2018 - Het eerste jaar met mijn Spaanse vriend.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Reeltje_5

Berichten: 2647
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: Huijbergen

2018 - Het eerste jaar met mijn Spaanse vriend.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-19 23:48

Eind november 2017 kocht ik mijn eerste eigen paard. Een 2.5 jarige PRE hengst Destinado CXIII.
We beginnen het jaar dus een maand nadat hij bij mij kwam, hij is net gecastreerd en is nog zijn paddock niet uit geweest omdat hij best heftig reageerde op de merrie's van stal. Eerst dus een beetje zijn hormonen laten zakken.

Januari
Dingen met hem gedaan in de paddock, zoals eens peeskapjes omdoen :D Af een toe een stukje uit zijn paddock, kijken hoe dat gaat. Gras is belangrijker, dat is mooi!
Afbeelding

Februari
Stukjes wandelen over het erf. Spelenderwijs aan het werk in de bak. Begonnen met clickertraining/vrijheidsdressuur. Hij leert flemen, een klein begin van de spagaat, en hij leert de heuptarget.
Zo donker nog :oo
Afbeelding

Maart
Hij staat voor het eerst op de poetsplaats (los). Omdat hij graag rolt in de bak, heb ik geprobeerd hier gelijk en commando aan te koppelen. En hij had het al vrij snel door! Liggen op commando, check! Ook de heuptarget gaan combineren met het opstapkrukje -> Inparkeren. Ook dit doet hij heel goed!
Afbeelding

April
Voor het eerst buiten het erf gewandeld! Hij was superbraaf! Ook moet meneer leren vaststaan op de poetsplaats, dit heb ik met 2 leadropes gedaan zodat ik deze zelf vast kan houden. En later wel een knoop erin die ik zo los kan trekken. Ook hebben we onze eerste wandeling in het bos gemaakt, met een stalgenootje en haar paard. Het ging zo voortreffelijk, trots dat ik was <3 En hij wilde zelfs liggen op commando in het bos.
Hij leerde weer een nieuw kunstje: rondje draaien. Ook kennis gemaakt met de longeersingel, die overigens totaaaal niet eng was. En toen ook nog plastic tasjes aan de longeersingel gemaakt, gaf hij ook geen kick om. Nou dan ook maar eens een zadeltje op, ook geen probleem hoor!
Afbeelding

Mei
Nootje(geen idee hoe ik bij deze bijnaam kom) leert de klassieke buiging! We hebben een keer een heel laag sprongetje geprobeerd: geen talent :') Ach misschien komt dat nog, en het hoeft helemaal nog niet.
Een vriendin kwam langs en ik dacht dat het leuk was om foto's in het bos te maken, helaas liep dit minder leuk af, meneer heeft zich namelijk losgetrokken en is weggerend. Na een zoekactie met behulp van de staleigenaresse teruggevonden, en liep hij meer mee alsof er niks aan de hand was. Ik denk dat het te maken heeft dat ik toch te snel ben gegaan om alleen naar het bos te gaan, zonder ander paard, dat hij het toch wat spannend vond op dat moment en er hinnikte een paard ergens in de verte, dat hij dacht oke daar moet ik heen! Pffff niet leuk, van geleerd en hopelijk gebeurd het nooit weer. Maar je kan het nooit 100% zeker weten natuurlijk.
Weer leuker nieuws: 25 mei, Destinado wordt 3 jaar! Hiep, hiep, hoera!
Afbeelding

Juni
Nootje leert de jambette :) Wat gespeeld met vrijheidsdressuur. Ook de eerste stap naar het rijden gemaakt, namelijk hangen! Ondertussen kent hij het inparkeren prima, dus waarom geen stapje verder? Gewoon helemaal los, niet moeilijk, geen drama, gewoon leuk!
Afbeelding

Juli
Hier heb ik niet foto's of video's veel van dus volgens mij niet veel boeiends gedaan :+ Wel begin van de spaanse pas aangeleerd!

Augustus
Begin maand zit ik voor het eerst op Destinado! Ik heb al een paar keer dat hangen gedaan, ook tijdens het stappen (gewoon erover hangen en laten stappen op stemcommando :') ).Nu staat een stalgenootje erbij, just in case. Maar ik had er zelf 100% vertrouwen in, had het al bijna eerder willen doen, maar liever later dan te vroeg voor hem. En natuurlijk ben ik ervan bewust dat er in het begin áltijd iemand bij moet zijn. Stalgenootje hield hem vast voor de zekerheid en ik zitten, trots! En er weer af. Paar keer erop en er weer af en hij was weer klaar!
Later deze maand voor de 2e keer erop gezeten, weer met behulp van stalgenootje, want zij ging ernaast lopen terwijl we gingen stappen! Weer super braaf hoor, hij vond het een beetje raar soms om te lopen terwijl ik erop zat, waardoor hij af en toe stilstond. Voor derest geen kick.
Afbeelding

