Project Pablo: Onstuimig begin, toch ontspannen afgesloten

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Barbabientje

Berichten: 8205
Geregistreerd: 12-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 14:01

DJZ schreef:
Dank jullie wel voor jullie meningen :j

Als eerst wil ik wel even zeggen dat ik na die grote fout, 2 jaar geleden, een pauze van bijna een jaar heb ingelast mbt tot (voorbereiden op) het rijden. We hebben in die tijd vooral grondwerk gedaan en we zijn van plek verhuisd.

Medisch:
In dat jaar pauze heb ik zijn rug en hals op de foto laten zetten om idd problemen daar uit te sluiten. Gebit is 2 weken geleden gedaan. Door een bloedworm infectie deze winter heeft hij een jasje uitgetrokken, waardoor zijn bovenlijn nog wat spier mist, maar ook daar werken we met oa aangepaste voeding aan. Een zandkuur heeft hij vorige week afgerond en verder glanst hij als een spiegeltje.

Vorig jaar rond deze tijd ben ik weer helemaal opnieuw met hem gestart en alles met hele kleine stapjes gedaan. Ieder nieuw stapje net zo lang herhaald tot hij ontspannen was. Tot december ben ik 2 a 3 keer in de week met hem aan het werk geweest en in eerdere topics is ook te zien hoe ik dit heb opgebouwd. De laatste keer dat ik voor december met hem gewerkt had, hebben we ons eerste drafje onder het zadel gemaakt, wel eens waar met veel spanning, maar zonder er van tussen te gaan. Van december tot mei heeft hij vakantie gehad. 1 omdat het weer niet al te best was, 2. Hij een bloedworm infectie had en 3. Omdat ik in maart een operatie heb gehad, waardoor ik 6 weken helemaal niks mocht.
Eind April ben ik weer helemaal opnieuw begonnen, maar tot het opstappen, was hij met iedere stap al weer snel ontspannen, waardoor ik er na 2 weken voor het eerst weer op zat. Opstappen heeft hij altijd al spannend gevonden, maar ondanks die spanning, bleef hij wel altijd netjes staan, tot hij mocht gaan stappen. Gisteren was de 4e keer dat ik weer op hem zat.

Nog wat achtergrond informatie wat mij verteld is: hij heeft de eerste 8 jaar in Ierland in de natuur rond gelopen, is daarna naar Nederland gekomen en zadelmak gemaakt en ingereden. Daarna is hij verkocht aan een meiske wat net van de manege kwam en dat is geen goede match geweest. Volgens de vorige eigenaresse was hij bij haar ook altijd gespannen en heeft het een poos geduurd, voordat zij op de grond ook alles met hem kon doen.



Mijn eerste gedachte: complimenten. Een keer iemand die fatsoenlijk, rustig, onderbouwd antwoord geeft op kritische gen is echt een verademing _O-

boemel

Berichten: 8404
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 14:04

Helaas weet ik inmiddels uit ervaring dat een echo van hals en rug zeker net zo belangrijk is als dat foto's zijn.
Houd er daarom wel rekening mee dat goede foto's niet uitsluiten dat er wat aan de hand is.

Een bloedworm infectie kan nog lang na sluimeren en dat is niet van de buitenkant te zien. (Toevallig daar vanmorgen nog de dierenarts over gesproken). Het is in ieder geval heel fijn dat je hem qua fysieke conditie vooruit ziet gaan. ;)

Eef_Bam

Berichten: 4092
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 14:05

TS: Kan je paard aan de longe wel meerder rondjes draven en galloperen zonder stil te vallen?

Suikerspinda
Correspondent

Berichten: 6044
Geregistreerd: 22-08-12
Woonplaats: Sabadell

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 14:11


Padoertje
Berichten: 1533
Geregistreerd: 12-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 14:28

Knap uitgezeten TS.
Helaas ga ik ook mee met mijn voorgangers. Ik heb vroeger al vele paarden zadelmak gemaakt en doorgereden en dit gedrag heb ik echt alleen gehad bij paarden die lichamelijk niet oké waren. Op het moment dat je amper tijd hebt om te knipperen met je ogen voordat ze afgaan, dan is het echt zaak om verder te kijken. Daarnaast moet ik zeggen dat er ook veel paarden zijn die een dergelijk zadel niet kunnen waarderen en liever een Engels zadel hebben. Een stuk korter en ander draagbelasting, kan veel verschil maken. Maar wellicht heb je dat al geprobeerd.

