Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 08:47

Grappig toch, zoveel paarden en trainers, zoveel moeilijke en makkelijke dingen: schouderbinnen en schouderbuiten is hier echt makkelijk gegaan in het aanleren.

Ik loop zelf zoveel mogelijk aan de kant waar ik het paard kan 'uitnodigen' in een oefening: bij travers dus aan de binnenkant. Kan me voorstellen dat voor veel mensen het andersom makkelijker is.

Ik heb zelf overigens inderdaad écht liever niet zoveel stelling als in het filmpje hoor... ietsjes gebogen, maar niet zo ver.

@plutolover: mijn merrie gebruikt bij al wat ze moeilijk vindt de Spaanse pas of de sidepass (dus écht 75-80% zijwaarts 20-25% voorwaarts zeg maar) en hoopt daarmee dat ze dan een antwoord geeft dat óók voldoet. Ik vind dat wel grappig: ze gaat nooit staken, wordt niet gestresst, ze zet gewoon een andere oefening in en hoopt dat ik daar ook gelukkig van wordt. Ik hou van die haflinger-werkethiek-met-humor ;)

@Jet tuurlijk kun je gewoon aanmelden en meelezen en als je dan wel beeld / voorbeelden hebt om te bespreken, kun je dat doen :)

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 09:18

Cera_D een schouderbinnen-of buiten kan op drie en op vier sporen, een travers is op vier sporen.

Peetstap, je woont niet in Nederland? Ik ga je pb-en.

Wijslander, jammer dat we niet dichter bij elkaar wonen dan was je van harte welkom geweest om in mijn bak te trainen met je paarden :D

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 09:33

Skippy01: ik vind het zeker niet storend als hij dat doet. Eerder Ind hilarisch echt Ind net wat je zegt haflinger-werkethiek-humor. I love iT!

Ik had keer L2 proefje. Ging meneer bij een rechts stukje travers inzetten. Stond er onder aan de protocol travers wordt nog niet gevraagd ;-) wel knap dat hij ze wel uitvoerd.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 00:06

Pfjiew, nog geen rode letters. :P

Eergister voor het eerst sinds lange tijd een drafje geprobeerd met mijn blondie. Hij kon het en nog met keurig ondertredend achterbeen op de volte ook. *\o/* Nog wel iets teveel stelling in de hals, maar dat viel te corrigeren. Paar keer aandraven en na een paar goede passen weer terug naar stap was genoeg voor dit keer. We hebben weer iets om uit te bouwen. :D

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 08:06

@Wijslander, goed bezig! Het was achterbenenweek dus! Hier ook!

De kracht van werken aan de hand: bijna een week niks gedaan ivm de modder. Pony van de wei gehaald. Eerst wat hooi gevoerd, op een lege maag wil niemand werken... Kaptoom om gedaan, lijn eraan geklikt en aanwijsstokje meegepakt.
Meer niet, geen gepruts met bijzetjes, of met pessoatuig of wat dan ook.
En dan krijg ik van mijn pony: een gebogen en ondertredend achterbeen, lengtebuiging, schoudervoor. En dan verder in draf: ondertredend achterbeen, gelifte schoft, energie, impuls. Alles aan een doorhangend touwtje. Dan in galop, ongevraagd en nog nóóit aan gewerkt, knalt die pony er op beide kanten een halve volte arbeidspirouette uit.
Ik zweer het, die pony gelooft alle vooroordelen over hafs niet, en ze bewijst haar gelijk! <3

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 08:22

Supergaaf Skippy! Nu stem ik voor een filmpje, lijkt me machtig om te zien. :~

Caira
Berichten: 26061
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 08:25

Gaaf skippy!


