Annie de Clydesdale - grondwerk en vrijheidsdressuur!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Captain

Berichten: 21362
Geregistreerd: 15-10-08

Annie de Clydesdale - grondwerk en vrijheidsdressuur!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-17 16:45

Ha Bokkers! :D

Ik ben de laatste tijd veel bezig met grondwerk met Annie, super leuk vinden we dat allebei! :D Vandaag was een vriendin mee om wat foto's te maken die ik graag wil laten zien!

Annie is inderdaad wat mager/onbespierd. Ze heeft onbeperkt hooi, krijgt 2x daags brok, tanden zijn goed en ze is ontwormt. We doen rustig aan met voeren, de hoefsmid zag een maand terug dat ze teveel kreeg en aan het beginstadium zat van hoefbevangenheid, we zijn toen voorzichtiger gaan voeren en ze krijgt nu nog de helft. Toen de hoefsmid er laatst was zag hij het niet meer. Fijn dus! Onbespierd is ze omdat er minstens 2 jaar niets met haar gedaan is, ik ben het nu langzaam aan het oppakken! :D

Normaal trainen we los maar Menno stond verderop met een bak slobber na het werken en dat blijft toch aantrekkelijk dus voor de zekerheid aan de lijn, al was het eigenlijk niet eens nodig! :)
Nou, daar komen de foto's dan! :D

1. Lekker even opwarmen!

Afbeelding

2. Dat binnenoor toch steeds op mij gericht! <3

Afbeelding

3. Same!

Afbeelding

4. Klein sprongetje aan de hand!

Afbeelding

5. Jambette! :D

Afbeelding

6. :*

Afbeelding

7. Fleeeeem!

Afbeelding

8. Spagaat!

Afbeelding

9. Tussendoor even cirkelen!

Afbeelding

10. Jambette!

Afbeelding

11. Ik dacht: even kijken of ze ook de spaanse pas kan.. Warempel!! :') Dit was mijn blik toen ze hem gewoon 3 passen achter elkaar deed! Heb er nog geen goede foto van, die komt nog wel! :D

Afbeelding

12. Buiging _/-\o_

Afbeelding

13. En vandaag voor het eerst: Op het blok! *\o/*

Afbeelding

Bedankt voor het kijken, een reactie vinden wij leuk! :D

Deugenietje

Berichten: 2006
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Annie de Clydesdale - grondwerk en vrijheidsdressuur!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 18:27

Mooie foto's

Autumnn

Berichten: 8029
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Annie de Clydesdale - grondwerk en vrijheidsdressuur!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 18:36

Je maakt echt hele mooie foto's! Gaaf :)
leuk paard ook, maar ik schrok/schrik toch echt van hoe mager ze is, super dat je haar zo aan het opbouwen bent en ik weet niet hoeveel je doet met haar, maar kan je haar niet beter vrij geven tot ze wat aangesterkt is?

Captain

Berichten: 21362
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-17 18:42

Momenteel zo'n 3/4 dagen in de week. Denk dat haar magerheid ook wat van stress kan zijn, ze begint nu aardig haar draai te vinden. Al kan ze nog wel aardig zichzelf over de zeik brengen als we met Menno weg gaan. Gisteren bijvoorbeeld ging ik met Menno naar het water, 10 minuten ongeveer weggeweest en toen had ze zich al zeiknat gerend. Al gaat het alleen staan wel steeds beter.. Zal ze toch moeten leren! :)

Autumnn

Berichten: 8029
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 18:48

Captain schreef:
Momenteel zo'n 3/4 dagen in de week. Denk dat haar magerheid ook wat van stress kan zijn, ze begint nu aardig haar draai te vinden. Al kan ze nog wel aardig zichzelf over de zeik brengen als we met Menno weg gaan. Gisteren bijvoorbeeld ging ik met Menno naar het water, 10 minuten ongeveer weggeweest en toen had ze zich al zeiknat gerend. Al gaat het alleen staan wel steeds beter.. Zal ze toch moeten leren! :)


Oh dat probleem ken ik helaas. Mijn merrie heeft daar ook last van. Enige oplossing was bij mij verhuizen naar een stal met meer paarden. Maar ook al staat ze daar even alleen, is het een ramp :( het is wel beter, maar of het overgaat? Gok dat het echt een karaktertrek is. Maar succes met je mooie Clydesdale, vind jullie een leuke combinatie!