Zelfs op het moment van 'ontspanning' zoals je het zelf aangeeft, stapt het paard nog steeds niet door het lijf. Eigenlijk zie ik dit nergens wel gebeuren, wat bij mij een aantal rode vlaggen geeft. Projectjes duren vaak wat langer om weer in ontspanning en vertrouwen te krijgen. Maar 2 jaar (ondanks pauze) en dan dit gedrag, is best gevaarlijk voor je TS. Wij stapten er hooguit 3x op en als dit te vaak gebeurde, dan gingen ze gelijk voor een rondje DA. Meeste paarden liepen hier na 3x erop al los door de baan.

Ik vind het super dat je het dier een kans geeft, maar afgaande op dit filmpje vraag ik me af of je hier wel zelf mee aan de slag moet blijven gaan. En wat je ervaring is met beleren. Als je er echt een rijpaard van wilt maken, dan zou ik er een prof bij halen (niet iemand die er 1x pw op stapt, maar het paard echt een periode wegbrengen), mits hij lichamelijk echt helemaal goed is. En naast lichamelijk oke, is er ook nog het psychische aspect. Als hij inderdaad al zoveel heeft meegemaakt, moet je misschien al blij zijn met braaf grondwerk en er niet meer op gaan als dat zoveel stress voor hem geeft.
Niet negatief bedoelt hoor, maar ik heb helaas al teveel botbreuken gezien en dit is voor jou en voor hem niet prettig.

DJZ

Berichten: 3109
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-23 16:08

Eef_Bam schreef:
TS: Kan je paard aan de longe wel meerder rondjes draven en galloperen zonder stil te vallen?

Dit kan hij inderdaad prima. Ik longer hem zo ie zo altijd voor ik er op ga en doe dan kort alle gangen links en rechtsom. Soms wilt hij overkruisd aanspringen, maar meestal springt hij in 1 keer goed aan, netjes op het commando. In stap en draf laat hij zijn hals altijd ontspannen zakken. Ik logeer zonder hulpteugels, met de lijn aan het halster. De lijn aan het bit heb ik ook gedaan, gaf geen verschil.

Ik heb altijd al lastigere paarden en pony's gereden en andere paarden en pony's zadelmak gemaakt en ingereden. En deze uitspatting heeft hij 1 keer eerder vertoond, 2 jaar geleden, toen ik iets van hem vroeg, waar hij totaal nog niet klaar voor was, toen. Ik heb eerst een Engels zadel op hem gebruikt, maar dat maakt geen verschil.. Als ik met het zadel aankom en op zijn rug leg en de singel vast maak, staat hij ontspannen en met zijn pielemuis eruit, een voetje op rust en zijn hals horizontaal. Als hij gespannen is, is zijn hals hoog, staart strak tegen z'n kont en heeft hij een angstig oog en gooit hij er een knor uit.. Zijn bijnaam is ook knorretje, want bij ieder spannend iets, is het eerste wat hij eruit gooit een knor :')

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Project Pablo: Onstuimig begin, toch ontspannen afgesloten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 16:17

Ik ben even zo brutaal geweest om je profiel te spieken. (prachtige foto's trouwens)

Maar die bovenlijn van deze pony, is die inmiddels al weer wat meer opgevuld? Want op de standfoto daar ziet het er wat minder fraai uit. En zoiets kan ook zeker invloed hebben op hoe hij zijn lijf gebruikt, spanning etc.

Daarnaast is mijn ervaring dat het bij die sensibele paarden het vaak goed werkt om vaker en korter te werken. Dagelijks, dan wordt het allemaal al snel normaler. Dus hopelijk kunnen jullie nu goed gaan opbouwen.

Ik denk wel dat het voor hem belangrijk is om zijn lijf wat beter te leren gebruiken ohz en aan de longe. Als hij zichzelf meer kan dragen, kan hij jou ook beter dragen en is dat comfortabeler voor hem.

Sluit me voor de rest aan bij Padoertje.

nevica

Berichten: 1001
Geregistreerd: 21-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 18:02

_/-\o_
Even een groot compliment aan TS, niet iedereen reageert nog zo netjes en uitgebreid na zoveel 'commentaar' (niet echt het goede woord maar je snapt me wel).