Ik had gisteren weer les van Claudia Wolters, zo heerlijk om van haar les te krijgen. Gewerkt aan de travers hulp over de rug en dan ook het kunnen plaatsen van de schouders. Wat voor mijn tank dan weer echt heel lastig is. Maar lekker gewerkt

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 08:36

Wijslander schreef:
Supergaaf Skippy! Nu stem ik voor een filmpje, lijkt me machtig om te zien. :~


Ik baalde oprecht dat niemand bij de bak stond om te filmen ook ja! Iedereen was druk met de hoefsmid en een zieke pony op stal (en terecht, die heeft de aandacht véél harder nodig!), dus genoeg mensen, maar geen filmers... :(

Caira schreef:
Gaaf skippy!
Ik had gisteren weer les van Claudia Wolters, zo heerlijk om van haar les te krijgen. Gewerkt aan de travers hulp over de rug en dan ook het kunnen plaatsen van de schouders. Wat voor mijn tank dan weer echt heel lastig is. Maar lekker gewerkt


Ow, gaaf! Hoeveel ik ook voor elkaar krijg, die travers.... grrrrrr :Y) Staat op de planning weer voor de volgende les - met een bak die er dan hopelijk wel goed genoeg voor is. Vorige les viel vrij letterlijk in het water, en met een stuwende ipv dragende pony hebben we de les primair gebruikt om haar weer dragend te krijgen ondanks de regen en blub :+
En hey, 'tanks' zijn de beste paarden :j

Sherivey
Berichten: 8616
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 09:14

Goed bezig Skippy, idd wel jammer dat je geen filmpje hebt.

Caira, lekker gelest :)

Ik heb net het boek van Greetje Hakvoort binnen. Ben zelf met mijn paard vooral nog bezig met longeren aan enkele lijn. Gaat steeds een beetje beter, hij durft steeds makkelijker te ontspannen en zijn hals lang te maken :)

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 09:33

Wat leuk ik heb t boek ook.

Gister me 3e opleidingsdag gehad. Werken aan de hand. Ik zelf doe vaak de grondwerk positie. En had nog niet heel vaak de werk aan de handpositie gedaan.

Maar WoW Stanley deed t zo super fijn.. Greetje was ook verbaasd Wahaha. Ze vond hem erg goed asn de hulpen enz. Ik was echt zo trots op mijn Stanley. Ja zegt ze met rijden gaat je dit ook erg helpen. Ik zelf vind hem nog wat sterk maar hij deed t super zo alleen op de kaptoom.

Heb toen ik hem weg zette nog even Stanley bedankt en gevraagd of hij nog zeker 10 jaar bij me moet blijven (hij is 20)

Enige jammer was, was dat stan niet t hooi wou eten.. verwende knol... ii bleef dat slapen. Snachs had hij wel iets op. Maar voornamelijk stro...

Dus ik dacht in de paddock kan hij niet kiezen dus gaat hij vanzelf hooi eten.. einde ochtend toch maar de zak ruwvoer wat toevallig in de trailer hing gegeven. T was niet veel maar beter iets dan niets.. dus volgende keer maar z’n eigen ruwvoer geven..

In juli wil ik als het kan soort 5 daagse ‘traing’ Weekje houden.. maar ga dan echt niet voor 5 dagen ruwvoer meenemen..

Maar iedereen in de groep was zo goed en leuk voorruit gegaan.

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 14:42

Vraagje voor de mensen die in de facebookgroep zitten. Is er de mogelijk dat er clinics werken aan de hand worden vermeld? Zo ja, zou er iemand uit het facebookgroepje de clinics ook hier willen vermelden.
Wil toch volgend jaar eens wat clinics volgen met de schimmel en het lijkt me handig als het ook in dit topic staat.

Jet

Berichten: 11992
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 16:37

Plutolover, misschien kan je voor die vijf dagen wel voor 3 dagen meenemen en het dan mengen met het hooi dat ze daar hebben, dan eet hij in elk geval alle dagen iets en wie weet went hij dan ook aan het hooi van daar.

Wel gaaf om 5 dagen in training te gaan hoor.

Siamsmeesje

Berichten: 2236
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 17:31

Ik meld me ook even. Al lees ik meer mee met jullie ervaringen.
Momenteel werk ik wekelijks met een zes-jarige tinker, welke vooral aan de rechterkant behoorlijk stijf is. Hij wordt zowel gereden, als aan de hand en aan de lange teugel gewerkt. Alles nog heel in het beginstadium.
Verder wordt hij gebruikt voor therapeutisch rijden, reden dat we hem dus graag soepel en in balans willen krijgen, zodat hij het werk lang en vooral met plezier kan volhouden.

