2022, een jaar van dromen en nachtmerries

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Narcissa
Berichten: 3047
Geregistreerd: 29-03-15

2022, een jaar van dromen en nachtmerries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-22 03:22

Ongeveer de helft van het jaar hebben we enorm genoten, tot we verpletterend nieuws kregen...

In februari was alles nog goed met mijn lieve Skola. Vele buitenritjes, wat Centered Riding lessen. Twee vriendinnetjes naast elkaar op de stal

Afbeelding

In mei op verplaatsing naar het Wullebos in Stekene. Echt een aanrader!

Afbeelding

Eind mei verhuisde ze naar een 24/7 buitenstalling. Ze heeft hier eindelijk vrienden gevonden :)

Afbeelding

Na vele weken wachten kregen we op 1 juli ons nieuwe zadel! Ingewijd met de hond erbij

Afbeelding

Knapperd

Afbeelding

Tijd voor buitenritten!

Afbeelding

Opbouwen naar 15 km

Afbeelding

Ondertussen nam ik ook nog wat gangenlessen

Afbeelding

Afbeelding

1 augustus hadden we een prachtige rit in het Drongengoedbos <3

Afbeelding

Afbeelding

Achteraf bleek het onze laatste rit te zijn...

2 dagen later vond ik haar met een verdikking op het been. Dierenarts gebeld, licht kreupel bij de buigproeven dus waarschijnlijk een peesblessure. Week erna echo: licht peesschedeontsteking, maand op rust en opnieuw controleren.

Dat haalde ze niet eens...

Een week later werd ze kreupel. DA er weer bij, bute erin. Deed niks. Kliniek gebeld, kon een paar dagen later terecht. In die paar dagen zag ik mijn paard nog kreupeler worden, zag ik de pijn, zag ik haar wegkwijnen, sloot ze zich voor alles en iedereen af. Het leven ging uit haar ogen. Gelukkig was de afspraak de dag erna, anders had ik haar wellicht uit haar pijn verlost.
Op naar de kliniek en adrenaline deed wonderen: ze deed zich een pak beter voor dan ze was. Niet handig. Heel het been op de foto en echo gezet en het verdict was duidelijk...
1 van de banden rond haar pees was maar liefst 5 keer zo dik als het mocht zijn. Dat duwde de pees tegen het bot. Het was duidelijk dat ze al veel te lang haar pijn té doeltreffend verborgen had :'( . Bot en pees werden zo strak tegen elkaar geduwd dat beiden waren gaan rafelen. Hierdoor slechte kansen bij operatie in combinatie met haar leeftijd (21).

We besloten haar eenmalig in te spuiten zodat ze weer pijnvrij was en kon genieten van een pensioen op de wei. Zodra de pijn terugkeert, zal ze vredig in haar kudde ingeslapen worden.

Afbeelding

Ik begon uit te kijken naar een nieuw paard. Geen vervanger, niemand kan Skola vervangen, maar hopelijk wel een waardige opvolger. Ik werd verliefd op Jona die op 2 oktober deel werd van de kudde <3

Afbeelding

Een 5-jarige kleine IJslandermerrie die echt nog niks kende. Aan het halster heeft ze een trauma. Ik heb haar geleerd netjes mee te lopen, vast te staan, geborsteld te worden maar het halsterprobleem krijg ik niet opgelost. Dus gaat ze in januari naar een trainster met tonnen ervaring hierin, als het halster geen probleem meer is, wordt ze daar ook meteen ingereden. Ik verwacht dat ze toch wel 3/4 maanden op training zal staan.

Afbeelding

En zo eindig je dan het jaar onverwachts met 2 paarden...

Afbeelding

Komend jaar zal Skola waarschijnlijk het leven laten. Ik hoop dat ze in april haar 22e verjaardag nog mag vieren en de thuiskomst van Jona nog mag meemaken, maar niets is zeker. Het kan met een week van goed naar stokkreupel gaan. Ik geniet nog van de tijd die ons gegeven is terwijl zij geniet van een welverdiend pensioen <3

Ik hoop dat daarnaast (de helft van) het komende jaar mooie momenten voor mij en Jona gaan brengen. Als ze terug is van training zullen we ons richten op klassiekere dressuur om haar in balans te krijgen, afgewisseld met mooie buitenritten :)

BarbaravdW

Berichten: 960
Geregistreerd: 31-07-11

Re: 2022, een jaar van dromen en nachtmerries

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 06:55

Wow wat een heftig jaar... En heel fijn dat je mooie Skola haar pensioen mag beleven tot ze niet meer kan, daar spreekt veel liefde uit. Ik vind dat je knappe paardjes hebt!

_Tarzan

Berichten: 11166
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Re: 2022, een jaar van dromen en nachtmerries

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 08:21

Wat een heftig jaar, hopelijk mag je nog lang van haar genieten :(:)
Heel veel succes ook met je nieuwe knappe paardje!

ElfBeau_067

Berichten: 1993
Geregistreerd: 03-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 08:51

Wat een heftig jaar. Wat is dat witte paard mooi (ben even de naam kwijt ;) ). Zeker een IJslander? Ik hoop dat jullie nog lang genoeg mooie avonturen beleven. :)

Marilu
Berichten: 1245
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: ergens in België

Re: 2022, een jaar van dromen en nachtmerries

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 09:47

Wat spijtig nieuws over Skola.
Hopelijk verrast ze iedereen en blijft ze nog lang pijnvrij op pensioen !
Ik vind haar prachtig, een echt droompaardje (ik houd van witte paarden :) ).

Bootsiebob

Berichten: 5540
Geregistreerd: 22-05-13

Re: 2022, een jaar van dromen en nachtmerries

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 11:22

Ach jee, ik ben stiekem altijd fan van Skola, ik herinner me de mooie kerstfoto’s nog.

Wat een liefde voor haar spat er uit je tekst en wat geweldig dat ze mag genieten zolang ze pijnvrij is.

Erg heftig :knuffel:

Jona is ook prachtig, ik ben benieuwd hoe ze zich gaat ontwikkelen <3

hannelot
Berichten: 963
Geregistreerd: 19-05-22
Woonplaats: Zeeland

Re: 2022, een jaar van dromen en nachtmerries

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 16:00

Bewogen jaar! Heftig! Leuke nieuwe pony!