2018: de grote verhuis met onze IJslanders!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
RavenIris

Berichten: 769
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Scherpenheuvel, België

2018: de grote verhuis met onze IJslanders!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-18 21:04

2018 was een bewogen jaar!
Al enkele jaren werk ik als lesgeefster en trainer van IJslandse Paarden op een stal. Mijn vriend en ik besloten echter dat het tijd was om ons eigen bedrijf op te starten en reeds in 2017 gingen we op zoek naar een huis waarbij dit mogelijk was.
Na een behoorlijk lange en frustrerende zoektocht vonden we uiteindelijk in juli 2018 ons droomhuis!

Dit had natuurlijk ook wat gevolgen.
Door de zoektocht en de vele voorbereidingen die ermee gepaard gingen besliste ik de wedstrijden even te laten voor wat het was en met mijn eigen paarden gewoon even voor de lol te rijden. Dat was al werk genoeg. :+

Naar goede gewoonte gingen de paarden in januari naar de winterweides voor hun jaarlijkse vakantie. Elja is daar altijd behoorlijk enthousiast over. Jolly vindt haar maar een aansteller. :D
Afbeelding

Geen eigen paarden te rijden dus in deze periode, maar genoeg paarden in training om me bezig te houden. Deze knappe dame deed het helemaal uitstekend!
Afbeelding

Reynir, die ik kocht eind 2017, kreeg maar kort vakantie. Met hem ging ik aan het trainen met het idee hem dan in 2019 te kunnen starten in de viergangen. Ik starte hem als probeersel op 1 wedstrijdje waarbij hij het best goed deed. Maar ik voelde net niet genoeg potentieel om me er echt helemaal op toe te leggen. Ondertussen werd hij ook regelmatig door lesklanten in privélessen gereden en deed hij zelfs wat ponykampen mee. Tegen mijn verwachtingen in deed hij dit absoluut fantastisch en zelf had hij er ook lol in! Ondertussen is Reynir dus officieel 1 van mijn lespaarden, waar ik echt heel blij mee ben!
Afbeelding

Met Prudur startte ik het rijden weer in februari. We modderen vooral een beetje aan en reden in april een absoluut beschamende wedstrijd :') in het tolt met losse teugel onderdeel besloot hij dat dat ook allemaal wel lekker op de voorhand kan. Achja. Onze enige en laatste wedstrijd in 2018 dus, weinig trainen werkte niet voor deze pony! :D
Afbeelding

Op de terugweg deed hij zelfs een dutje in de trailer...
(Voor de bezorgden onder ons: dit doet hij wel vaker... beetje een lastige gewoonte maar hij vindt het allemaal wel best en we zorgen er uiteraard voor dat hij zichzelf niet kan ophangen!)

Afbeelding


Thuis doet ie het overigens pakken beter :j

Afbeelding

Afbeelding


Elja deed ook weer flink haar best. Haar reed ik nog tot mei, maar daarna had ik zo weinig tijd dat ik besloot haar even een uitgbreide vakantie te geven. Ze kon op de weide bij een goede vriendin waar ze het naar haar zin had!

Afbeelding

In de zomer had ik het druk met de kampen, en dan ook echt eindelijk de aankoop van onze nieuwe stek!
Met Gáska ging ik alvast de ruiterpaden bij ons nieuwe huis verkennen en dat konden we alleen maar goedkeuren!

Afbeelding


In september gingen we een weekendje met de paarden naar zee.
Ik besloot Prudur mee te nemen en we vonden het heerlijk!
Afbeelding

In november konden we na heel wat werken verhuizen naar onze nieuwe plek!
De paarden staan er prinsheerlijk bij!

Afbeelding

Elja kwam ook weer naar huis en die moet nu natuurlijk af en toe weer mee op Buitenrit!

Afbeelding


Guffy is ondertussen 3 jaar oud en groeit op op de begrazing. Ze wordt steeds knapper!