Ik lees dus vooral mee om tips en ideeën op te doen. Later hoop ik zelf ook wat zinnigers neer te kunnen zetten :D

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 17:58

Jet schreef:
Plutolover, misschien kan je voor die vijf dagen wel voor 3 dagen meenemen en het dan mengen met het hooi dat ze daar hebben, dan eet hij in elk geval alle dagen iets en wie weet went hij dan ook aan het hooi van daar.

Wel gaaf om 5 dagen in training te gaan hoor.


Ik was zeker van plan om ind te mengen al is het maar 1 dag. haha ik heb een aparte haflinger haha.. (eerder gezegd verwend)Maar het is een wel een haflinger dus uiteindelijk gaat hij echt wel eten haha. Het is dat ik zelf er gewoon niet fijn bij voelt.

Ik moet alleen nog even na vragen of die mogenlijkheid er is, en of het die datum ook kan.

Maar lijkt me wel heel gaaf ind.

Sherivey
Berichten: 8616
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 19:27

Vijf dagen training lijkt me ook heel gaaf. Ff kijken of dat qua kosten haalbaar is voor mij. Heb geen eigen trailer, dus dat kost ook nog t nodige.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 00:46

Een trainingsweek(end) staat ook nog hoog bovenaan mijn verlanglijstje. Even afwachten of mijn juf er deze zomer weer een organiseert, denk dat ik dan meteen mijn beide jongens meeneem. Endurance starten wordt hem aankomend jaar waarschijnlijk niet, dus dan kunnen we mooi verder met de klassieke dressuur. Valt nog genoeg in te leren. :D

Welkom Siamsmeesje en wat een leuke uitdaging, een jonge tinker! Welke oefeningen doen jullie nu zoal?

Plutolover ik zoek jou even op Facebook, leuk om te volgen!

Caira
Berichten: 26061
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 08:14

Siamsmeesje schreef:
Ik meld me ook even. Al lees ik meer mee met jullie ervaringen.
Momenteel werk ik wekelijks met een zes-jarige tinker, welke vooral aan de rechterkant behoorlijk stijf is. Hij wordt zowel gereden, als aan de hand en aan de lange teugel gewerkt. Alles nog heel in het beginstadium.
Verder wordt hij gebruikt voor therapeutisch rijden, reden dat we hem dus graag soepel en in balans willen krijgen, zodat hij het werk lang en vooral met plezier kan volhouden.

Ik lees dus vooral mee om tips en ideeën op te doen. Later hoop ik zelf ook wat zinnigers neer te kunnen zetten :D


Schouders, schouders, schouders en ook nog wat schouders plaatsen :D

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 09:28

Dilan93 schreef:
Vijf dagen training lijkt me ook heel gaaf. Ff kijken of dat qua kosten haalbaar is voor mij. Heb geen eigen trailer, dus dat kost ook nog t nodige.


Ik heb geen idee of het kan bij Greetje. Dat moet ik nog allemaal na vragen. Het is alleen een idee.

Jij wou toch daar opleiding beginnen volgend jaar? Of ben ik in de war haha

Sherivey
Berichten: 8616
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 09:37

plutolover schreef:
Dilan93 schreef:
Vijf dagen training lijkt me ook heel gaaf. Ff kijken of dat qua kosten haalbaar is voor mij. Heb geen eigen trailer, dus dat kost ook nog t nodige.


Ik heb geen idee of het kan bij Greetje. Dat moet ik nog allemaal na vragen. Het is alleen een idee.

