Geisha een maand ohz!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kellaxy

Berichten: 1120
Geregistreerd: 03-06-05
Woonplaats: Vlaardingen

Geisha een maand ohz!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-13 19:02

Hoi bokkers!

Inmiddels is het al weer bijna 3 maanden geleden dat ik het baasje werd van Geisha. We zijn al verhuisd van stal 3 weken geleden en we gaan nu met sprongen vooruit. Ik sta nu op een manege en ik heb hier alle hulp die mogelijk is met inrijden. Zadel en ruitermak was ze al. Appeltje eitje :D. Maaar.. uiteraard moesten ook de knopjes er op. Ik heb 2/3 x in de week les om alle knopjes, hulpen etc. te bevestigen. Het gaat heel erg goed! Van de week voor het eerst gegaloppeerd aan de longe en verder doen we vooral veel overgangen, schakelen, en figuren rijden. Dit gaat al heel goed en ik merk aan mevrouw dat ze conditie krijgt. Ze krijgt pit! Sinds afgelopen week hoef ik niet meer zoveel te doen om haar in normale draf te houden. Voorheen was het vaak een sukkeldrafje en nu loopt ze lekker op een goed tempo en soms zelfs iets te hard :o . Van het voorjaar krijgt ze vakantie en gaat ze lekker 24/7 het land op voor een maand of 3.

Voordat ik bokt over me heen krijg, Geisha is aan het wisselen waardoor ze met het bit ontzettend met haar hoofd aan het gooien, trekken, vervelen is. Ik rij met licht contact en als ze haar hoofd normaal zou houden, zou ze geen druk voelen. Vooral als ze een beetje moe begint te worden, word het trekken en doen erger! Het lijkt hierdoor alsof ik op sommige foto's in haar mond trek maar dit is een momentopname. }:0
Als ik uitstap met losse teugel, doet ze dit helemaal niet.. De tandarts heeft pas nog even gekeken en ze heeft geen wolfstandjes alleen er moeten er aardig wat uit. De natuur zijn gang laten gaan was het advies!

Vandaag zou ik weer les hebben maar helaas was mijn instructrice ziek, dus besloot ik om zelf een rondje te wagen *\o/* . Mijn vader kwam langs om wat foto's te schieten!
Helaas kwam er nog iemand in de bak omdat mijn les niet door ging. Anders had ie vrij geweest en nu moest ik hem delen. Daardoor was geisha ontzettend afgeleid. *\%/*
Toen ging er ook nog iemand de lessen voorbereiden en hindernissen neer zetten dus mevrouw vond het allemaal erg spannend!

Nu genoeg gepraat. Hier de foto's! :j
Ze staan niet op volgorde!

Geisha Khan
3,5 jaar
Arabisch volbloed
Zadelmak

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding
dat koppie <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
dit dus..

Afbeelding
En dit.

Afbeelding
dat hoofd van mij :')

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
En weer.. -O-

Afbeelding
geconcentreerd :\

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ze had jeuk <<)


Laat je een reactie achter? :wave:

Opbouwend commentaar is welkom maar blijf wel vriendelijk. Ze is pas 1 maand onder het zadel. Tips over het klooien met bit zijn ook welkom. Wellicht hebben jullie ervaringen!

LicentioFide

Berichten: 1645
Geregistreerd: 17-11-12

Re: Geisha een maand ohz!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 19:07

Leuk! Maar waarvoor dient dat touw om de nek?

kellaxy

Berichten: 1120
Geregistreerd: 03-06-05
Woonplaats: Vlaardingen

Re: Geisha een maand ohz!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-13 19:08

Voor mij als handrem. :)

_Alarm_wlkp

Berichten: 2507
Geregistreerd: 14-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 19:08

Ja daar is Geisha weer :D Knap paardje vind ik het ;)
Dat van het wisselen is idd vervelend en zal je niet veel aan kunnen doen.
Vind dat ze ook qua bespiering al is bijgekomen.
Doe zo voort, jullie komen er wel !

