2018: Onze zoektocht naar enthousiasme

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

2018: Onze zoektocht naar enthousiasme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-19 21:18

Ondertussen zijn de eerste dagen van 2019 alweer voorbij, maar natuurlijk kan een overzicht van 2018
niet ontbreken. En wat was het een leerzaam jaar!

Afbeelding

Even terug:
In 2017 kocht ik Desperado als mijn eerste paard. Hij was precies wat ik niet zocht, namelijk té jong, onbeleerd én nog hengst. Maar toen hij z'n hoofd in m'n armen legde was ik direct verkocht. Na een paar maanden grondwerken, basistraining en wandelen heb ik hem beleerd. Hij deed alsof hij nooit anders had gedaan en al snel waren we vooral in het bos te vinden

[EJL-ITP] 2017: Ons jaar van eerste keren

Winter
In het begin van 2018 verhuisde ik Dex naar een stal waar hij meer buiten zou komen. Ook deden we nog fanatiek mee met de dressuurlessen en springlessen. Maar vooral genoten we van buitenritten.

Afbeelding

Afbeelding

Lente
Omdat ik merkte dat Dex steeds iets minder enthousiast was, begon ik de nadruk meer te leggen op grondwerk. Hij deed nog altijd z'n best, maar in de wei liep hij nu soms van me weg. En anders kwam hij zeker niet op me af. Dus om zijn enthousiasme terug te vinden, begonnen we met Parelli.

Afbeelding

Daarnaast bleven we natuurlijk vooral genieten van de buitenritten. We hebben ook voor het eerst meegedaan aan de Bike & Run in Breda. Voor het eerst op vreemd terrein (met de trailer) en hij bleef heerlijk rustig!
Afbeelding

Afbeelding

Zomer
Dex heeft deze zomer in de hitte vooral kunnen genieten van z'n vriendjes op de wei. Aangezien ik voor m'n werk een tijd in Amerika zat, heb ik het rijden afgebouwd en lag de focus 100% op Parelli. Tijdens de tijd in Amerika hebben 2 vriendinnen fantastisch voor Dex gezorgd.

Afbeelding

Nog een leuke foto van voordat ik wegging. M'n waterratje <3
Afbeelding

Najaar
Tijdens m'n verblijf in Amerika had ik ook ruim de tijd om na te denken over Dex. Ja, de buitenritten waren geweldig. Maar ik miste zijn enthousiasme ontzettend, en ondanks dat we steeds iets meer snapte van Parelli, had dit geen effect op hem.

Dus na veel gepraat met vriendinnen (de klik is er toch wel?) en heel veel lezen online, besloot ik het roer om te gooien. We zijn overgestapt op positieve bekrachtiging, waarbij de keuze vaak aan Dex is. Positief gedrag wordt beloond, ipv pressure/release. En vooral; hij mag zijn mening geven, en soms is dit een duidelijke 'nee'. Direct toen ik terug kwam uit Amerika zijn we daarmee begonnen. Al moest er eerst even geknuffeld worden

Afbeelding

En binnen 3 dagen had ik opeens een paard dat aan het hek stond. Voor mij hét bewijs dat dit een goede keuze was geweest voor ons, ondanks dat veel mensen (en instructrices) dachten dat het gewoon Dex z'n karakter was geweest. We deden nu iets dat hij écht leuk vond! Oh wat genoot ik ervan als hij op me af kwam lopen of na de training niet direct wegliep. Tranen in m'n ogen af en toe! <3
Afbeelding

Nog een trots moment. Na 3 maanden niet op Dex te hebben gereden, heb ik hem naar de nieuwe stalling verhuisd. Het was een rit van 17km, over de snelweg heen en door het bos. En wat was het een heerlijke rit!
Afbeelding

Winter
Dex staat nu 5 minuutjes van huis vandaan, op een meer doe-het-zelf stal. We verdelen met de stalgenoten beurten, en dat bevalt ontzettend goed. Dex in z'n nieuwe stalletje:
Afbeelding

Daarnaast zijn we nog fanatiek bezig met Positieve Bekrachtiging. Ik kan me niet meer voorstellen dat Dex niet meer voor het hek staat te wachten om iets te doen.
Afbeelding

