij kwam en heeft de overige tijd met een shetlander gestaan.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

september, oktober en november. beide paarden heb ik begin september verhuist naar een stal dichter bij mijn vriend en goedkoper dan mijn vorige stalling, hier is het ook een stuk rustiger en heb ik een binnenbak tot mijn beschikking waar ik in alle rust archy weer heb opgepakt. de laatse controle in augustus was helemaal goed. op de echo was de
blessure weer goed geheeld en heb ik een trainings schema mee gekregen. hij is tot op de dag van vandaag echt super braaf en hebben nu zelfs weer een gallopje gedaan.

Afbeelding

archy met zijn nieuwe vriend de 23 jarige Korando

Afbeelding

Afbeelding

hier nog 3 filmpjes.

eind april



begin september



begin oktober



begin november


FJORD FEEL THE DIFFERENCE.....
archibald (fjord) B+10 L1+11 L2+0
cameron B+10 L1+11 L2+6
[VVDD] 2013 een jaar vol met onzekerheid. update 11-09-13 de echte winnaars zijn de verliezers die niet opgeven


marjan1986
Berichten: 3013
Geregistreerd: 16-07-09
Woonplaats: @ the beach in FRYSLAN

Re: archy van een ernstige blessure naar eindelijk weer plezier!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-13 12:11

Ja dat hoop ik ook echt! Geen rare blessures enzo meer bij onze paarden! Hebben met ons clubje nu wel genoeg gehad

FJORD FEEL THE DIFFERENCE.....
archibald (fjord) B+10 L1+11 L2+0
cameron B+10 L1+11 L2+6
[VVDD] 2013 een jaar vol met onzekerheid. update 11-09-13 de echte winnaars zijn de verliezers die niet opgeven

marjan1986
Berichten: 3013
Geregistreerd: 16-07-09
Woonplaats: @ the beach in FRYSLAN

Re: archy van een ernstige blessure naar eindelijk weer plezier!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-13 18:09

Hij word nu wel steeds frisser! Vooral met de gallop. En krijgt zijn clowns streken weer terug.

FJORD FEEL THE DIFFERENCE.....
archibald (fjord) B+10 L1+11 L2+0
cameron B+10 L1+11 L2+6
[VVDD] 2013 een jaar vol met onzekerheid. update 11-09-13 de echte winnaars zijn de verliezers die niet opgeven

marjan1986
Berichten: 3013
Geregistreerd: 16-07-09
Woonplaats: @ the beach in FRYSLAN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-13 19:28

Archy vandaag! Hij word steeds frisser. Vooral na de gallop :+


FJORD FEEL THE DIFFERENCE.....
archibald (fjord) B+10 L1+11 L2+0
cameron B+10 L1+11 L2+6
[VVDD] 2013 een jaar vol met onzekerheid. update 11-09-13 de echte winnaars zijn de verliezers die niet opgeven


marjan1986
Berichten: 3013
Geregistreerd: 16-07-09
Woonplaats: @ the beach in FRYSLAN

Re: archy van een ernstige blessure naar eindelijk weer plezier!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-13 18:10

Dat hoop ik ook Lucas! Ja jij staat er ook op whahahaa

FJORD FEEL THE DIFFERENCE.....
archibald (fjord) B+10 L1+11 L2+0
cameron B+10 L1+11 L2+6
[VVDD] 2013 een jaar vol met onzekerheid. update 11-09-13 de echte winnaars zijn de verliezers die niet opgeven

marjan1986
Berichten: 3013
Geregistreerd: 16-07-09
Woonplaats: @ the beach in FRYSLAN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-14 08:57

archy afgelopen 16 januari 2014! <3

Afbeelding

Hij doet het echt zo leuk! eind december heb ik een nieuw bit binnen gekregen en sinds die tijd is hij zo vooruitgegaan.

FJORD FEEL THE DIFFERENCE.....
archibald (fjord) B+10 L1+11 L2+0
cameron B+10 L1+11 L2+6
[VVDD] 2013 een jaar vol met onzekerheid. update 11-09-13 de echte winnaars zijn de verliezers die niet opgeven


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 bezoekers