gewerkt met onze tijdbom

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SternPhoto

Berichten: 6078
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

gewerkt met onze tijdbom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 11:44

Gister was ik hard aan werk met Patrick. Hij stond 3 dagen stil, dus was een tijdbom die explodeerde onder me.
Nou ja na een half uur gevecht te hebben gehad, liep die weer goed.
Foto's zijn van veraf gemaakt, dus heb ze ingezoomd dus daarom zijn ze wat wazig.
Heb in totaal anderhalf uur gereden en geen handen meer over.

Afbeelding
Dit zijn wij, Patrick en ik
Nog even aan het troetelen..

Afbeelding
Aan het luisteren naar eigenaresse, kreeg even wat instructies

Afbeelding
Toen begon die met gek te doen, onder me uit rennen

Afbeelding
Toen explodeerde hij, heel hard rennen en even een stukje omhoog komen

Afbeelding
Zo weer terug nemen

Afbeelding
even een rust moment, even terug nemen

Afbeelding
zo eindelijk de strijd gewonnen

Afbeelding
heerlijk als die zo loopt

Afbeelding
nog even samen een foto met eigenaresse, ja ik weet mijn handen, maar ik boog naar rechts

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 11:47

Krijgt je paard voldoende weidegang en de mogelijkheid zich uit te leven zonder iemand op de rug, maar met vriendjes in een grote ruimte? Dan voorkom je dat 'tijdbom' idee...

Mindfields

Berichten: 6512
Geregistreerd: 16-12-05
Woonplaats: Omgeving Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 11:48

Wat jammer dat je het paard na drie dagen stilstaan niet eerst even aan de longe de gelegenheid hebt gegeven om zijn ei kwijt te kunnen. Nu kon hij niet anders dan zijn energie kwijtraken met jou op zijn rug, en jij bent met hem gaan vechten. Niet erg eerlijk vind ik dat.

Marloes

Berichten: 3626
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 11:49

Misschien is het handig om je paard te longeren voordat je erop gaat nadat ie zo'n lange tijd stil gestaan heeft? Al helemaal als je van tevoren weet dat ie zo maf gaat doen.
Als jij een strijd aan moet gaan met je paard om hem normaal, en rustig te laten lopen lijkt mij dat niet fijn voor jou, en al helemaal niet voor het paard.
Gewoon eerst een halfuurtje longeren, en als je dan het idee hebt dat ie weer een beetje rustig is, kan je er op gaan zitten.
Verder kan ik rijtechnisch er weinig over zeggen, er is maar een foto waarop ie 'normaal' en rustig loopt.

SternPhoto

Berichten: 6078
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Re: gewerkt met onze tijdbom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 11:51

Hij heeft 2 vriendjes, nog een groot paard en een shetlander.
Weidegang voldoende.
Was het longeren inderdaad vergeten, zal het de volgende keer ook zeker doen.

in ieder geval bedankt

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 11:57

Maar als een paard volop beweging heeft, buiten het rijden, dan heeft 'ie toch niet stil gestaan?

Dan zou ik dit dus ook niet afdoen als 'tijdbom ivm 3 dagen stilstaan' en er een andere rijtechnische oplossing voor zoeken. Wellicht probeert je paard gewoon onder het werk uit te komen? Of grenzen te verleggen en probeert hij je uit?

Longeren is een schijnoplossing in dit geval. Je paard kweekt er een dijk van een conditie mee, dus mettertijd moet je steeds langer longeren voor je erop kunt (bij wijze van spreken).

_Noor

Berichten: 5417
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 12:01

Chubby schreef:
Maar als een paard volop beweging heeft, buiten het rijden, dan heeft 'ie toch niet stil gestaan?
Dan zou ik dit dus ook niet afdoen als 'tijdbom ivm 3 dagen stilstaan' en er een andere rijtechnische oplossing voor zoeken.