Captain

Berichten: 21362
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-17 18:51

Het is zeker al wel beter hoor!! We kunnen nu ook gewoon op buitenrit en als we dan terug komen staat ze te vreten, de ene keer gaat het beter dan de andere keer maar dat komt wel!! Dierenarts is 2 weken geleden overigens nog geweest, Menno zijn tanden moesten gedaan worden. Hij vond Annie er verder prima uit zien, inderdaad wel wat mager maar qua voeren deden we het goed ivm hoefbevangenheid. :)

Dank je wel! :D

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Annie de Clydesdale - grondwerk en vrijheidsdressuur!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 19:02

Hahahahaha die blik bij nr 11!
Nr 4 resulteert hier in een knol die Dior het sprongetje dendert.
Die jambette is zo gaaf! Als ze het nu niet zelf kon, hoe was je er dan aan begonnen? Dex doet bijvoorbeeld wel zijn hoef omhoog als ik zijn been aantik, maar niet vooruit.

De buiging, die gaat op mijn wishlist!

Ianrowan2009

Berichten: 1488
Geregistreerd: 26-10-13

Re: Annie de Clydesdale - grondwerk en vrijheidsdressuur!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 19:05

Die Annie! *\o/*
Gaat echt heel goed met haar!!

AlwaysH

Berichten: 11265
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Annie de Clydesdale - grondwerk en vrijheidsdressuur!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 19:19

Ik weet dat ze in goeie handen terecht is gekomen, dus die schraalheid zal wel bijtrekken. Komen ook nog spieren op natuurlijk. En zo Clydesdale groeit niet even natuurlijk! :=

Captain

Berichten: 21362
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Annie de Clydesdale - grondwerk en vrijheidsdressuur!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-17 21:55

Dank jullie wel!! :D Granoek ik PB je morgen een uitleg!! :)

tanjaatjuhh
Berichten: 2420
Geregistreerd: 18-02-06
Woonplaats: Emmen

Re: Annie de Clydesdale - grondwerk en vrijheidsdressuur!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 21:57

Superstoer paard zeg! Hou dr van :D Mocht je een dikmaker zoeken met weinig suiker kijk eens naar speedibeet

Yentaah

Berichten: 1136
Geregistreerd: 03-03-16

Re: Annie de Clydesdale - grondwerk en vrijheidsdressuur!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 22:00

Gaaf! Hoe oud is ze?

Captain

Berichten: 21362
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-17 22:19

tanjaatjuhh schreef:
Superstoer paard zeg! Hou dr van :D Mocht je een dikmaker zoeken met weinig suiker kijk eens naar speedibeet


Ze krijgt al seniores priores en care 4 life muesli naast haar gewone brok maar speedibeet is een goeie dank je!!

@Yentaah: 13 jaar! :)

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Annie de Clydesdale - grondwerk en vrijheidsdressuur!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 23:01

Leuk topic :D
En straks als het gras begint te groeien zal ze misschien wel wat aankomen.

Captain

Berichten: 21362
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Annie de Clydesdale - grondwerk en vrijheidsdressuur!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-17 08:43

Ja dat verwacht ik wel! Staan op kleigrond dus lekker rijk gras groeit er!

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Re: Annie de Clydesdale - grondwerk en vrijheidsdressuur!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 09:15

Leuk zeg :D

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Annie de Clydesdale - grondwerk en vrijheidsdressuur!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 18:58

Niet te druk om maken, straks het gras op en juuuuu :D
Je hebt me wel echt besmet met de VD microbe hoor.