September
We hadden een mini shoot! Het ging heeel *kuch* voorbeeldig *kuch*. Geen seconde wilde hij stilstaan. Ik kon niet op afstand staan want dan kwam hij naar me toe. En ja, dan die oren... :') Dit is echt meneer hoor, absoluut 0,0 geduld.
Afbeelding
Afbeelding

Ook aan de slag met een zeil, ook niet eng hoor...... Hahaha, in het begin vond hij het spannend, 5 min later niet meer.
Afbeelding

En weer een stukje in het bos gewandeld met een stalgenootje en haar paard. Hij werd een beetje druk op een gegeven moment, misschien mijn eigen spanning ook wel. Verder wel braaf.
Ook ga ik voor de 3e keer op zijn rug zitten. Dit keer gewoon los, zonder zadel(die hebben we nog niet) of hoofdstel. 'stappen' en 'ho' op stemcommando, verder mag ie zelf bepalen waar hij heen loopt. Hij deed dit echt super braaf!
Afbeelding


Oktober
Heb ik ook niks van, dus zal ook wel niks speciaals zijn haha. Beetje grondwerken, beetje vrijheidsdressuur, beetje chillen.

November
We zijn weer naar het bos geweest met stalgenootje. Toen we net het bos in waren begon hij weer even druk te doen, willen draven. Ik heb de hengstenketting eraan en een gewoon longeertouw aan zijn halster. Maar de rest heeft ie zich weer voorbeeldig gedragen. Ik geloof dat we een uur of 2 hebben gewandeld. Overigens heb ik een gps tracker gekocht om die aan zijn halster te doen just in case _O- We waren beide lekker moe aan het eind haha.
Ook leert hij steigeren op commando, nog heel voorzichtig gaat hij omhoog.
En Nootje is nu 3,5 jaar, jeej!

Ik ga voor de 4e keer op zijn rug zitten. Mijn lieve stalgenootje wilt weer helpen, want dit keer wil ik een drafje proberen! Zo gezegd, zo gedaan. Alsof hij niet anders doet! Wat is ie toch knap!
Afbeelding

December
Nootje leert het compliment op zweepcommando. Verder geloof ik niet veel uitgespookt :+ Vroeg donker, bak blubbie.
Wel een boomloos zadeltje geprobeerd van een vriendin, en denk dat ik deze ook ga nemen in het dressuurmodel. Vraag is alleen zwart of bruin :hmm Echter weet ik niet zeker of ze zwart nog hebben (model wordt vernieuwd dus deze is wat er nog over is zegmaar). Ook heel even opgestapt om te zien hoe het zit, en ieniemienie stukje gedraafd. Was wel een beetje raar wat het kraakt een beetje enzo, maar verder vond hij het niet spannend of zo.
Afbeelding

Verder hebben we dit jaar ook een paar NH lesjes gedaan, en een paar (2 nog maar :') ) werk aan de hand lesjes. Dat laatste was ik vooral veel mee bezig afgelopen tijd. Maar omdat het al donker is als ik op stal ben en de bak met regen niet fijn is, erg blubbie, heb ik het weinig gedaan en is er van een nieuwe les ook nog niet gekomen. Hoop snel weer een les te kunnen doen!

Ook vind ik het leuk dat ik de weg naar het rijden met zoveel vertrouwen met hem kan doen! Ik doe alles alleen als ik me er goed bij voel en als ik weet dat hij zich er goed bij voelt, zelfs dan wacht ik nog even en dan doe ik het pas. Zoals voor het eerst erop zitten, of voor het eerst draven. We nemen lekker de tijd, want hij is nog jong zat.

En omdat ik nog 2 foto's over heb, wil ik deze van januari en november even onder elkaar zetten :D
Afbeelding
Afbeelding

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: 2018 - Het eerste jaar met mijn Spaanse vriend.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 23:54

Oh wat een leuk jaar hebben jullie gehad! Super jaloers. Weet nog goed dat we samen in het ‘ik ga ooit een paard kopen’ topic zaten. Leuk jaar hebben jullie gehad toppers!

Reeltje_5

Berichten: 2647
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: Huijbergen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-19 23:59

k_m schreef:
Oh wat een leuk jaar hebben jullie gehad! Super jaloers. Weet nog goed dat we samen in het ‘ik ga ooit een paard kopen’ topic zaten. Leuk jaar hebben jullie gehad toppers!

Dankjewel! <3 Het was een super jaar, hij heeft eigenlijk al zo veel geleerd!
Met jouw paard gaat het minder he :( Vind het echt super rot. Hoop echt dat het nog minder wordt!