Ook hulde voor hoe je het uit zit nadat je nog amper zit. En super dat je alle tijd neemt, zoveel geduld hebben er ook heel weinig. Voor de rest is alles al wel genoemd, maar wou dit toch nog even benoemen, lijkt me wel terecht. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 18:22

DJZ schreef:
Eef_Bam schreef:
TS: Kan je paard aan de longe wel meerder rondjes draven en galloperen zonder stil te vallen?

Dit kan hij inderdaad prima. Ik longer hem zo ie zo altijd voor ik er op ga en doe dan kort alle gangen links en rechtsom. Soms wilt hij overkruisd aanspringen, maar meestal springt hij in 1 keer goed aan, netjes op het commando. In stap en draf laat hij zijn hals altijd ontspannen zakken. Ik logeer zonder hulpteugels, met de lijn aan het halster. De lijn aan het bit heb ik ook gedaan, gaf geen verschil.

Ik heb altijd al lastigere paarden en pony's gereden en andere paarden en pony's zadelmak gemaakt en ingereden. En deze uitspatting heeft hij 1 keer eerder vertoond, 2 jaar geleden, toen ik iets van hem vroeg, waar hij totaal nog niet klaar voor was, toen. Ik heb eerst een Engels zadel op hem gebruikt, maar dat maakt geen verschil.. Als ik met het zadel aankom en op zijn rug leg en de singel vast maak, staat hij ontspannen en met zijn pielemuis eruit, een voetje op rust en zijn hals horizontaal. Als hij gespannen is, is zijn hals hoog, staart strak tegen z'n kont en heeft hij een angstig oog en gooit hij er een knor uit.. Zijn bijnaam is ook knorretje, want bij ieder spannend iets, is het eerste wat hij eruit gooit een knor :')


Wat een mooie pony en wat kun jij rijden zeg!

Ik ga mee met de post van Eliza. Kleine stapjes kunnen echt wonderen verrichten. Als iets goed gaat kan je paard daar echt van groeien waardoor het de volgende keer nog beter gaat. Ook een tip: probeer van twee kanten (zo leren ze beweging van beide kanten te herkennen) eerst te hangen en dan eens rustig op en af te stappen voordat je gelijk weg rijdt.

imaudy
Berichten: 5040
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Re: Project Pablo: Onstuimig begin, toch ontspannen afgesloten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 19:14

Ik zou het paard wat meer door laten stappen. Op een eerder filmpje wil hij gaan stappen en laat jij hem na een paar meter weer halt houden. Heb het idee dat dat toch wat verwarrend werkt omdat het paard niet voorwaarts denkt.

DJZ

Berichten: 3109
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Zevenaar

Re: Project Pablo: Onstuimig begin, toch ontspannen afgesloten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-23 19:54

Dank jullie allen voor het meedenken en de tips +:)+

Voor mij is het ook iedere keer weer uitvogelen wat werkt en wat niet, als we een nieuwe stap gaan maken. Afwachten werkt bijvoorbeeld alleen maar averechts en bouwt hij juist meer spanning op. Ik weet dat ik bij hem wel doortastend/overtuigend moet zijn, maar niet op een dominante manier. Hij vindt het fijn om dingen zelf te ontdekken, maar vraagt hier wel begeleiding in. Dit is niet alleen met rijden, dit is ook met alles wat ik op de grond met hem doe en hem met iets nieuws wil laten kennismaken. We zijn nu bijvoorbeeld ook bezig met trailerladen. Eerst stond hij al te stuiteren wanneer hij ook maar in de buurt van de trailer kwam. Nu staat hij er al bijna helemaal in en we hebben dit nu 3 keer opgepakt.

Ik heb al uitgelegd dat ik hem longeer voor ik erop ga. Zo gebruik ik ook een stropop. In het begin, als ik deze er voor het eerst opleg, vindt hij dat weer spannend. Dit herhaal ik een keer of 4 en dan staat ie, bij wijze van, al bijna met zijn ogen dicht, voordat ik de pop vast maak en hem ga longeren met pop. Ook hier loopt hij relaxed zijn rondje mee. En nee, ik doe echt niet altijd rustig aan met die pop :=

Op de grond is het vertrouwen er echt wel en ook als ik erop zit. Alleen soms neemt zijn angst/spanning de overhand en schiet hij weg..

