Voor en na foto's na 4 maanden trainen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Duhelo

Berichten: 28523
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 12:16

De after foto's zijn een stuk beter dan de before foto's, dat is wel zeker!

Echter prik je op iédere foto met je sporen in je paard => sporen zijn NIET bedoeld om te drijven, WEL om te verfijnen (en dan vooral bij zijgangen en verzameling). Je bent nog lang niet aan de zijgangen en verzameling toe, dus ik zou dringend adviseren om die sporen er af te halen.
Daarnaast zie ik nog altijd een paard die opgekropt achter de loodlijn loopt en regelmatig een strenge hand.(op foto 3-4-5-6 hang je bv heel erg achteruit, waarom? Daardoor blokkeer je je zit en wordt je hand strenger. je moet op het balanspunt van je paard gaan zitten, in deze fase kan je dus ietsjes beter naar voor gaan zitten (want je paard loopt nog op de voorhand) en eerst daar samen jullie balans vinden, om zo langzaam het punt meer naar achter te gaan verleggen.)
Sporen af en iets meer ruimte maken in de hals en je beeld zal al per direct stukken beter zijn :)
Ik zie nu je reactie dat je paard flegmatiek zou zijn, dan is het vooral van belang om die sporen eraf te halen en de handrem eraf te halen. Desnoods een zweepje erbij en de volgende sessie's even met een lange teugel werken op reactie op het been.
been, geen reactie? ietsjes harder been, nog geen reactie? por + tik van de zweep (en die moet in die mate zijn dat je wél reactie krijgt). Hebben ze na 3 keer wel door.
Uiteraard wel enkel als het paard ook fysiek in staat is om te bewegen en niet gehinderd wordt door zijn lijf of door het zadel bv. (kan je in eerste instantie ook aan de longe doen.)


Duhelo

Berichten: 28523
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 13:35

Laibadji schreef:
Hoe jij het hier beschrijft kan ik zeker volgen hoor! We waren terug aan het gaan naar een heel klein spoor en minder prikken. Dus echt aansporen met kuit en been. Dit lukt kort (een paar lessen) en dan valt zijn frank en wordt hij heel plat. En nu ik dit zo schrijf ben ik mezelf een beetje aan het coachen en kom ik met het idee: Hé waarom opgeven en terug grijpen naar het gemakkelijke namelijk de spoor? Met deze spoor had ik een maand niet meer gereden. En dit lukte maar de laatste keer was hij heel sloom dus de spoor weer aangedaan. Eigenlijk ben ik daar in de fout gegaan en moest ik gewoon doorzetten.

Goed dat je dit neerschrijft. Ik ga straks rijden en doe een lichter spoortje aan. Zonder is echt niet mogelijk aangezien hij been doof is. Ik zie dit als tussen stap. Of neen? Misschien moet ik het maar zonder eens proberen ;) Leuke uitdaging.

Sinds kort heb ik terug goesting in het rijden. Lange tijd niet gehad. En ja er is nog veel werk aan de winkel maar ik wil het echt terug graag goed doen.

Een spoor is nooit een tussenstap. Dus ik zou die eraf halen.
Werk je soms aan de longe? Daarmee kan je ze heel leuk voorwaarts krijgen. Je koppelt commando's aan de gang (1 x klikken is stap, 2 x klikken is draf, kusje gooien is galop). je klikt 2 x voor draf, krijg je geen reactie klik je opnieuw 2 x voor draf met een zwiepertje van de zweep erbij, nog geen reactie maak je de hulp zo groot dat hij letterlijk vooruit schiet (opletten dat je hem dan vooraan niet blokkeert), en die hulp mag de eerste keren echt wel héél groot zijn. (ernaartoe springen met een goede zwieper van de zweep, desnoods een tik op zijn bil.)
Na een aantal keer (heel consequent zijn dus!) zal je merken dat hij bij de eerste of de tweede klik al reactie geeft naar vooruit. Als je die reactie dan ook nog eens beloont, (stem, in het begin beloon ik wel nog eens met snoep ook) dan hebben ze dat heel snel door.
Eenmaal het aan de longe goed gaat, doe je helemaal hetzelfde onder het zadel, lange teugel (en echt aan het uiteinde zodat je hem zeker niet tegen houdt in de mond bij een goede reactie, want vaak kom je harder in, paard springt vooruit, krijgt een klap in de mond, en zal de keer erop niet vooruit gaan want dan krijgt die pijn in de mond).
En dan gebruik je net dezelfde tactiek, 2 klikjes + kuitdruk, geen reactie 2 klikjes plus wat meer druk, geen reactie = 2 klikjes +por+pets met de zweep (maar ik schat in dat het op dat moment al niet meer nodig zal zijn om een tik te geven. Desnoods kan je de eerste keer iemand op de grond met een longeerzweepje laten ondersteunen.)
Iedere goede reactie uitgebreid belonen (stem, vaak gaan ze op de beloning stilvallen maar dat is niet erg, voor een flegmatiek paard is rust de beste beloning).
Zelf ook goed letten op je zit, bij overgangen naar voor liever iets rechter of zelfs meer naar voor/verlicht gaan zitten dan achterover hangen, achterover zitten en bekken kantelen is nl de hulp om te verzamelen of te vertragen en dat wil je net niet.