LicentioFide

Berichten: 1645
Geregistreerd: 17-11-12

Re: Geisha een maand ohz!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 19:09

Aah vandaar!

kellaxy

Berichten: 1120
Geregistreerd: 03-06-05
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-13 19:10

Dankjewel!! :D. Ik zat foto's terug te kijken en ik zie het inderdaad ook! Ook merk ik het. Ze word een stuk zekerder en sterker!

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 19:12

Mooi dier! Als ze zo aan het wisselen is zou je ook een tijdje op een sidepull kunnen rijden. Dan gaat ze het bit niet associeren met ongemak en kun je toch mooi doortrainen zomder 'ruis op de lijn'. Vaak maakt het voor paarden geen donder uit.

kellaxy

Berichten: 1120
Geregistreerd: 03-06-05
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-13 19:18

troi schreef:
Mooi dier! Als ze zo aan het wisselen is zou je ook een tijdje op een sidepull kunnen rijden. Dan gaat ze het bit niet associeren met ongemak en kun je toch mooi doortrainen zomder 'ruis op de lijn'. Vaak maakt het voor paarden geen donder uit.



Heeft een touwhalster hetzelfde effect? Volgens mij niet.. Ik heb er namelijk toevallig 1 besteld met teugels..

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Geisha een maand ohz!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 19:29

Nee, touwhalster is sowieso vrij scherp, zou ik pas gebruiken als de hulpen goed bevestigd zijn en ze reageerd op subtiele hulpen, en heeft de teugels op 1 punt omder de kin bevestigd. Wel echt anders dan een sidepull die veel lijkt op een nauw aansluitend halsteer met de teugels aan de zijkant van de neusriem. Lijkt qua hulpen erg veel op normaal rijden met bit.

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 19:32

Wat een leuk dier, maar wat zonde dat je niet de juiste begeleiding krijgt!
Terug naar het begin en dat is longeren... eerst aan de longe de ontspanning en lossigheid, dan aan de longe erop en de ontspanning en lossigheid, nu zie ik alleen maar een heel leuk dier dat spanning heeft en totaal niet snapt wat de bedoeling is!
Kijk alleen eens naar de onder hals ! De momenten dat ik enigszins aanleuning zie, verkantelt je paard.
Sorrie, maar ik vind het geen fijne plaatjes.

CaVaLaPhoto

Berichten: 1618
Geregistreerd: 13-03-05
Woonplaats: Heythuysen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 19:37

aerdenhout1 schreef:
Wat een leuk dier, maar wat zonde dat je niet de juiste begeleiding krijgt!
Terug naar het begin en dat is longeren... eerst aan de longe de ontspanning en lossigheid, dan aan de longe erop en de ontspanning en lossigheid, nu zie ik alleen maar een heel leuk dier dat spanning heeft en totaal niet snapt wat de bedoeling is!
Kijk alleen eens naar de onder hals ! De momenten dat ik enigszins aanleuning zie, verkantelt je paard.
Sorrie, maar ik vind het geen fijne plaatjes.


Is het misschien bij je opgekomen dat die spanning er nu is ivm het wisselen van de tanden? Ik heb verder geen topics gezien van dit paard en de TS, maar het lijkt mij dat een paard niet ontspannen kan rondlopen als het last heeft van wisselende tanden.

Tiahastrona

Berichten: 1532
Geregistreerd: 03-06-09
Woonplaats: Heenvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 19:39

Wat een knappert, zo te zien erg braaf. Goed zo. Zou wel proberen om met meer aanleuning te rijden, zodat ze wel meteen leert om naar je hand toe te lopen (zakken in je hand)

Wisselen is wel zeker wat aan te doen. Die van mij is ook 3,5. Tandarts is al 2 x geweest, haalt tandsteen (haken) weg, 3 doppen en bij die van mijn dan wolfskiesje. Ze kunnen heel erg last hebben van scherpe randen en wisselen (doppen). Als tandarts is geweest merk is altijd heel goed verschil, niet alleen met rijden maar ook met eten. Die van mij gaat tot haar vijfde elk jaar 2 keer op aanraden van de tandarts. Met wisselen zitten er ook vaak scherpe randjes/haken, zo heeft ze daar zo min mogelijk last van.