Helaas heeft Dex weer een winterdipje gehad - net als vorig jaar - waarin hij flink is afgevallen en even niet zichzelf was. Gelukkig is hij ondertussen weer meer zichzelf en komt hij weer wat aan. We rijden nu even niet, en zijn volledig bezig vanaf de grond. Zoals bijvoorbeeld hier, waarbij ik oefen hem te poetsen vanaf het opstapblok.Hij moet dan telkens een stapje vooruit/achteruit zetten of omdraaien zodat ik beide kanten kan poetsen
Afbeelding

Voor 2019 hoop vooral zelf méér te leren over de leertheorie, gaan we lessen volgen en hoop ik uiteindelijk weer heerlijke bosritten te mogen maken. Maar vooral; samen genieten in gezondheid

Afbeelding

Liefs, ons :wave:
Laatst bijgewerkt door freetorun op 04-01-19 21:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: 2018: Onze zoektocht naar enthousiasme

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 21:22

Leuk!! Heel mooi :-) Bij mijn ruin maakt dit ook enorm veel verschil... HET verschil zou ik durven zeggen. Ik ben destijds begonnen met Intrinzen, en hij vindt het enorm leuk om mee te denken... te zoeken naar oplossingen, en hij mag ook 'nee' zeggen.....
Ik combineer het nu wel met andere zaken, maar blijf scherp op gemotiveerd blijven. Veel geluk samen!

Alpha89

Berichten: 1058
Geregistreerd: 24-08-13
Woonplaats: Ergens in Nederland, Spanje en Portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 09:33

Hey, wat leuk! Uitgelicht :D!
Wat hebben jullie al veel bereikt samen :D en 2019 zal ongetwijfeld weer mooie momenten brengen!

Hopelijk kunnen we eens met onze paardjes wandelen/rijden in het bos binnenkort, lijkt me gezellig :o !

SIEMxFUNNY

Berichten: 5666
Geregistreerd: 14-09-06
Woonplaats: Alblasserdam

Re: 2018: Onze zoektocht naar enthousiasme

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 10:11

Wat een heerlijke foto’s!

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Re: 2018: Onze zoektocht naar enthousiasme

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 11:04

Heerlijk overzichtje!
Die blonde krullen en witte bles op de voorpagina herkende ik gelijk :D

Suikerspinda
Correspondent

Berichten: 6044
Geregistreerd: 22-08-12
Woonplaats: Sabadell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 11:37

Wat een onwijs leuk paard! Super dat je een manier hebt gevonden om met hem te werken wat hij ook leuk vindt <3
Wat heb je trouwens om je laars tijdens buitenritten?

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-19 21:30

Ninx schreef:
Leuk!! Heel mooi :-) Bij mijn ruin maakt dit ook enorm veel verschil... HET verschil zou ik durven zeggen. Ik ben destijds begonnen met Intrinzen, en hij vindt het enorm leuk om mee te denken... te zoeken naar oplossingen, en hij mag ook 'nee' zeggen.....
Ik combineer het nu wel met andere zaken, maar blijf scherp op gemotiveerd blijven. Veel geluk samen!
wat fijn ook voor jullie! Waar combineer je het nu mee? En ook jullie veel geluk

Alpha89 schreef:
Hey, wat leuk! Uitgelicht :D!
Wat hebben jullie al veel bereikt samen :D en 2019 zal ongetwijfeld weer mooie momenten brengen!

Hopelijk kunnen we eens met onze paardjes wandelen/rijden in het bos binnenkort, lijkt me gezellig :o !
ja mij ook! Ik heb v.d. week weer met hem gefietst, dus we kunnen binnenkort wel eens afspreken!

SIEMxFUNNY schreef:
Wat een heerlijke foto’s!
dankjewel!

Granoek schreef:
Heerlijk overzichtje!
Die blonde krullen en witte bles op de voorpagina herkende ik gelijk :D
Haha. Ja mn haar is altijd een herkenbaar dingetje hah

Nissima schreef:
Wat een onwijs leuk paard! Super dat je een manier hebt gevonden om met hem te werken wat hij ook leuk vindt <3
Wat heb je trouwens om je laars tijdens buitenritten?
Dankjewel! Het is een telefoonzakje, zodat ik die altijd mee kan nemen ook als ik in een tshirt rij haha.

_irene_
Berichten: 58
Geregistreerd: 18-03-05

Re: 2018: Onze zoektocht naar enthousiasme

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 22:10

Wat een leuk overzicht om te zien en te lezen! Ook dat je zo op zoek bent geweest naar waar je paard blij van wordt en het gevonden hebt.

