Ik start dit topic even om advies te vragen met zenuwachtige paarden op wedstrijd. ( jaja, en natuurlijk ook met zenuwachtige baasjes )
Hunk en ik hebben gisteren ons wedstrijd debuut gereden. Hij had best wat aardige momentjes, maar meer kwam het neer op overleven, uit de hoeken springen, vluchtgedrag en niet luisteren. Tja, ik weet dat ik af en toe te lief ben voor hem, maar hij doet nooit écht gek, behalve als ik hem ga straffen als hij juist wel vertrouwen nodig heeft. Zo gaan we zonder problemen naar het stand, bos, langs de weg, zwemmen noem maar op. Maar ons wedstrijd debuut was dus eigenlijk zonder controle. Op letters rijden, of een volte bij C was uit den boze.. De jury heeft dus ook onderaan het protocol geschreven " Paard moet gehoorzamen". Maar hoe behandel je een sensibel paard, dat eigenlijk alleen vertrouwen nodig heeft, die de hoeken uit springt terwijl je juist je proef moet gaan rijden? Je ziet in de foto's goed hoe ik het probeerde op te lossen, met een hoge binnenhand en toch proberen ruimte te geven, wat dus niet de bedoeling is.
Normaliter zet ik hem op de kleine volte als hij ergens probeert weg te schieten, maar tijdens een proef kan je dat natuurlijk wat lastig doen..
Ik hoopte eigenlijk op goede tips. Hierbij wat foto's.
Hier te veel stelling naar buiten, wat ik eigenlijk had om hem even te laten kijken..
Wat vervolgens niet lukte, dus ...

Een hoog binnenhandje, streng en daardoor een wat weggedrukte rug.

Poging tot het terugrijden, toen het tempo weer te hoog werd.

Het binnenhandje weer

Hierna vloog hij weer de hoek uit

Hier gingen we weer de problemen tegemoet bij C ...
Ik weet dat er voldoende te verbeteren is, zoals hakken uitdrukken en handjes netjes naast elkaar.
Hou met het commentaar aub rekening dat dit ons eerste wedstrijd was en dat Hunk nu ruim een jaar onder het zadel is.
Normaliter rijden wij zo:

Ik ben benieuwd naar jullie tips!

. Met een paard wat toen ook heel veel spanning had. Je foto's van het trainen en buiten rijden zien er goed uit. Denk dan ook dat als jullie de nodige kilometers hebben gemaakt. Die winstpunten er wel gaan komen. Dan krijgen jullie beide meer ervaring en gaat die spanning wel minder worden.
)!
Op de foto's die van jullie training thuis zijn gemaakt ziet het er prima uit, dus met wedstrijd komt het na verloop van tijd ook vanzelf goed