Succes!!

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 19:41

loveskiara schreef:
aerdenhout1 schreef:
Wat een leuk dier, maar wat zonde dat je niet de juiste begeleiding krijgt!
Terug naar het begin en dat is longeren... eerst aan de longe de ontspanning en lossigheid, dan aan de longe erop en de ontspanning en lossigheid, nu zie ik alleen maar een heel leuk dier dat spanning heeft en totaal niet snapt wat de bedoeling is!
Kijk alleen eens naar de onder hals ! De momenten dat ik enigszins aanleuning zie, verkantelt je paard.
Sorrie, maar ik vind het geen fijne plaatjes.


Is het misschien bij je opgekomen dat die spanning er nu is ivm het wisselen van de tanden? Ik heb verder geen topics gezien van dit paard en de TS, maar het lijkt mij dat een paard niet ontspannen kan rondlopen als het last heeft van wisselende tanden.


Ik heb meerdere paarden afgericht die deze leeftijd hadden en nooit een gehad die op deze manier zijn rug weg drukt! Er is ergens toch iets verkeerd gegaan, want een paard dat aan het wisselen is, loopt in de africhting echt niet zoals deze! Maar als TS hier tevreden mee is is het toch prima??

kellaxy

Berichten: 1120
Geregistreerd: 03-06-05
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-13 20:00

aerdenhout1 schreef:
Wat een leuk dier, maar wat zonde dat je niet de juiste begeleiding krijgt!
Terug naar het begin en dat is longeren... eerst aan de longe de ontspanning en lossigheid, dan aan de longe erop en de ontspanning en lossigheid, nu zie ik alleen maar een heel leuk dier dat spanning heeft en totaal niet snapt wat de bedoeling is!
Kijk alleen eens naar de onder hals ! De momenten dat ik enigszins aanleuning zie, verkantelt je paard.
Sorrie, maar ik vind het geen fijne plaatjes.





Denk je dat ik er zonder voorbereiding ben opgestapt? Aan de longeerlijn is ze wel degelijk ontspannen en los. Ook met mij erop. Alleen toen ik los ben gaan rijden begon het wisselen erger te worden. De spanning was vandaag dan ook hoger door nog een pony in de bak, meer toeschouwers, hindernissen die in de bak staan en geen instructrice die aanwijzingen geeft.

Edit: waardoor zou het kunnen komen dat ze zonder mij erop wel ontspannen loopt en met niet? En hoe kan ik met meer aanleuning rijden als ze zo met haar hoofd bezig is? Wij zijn daar nog niet mee bezig geweest omdat ze eerst totaal niet voorwaarts wilde. Nu gaat dit beter sinds 2 keer. Als de knopjes er op zitten krijg ik een andere instructice/instructeur en dan gaan we daar aan werken. Deze helpt mij alleen met het inrijden.

_Alarm_wlkp

Berichten: 2507
Geregistreerd: 14-04-09

Re: Geisha een maand ohz!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 21:28

Dat ze aan de longe wel ontspannen loopt is omdat ze geen druk in de mond voelt van het bit neem ik aan.
Ach je weet waar je mee bezig bent en het komt wel goed hoor :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 21:30

Als je gaat rijden is het niet verstandig om al wat met de aanleuning te gaan doen. Ze moet eerst balans en vertrouwen krijgen, dan moet je niet al teveel aan die voorkant gaan zitten. Ik zou het proberen te verfijnen met longeren met bijzet, dus touwtjes of een enkele lijn. Zodat ze zonder ruiter wat beter leert te ontspannen. Verder met rijden vooral actief voorwaarts houden zodat ze wat meer je hand op gaat zoeken. Maar als ze zo met dat bit blijft klooien zou ik overwegen of doorrijden wel slim is want dat kan meer fout doen dan goed.

kellaxy

Berichten: 1120
Geregistreerd: 03-06-05
Woonplaats: Vlaardingen

Re: Geisha een maand ohz!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-13 22:18

Ik ga maandag de tandarts maar is bellen. Wellicht dat het helpt want ik denk dat daar het voornaamste probleem ligt.. er werd mij aangeraden om met een losse slof te longeren. Heeft dat hetzelfde effect? Ik heb ook nog een filmpje. Die zal ik zo even plaatsen. Is misschien een beter beeld!

ooeveoo

Berichten: 62
Geregistreerd: 19-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 22:24

Aww leuk Geisha hier te zien, ik ken haar en ze was de mooiste in de kudde jonge paardjes! Zelfde kleur als Gusar echt prachtig is ze.. Vraagje uit nieuwsgierigheid, vanwaar heb je d'r manen geknipt? Goed ziet ze eruit hoor! Ik zou idd ook met een sidepull gaan rijden, om te voorkomen dat ze nare associaties met het bit krijgt, er is een kans, wanneer ze uitgewisseld is dat ze toch blijft "klooien" doordat ze het nu als zo vervelend ervaart. Verder lekker door zoals je bezig bent, vooral op je zit en je been rijden, naar je hand toe, dan is de rest straks alleen nog maar verfijning :) Geniet van die knappert!

kellaxy

Berichten: 1120
Geregistreerd: 03-06-05
Woonplaats: Vlaardingen

Re: Geisha een maand ohz!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-13 22:27

Oeh wat leuk, nog iemand die haar kent! Ze had zoveel happen in haar manen dat ik besloot ze te knippen. Nu lekker laten groeien en dan hopelijk zijn ze van de zomer weer mooi lang en dikker! Heb er lang over na gedacht omdat lang gewoon bij een arabier hoort maar het zag er echt niet uit hihi. Wat kan ik doen om haar meer naar me hand te rijden? Iemand tips?

ooeveoo

Berichten: 62
Geregistreerd: 19-12-08

Re: Geisha een maand ohz!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 22:37

Dan snap ik het van d'r manen! Ik ben arabieren gek en vind een arabier pas ECHT een arabier met lange manen... En ze heeft ook nog eens mooie manen :) Je rijdt een paard naar je hand toe door haar goed op je been te hebben, lekker voorwaarts, niet racen natuurlijk, maar goed actief. Pas wanneer ze daar loopt, ga je je teugels meer aannemen en voorzichtig vragen. Verder zou ik je adviseren om met dubbele lijnen te gaan longeren, ik heb dat sinds kort ontdekt en vind het fantastisch.. Hiermee doe je exact hetzelfde als wanneer je erop zit. Voorwaarts, buitenkant een beetje begrenzen, binnenkant rustig vragen.. Maar zoek deskundige hulp hierbij! Je paardje is nog hartstikke jong, verkeerde dingen aanleren is zo gebeurd, maar afleren daar gaat een hoop tijd overheen.. Ik kan hier een heel boek schrijven, maar belangrijkste tip echt om je mee te geven is zorg dat je goede hulp en begeleiding hebt en bouw het rustig op, niets overhaasten of over vragen, goed dat ze van het voorjaar weer even vrij krijgt! Ze is nu in een belangrijke fase van haar leven, gun haar de tijd om te ontwikkelen :) En bovenal genieten en veeeel belonen!

kellaxy

Berichten: 1120
Geregistreerd: 03-06-05
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-13 00:17

Foutje.
Laatst bijgewerkt door kellaxy op 10-11-13 00:19, in het totaal 1 keer bewerkt

kellaxy

Berichten: 1120
Geregistreerd: 03-06-05
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-13 00:18

Vind ik ook van die manen! Deed ook pijn toen ik ze afknipte :').

ik heb instructie voor puur het inrijden nu. Als de knopjes er op zitten krijg ik priveles. Dan zal alles wel aan bod komen!
ik heb geen ervaring met dubbele lijnen maar ik ga het toch is vragen!

Hier het filmpje! Kwaliteit word zo slecht op youtube helaas.. en let niet op het gesprek :').

https://www.youtube.com/watch?v=mDHlHDzKoQc&feature=youtube_gdata_player

Blondie20

Berichten: 361
Geregistreerd: 01-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 00:49

Wat leuk alweer zo'n maandje rijden! Het is een knap paard :) Misschien kun je proberen wat meer van de teugels af te blijven en veel voorwaarts te gaan rijden,zoals Joolien ook al zegt. Hunk was ook een sterrenkijker, die is nu ook aan het wisselen, maar ik rij hem gewoon nog met bit, wat ons nu heel erg helpt is dat hij doordat hij fijn aan het been wordt mijn hand gaat opzoeken, dus ik hoef in principe vrij weinig te doen behalve de motor aan houden. Daardoor kan ik hem ook niet in de weg zitten aan de voorkant. Als hij nu nerveus wordt van gekke dingen en die hebben we nu nogal op de nieuwe stal krijgt hij meer teugellengte, vraag ik een beetje stelling en ga ik lekker met hem theeleuten :9k loopt hij eigenlijk zo langs omdat hij daardoor het vertrouwen krijgt dat er niks aan de hand is. Dan hoef je niet helemaal op zoek naar een nieuw hoofdstel maar kan je het op een vriendelijke manier oplossen :)

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 00:59

Wat een leuk beestje!

Het zou zomaar kunnen zijn dat je pony niet of weinig last van de tanden heeft.. is het je al opgevallen dat ze de staart scheef draagt op het filmpje? Vind ze op het filmpje niet regelmatig ook, kán door het head shaken komen maar ook door een ongemak ergens onder je zadel.

Ik zou haar eerst na laten kijken voor je verder gaat. Ze mag meer voorwaarts naar je hand toe lopen, vermoed dat je het zelf ook wat spannend vind? Op het laatste stukje 'volte' op de film zit je zo te kleppen dat je ene hand op je been ligt en de ander ergens boven de schoft zweeft. Probeer zelf dus ook meer op je eigen houding en handelingen te letten :)

kellaxy

Berichten: 1120
Geregistreerd: 03-06-05
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-13 01:09

Ja voorwaarts loopt ze nu wel sinds de laatste 2 keer. Alleen bij het lichtste contact gaat ze vaak (niet altijd) protesteren. Zowieso als ze een beetje moe word. Maar me instructrice zegt dat ik gewoon licht contact moet houden. Ook niet meegeven als ze trekt, en uiteindelijk heeft ze dan door dat als ze haar hoofd normaal houd, de druk weg valt. Klopt dit een beetje? Ja we rijden veel overgangen. Draf, even snellere draf op de lange zijde, dan weer rustig, dan stap en gelijk weer aandraven. Dan word ze lekker actief en alert! Ik moet ook eerlijk zeggen dat vandaag echt wel voor het eerst iets minder ging. Ik denk door de invloeden die ze normaal niet heeft. (Ander paard, veel mensen, camera met flits, geen grondpersoon etc.)

ladygiroc: ik merkte wel dat door het headshaken ze erg ging wankelen en daardoor was het moeilijk ook om de handen stil te houden. Ja ik vond het wel spannend door wat ik hier boven noem. Voor het eerst echt alleen en misschien dat zij dat ook gevoeld heeft!

Die staart was me al opgevallen en ik was vorige week toevallig bij de fokker en haar vader draagt zijn staart ook scheef maar dan de andere kant op.

alle tips zijn welkom!! Ook wat betreft rechtrichten. Helaas ben ik niet in de gelegenheid om instructie van buitenaf te laten komen..