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: 2018 - Het eerste jaar met mijn Spaanse vriend.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 00:05

Wat een gaaf paard is het toch!! <3 En wat leuk om te zien hoe jullie samen werken! *\o/* Kun je me de heuptarget uitleggen? Ik zou namelijk graag willen dat joy op commando naast een krukijk komt staan :D

MerleSimone

Berichten: 5727
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Re: 2018 - Het eerste jaar met mijn Spaanse vriend.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 00:11

Wat een leuk paard heb je! En gaaf om te zien hoeveel jullie leren op basis van vertrouwen! Hij wordt wel snel schimmel zeg, toverbal! <3

Reeltje_5

Berichten: 2647
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: Huijbergen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-19 00:22

Gimme_Joy schreef:
Wat een gaaf paard is het toch!! <3 En wat leuk om te zien hoe jullie samen werken! *\o/* Kun je me de heuptarget uitleggen? Ik zou namelijk graag willen dat joy op commando naast een krukijk komt staan :D

Ik werk met clickertraining. Eerst deed ik mijn hand tegen zijn heup en clickte. (hij kende het principe van de clicker al, dat hebben ze snel genoeg door, hij moest dus alleen uitvogelen wat hij dan goed deed). Vervolgens houd ik mijn hand op 1cm van zijn heup af. Als hij ook maar íets wiebelt, komt hij er dan natuurlijk al tegenaan. Hij heeft net een beloning gekregen voor iets dus nu gaat hij nadenken wat moet ik doen om er nog een te krijgen? nou hij wiebelt iets, of stapt iets naar achter waardoor hij tegen mijn hand komt, dat is weer een beloning waard. Dit bouw je steeds uit tot hij echt kan indraaien. Dus steeds een stapje verder weg met je hand :)

Reeltje_5

Berichten: 2647
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: Huijbergen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-19 00:23

MerleSimone schreef:
Wat een leuk paard heb je! En gaaf om te zien hoeveel jullie leren op basis van vertrouwen! Hij wordt wel snel schimmel zeg, toverbal! <3

Toen ik bij hem ging kijken zei de vorige eigenaar dat ze pas sinds dat najaar eigenlijk pas door had dat hij schimmel werd _O- Dan gaat het nu ineens wel rap he :))

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: 2018 - Het eerste jaar met mijn Spaanse vriend.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 08:29

Leuk jaaroverzicht hebben jullie! Geweldig dat hij zo braaf is tijdens het zadelmak maken.
Die vrijheidsdressuur is ook gaaf, volgens mij leert hij best snel? :)) Heb je daar toevallig ook foto's van? Lijkt me leuk om te zien. :D

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: 2018 - Het eerste jaar met mijn Spaanse vriend.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 08:37

Leuk paard heb je daaraan Aurelia!
Gaat goed zo geloof ik :) Ben heel benieuwd hoe hij zich verder gaat ontwikkelen!

Over het zadeltje: het dressuurmodel is volgens de website in januari te krijgen in de nieuwe variant? Die laatste weekjes wachten, lukken vást ook nog! (Kun je nog even nadenken over de kleur ;) )

VogeltjeM

Berichten: 3750
Geregistreerd: 31-12-07

Re: 2018 - Het eerste jaar met mijn Spaanse vriend.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 09:07

Wat een heerlijk topic :D lekker positief bezig met je jonkie. Ik ben zelf ook ooit met een veulen begonnen en heb het vergelijkbaar aangepakt. Nog altijd werken we met clickertraining en ik wil nooit meer anders! Leuk om jullie proces zo te lezen <3

BlackBeautyZ
Berichten: 948
Geregistreerd: 28-08-17

Re: 2018 - Het eerste jaar met mijn Spaanse vriend.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 09:17

jullie zijn echt een super leuk duo! ik geniet altijd van je posts op instagram. Heb je al eens eerder een paard zadelmak gemaakt of is dit ook de eerste keer voor jou?

Reeltje_5

Berichten: 2647
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: Huijbergen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-19 09:28

Retjethorse, hij leert héél snel haha. Hij is héél, een beetje té, enthausiast wat VD betreft. Daarom moet ik hier ook énorm concequent mee zijn, hij krijgt nooit zomaar snoep uit de hand, en ik moet als het niet gaat gewoon een moment pakken om de rust terug te krijgen. Dan maar even geen leuke truukjes op dat moment, maar belonen voor de rust. :)
Zal vanavond eens kijken of ik foto’s kan vinden, heb niet zo veel foto’s van het werken met hem want ben vaak alleen haha.

Skippy, Thanks ik weet het. Maar zover ik begrijp verschilt het heel weinig met de huidige versie(leer ipv fleece aan onderkant. En achterkant geloof ik iets minder hoog), maar is ie wel weer 100 euro duurder. Vandaar dat ik liever het oude model wil :) was eigenlijk van plan van het voorjaar pas een zadel te kopen.