Jij wou toch daar opleiding beginnen volgend jaar? Of ben ik in de war haha

Ja klopt, die begint in september :D

Heb al gemaild of er in het voorjaar ook nog clinics/trainingsdagen oid zijn. :)

Ratties4life

Berichten: 519
Geregistreerd: 03-09-12

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 10:17

Hallo, ik wil heel graag beginnen met werken aan de hand. Maar ik heb geen idee hoe. Dus ik zoek een instructeur in de regio Eindhoven. Weet iemand een redelijk geprijsde, goede instructeur hier in de buurt? Als student met twee paarden heb ik geen geldboom in de tuin staan helaas. :+

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 10:25

Welkom hier! Zou deze online cursus iets zijn om mee te beginnen? Zelf geen ervaring mee, maar volgens mij krijg je best wat waar voor je geld. O.a. een besloten facebookgroep ook, weet ik van een stalgenoot.

https://dressuurnatuurlijk.nl/product/wadhdeel1/

Siamsmeesje

Berichten: 2236
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 12:29

Caira schreef:
Siamsmeesje schreef:
Ik meld me ook even. Al lees ik meer mee met jullie ervaringen.
Momenteel werk ik wekelijks met een zes-jarige tinker, welke vooral aan de rechterkant behoorlijk stijf is. Hij wordt zowel gereden, als aan de hand en aan de lange teugel gewerkt. Alles nog heel in het beginstadium.
Verder wordt hij gebruikt voor therapeutisch rijden, reden dat we hem dus graag soepel en in balans willen krijgen, zodat hij het werk lang en vooral met plezier kan volhouden.

Ik lees dus vooral mee om tips en ideeën op te doen. Later hoop ik zelf ook wat zinnigers neer te kunnen zetten :D
Schouders, schouders, schouders en ook nog wat schouders plaatsen :D


Wijslander schreef:
Welkom Siamsmeesje en wat een leuke uitdaging, een jonge tinker! Welke oefeningen doen jullie nu zoal?


Ja, schouders, schouders en schouders.... Tell me about it :D

Voorlopig zijn we in stap vooral bezig met sturen, afwenden, voltes (groot en klein) en recht vooruit kunnen, en natuurlijk de verbale commando's. Hij is op zich wel goed beleerd, maar naast hem staan als je werkt vind hij apart, en aan de rechterkant staan vindt hij heel raar. Dan stopt hij ook spontaan.
Inmiddels wel al ontdekt dat hij het prima vind als de teugels via de bovenste ringen van de longeersingel lopen (lange teugel), en dat ik dan ineens wel rechts naast zijn achterhand kan staan.
Maar voorlopig is netjes kunnen meelopen aan de hand, netjes doorlopen met de lange teugel en sturen dus het eerste doel. Langzaam is er wel vooruitgang, maar hij is ook liever vretend dan moe :D
Al denk ik wel dat als hij lichamelijk sterker wordt, hij het vanzelf ook wel leuker zal gaan vinden.

En met de kinderen doet hij veel hindernisbaantjes (balkjes, onder poortjes door, ballen in bakjes aan palen stoppen, enz.), longeren op een grote volte. Dingen waarbij hij dus niet echt rijtechnisch uitgedaagd wordt.
Maar de doelen die er voor nu staan: goed kunnen sturen en een goed ondertredend binnenachterbeen. Hij vind galop in de longeerring nu heel moeilijk, maar hij stapt ook niet over in stap.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 12:58

Siamsmeesje, weet niet of je die al kent, maar de vierkante volte klinkt als een goede en leuke oefening voor jullie. Eventueel met pionnen een vierkant uitzetten en dan oefenen met sturen, rechtuit gaan en met behulp van je binnenteugel voor stelling, buitenteugel om niet over de schouder te vallen en zweepje om het binnenachterbeen onder te laten treden proberen echt scherp (90 graden) de hoek om te gaan, daarna meteen weer buitenteugel erbij om recht te stellen. Die oefening kreeg ik ook met les toen we net begonnen en werkte bij mijn jonkie ook erg fijn.

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 13:04

Wijslander ik weet dat wij niet dezelfde instructeur hebben maar soms lijkt het van wel. Vierkante voltes is echt een oefening uit het boekje van mijn instructeur :D

Siamsmeesje

Berichten: 2236
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 13:47

De vierkante volte staat inmiddels op het lijstje omdat jullie het daar al over gehad hebben hier :)
Komende donderdag maar eens kijken hoeveel pionnen ik op stal kan vinden, en anders haal ik wel een paar cavaletti's uit elkaar (klein staandertje met een losse balk ;))
Het klinkt ook als een leuke afwisseling voor hem.