Duhelo

Berichten: 28523
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Voor en na foto's na 4 maanden trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 14:18

Heel fijne reactie van je ts!

Nog een tipje om het consequent zijn vol te houden: Stop als het goed gaat. Als je traint hoef je niet perse een vol uur te gaan rijden. Je kan met 15 minuten werken vaak meer resultaat boeken dan dat je een uur probeert te blijven doorgaan. Zeker nu in het begin om hem meer aan het been te krijgen, stel dat je 2 of 3 keer een supergoede overgang krijgt, belonen en afstappen! Dat is een supergrote beloning voor je paard EN jij stopt met een supergoed gevoel af.
En je gaat ook niet over je eigen grenzen heen, die grenzen schuiven met tijd wel stukje bij beetje weer op :).
Informeer je ook eens voor wat grondwerk, heel veel basisoefeningen kan je tussendoor in een paar minuutjes even tussenpakken waardoor je niet heel veel tijd nodig hebt om een leuke korte training te doen. (mijn jong paard werk ik 3 maal in de week 10-15 minuutjes, mijn 10 jarige probeer ik twee maal per week te rijden en pak ik 2 maal per week even tussen met 10 minuutjes grondwerk.

Duhelo

Berichten: 28523
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Voor en na foto's na 4 maanden trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 16:41

Als je paard niet goed aan het been is dan kan dat achterbeen er niet onder komen. Wat je met het spoortje had was het idee dat hij onderkwam (omdat hij beter voorwaarts reageerde) maar dat zal niet "echt" geweest zijn (ook omdat hij altijd achter de loodlijn bleef.)
In eerste instantie is dat achterbeen ook geen prioriteit. Eerst kijken naar de activiteit, reageert hij ten allen tijde goed op je been, zowel voorwaarts als opzij?
Volgt hij je hand (dwz: niet meer achter de loodlijn, wel met het neusje eruit. Ik zou hem ook niet te diep laten gaan maar het hoofd op ongeveer schofthoogte houden. (Hij zal nu nog niet lang en laag kunnen lopen zonder op de voorhand te vallen, op schofthoogte is voorlopig ontspannen genoeg en nog mogelijk om de achterhand actief te houden. Eenmaal verder in training kunnen ze steeds meer omlaag stretchen zonder die achterkant te verliezen).
Dus nu vooral werken op ontspanning en activiteit. Als dat begint goed te komen kan je achterbeenversterkende oefeningen gaan doen (schouderbinnen, daarmee ga je het buitenachterbeen leren meer gaan dragen en het binnenachterbeen leren onderkomen. Travers, daarmee leer je het binnenachterbeen meer dragen en het buitenachterbeen meer onderkomen.) Eenmaal die achterbenen dan sterker worden gaan ze automatisch meer en beter gaan onderkomen en dan komt die hoofdhouding ook weer in orde, maar niet meer achter de loodlijn :).
Dus vooral: korte trainingssessie's, 1 doel per keer (momenteel: neus eruit en reactie op het been), stoppen als het goed gaat en niet teveel in een keer willen :).

Duhelo

Berichten: 28523
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 18:28

Kinke schreef:
Bellatrix schreef:
Kan je niet met een zweepje rijden? Kuit geven = reactie, bij geen reactie tikje achter je kuit.


Vind ik een tricky reactie, want als de TS voor tegen blijft houden gaat dit ook niet werken. Vaak is het heel moeilijk om op het moment van een tik ook los te laten. (overigens kun je prima een tik op je schoen/laars geven, dat maakt geluid en geeft een kleine schrikreactie)

Daarom ook van mij en nog een aantal mensen de tip om de eerste keren met een lange teugel te rijden. Puur voor het aan het been te zetten hoef je niet perse contact te hebben met de mond, lekker teugels aan het uiteinde, en reactie vragen op het been, dan kan ze het paard niet afremmen in de mond en na een paar keer heeft ieder paard dat perfect door.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DJZ en 35 bezoekers