Afbeelding

Eind december verhuisden we dan echt helemaal definitief en stopte ik met lesgeven op mijn vorige stal. Met gemengde gevoelens, want ik weet wel dat het de juiste beslissing is. Maar anderzijds maakten dit soort attenties van de leskinderen het dan weer een beetje moeilijk. :)

Afbeelding

Al bij al was het een bewogen paardenjaar. Toch wel 1 opmerking: door alle werken ben ik helemaal vergeten een paard bij te kopen dit jaar! -O- Dat moet ik dus goedmaken volgend jaar.
Tot die tijd geniet ik lekker verder van de paarden die we nu aan huis hebben. 2019, here we come!

Afbeelding

Dorien_Boy

Berichten: 81
Geregistreerd: 31-07-04
Woonplaats: België

Re: 2018: de grote verhuis met onze IJslanders!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 21:40

Oh wat fijn dat je een topic opent! Ik volg je al een tijdje op instagram en ben altijd onder de indruk van jou knappe paarden en mooie omgeving waar je rijdt. Ik wens jullie heel veel succes op jullie nieuwe prachtplek!

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: 2018: de grote verhuis met onze IJslanders!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 21:50

Die eerste foto :')

Op de achtergrond gaat het helemaal los en vooraan is het van '...ja...juist...'

Leuk die Ijslanders, lijkt me toch een andere manier van rijden of niet?

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: 2018: de grote verhuis met onze IJslanders!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 22:12

Mooi overzicht en dat wordt 2 nieuwe paarden kopen volgend jaar. :D

Anoniem

Re: 2018: de grote verhuis met onze IJslanders!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 11:10

Wat een prachtige paarden heb je. <3
Het paardje op de tweede foto vind ik ook erg mooi.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 11:52

Mooi overzicht !
Proficiat met jullie nieuwe huis en opstarten van eigen zaak ! Y)(^)
Die foto van Prudur in de trailer ook... :') slaapkop :z }>

marjannuh
Berichten: 138
Geregistreerd: 21-03-07
Woonplaats: urk

Re: 2018: de grote verhuis met onze IJslanders!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 18:30

Op de derde foto is die crème hond te zien. Dat is toevallig nog een pup van onze hond. We weten dat die doorverkocht was naar een ijslander stal

Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Re: 2018: de grote verhuis met onze IJslanders!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 19:03

Je hebt dan wel geen paard bijgekocht dit jaar Iris, wél een huis! En dat is ook best belangrijk. :') Veel succes komend jaar!

happypaardje

Berichten: 1600
Geregistreerd: 02-09-07

Re: 2018: de grote verhuis met onze IJslanders!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 09:16

Heerlijk overzicht! Heel veel succes en plezier op jullie nieuwe plekje en met je eigen bedrijf! Plaats je af en toe een update? :)

Skyla
Berichten: 369
Geregistreerd: 22-08-17

Re: 2018: de grote verhuis met onze IJslanders!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 11:14

Al die honden die daar maar gewoon liggen te liggen in de piste. :') speciale hindernissen.

Marilu
Berichten: 1243
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: ergens in België

Re: 2018: de grote verhuis met onze IJslanders!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 12:36

Aangetrokken door de foto in uitgelicht ben ik in dit topic terechtgekomen :)
Ik lees op je website dat je op quasi een half uurtje met de auto rijden van hier woont. Aangezien ik van plan was dit jaar enkele lessen te nemen op een IJslander, bestaat de kans dus dat ik eens ga afkomen deze zomer :j
Succes met de eigen zaak en veel geluk in de nieuwe woonst !

Bnet
Berichten: 2234
Geregistreerd: 17-10-11
Woonplaats: Boxtel

Re: 2018: de grote verhuis met onze IJslanders!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 15:41

Een heel ander overzicht dan andere jaren, maar wel weer een hele leuke!

Veel geluk in jullie nieuwe huisje, maar ik geloof dat dat helemaal goed gaat komen

Die eerste foto is trouwens echt hilarisch _O-

RavenIris

Berichten: 769
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Scherpenheuvel, België

Re: 2018: de grote verhuis met onze IJslanders!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-19 18:29

@Bnet: haha klopt, andere jaren zijn het wat meer wedstrijd en trainingsfoto’s! Heb dit jaar alleen gave foto’s met trainingspaarden maar dat is dan weer zo raar om op bokt te zetten :D

@Marilu: oh leuk dat je in de buurt woont. Altijd welkom hoor! Wel opletten als je begint met IJslanders rijden want ze zijn nogal verslavend.. O:)

@Skyla: ik bekijk het maar als extra uitdagingen om langs te wijken e.d. _O- Één van de honden gaat ook gewoon niet aan de kant als er een paard aankomt. Heb zelfs wel eens gehad dat hij onder Prudur heen liep toen we aan het galopperen waren.. :oo

@marjannuh: oh wat leuk! Dit is Ayli, nu ongeveer 11 jaar oud en woont dus op de stal waar ik tot nu toe werkte. Die is goed terecht gekomen hoor! Beslist geen hondenleven!

@wijslander: jij snapt het! *\o/*

@LBLGipsyCobs: de manier van rijden is wel wat verschillend, maar ook niet helemaal. Ik train ook gewoon vanuit een dressuurmatig oogpunt. Ik ben wel een beetje onconventioneel in de ijslanderwereld geloof ik, want ik rij volgens de Rien van der Schaft manier, dus echt lekker actief achter de hand aan en met weinig druk aan de voorkant. Vooral bij de recreatieve tak krijg ik daar nogal rare reacties op omdat het algemene beeld hier nog heerst dat de tolt met veel druk gereden moet worden.
Maar al bij al is het dus gewoon dressuur met 2 extra knopjes voor de tolt en telgang :)) Door het IJslanderrijden heb ik wel veel meer gevoel rond taktmatig rijden gekregen en dat vind ik wel een voordeel nu wanneer ik aan “grote paarden” lesgeef.

marjannuh
Berichten: 138
Geregistreerd: 21-03-07
Woonplaats: urk

Re: 2018: de grote verhuis met onze IJslanders!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 19:29

Ja klopt de pups worden dit jaar 11 hun moeder leeft ook nog word 14 dit jaar en oma 17 dus als ayli moeders genen heeft mogen ze nog lang genieten van hem. Toch leuk om te horen tot hij goed terecht gekomen is.

Cilianne
Berichten: 327
Geregistreerd: 11-11-18

Re: 2018: de grote verhuis met onze IJslanders!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 19:57

Fijn overzicht :)
En Guffy ziet er geweldig uit *\o/*

RavenIris

Berichten: 769
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Scherpenheuvel, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-19 21:40

marjannuh schreef:
Ja klopt de pups worden dit jaar 11 hun moeder leeft ook nog word 14 dit jaar en oma 17 dus als ayli moeders genen heeft mogen ze nog lang genieten van hem. Toch leuk om te horen tot hij goed terecht gekomen is.


Dat is leuk om te horen! Hij gaat nu nog steeds mee op alle buitenritten. Echt een tophond, kan gewoon los mee :)

marjannuh
Berichten: 138
Geregistreerd: 21-03-07
Woonplaats: urk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 00:11

RavenIris schreef:
marjannuh schreef:
Ja klopt de pups worden dit jaar 11 hun moeder leeft ook nog word 14 dit jaar en oma 17 dus als ayli moeders genen heeft mogen ze nog lang genieten van hem. Toch leuk om te horen tot hij goed terecht gekomen is.


Dat is leuk om te horen! Hij gaat nu nog steeds mee op alle buitenritten. Echt een tophond, kan gewoon los mee :)


Ja onze heeft ook nooit aan de riem gelopen loopt nog dagelijks uur door het bos alleen iets langzamer sinds een half jaartje. Maar echt leuk om te horen dat het goed gaat zijn bijna alle pups uit het oog verloren