Mmmm, hier ben ik het niet helemaal mee eens.
Mijn paard komt ook dagelijks buiten (of de hele dag op het land en bij slecht weer een dagdeel in de paddock) met vriendjes, maar als ik hem 2 dagen niet gereden heb, merk ik ook dat hij erg veel energie over heeft hoor! Hij reageert niet zo heftig als het paard van TS, maar hij heeft wel echt peper in zijn r**t :P. Volgende dag niks aan het handje.
Als je daarmee om kunt gaan (dus inderdaad niet aan de teugels sleuren en verwachten dat hij meteen weer in het gareel alle oefeningen braaf loopt), hoeft dat geen rijtechnisch probleem te zijn denk ik. Elk paard is verschillend.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 12:04

Jeetje, wat heb ik het dan getroffen ;)
Ik herken dit ook van mijn stalgenoten niet eigenlijk.

Voeren jullie veel krachtvoer door dan, ook als je paard niet aan het werk is die dag?

Sodeletuut

Berichten: 21303
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Drenthe

Re: gewerkt met onze tijdbom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 12:08

Hoeveel uur per dag staat hij buiten?

GabberGill

Berichten: 5676
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Re: gewerkt met onze tijdbom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 12:58

weidegang zegt niks mijn merrie staat 24/7 buiten de hele zomer van april/mei tot oktober/november. Maar geloof mij nou dat als ik haar 3 dagen niet even rijd dat ze de draak haarzelf is. Sommige paarden die willen gewoon graag hard werken en hebben dan aan een gigantisch stuk land niet genoeg.

GabberGill

Berichten: 5676
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Re: gewerkt met onze tijdbom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 12:59

super leuk paardje trouwens haha

_Noor

Berichten: 5417
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 14:09

Chubby schreef:
Jeetje, wat heb ik het dan getroffen ;)
Ik herken dit ook van mijn stalgenoten niet eigenlijk.

Voeren jullie veel krachtvoer door dan, ook als je paard niet aan het werk is die dag?


Nee, krachtvoer wordt aangepast op dagen dat ik niet rijd :j
Gewoon een erg energiek paard :D

M_D_H
Berichten: 17470
Geregistreerd: 01-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 14:11

Chubby schreef:
Krijgt je paard voldoende weidegang en de mogelijkheid zich uit te leven zonder iemand op de rug, maar met vriendjes in een grote ruimte? Dan voorkom je dat 'tijdbom' idee...


hoeft niet...
die van mij is ook een tijdbom als ik hem 2 dagen niet gereden heb...
en die komt elke dag om 6 uur buiten, en gaat om 6 a 7 uur weer naar binnen...

StillAngel

Berichten: 6166
Geregistreerd: 03-03-07
Woonplaats: Vlakbij Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 14:13

Als ik dat paard zo zie denk ik echt wat een braaf paardje.. Volgens mij komt het echt door het energie teveel :P Probeer die ontspanning er in te houden ;)

molenbeersel
Berichten: 153
Geregistreerd: 23-08-10

Re: gewerkt met onze tijdbom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 14:16

ander voer doet ook wonderen ;)

M_D_H
Berichten: 17470
Geregistreerd: 01-10-09

Re: gewerkt met onze tijdbom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 14:20

hoeft ook niet altijd...
je kunt overal oorzaken zoeken,
maar als dat allemaal niet werkt, zul je je er toch bij moeten neerleggen dat jij gewoon een paardje hebt met veel energie...
en dat dat zeker niet altijd even makkelijk is...

GabberGill

Berichten: 5676
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Re: gewerkt met onze tijdbom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 14:25

die van mij had droes en mocht toen alleen slobber van de veearts omdat het te nauw was. met bijna niks erin. Ze staat normaal op 1,5 kilo biks per keer en dan nog 3x in de week een bak slobber en mueslie erbij. En ze bleef keiknetter gek. Je paard heeft zoiets of heeft het niet.

In de mensen heb je toch ook adhd en ik beweeg liever niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 14:32

Van dit soort topics word ik niet zo vrolijk van.
Paardrijden mag geen kwestie zijn van 'een gevecht aangaan', 'strijd leveren', 'geen handen meer over hebben' en 'de strijd winnen'.
Echt ongelooflijk. ;(

Zodra een paard verzet toont, ga dan na waar dat aan kan liggen.
Zadel? Gebit? Ruiter? Fysieke problemen? Voeding? Te lang achtereen opgehokt gestaan?

Als men hiertoe niet bereid is, dan is het een veel beter idee om op een vechtsport oid te gaan. Worstelen, karate, judo, bedenk 't maar.
Maar paardrijden (omgaan met een levend wezen!) kun je dan maar beter laten.

