Knappe Aik aan het werk

Moderators: Sica, Melissa0304, RianneH, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Muronia

Knappe Aik aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-20 19:14

Aik en ik hebben ons deze maand niet verveeld. We zijn hard aan het werk thuis en tijdens de lessen. Aik leert steeds beter op eigen benen te lopen en vlotter te reageren op mijn hulpen. Ik leer mijn conditie te verbeteren en wat echt hard werken en niet te gemakzuchtig zijn nog maar was. Ondanks het bloed, zweet en tranen, geniet ik er ontzettend van om met deze ruin te werken.

Tijdens de les:
Afbeelding

Afbeelding

Knapperd!
Afbeelding

Ook hebben we onze eerste start gehad. Gewoon eens samen op pad, eens kijken waar we staan en waar we aan moeten sleutelen. We zijn nog geen winstpunt waard en dat had ik ook echt niet verwacht, maar we hebben hele mooie en goede tips gekregen waar we nu lekker aan kunnen werken en dan hopelijk over een paar maandjes toch lekker voor die winstpunt gaan rijden. Ik vond het alleen al geweldig om na meer dan 14 jaar weer in die 20x60 baan rond te kunnen rijden. Dat smaakt naar meer, dus motivatie om lekker door te trainen!

Een paar plaatjes van ons debuut:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Aangezien hij behoorlijk in de wintervacht kwam, heb ik hem laten scheren. Maar ja, aangezien dochter en ik dit paard delen, moest hij natuurlijk wel een hartje op zijn bips :D

Afbeelding

Deze week hadden we weer les. We beginnen elkaar steeds wat beter te leren kennen en dat is heel fijn voor de communicatie. Het is zo'n leukerd. Altijd zin om aan het werk te gaan, hij heeft er zelf echt lol in.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij
Veronia (v. Macho Polo) - Elonia (v. Ecksteins Eminenz) - Löwenprinz (v. Löwenkönig) - Florentino (v. Florencio) - Wainonia (v. Oliver) - Elmira (v. Krimh)
[KS-MK] Zal '23 Stal Muronia weer een Groningertje brengen?

Muronia

Re: Knappe Aik aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-20 21:09

Dank je Knert. Ik ben er vooral mee bezig om hem scherp op mn hulpen te krijgen en met meer go erin. Hij was het gewend om nogal in elkaar te lopen en ook aan de voorkant in een krulletje. Leuk voor het beeld en zo heeft ie zn puntjes ook wel gelopen maar het is niet zoals ik het zou willen. Hoe meer dat verbetert, hoe beter hij me ook zal laten doorzitten. Dat kost me nu nog veel energie omdat hij net niet los genoeg is.

Stang gebruik ik in principe praktisch niet. In de training hangt de teugel los in een boog, in de proef heb ik hem op maat, maar hij doet verder niks als je goed kijkt. Ik was totaal niet nerveus, maar was aan het genieten :) .

Hij is niet al te groot, ik wel. Hij is gelukkig wel breed gebouwd. Ik heb ook helemaal niet het idee dat ie moeite met me heeft, hij is lekker enthousiast. Ik rij hem zelf hooguit 1 of 2 keer per week, verder is hij van mijn dochter. :j

Veronia (v. Macho Polo) - Elonia (v. Ecksteins Eminenz) - Löwenprinz (v. Löwenkönig) - Florentino (v. Florencio) - Wainonia (v. Oliver) - Elmira (v. Krimh)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-20 21:28

Praktisch niks staat er toch? Puur fine tunen. Ik denk dat mensen die hem hard nodig hebben en veel gebruiken er beter niet mee kunnen rijden dan ik. Dan klopt er iets niet :o

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-20 21:47

Komt goed, daar werken we de komende tijd lekker aan door. Ik vind zelf zeker dat dit een werkpunt is en in de lessen ligt daar ook de nadruk op. De impuls en gedragenheid waren op het protocol overigens wel voldoende. In de cijfers op de verruimingen zag ik wel terug dat het beter moet. De galop is zijn sterkste gang, daarin laat hij zich ook makkelijk verruimen en sluiten.