Earth

Berichten: 7911
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Project Pablo: Onstuimig begin, toch ontspannen afgesloten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 20:01

Ik denk dat je hem heel goed kan helpen met de TRT methode. In deze methode leer je hem bewust te worden van zijn lichaam en hem te laten kiezen om te ontspannen, in plaats van te vluchten of te bevriezen. Ik zou er niet meer op gaan totdat je in alle stappen ontspanning hebt, dus niet in spanning opstappen maar hem helpen zijn lichaam te ontspannen. Zodat hij op alle momenten dat hij spanning ervaart weer kan kiezen voor die ontspanning. Iemand deelde al het filmpje van de Vertical mare, dat is echt zo'n prachtig voorbeeld van hoe snel deze methode werkt en hoe helpend het is, vooral voor paarden die altijd hoog in spanning zitten of van 0 naar 100 in de spanning gaan.

DJZ

Berichten: 3109
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-23 23:46

JeaDH schreef:
Knap uit gezeten!
Wij hebben een paard gehad dat ook zoveel spanning opbouwde ohz en dan ontplofte, dat werd dan een ware rodeo. Toen ze bij ons kwam was ze al ruim een jaar onder het zadel. Na lichamelijke problemen te hebben uitgesloten moesten we dus gaan bedenken hoe we dit gingen oplossen.
Ik kwam op een gegeven moment een filmpje van Tristan Tucker tegen die met een paard aan het grondwerken was en dacht dit is precies ons paard (The vertical mare). Wij zijn met deze oefening aan de slag gegaan, door deze oefening leerde het paard haar spanning af te laten vloeien. Eerst voor het rijden de oefening gedaan, dan er op, bouwde het paard spanning op er af en weer de grondwerk oefening. Het ging steeds beter, we probeerden het 'ontplof' moment voor te zijn. Op een gegeven moment kon de ze de spanning ook onder het zadel af laten vloeien door stil te gaan staan en de achterhand om te zetten het paard deed dan het hoofd naar beneden en kon ontspannen.
Dit is het filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=Mq1LXFlq78M
Inmiddels is ze een 'normaal' maar nog altijd gevoelig paard, wat gewoon mee op wedstrijd of buitenrit kan!


Super bedankt voor de link +:)+ Ik was al wel eerder filmpjes van Tristan tegen gekomen en heb hier ook wel het 1 en ander uitgehaald om mee te nemen :)

MarjanB

Berichten: 16441
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Project Pablo: Onstuimig begin, toch ontspannen afgesloten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 05:57

Goed dat je al het eea hebt uitgesloten! Aangezien je nu weer aan het oppakken bent en hij wat wisselend in het lijf is geweest, past je zadel nog? Bij zo’n gevoelig dier kan dat ook nog wel eens voor meer spanning zorgen.

Ben benieuwd hoe het gaat als je nu wat vaker wat kan doen met hem. En probeer op het moment van opstappen al met een ontspannen paard te beginnen. Denk dat trt je daar al goed mee kan helpen!

Succes

zimbabwe

Berichten: 2313
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 07:25

Lijsken schreef:
Ik twijfel wat ik ga zeggen.

Aan de ene kant heb ik namelijk onwijs veel respect voor je doorzettingsvermogen. Twee jaar werken aan ontspanning en verder niks willen, dat vraagt ook heel wat van jezelf. Ik vind het knap dat je blijft geloven in je paard.
Aan de andere kant, als je paard na 2 jaar nog steeds zo heftig reageert op...eigenlijk niks. Moet je er dan nog wel op willen stappen? Weegt de stress van blijven proberen op tegen wat je ermee wint?

Persoonlijk zou ik, na twee jaar proberen, dit paardje lekker grasmaaier laten zijn. (Of werk vanaf de grond doen als dat wel stressvrij gaat) en niet blijven proberen. Het is geen schande voor zijn welzijn te kiezen en het los te laten dat dit projectpaard nog een rijpaard wordt.

(Dit alles er van uit gaande dat het paard fysiek helemaal gecheckt is voor je überhaupt met hem aan de gang ging)


_O- helemaal eens...

Medisch lijkt me hier nog wat uitzoekwerk, maar waarom zou je dit nog willen? Paard vindt het duidelijk niet OK, om wat voor reden dan ook.