Vogeltje, dankjewel! Ik vind het heel leuk dat het zo kan en dat hij er zelf ook zo veel plezier in heeft! :D

Blackbeautyz, dankjewel! Nee dit is de eerste echte haha. Wel soort van proces meegekregen bij m’n verzorgpaard, maar dat ging heel anders. En m’n verzorgpaard die ik lang heb gehad deed ik ook vanaf 3 jaar, maar die had een veeel makkelijker karakter hahaha.

_Evelien

Berichten: 6281
Geregistreerd: 21-09-05
Woonplaats: Breda

Re: 2018 - Het eerste jaar met mijn Spaanse vriend.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 10:50

Destinado! <3 Ik kan niets anders zeggen dan dat ik jullie heel bijzonder vind zo samen aan de gang. Het echte inrijden gaat ook helemaal goed komen!

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 10:59

_Evelien schreef:
Destinado! <3 Ik kan niets anders zeggen dan dat ik jullie heel bijzonder vind zo samen aan de gang. Het echte inrijden gaat ook helemaal goed komen!


Ga jij ook ooit doen, zélf eentje inrijden :D Maak je het proces ook een keer actief mee! Is zó leuk! <3

Reeltje_5

Berichten: 2647
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: Huijbergen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-19 13:55

_Evelien schreef:
Destinado! <3 Ik kan niets anders zeggen dan dat ik jullie heel bijzonder vind zo samen aan de gang. Het echte inrijden gaat ook helemaal goed komen!

Dankjewel <3 en straks samen met Panda het bos in!!!! Lijkt me zo gaaf!

Reeltje_5

Berichten: 2647
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: Huijbergen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-19 22:23

Hmm heb niet zo veel foto’s van de VD haha. Moet er echt eens laten maken.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: 2018 - Het eerste jaar met mijn Spaanse vriend.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 11:05

Ziet eruit als een heerlijk jaar!

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 11:17

Wow wat gaaf zeg! Wat een leuk paard en wat ga je leuk met hem om!

Ik zou ook wel graag heupcommando willen leren, ik ga me eens inlezen in clickertraining, kan dat ook zonder clicker maar met een stemcommando? Nog tips voor hoe ik het beste kan beginnen? Waar kan ik goede informatie vinden?

Niobe

Berichten: 7983
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Re: 2018 - Het eerste jaar met mijn Spaanse vriend.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 11:23

Destinado <3 Wat ben je toch fijn met hem bezig!

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 11:31

Leuk die foto's! :D Ik herken je probleem, ben ook vaak alleen waardoor foto's maken moeilijk kan zijn. :')

Rena100 schreef:
Wow wat gaaf zeg! Wat een leuk paard en wat ga je leuk met hem om!

Ik zou ook wel graag heupcommando willen leren, ik ga me eens inlezen in clickertraining, kan dat ook zonder clicker maar met een stemcommando? Nog tips voor hoe ik het beste kan beginnen? Waar kan ik goede informatie vinden?
Het kan ook met een stemcommando. Of bijvoorbeeld eens klakken met je tong.
Zelf gebruik ik bij grondwerk het woord 'snoepje' bij de mijne. Een clicker was niet handig aangezien ik mijn handen al vol heb met vanalles. Werkt heel goed. :j Waar je op moet letten is je timing van het commando/de click. Dit moet op het moment zijn dat je paard datgene doet waar je om vraagt. En eerst moeten ze de link leggen tussen het woord en de beloning. :)

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: 2018 - Het eerste jaar met mijn Spaanse vriend.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 11:37

Ja daar moet ik mee beginnen, die link ;) daar moet ik me even goed over inlezen hoe dat aan te pakken. Nog tips?

Reeltje_5

Berichten: 2647
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: Huijbergen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-19 11:56

Het kan idd ook met stem of tongklak. Ik klak ook met mijn tong. Voordeel van een clicker is dat dit geluid altijd hetzelfde is en neutraal zonder emotie en je kunt goed timen. ‘Goedzoooo!’ Duurt veel te lang, dus kun je niet goed timen, en je klinkt zoals je je voelt.
Ik klak met mijn tong. Second best optie vind ik :p

Ik kan Nikki van Olst aanraden, weet niet of zij nog info op haar website heft staan. Maar ook voor les. Als je zelf niet goed weet waar te beginnen. :) of iemand anders met ervaring die je op weg kunt helpen. Timing is vaak het lastigst, dus dat moet je even ‘doorhebben’.
Zeker als je nog niet weet hoe je überhaupt clickertraining uitlegt aan je paard is het handig dat iemand je even op weg helpt ^^

Fem

Berichten: 12511
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Gemeente Zaltbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 12:05

Destinacorn! <3

Wat zijn jullie een geweldig team en wat doen jullie leuke dingen samen!
Zo mooi om je te volgen op Instagram en te zien wat voor leuks jullie samen doen. Toppertjes!