M_D_H
Berichten: 17470
Geregistreerd: 01-10-09

Re: gewerkt met onze tijdbom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 14:38

ik weet niet hoor...
maar er is neit echt een gevecht aangegaan...
nergens op de fotos is te zien dat ze in zijn bek rukt oid...

ze heeft gezegd waar het aan ligt, het diertje was 3 dagen niet gereden,
ze heeft geluisterd naar het idee dat er mischien beter gelongeerd kon worden vooraf,
en heeft toegegeven dat dit wel een goed idee was...

als je niet kunt lezen, plaatst dan ook geen commentaar :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 14:43

M_D_H schreef:
als je niet kunt lezen, plaatst dan ook geen commentaar :(

Volgens mij kun jij niet zo goed lezen.
Lees de OP nog maar even goed door, wat TS zelf schrijft.

Longeren is trouwens geen oplossing.
Hiermee bouw je alleen maar meer energie en conditie op.
Een paard dat gewoon 3 dagen in de wei loopt, goed gezond is (zowel lichamelijk als geestelijk), goede afgestemde voeding krijgt en een goed passend zadel en een fijne ruiter heeft, is echt geen tijdbom in die 3 dagen tijd.

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 14:43

Wanneer je een gevecht aan wil gaan(overigens is het geen gevecht, paard kan er niks aan doen dattie energie teveel heeft, kan dat nou eenmaal niet allemaal gaan lopen opkroppen) moet je snel van je paard afstappen en zeggen NEE dit wil ik niet en dat ga ik ook niet doen.

Jij hebt last van je handen? Is dat erg? Jij hebt dus de hele tijd in zijn mond gezeten... hoe denk je hoe dat voelt?

Ook is het niet heerlijk als hij met zn kop in een krul loopt, niet als je die met dwingende hand hebt verkregen.
Heerlijk is het wanneer je hem rechtricht, veel oefeningen rijdt, aan het been maakt(consequentie, GEEN gevecht, GEEN geschop) en dat daardoor zijn achterhand actiever wordt, hij soepelere en sterker wordt en rechter wordt en hij daardoor kan gaan nageven. En dat voelt echt heerlijk. Alleen het plaatje niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 14:44

Ik heb eerlijk gezegd nooit zo'n medelijden met ruiters die na het rijden pijn in hun handen hebben. Ik denk dan eerder "moet je nagaan wat dat paard in z'n mond voelt..."
Paardrijden is geen kracht- of vechtsport.
Ik denk dat je met goede instructie heel veel verder zou kunnen komen dan wat ik hier op de foto's zie. Er zit niet 1 fijn plaatje bij waar je d'r echt lekker opzit. Mag je er niet mee gaan lessen?

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 14:49

M_D_H schreef:
nergens op de fotos is te zien dat ze in zijn bek rukt oid...


Hoe denk jij dat lage handen voelen voor een paard?

Flevolander

Berichten: 3839
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Utrecht

Re: gewerkt met onze tijdbom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 14:57

Goh ik heb daar vroeger heel wat uurtjes gereden in die bak..

Leuk paard heb je onder je kont, het lijk alleen net of je er vrij gespannen op zit..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 15:00

Sonja schreef:
Ik heb eerlijk gezegd nooit zo'n medelijden met ruiters die na het rijden pijn in hun handen hebben. Ik denk dan eerder "moet je nagaan wat dat paard in z'n mond voelt..."
Paardrijden is geen kracht- of vechtsport.

Precies.
En deze ruiter (en velen met haar) heeft nog handschoenen aan ook nog. Zo voelen ze de pijn van de teugels in hun eigen handen niet. En zolang ze zelf de inwerking in hun handen niet voelen, staan ze er niet bij stil wat het paard ondertussen in z'n mond voelt.

Dergelijke ruiters zouden met waslijntjes/touwtjes als teugels moeten rijden. En zònder handschoenen. Dan voelen ze direct de druk die ze zelf op de teugels zetten en laten ze 't wel om in de paardenmond te gaan trekken en "vechten". Misschien realiseren ze zich dan wat het paard in z'n gevoelige mond moet voelen, en die pijn is vele malen heftiger en intenser dan de druk van leren teugels in je handen.