CStokman
Berichten: 39
Geregistreerd: 08-01-19
Woonplaats: Wageningen

Re: 2018: Onze zoektocht naar enthousiasme

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 13:16

heerlijk verhaal, leuk te lezen!

Monique1963

Berichten: 8636
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: 2018: Onze zoektocht naar enthousiasme

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 16:32

Mooi om te lezen. Heb je meer info over positieve bekrachtiging?

amsterdam10
Berichten: 590
Geregistreerd: 03-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 17:07

Monique1963 schreef:
Mooi om te lezen. Heb je meer info over positieve bekrachtiging?


Ben ik ook wel benieuwd naar! :)

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-19 21:09

_irene_ schreef:
Wat een leuk overzicht om te zien en te lezen! Ook dat je zo op zoek bent geweest naar waar je paard blij van wordt en het gevonden hebt.
Dankjewel! Het is me echt goud waard om m'n paard nu zo enthousiast te zien!

CStokman schreef:
heerlijk verhaal, leuk te lezen!
:D

amsterdam10 schreef:
Monique1963 schreef:
Mooi om te lezen. Heb je meer info over positieve bekrachtiging?


Ben ik ook wel benieuwd naar! :)
Tuurlijk, leuk juist dat er interesse naar is. In mijn volg topic heb ik het toen zo uitgelegd *klik*

Om het kort samen te vatten is het een manier van trainen - die volgens de wetenschap bij mens én dier het meest effectief is - waarbij je geen (negatieve/opbouwende) druk gebruikt om een paard te motiveren iets te doen, maar beloningen om die motivatie te krijgen. Het paard kiest er dus voor wel (of niet) mee te werken en krijgt voor goede antwoorden iets lekkers/een kriebel. Het geeft het paard (dit kwam in het begin wel eens voor) ook de kans om 'nee' te zeggen of weg te lopen.

Dit plaatje vat manieren van druk gebruiken/paarden te trainen mooi samen:
Afbeelding

Ik gebruik hierbij een clicker om op een heel precies moment te kunnen aangeven wat nu goed is. Na de clicker volgt de beloning. Nu is het een euforie om nooit druk te gebruiken (het gaat er namelijk om hoe het paard iets ervaart). Maar ik werk zoveel mogelijk bewust met positieve bekrachtiging. Dex mag nu dus altijd kiezen wel/niet mee te werken, dat vind ik een voordeel. Hij geeft me zo heel veel feedback. Daarnaast kan ik héél precies aangeven wat nu goed gedrag is, ipv negatief gedrag corrigeren zonder te zeggen wat je wel verwacht. Bijvoorbeeld naast lopen aan de fiets is zo heel snel op cue gezet. Zelfde als longeren (zonder lijn) en dan lang/laag vragen. Juist omdat je op het moment dat hij even iets goed doet, direct kan belonen. Dat was voor het paard bekrachtigend, dus herhaalt hij wat hij dacht dat goed was, en uiteindelijk zet je dat op commando.

Monique1963

Berichten: 8636
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: 2018: Onze zoektocht naar enthousiasme

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 15:29

ah, ok, dat is dan een mooi woord voor wat ik al doe. Heb je andere uitleg in de link ook even gelezen.

Ik vind de termen positief en negatief erg verwarrend voor mijzelf. Negatieve correctie is dus een correctie waarbij je iets niet doet of weglaat, maar negatief is voor mijn gevoel iets wat niet goed is. Bij Positieve correctie zou slaan dan een voorbeeld zijn, maar bij slaan heb ik negatieve associaties, dus voor mij zijn de termen te verwarrend, maar de techniek snap ik wel, dat doe ik ook.

Afijn, ik leer mijn paard dus iets aan door iets lekkers.
Ik leer mijn paard iets af door datgene wat ze fout doet, haar te laten blijven doen tot nadat ze er geen zin meer in heeft en pas op mijn teken dat ze mag stoppen en dan belonen.
En met rijden zijn het voornamelijk stemcommando's en het wegnemen van druk inderdaad.

Alpha89

Berichten: 1058
Geregistreerd: 24-08-13
Woonplaats: Ergens in Nederland, Spanje en Portugal

Re: 2018: Onze zoektocht naar enthousiasme

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 16:48

Gaan we doen! Leuk!!