Nadiine__x

Berichten: 2797
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Re: Annie de Clydesdale - grondwerk en vrijheidsdressuur!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 07:55

super leuk zeg! pluis is er ook zo dol mee, echt genieten is dat! <3

zo heel mager vind ik haar niet eens. vind vooral dat ze veel rug bespiering mist. maar hey, ze zocht niet voor niks een goed thuis!! ;)

jullie doen het super met haar en de rest volgd wel! :)
(ik heb hele goede ervaringen met merrie brok om shire's aan te laten komen, maar dat zou ik bij annoe denk niet doen ivm de bevangenheid!)
mijn draver is chronische bevangen en gaat naast zijn brokken straks ook op de bietenpulp voor wat extra vetjes :) ;)

overigens voer ik mijn shire vitamine e bij al 2 jaar, op advies van de fysio en dierenarts voor de ondersteuning van de spieren en het herstel hiervan en dit lijkt sirieus ook zijn vruchten af te werpen! :)
(blijkbaar zit in bijna al het voer dit te weinig in..)

maar dit zijn meer tips omdat je het zelf aangaf in je op hoor! ;)
zou me er idd niet te druk om maken vooral met het zomergras in het vooruitzicht! :D
(pas je wel goed op met fructraan in het voorjaarsgras en bevangenheid? ;)

enne, wil je mij ook pb sturen over de jambette? :)
pluis kon het, maar sloeg hem steeds zo hard vooruit dat mijn knieën in gevaar waren.. dus heb het weer afgeleerd totdat ik beter weet hoe het goed te bevestigen haha

Captain

Berichten: 21362
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Annie de Clydesdale - grondwerk en vrijheidsdressuur!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-17 08:25

Dank je wel!! Ik heb haar toevallig vorige week eeb vitaminespuit bijgegeven voor het helpen met verharen. Die bietenpulp ga ik sws kopen want dat was een goed idee. :))

Nadiine__x

Berichten: 2797
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 09:11

Captain schreef:
Dank je wel!! Ik heb haar toevallig vorige week eeb vitaminespuit bijgegeven voor het helpen met verharen. Die bietenpulp ga ik sws kopen want dat was een goed idee. :))


wil je laten weten of dat helpt?
gaf dat in verleden ook wel eens maar had meer idee dat ze het zo weer uitplaste als da ze er echt wat mee deed.. :p
mag ook in je dagboekje ik volg braaf mee!

Captain

Berichten: 21362
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Annie de Clydesdale - grondwerk en vrijheidsdressuur!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-17 09:25

Ja als ze niets tekort komen plassen ze het zo weer uit maar het kan volgens mij geen kwaad! :D Zal ik doen haha!

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 10:19

Captain schreef:
Ja dat verwacht ik wel! Staan op kleigrond dus lekker rijk gras groeit er!

Dat lijkt me nou niet zo'n goed plan voor een paard dat hoefbevangen is geweest!

Je DA kan je speciaal voer voorschrijven waar paarden goed van aankomen, maar wat geen risico's geeft op bevangenheid. Ik zou me goed laten informeren door een deskundige over een voorbereid dat past bij jouw paard.

Captain

Berichten: 21362
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Annie de Clydesdale - grondwerk en vrijheidsdressuur!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-17 13:08

Dierenarts had voedingsadvies gegeven, toen heb ik aangegeven dat we haar niet de volle mep gaven omdat ze een paar weken daarvoor de hoefsmid had gezien dat ze licht tegen de bevangenheid aan zat. Toen heb ik het voerplan uitgelegd wat we nu deden (en nog steeds doen) en dat was prima. :j Zullen we verder on topic blijven? :) Voeradvies mag maar dan via PB. :D

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 12:45

Oefen je trouwens elke dag?
Ik ben bang dat ik té enthousiast wordt en elke dag maar leuke trucjes wil doen maar dat ik hem zo overbelast. Best wat tijd tussen laten of maakt het niet uit?

Captain

Berichten: 21362
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Annie de Clydesdale - grondwerk en vrijheidsdressuur!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-17 12:49

Ik ben er niet elke dag maar als ik er ben pak ik wel wat dingen mee. Je kunt het elke dag doen, wat ik wel merk is dat paarde dan wat minder enthousiast worden. Met Menno bijvoorbeeld doe ik een echte vrijheidsdressuur training ongeveer 1x in de 10 dagen. Als ze eenmaal iets kennen vergeten ze het niet meer. Als je iets wilt aanleren is het het beste om elke dag even kort te trainen dan 1 dag een lange training te doen. Je zult ook merken als je hem tijd geeft om over een kunstje na te denken dat het de volgende keer weer beter gaat!

Bij het aanleren van een nieuw kunstje vraag ik het elke dag een paar x tot het er goed in zit. Dit kan dan bijvoorbeeld na het rijden zijn, tijdens een wandeling of tijdens het poetsen. :)