Voor en na foto's na 4 maanden trainen

Moderators: Neonlight, Nadia, LindyH, balance, RianneH

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 12:57

Bowo schreef:
Het is niet je paard die het na een paar lessen opgeeft, de fout ligt zeer waarschijnlijk bij jou ;) Na een paar lessen ben jij waarschijnlijk niet meer consequent genoeg in corrigeren en dan wordt hij weer flegmatiek. Waarom zou hij dat niet doen? Het zit in zijn natuur en van jou mag hij zijn gang gaan.

Blijf consequent, valt hij terug in tempo, been er bij. Geen reactie? Grotere hulp. Nog geen reactie? Tikje met de zweep. En zorg er dan ook voor dat je reactie krijgt die evenredig is aan je hulp. Dus niet een tik met een zweep en dat hij heel ietsie harder gaat, nee, dat moet hij ook echt vooruit schieten.
Máár, hij kan niet vooruit wanneer jij hem aan de voorkant nog vasthoudt. Gooi die teugels eens los, laat die hele hoofd halshouding even een paar dagen/weken zitten en ga werken aan de tempocontrole. Zonder tempocontrole krijg je toch geen nageeflijkheid, maar alleen de valse knik die je nu hebt waarbij hij zich helemaal opkrult achter de teugel. Licht zijn in je hand en heel veel schakelen en daarbij er op letten dat je áltijd reactie krijgt, wees consequent.

Helemaal eens met Bowo. Mijn paard was "aangeleerd" dat als hij moest werken om omhoog te gaan, want dan stopte ze met rijden.. Toen ik net op hem begon te rijden was het 2 stappen vooruit dan omhoog gevolgd met een bok. Zo heb ik weken door de bak "gereden" (medisch en zadel heb ik laten uitzoeken) Goede begeleiding gezocht. Consequent zijn en blijven is heel moeilijk maar als je dat lukt zal je zien dat het werkt. En dat je paard in het positief veranderd.

Wat vandaag mag, mag morgen ook en wat vandaag niet mag, mag morgen ook niet!! Dat was het beste advies wat ik ooit gekregen heb..
Wat mij verder ook geholpen heeft is sporen af en heel veel oefeningen, schijnovergangen en tempowisselingen rijden.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie