Mijn nieuwe paardenleven in Zweden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Piekosjj

Berichten: 5451
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Mijn nieuwe paardenleven in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-18 21:07

2018, wat een jaar!

Eind december nam ik afscheid van de pony waar ik bijna 10 jaar voor heb gezorgd. Lieve Quintos heb ik verzorgd vanaf dat ik 12 jaar oud was, begonnen met enkel poetsen en penny-meisjes dingen in het weiland, tot de volledige dagelijkse zorg (en dat was heel wat!) en allebei genieten van eindeloze buitenritten waarbij ik het endurance-virus te pakken heb gekregen. Ik zou in het nieuwe jaar met mijn vriend naar Zweden vliegen waar ik mijn nieuwe leven zou beginnen in een nieuw land. Spannend! Ik mis Quintos nog erg, maar ik weet dat hij het goed heeft en lekker geniet van zijn pensioen :)
01.
Afbeelding

We hadden een vreselijke na-winter in Zweden, en toen de temperaturen in april eindelijk wat fatsoenlijker werden, ben ik lid geworden van een Zweedse endurance-groep op facebook, met de vraag hoe het allemaal z'n gangetje ging daar en of ik eens een keertje bij iemand langs kon komen om het Zweedse paardenleven te leren kennen. Al heel snel kreeg ik een berichtje van Josefin dat ik hartelijk welkom was voor een ritje. Midden april stapte ik dus voor het eerst te paard in Zweden, mijn eerste ritje in plusminus twee jaar!
02.
Afbeelding

Diezelfde dag werd ik nog gevraagd of ik het weekend erna mee wou op een lange bosrit en of ik het ook leuk zou vinden om mee te gaan naar een lokale endurance rit het weekend daar weer op. Ehhhh ja?! Het was m'n droom om endurance te gaan rijden, en om meteen al mee te mogen groomen en kijken was een super mooie kans!

03. 'ons' team tijdens de eerste endurance rit van het jaar
Afbeelding

04. In mei werd het eindelijk heerlijk weer, werd het langer licht en maakte ik en het team van Josefin de meest prachtige ritten door de Zweedse bossen. Op en top genieten van de rust en vrijheid die je hier hebt.
Afbeelding

05.
Afbeelding

De zomer is lang en warm en ik ben goed bevriend geraakt met het hele team en we maken met z'n alle veel en hele lange ritten. Ik rijd op veel verschillende paarden van Josefin.

06. Ambres is snel mijn favoriet geworden!
Afbeelding

Eind juni word er gevraagt of ik mee wil om te groomen op het Nordic-Baltic kampioenschap, in Finland. Maar natuurlijk! Ik had nog nooit een echte wedstrijd gegroomed, en om dan meteen mee te gaan naar een 120 km kampioenschap is niet niks, een hele mooie kans die ik met beide handen heb vastgepakt! We vertrokken op een regenachtige dag met de ferry van Stockholm naar Turku in Finland, om drie dagen daarna de wedstrijd te rijden in Jämsä.

07. Josefin's internationale toppaard Chaman
Afbeelding

Zweedse bandages :)F

08. Uiteraard ging de grote camera mee om de andere combinaties ook vast te leggen
Afbeelding

09. Eind juli mag ik weer mee op wedstrijd, dit keer het Zweedse team kampioenschap. Een korte maar ontzettend snelle 80km. Ons team heeft hier een zilveren medaille weten te bemachtigen en Josefin heeft individueel ook een prijs binnen weten te slepen.
Afbeelding


10. Uiteraard moet er ook zo nu en dan serieus gereden worden. Dressuur met Kaaruzo op een mooie zomer avond.
Afbeelding

11. De laatste wedstrijd van het jaar, een lokale rit van zo'n 50 km waar een aantal ruiters van het team ook meerijden
Afbeelding

12. In de herfst ga ik even vreemd om met een vriendin van de universiteit paard te gaan rijden. Van Josefin's chille Arabieren kom ik nu terecht op een ontzettend hete PRE :)) Ik ben tijdens deze rit voor de zoveelste keer weer verliefd geworden op de uitgestrekte bossen hier.
Afbeelding

13. Eind oktober rijden we op hele kleine paadjes door de prachtige herfstkleuren heen. Ik heb de 'eer' om op topper Chaman te rijden
Afbeelding

14. De herfst is kort maar krachtig en de volgende rit vind plaats in een bevroren wereld. Het is zonnig, -8 maar dat stopt ons niet! Het is hier de hele winter koud en besneeuwd/bevroren en er wordt dus gewoon doorgereden hier :j
Afbeelding

15. De laatste rit van het jaar, voor mij de eerste keer door de sneeuw rijden en met goed sneeuwbeslag en ontzettend ervaren paarden draafden we 3 uur lang door de bevroren bossen. Wat een verrassing: genieten!! (Euforian denkt er het zijne van :)) )
Afbeelding

Als het nog niet duidelijk was, was 2018 op paardengebied echt een top jaar waarin ik héél veel mooie kansen heb gekregen en zijn dromen uitgekomen! Het vooruitzicht voor 2019 is ook eentje om naar uit te kijken, met een internationale rit in het midden van het land eind januari en ga ik waarschijnlijk ook weer mee naar het Nordic-Baltic kampioenschap, die ditmaal in Estland verreden zal worden. Zo zie je nog eens wat van de wereld! :D

Hejdå! :wave:

KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Mijn nieuwe paardenleven in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 21:21

super leuk overzicht zo! Fijn dat je het zo naar je zin hebt in ons mooie land <3

Skogsmulle

Berichten: 4077
Geregistreerd: 21-01-03
Woonplaats: Zweden

Re: Mijn nieuwe paardenleven in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 12:35

Prachtig! <3
Gelukkig heb je wat sneeuw, hier duim ik nog op een pak in januari.

Sydney_Zorro

Berichten: 185
Geregistreerd: 17-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 12:39

Wauw wat gaaf <3
Waar in Zweden zitten jullie? :j

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Mijn nieuwe paardenleven in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 12:46

Wat een stom topic ...

Was dat maar waar!
Heerlijke plaatjes van mooie ritten op mooie paarden door mooie natuur en zo te lezen met leuke mensen. Echt gaaf dat je zo snel nadat je "fluffy ears" hebt moeten achterlaten zo goed je draai hebt gevonden.

Dat 2019 maar net zo'n goed jaar mag worden!

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Re: Mijn nieuwe paardenleven in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 12:54

Lekker zeg! Rijden door de sneeuw is toch het leukste wat er is :)

blacky15

Berichten: 134
Geregistreerd: 01-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 12:57

Wouw, ik ben net terug van een halfjaar Finland voor mijn studie. En ik ben echt verliefd geworden op Scandinavië. Elke keer als ik foto’s zie uit die hoek ben ik weer jaloers. Wat heerlijk dat je op deze manier daar zo door kan gaan met je hobby!

Getup

Berichten: 8274
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Mijn nieuwe paardenleven in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 10:33

Mooi om te zien, en wat een ervaring. Winter is echt prachtig.

Imre

Berichten: 14200
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Re: Mijn nieuwe paardenleven in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 10:41

Zweden! <3 Heerlijk land! In welke regio zitten jullie? Mooi daar zeg! Wat ontzettend gaaf dat je zo in de endurance bent gerold!

Piekosjj

Berichten: 5451
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Mijn nieuwe paardenleven in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-19 15:43

Wat een leuke reacties allemaal! <3
Ik woon met m'n vriend in Uppsala, dat is ongeveer een uurtje boven Stockholm. :j

Maflinger, wat leuk dat je Quintos en z'n fluffy oortjes herkent zelfs zo van de voorkant!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 15:45

Ik ben maar een heel klein beetje jaloers. O:)
Wat een geweldig leven en geweldige kansen. <3

Sydney_Zorro

Berichten: 185
Geregistreerd: 17-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 11:37

Piekosjj schreef:
Wat een leuke reacties allemaal! <3
Ik woon met m'n vriend in Uppsala, dat is ongeveer een uurtje boven Stockholm. :j

Maflinger, wat leuk dat je Quintos en z'n fluffy oortjes herkent zelfs zo van de voorkant!


Ah gaaf! Wij gaan dit jaar weer naar Zweden maar dan een stukje meer naar het zuiden. In de buurt van Jönköping :)

Elle92
Berichten: 9
Geregistreerd: 10-01-19

Re: Mijn nieuwe paardenleven in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 23:54

Prachtig! Wat een omgeving zeg!

ieris

Berichten: 1776
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

Re: Mijn nieuwe paardenleven in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 20:28

Wat leuk zeg!
Super om te zien dat het jou zo goed bevalt.
Leuke paardjes ook die je daar mag rijden.
Leuk dat die rit in 2019 in Estland gereden word, dan zullen Katlin en Kaido ook wel van de partij zijn!

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Mijn nieuwe paardenleven in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 21:02

Hey Piekosjj, gaaf om te lezen en te zien dat het allemaal écht is geworden en je écht daar woont. en dan even naar finland en estland, gaaf joh. Ook heel erg gaaf dat je opgenomen bent in die groep. heel veel plezier in 2019!

Piekosjj

Berichten: 5451
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Mijn nieuwe paardenleven in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-19 21:15

Wat leuk nog wat reacties!
Het bevalt inderdaad echt heel goed hier en inderdaad zo fijn om m'n paardenleven weer wat op te bouwen want dat stond in NL al een tijdje stil :)
Ieris zou inderdaad leuk zijn om ze daar te zien ja! Een van de ruiters in het team heeft intresse in de Tekes en had nog bijna een jong paard uit Estland gekocht, maar hij vond ze toch wat te duur :+ Hij had een oogje voor Matador :j

Frenchcore

Berichten: 35
Geregistreerd: 05-12-14
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 12:16

heel gaaf zeg zo in zweden! prachtig land! <3

xMvGV
Berichten: 140
Geregistreerd: 30-01-19

Re: Mijn nieuwe paardenleven in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 16:10

Wat is Zweden toch een prachtig land, mooie plaatjes!
Misschien heb ik er over heen gelezen, maar zijn jullie er voor werk heen verhuisd of vanwege een droom die jullie hadden? En uit interesse: hoe kijkt de bevolking daar tegen ''buitenlanders'' aan die daar komen wonen? Wordt je snel geaccepteerd?

Emori

Berichten: 13117
Geregistreerd: 09-02-06
Woonplaats: Fryslân

Re: Mijn nieuwe paardenleven in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 16:53

Prachtig! Wat heb je het getroffen ook met de paarden die je mag rijden!

Piekosjj

Berichten: 5451
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Mijn nieuwe paardenleven in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-19 17:34

Wat leuk dat dit topic steeds weer boven komt drijven :D
xMvGV, mijn vriend is Zweeds en ik heb hem hier ook leren kennen op de uni toen ik een buitenlandse student was. Daarna ben ik voor een jaar weer terug gekomen naar NL om mijn bachelor af te maken en in dat jaar ook besloten om naar Zweden te verhuizen, voor de liefde maar ook een groot deel voor het land. De ruimte, de rust, de oneindige bossen <3

Wij wonen & studeren allebei in een grote stad, een beetje vergelijkbaar met Utrecht met twee grote universiteiten dus zo'n beetje de helft van de inwoners hier is niet zweeds :+ Ook spreekt iedereen hier rete goed Engels dus het converseren is erg makkelijk - wat het soms juist lastig maakt om de taal goed te leren want het is eigenlijk bijna niet nodig om zweeds te spreken haha! Daarnaast zie ik er erg Zweeds uit met m'n donkerblonde haar, en hebben bijv docenten en klasgenoten vaak nogeneens door dat ik níet Zweeds ben dus qua acceptatie zal ik daar nooit echt problemen mee ondervinden. Mijn vriend komt van oorsprong uit Pakistan en hier in de stad heeft hij eigenlijk nooit ergens problemen mee en wordt er juist vaak verbaasd gekeken dat híj degene is die zweeds spreekt en niet ik :))

wend2009

Berichten: 148
Geregistreerd: 07-02-14

Re: Mijn nieuwe paardenleven in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 18:00

Wat mooi ik is het daar.
Wij wilde ook graag naar Zweden maar de drempel hebben we niet genomen wij hebben nog 3 kinderen die hier al wel 2 gestart zijn op school.
Ik zie graag nog foto's voorbij komen

Narya

Berichten: 5229
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 18:33

Bijzonder zeg, wat leuk om te zien.. goed geïntegreerd meteen al ook :D

xMvGV
Berichten: 140
Geregistreerd: 30-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 21:30

Piekosjj schreef:
Wat leuk dat dit topic steeds weer boven komt drijven :D
xMvGV, mijn vriend is Zweeds en ik heb hem hier ook leren kennen op de uni toen ik een buitenlandse student was. Daarna ben ik voor een jaar weer terug gekomen naar NL om mijn bachelor af te maken en in dat jaar ook besloten om naar Zweden te verhuizen, voor de liefde maar ook een groot deel voor het land. De ruimte, de rust, de oneindige bossen <3

Wij wonen & studeren allebei in een grote stad, een beetje vergelijkbaar met Utrecht met twee grote universiteiten dus zo'n beetje de helft van de inwoners hier is niet zweeds :+ Ook spreekt iedereen hier rete goed Engels dus het converseren is erg makkelijk - wat het soms juist lastig maakt om de taal goed te leren want het is eigenlijk bijna niet nodig om zweeds te spreken haha! Daarnaast zie ik er erg Zweeds uit met m'n donkerblonde haar, en hebben bijv docenten en klasgenoten vaak nogeneens door dat ik níet Zweeds ben dus qua acceptatie zal ik daar nooit echt problemen mee ondervinden. Mijn vriend komt van oorsprong uit Pakistan en hier in de stad heeft hij eigenlijk nooit ergens problemen mee en wordt er juist vaak verbaasd gekeken dat híj degene is die zweeds spreekt en niet ik :))


Oh wauw wat een leuk verhaal om te lezen! :D
Leuk ook dat het daar dus best multicultie is, en iedereen handig wordt geaccepteerd!
Groot gelijk dat je bent verhuisd voor het land daar, prachtig, maar ook je grote liefde, ben ik ook haha al dan wel ''helemaal'' naar de andere kant van Nederland, maar ook hier genieten wij lekker van de rust en vrijheid, de dieren en elkaar. Geen moment spijt van en zo te lezen gaat het jullie ook goed af daar, leuk! Geniet samen! :)

Piekosjj

Berichten: 5451
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Mijn nieuwe paardenleven in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-19 22:18

Nee zeker geen enkel moment spijt van! Ik woon hier nu iets meer dan een jaar en het voelt soms nog wel wat onwerkelijk. Zo van, leef ik nu écht dit leven of droom ik?? :o

Cassagrande

Berichten: 1055
Geregistreerd: 10-09-08
Woonplaats: Kessenich

Re: Mijn nieuwe paardenleven in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 23:29

Wat leuk om dit voorbij te zien komen :-) Heel fijn dat het daar zo goed bevalt en dat je het paardenleven weer hebt kunnen oppakken met zulke mooie kansen.