Peppertree wat leuk dat je hem kent! Zou je me een pbtje willen sturen? Ik vind het heel leuk om meer over zijn verleden te weten te komen. Ik wist wel dat hij in het verleden ook voor de wagen heeft gestaan ja :)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-20 09:56

Speirs dank je, het is een hele lieve knul, absoluut!

Poekkie dank je wel, dat is ook het allerbelangrijkste, samen plezier erin hebben. En het is gewoon ontzettend leuk om op mn 40ste nog eens weer in de 20x60 baan te mogen rijden. Nu gaan we er lekker voor trainen om daar ook succesvol voor de winstpunt te gaan, dan is mijn doel wel bereikt. Het is voor mijn lijf ook niet meer zo gemakkelijk als 20 jaar geleden haha.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-20 06:49

Bedankt voor de reacties. Ik heb nu denk ik een keer of 15-20 met hem gewerkt thuis. We hebben hem sinds vlak voor de zomer. Tijdens de hitte heeft hij natuurlijk vakantie gehad en ik ben er zelf een paar weken uit geweest door mijn knie-operatie. Mijn dochter rijdt hem vaker. Zij is 11 en komt zo van een manegepony af. Daarom krijgt ze 2x per week les met hem zodat ze een mooie basis opbouwen. Het is ook haar paard voor de toekomst, maar voorlopig is het prettig dat ik haar kan ondersteunen door hem goed aan het werk te houden. Ik merk aan hem zelf ook dat hij er plezier in heeft om met mij te werken, dus dat is fijn.

Hij heeft vorig jaar september zijn laatste z2 proef gelopen en daarna vakantie gekregen wegens zwangerschap van zijn vorige eigenaresse. De basis heeft hij er wel in zitten, maar hij is wat op de rem gereden geweest en daar ben ik mee aan het werk. Inderdaad meer go erin rijden en op zijn eigen benen. Ik heb de stang en trens 2 x tijdens de les erin gehad, dus niet altijd hoor! Mijn dochter rijdt uiteraard ook gewoon op trens.

De exacte punten van de proef hebben denk ik geen meerwaarde. Geen winst, zoals ik ook had verwacht, maar mooi de verbeterpunten op een rij. Zoals ik al zei de verruimingen, wat inhoudt dat hij zeker meer op achter mag komen en we hebben punten laten liggen in de galop waarin hij eigenlijk juist sterk is. Wat gedribbel in een eenvoudige wissel, een vliegende wissel die niet werd gevraagd. Hals strekken kwam niet goed uit de verf. Hij was erg enthousiast in de proef. Heeft ook te maken met het elkaar leren kennen, ik had hem niet eerder op vreemd terrein gereden en aangezien hij thuis een mak schaapje is had ik dat niet helemaal zien aankomen.

Ik rij thuis in een kleine bak, net minder dan 20x40 dus ik vond het heel fijn om nu in die ruimte te kunnen zien hoe dat gaat en daar kunnen we lekker mee vooruit. Voorlopig kunnen we toch nergens heen, dus we gebruiken die tijd mooi om verder een combinatie te vormen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-20 18:43

Joh ik lig er niet wakker van, ik heb best wel even gegrinnikt om een aantal reacties. Ik heb het wel gezien hier nu, bedankt allemaal :D

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-20 08:57

Niese1987 dat is leuk dat je hem kent! Als je hem een keer wilt bezoeken ben je welkom hoor :)

vilouma dank je, ach, ik vond het leuk en hij vond het leuk en als ik nu bedenk dat de wedstrijden voorlopig toch weer op hun gat liggen, dan hebben we dit toch samen gedaan. Ik kan niet in de toekomst kijken dus je weet nooit of die volgende keer er komt. En de komende tijd kunnen we ook lekker sleutelen. Ik vind het geen probleem om niet voor de prijzen te rijden om het maar even zo te zeggen. Die tijd heb ik wel gehad :)

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie