Longeertopic van a tot z?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Eefje_Sammy

Berichten: 78
Geregistreerd: 12-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 23:47

Hoi allemaal,
Omdat mijn verzorgpony haar hoofd vrij hoog draagt en zo haar rug weg drukt ben ik sinds kort gaan longeren met dubbele lijnen. Deze bevestig ik nu door de longe vanuit mijn hand, door de onderste ring van de longeersingel, door het bit naar de ring onder haar buik te halen. Hiermee probeer ik haar meer te laten ontspannen, haar hoofd wat lager te laten dragen en meer haar rug te gebruiken. Aan de enkele longe maak ik nog wel eens een sprongetje maar nu wil ik dat ook graag aan de dubbele longe gaan doen.

Nu is mijn vraag, hoe kan ik de longe dan het beste bevestigen? Hetzelfde als nu, in plaats van onder haar buik een hogere ring of alleen door de singel aan het bit vast?

Sammy 19-05-1984 27-09-2016
Panda 1995 06-04-2023


Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 00:14

Sunshinedaan schreef:
Ik las net een artikel van Bitmagazine over longeren aan de enkele longe...

Wat vinden jullie hiervan? Longeren zonder bijzet lijkt 'wat rondslingeren' of paard moet zijn energie kwijt...
Maar deze trainster onderbouwt dat het een goede training is.

Interessant!

https://www.bitmagazine.nl/instructie/i ... onge/30844

Ben benieuwd wat jullie mening is :)

(Ik lees alles mee, maar reageer bijna niet, omdat ik nog niet heel kundig ben met longeren vind ik)



Met juist longeren op kale enkele lijn kun je veel goeds bereiken kwa rechtstellen en spiergebruik en is zeker niet wat rondslingeren.
Dat kan op kaptoom, bit of zelfs halster.

Mireille aan het werk gezien op de recente e-day en dat zag er fijn en correct uit.
Ze gaf veel uitleg en daar zit geen woord of uitvoering bij wat niet klopte, vooral haar visie op aanleuning en nageven is heel fijn om te horen van een trainer op dit nivo.
Juist dat correcte nageven met fijn door het lijf bewegende paarden en de lange weg ernaar toe mis ik bij veel ruiters en trainers.

Mireille is wel behoorlijk commercieel bezig, maar das ook wel te begrijpen omdat het haar verdien model is.

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Nachtlampje

Berichten: 4518
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Nijmegen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 10:59

Eefje_Sammy schreef:
Hoi allemaal,
Omdat mijn verzorgpony haar hoofd vrij hoog draagt en zo haar rug weg drukt ben ik sinds kort gaan longeren met dubbele lijnen. Deze bevestig ik nu door de longe vanuit mijn hand, door de onderste ring van de longeersingel, door het bit naar de ring onder haar buik te halen. Hiermee probeer ik haar meer te laten ontspannen, haar hoofd wat lager te laten dragen en meer haar rug te gebruiken. Aan de enkele longe maak ik nog wel eens een sprongetje maar nu wil ik dat ook graag aan de dubbele longe gaan doen.

Nu is mijn vraag, hoe kan ik de longe dan het beste bevestigen? Hetzelfde als nu, in plaats van onder haar buik een hogere ring of alleen door de singel aan het bit vast?


Aan de dubbele longe zul je altijd in een harde klap de sprong tegenwerken, dat is dus gewoon niet mogelijk naar mijn idee.
Daarnaast zou ik denken dat tussen de voorbenen bevestigen veel druk vraagt, je krijgt dan eigenlijk een werking als een slof. Ik zou hand-onderste ring-bit doen qua bevestiging, of hand-middelste ring-bit-onderste ring.

Siamsmeesje

Berichten: 2235
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 12:40

Sunshinedaan schreef:
Ik las net een artikel van Bitmagazine over longeren aan de enkele longe...

Wat vinden jullie hiervan? Longeren zonder bijzet lijkt 'wat rondslingeren' of paard moet zijn energie kwijt...
Maar deze trainster onderbouwt dat het een goede training is.

Interessant!

https://www.bitmagazine.nl/instructie/i ... onge/30844

Ben benieuwd wat jullie mening is :)

(Ik lees alles mee, maar reageer bijna niet, omdat ik nog niet heel kundig ben met longeren vind ik)


Ik ken deze trainster niet, maar kan me helemaal vinden in wat ze doet :j
Ik werk nu wekelijks met een tinker die aan de rechterzijde wat vast zit, en daardoor veel dingen op de linkerhand doen moeilijk vindt. En die longeer ik op dezelfde manier, eerst maar eens zijn soepelheid, balans en rechtzijn goed krijgen. Het is ook leuk om te lezen dat zij ook een aantal oefeningen beschrijft die ik ook inmiddels doe, en nog een paar voor mij nieuwe oefeningen. Ik vind dit een fijne manier van werken.

Lente Alle zaadjes de grond in en hopen dat ze boven de grond willen kijken dit jaar

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 14:21

Siamsmeesje schreef:
Sunshinedaan schreef:
Ik las net een artikel van Bitmagazine over longeren aan de enkele longe...

Wat vinden jullie hiervan? Longeren zonder bijzet lijkt 'wat rondslingeren' of paard moet zijn energie kwijt...
Maar deze trainster onderbouwt dat het een goede training is.

Interessant!

https://www.bitmagazine.nl/instructie/i ... onge/30844

Ben benieuwd wat jullie mening is :)

(Ik lees alles mee, maar reageer bijna niet, omdat ik nog niet heel kundig ben met longeren vind ik)


Ik ken deze trainster niet, maar kan me helemaal vinden in wat ze doet :j
Ik werk nu wekelijks met een tinker die aan de rechterzijde wat vast zit, en daardoor veel dingen op de linkerhand doen moeilijk vindt. En die longeer ik op dezelfde manier, eerst maar eens zijn soepelheid, balans en rechtzijn goed krijgen. Het is ook leuk om te lezen dat zij ook een aantal oefeningen beschrijft die ik ook inmiddels doe, en nog een paar voor mij nieuwe oefeningen. Ik vind dit een fijne manier van werken.


Ze kreeg in ander bokt topic (terechte) vragen over het waarom van direct aanklikken op binnenring bit.
Ik had daar zelf ook mijn vraagtekens bij, omdat het niet bepaald fijn is voor paarden mondjes.
Het antwoord daarop is echter toch weer logisch en heel duidelijk.

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Eefje_Sammy

Berichten: 78
Geregistreerd: 12-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 21:50

Nachtlampje schreef:
Aan de dubbele longe zul je altijd in een harde klap de sprong tegenwerken, dat is dus gewoon niet mogelijk naar mijn idee.
Daarnaast zou ik denken dat tussen de voorbenen bevestigen veel druk vraagt, je krijgt dan eigenlijk een werking als een slof. Ik zou hand-onderste ring-bit doen qua bevestiging, of hand-middelste ring-bit-onderste ring.


Dankjewel voor je antwoord. Ik denk dat ik als ik ga springen gewoon nog steeds met enkele longe bezig ga. Ik zal ook eens gaan kijken of ze lekkerder loopt met een bevestiging die jij voorstelt.

Sammy 19-05-1984 27-09-2016
Panda 1995 06-04-2023

Nachtlampje

Berichten: 4518
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Nijmegen omgeving

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 00:12

Ben benieuwd of je wat merkt Eefje-Sammy!
Daarnaast kost losgelatenheid gewoon tijd.. En altijd meer tijd als je wilt :p

Siamsmeesje

Berichten: 2235
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 10:14

Peetstap schreef:
Siamsmeesje schreef:
Ik ken deze trainster niet, maar kan me helemaal vinden in wat ze doet :j
Ik werk nu wekelijks met een tinker die aan de rechterzijde wat vast zit, en daardoor veel dingen op de linkerhand doen moeilijk vindt. En die longeer ik op dezelfde manier, eerst maar eens zijn soepelheid, balans en rechtzijn goed krijgen. Het is ook leuk om te lezen dat zij ook een aantal oefeningen beschrijft die ik ook inmiddels doe, en nog een paar voor mij nieuwe oefeningen. Ik vind dit een fijne manier van werken.

Ze kreeg in ander bokt topic (terechte) vragen over het waarom van direct aanklikken op binnenring bit.
Ik had daar zelf ook mijn vraagtekens bij, omdat het niet bepaald fijn is voor paarden mondjes.
Het antwoord daarop is echter toch weer logisch en heel duidelijk.

Zelf doe ik dat niet, maar dat komt mede doordat de tinker geen neusriem heeft. Ik gebruik soms een longeerstukje, maar net zo vaak sla ik de longe om de binnenring en knip hem vast aan de buitenring van het bit. Ik merk dat dat bij de tinker in ieder geval het bit een stuk stiller laat liggen, en hij netjes bestuurbaar blijft.

Welk topic is dat? Want ik ben altijd benieuwd naar hoe anderen dingen doen/oplossen/uitleggen. Ik pik van bijna alles wel wat mee uiteindelijk :D

Lente Alle zaadjes de grond in en hopen dat ze boven de grond willen kijken dit jaar

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 18:37

Sunshinedaan schreef:
Ik las net een artikel van Bitmagazine over longeren aan de enkele longe...

Wat vinden jullie hiervan? Longeren zonder bijzet lijkt 'wat rondslingeren' of paard moet zijn energie kwijt...
Maar deze trainster onderbouwt dat het een goede training is.

Interessant!

https://www.bitmagazine.nl/instructie/i ... longe/3084

Ben benieuwd wat jullie mening is :)

(Ik lees alles mee, maar reageer bijna niet, omdat ik nog niet heel kundig ben met longeren vind ik)



Ik longeer al jaren op deze manier.
Heb ook les gehad van deze instructrice in deze manier van longeren.
Voor mij is het de fijnste manier van longeren.
Ik merk dat mensen inderdaad vaak zeggen dat longeren zonder bijzet maar wat rondslingeren is.
Als je niet weet wat je aan het doen bent, is dat inderdaad zo. Ik vind dat je ook met longeren goed de theorie moet kennen en begrijpen.
Mireille kan heel goed de theorie uitleggen en daarna in de praktijk laten zien dat je aan een enkele lijn een hele goede training kan doen met je paard.
Voor mij was het na deze lessen ook heel duidelijk dat je met een bijzet juist je paard in de weg zit.

Custom made HaLflinger: Donya
Donya en Anouk: Z1 + 17

AMieke79
Berichten: 61
Geregistreerd: 23-08-18
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 09:08

Longeren valt voor mij onder het onderdeel grondwerken. Je paard doormiddel van één, twee of geen lijnen leren reageren op jou lichaamshouding en stem.

Paarden (en ponys) zijn heel goed in staat op hun eigen benen te lopen.
Ik heb zelf gemerkt als een paard teveel getraind op hand en hulpstukken dat paarden daarin erg lui kunnen worden. En als je dan zonder hulpstukken longeerd het paard juist verkeerd gaat lopen, door hoofd naar buiten te draaien en naar binnen te vallen, wat alleen overbelasting geeft, scheefheid en mogelijk blessures...

Door mijn houding, mee te lopen op kleine cirkel, nodig ik mijn paard uit om om mij heen te buigen. Ik heb hier geen attributen voor nodig. Gaat dit 20 minuten perfect, tuurlijk niet. Loop jij maar eens 20 minuten in één en dezelfde houding rond en rond. Dus als mijn paard even van de hoefslag van de longeerkraal afwijkt en recht over wil steken vind ik dat prima. Als ze even naar buiten kijkt prima. Belangrijk vind ik is dat ze dan zelf ervaart, hè als ik wat naar binnen kijk, mijn binnen achterbeen meer onder mijn buik zet, loop ik beter en makkelijker en kan ik makkelijker verruimen ook.

En ja, zeker dat ik ook met dubbele lijnen werk, maar ook met de pessoa.
En ja, ook dit is prima te doen met een bitloos hoofdstel.

Ik las laatst een interessant artikel.
Dat veel ruiters willen dat hun paard van achter naar voor loopt, maar dat we de voorkant niet de ruimte geven.
En hier kan ik me wel in vinden, dus ben ook ik nu vooral bezig met de rug en achterhand te oefenen, en heb gemerkt dat mijn paard, zowel in de kraal als onder het zadel, van voor zelf haar houding aanneemt zonder dat ik dit actief hoeft aantegeven of te vragen.
En dat ik dit zowel met vrij longeren als aan één of twee lijnen als met de pessoa voor elkaar krijg. Zolang ze aan de voorkant maar de ruimte krijgt haar hoofd te kunnen laten zakken, en soms bijna met haar neus de grond kan raken. Maar ook de ruimte om soms haar hoofd ook even de hoogte in te steken, om dan te merken dat dat minder prettig loopt.

Ik ben een recreatieve ruiter, zonder druk dat mijn paard voor een bepaalde datum klaar moet zijn op een bepaald niveau. Misschien komt het heel makkelijk over, als ik het nu beschrijf, maar niets is makkelijk en het kost veel tijd maar vooral voor mij, ik zorg voor mezelf en mijn paard dat we er plezier in hebben.

AnnoNiemand

Berichten: 869
Geregistreerd: 16-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 21:17

Weet iemand een goede instructeur die les kan geven in longeren? Provincie Friesland. Ik loop met mijn paard tegen een aantal problemen aan, bijv. dat hij echt ontzettend flegmatiek en lui is. Ik krijg hem niet eens in draf aan de longe. De longeerzweep geeft hij helemaal niets om. Op het eind ben ik zelf gefrustreerd en bekaf en paardlief staat nog steeds veel te dik te zijn... Ik let erop dat ik niet voor zijn schouder sta zodat ik hem niet afrem. Maar paard laat zich amper opdrijven. Ook zonder lijn staat hij het liefst stil. Hij laat zich bijv. niet opjagen in de bak. Hij maakt alleen tempo voor eten, bijv. in de wei om naar een nieuw stuk gras te komen. -O-
Buiten de rijbak kent hij de commandos stap draf en ho perfect, al is hij ook dan wel wat lui (terugweg daargelaten). In de bak heeft hij er schijt aan en staat hij het liefst stil in het midden, naast mij.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 22:31

Je had toch al na eerdere problemen een grondwerk instructie erbij gehaald ?
Die moet je toch verder kunnen helpen met dit basis werk.?

Als ie zo fanatiek wordt van eten, kun je ook daarmee gaan werken in systeem +r. Of clicker.
Is het niet linksom dan maar rechtsom, ieder gezond paard is in actie te krijgen.

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

AnnoNiemand

Berichten: 869
Geregistreerd: 16-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 08:45

Ja, heb inderdaad les, maar zelfs mijn instructie kreeg het niet voor elkaar terwijl zij echt goed is. :') Dus het lijkt me handig een les van iemand te proberen waarvan longeren echt het ding is.
En ik wil longeren liever niet belonen met voer, juist omdat het stilstaan dan weer belonend is (om het voer te krijgen).

AMieke79
Berichten: 61
Geregistreerd: 23-08-18
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 09:20

Wat als je paard longeren gewoon niet leuk vind? Hoevaak longeer je?
Op het moment dat je iets niet voor elkaar krijgt zou je het even los moeten laten en de focus elders leggen. Stilstaan is niet handig, maar hou je paard in beweging, zijwaarts, achterwaarts. Zonder precies te zeggen waar je paard heen moet, als hij maar beweegt. Hou spanning in je eigen lichaam totdat je paard voorwaards gaat, laat dan de spanning los in je eigen lichaam.
Maak het voor je paard een fijn iets.


Janneke2

Berichten: 22712
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 10:11

Even off topic: sommige luie paarden zijn goed in beweging te krijgen met grondwerk.
Dwz: focus op vierkantjes stappen : een correcte kwart volte met stelling en buiging, niet te veel gewicht op de binnenschouder.
(Afwisselen: maak achtjes, varieer de lengte, doe soms een honingraat, etc.)
Maar "eis" een ondertredend achterbeen - ga je dat krijgen 'gaat de motor aan'.

Succes!

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Elisa2

Berichten: 37002
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 13:41

Haha sorry, ik moet even lachen..maar ik zie het voor me.

Ik "herken" dit probleem wel, heb het ook eens gehad met een paard.
Mijn oplossing was toen aan de dubbele longe in menposititie met een hoofdstel met oogkleppen op..dit paard reageerde wel op de zweep maar helaas maar 3 passen ofzo.

Met de oogkleppen op kon ik een soort verrassingseffect creeren waardoor hij alert werd en wel ging en bleef lopen. (uiteindelijk gewoon op m'n stem)
Maar ik moet eerlijk zeggen, makkelijk was het niet.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Marielllee

Berichten: 64
Geregistreerd: 15-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 15:25

Janneke2 schreef:
Even off topic: sommige luie paarden zijn goed in beweging te krijgen met grondwerk.
Dwz: focus op vierkantjes stappen : een correcte kwart volte met stelling en buiging, niet te veel gewicht op de binnenschouder.
(Afwisselen: maak achtjes, varieer de lengte, doe soms een honingraat, etc.)
Maar "eis" een ondertredend achterbeen - ga je dat krijgen 'gaat de motor aan'.

Succes!


Dat werkt hier inderdaad ook heel goed! :j

europe_x
Berichten: 6
Geregistreerd: 06-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 16:15

hoi! :) ik ben op zoek naar tips, ik lease ong. een maand lang een hele lieve merrie *\o/* voordat ik met haar aan het werk ging heeft ze bijna een jaar niks gedaan omdat ze kreupel was en daarna een veulentje heeft gehad. In dat jaar is ze flink aangekomen en alle spieren en conditie kwijtgeraakt :( Afgelopen maand probeer ik haar conditie en spieren op te bouwen met veel longeren/grondwerk (4/5x in de week). Haar conditie is al een stuk beter maar ze heeft nog te weinig rugspieren om echt bereden te worden, en dat is uiteindelijk wel het doel. Ik longeer meestal met een hoofdstel en een vrij losse bijzet (touwtjes over de rug tussen de benen naar het bit) en af en toe met halster. Met het bijzet om gaat ze rechtsom vrij makkelijk omlaag, linksom vindt ze moeilijker maar dat zijn we aan het oefenen :D Wat zijn jullie tips om meer spieren op te bouwen, vooral in de rug? alvast bedankt <3

AnnoNiemand

Berichten: 869
Geregistreerd: 16-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 22:58

Ik hem mijn probleem zelf opgelost. Tot op heden geen longeerinstructie kunnen vinden, maar wel een aantal kleine dingen veranderd na het lezen van het boek van Lammert Haanstra. En waarempel, toen ik dit toepaste bleek mijn paard a) niet sloom b) juist heel goed te reageren op subtiele signalen. Vanuit deze basis ga ik verder werken. Ik had een grijns van oor tot oor toen het eenmaal lukte. :D :D :D

Elisa2

Berichten: 37002
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 10:03

Goed om te horen.

europe, ik ben geen fan van touwtjes over de rug tussen de benen, omdat paarden op die manier voor wel zakken maar en continu druk in de mond houden en ze eigenlijk niet horizontaal in balans kunnen lopen en hun buikspieren niet goed leren aanspannen. (om rugspieren te trainen, moeten de buikspieren aangespannen worden)

Dus ik zou zeggen, met bijzet longeren of met touwtjes en longeersingel en de touwtjes dan opzij bevestigen. Daarnaast achter goed activeren, en beter 2/3x in de week goed longeren dat ze helemaal los is dan vaker en minder goed. (longeren is belastend)

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Janneke2

Berichten: 22712
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 10:46

;) nu heeft een rijpaard vooral buikspieren nodig, de spieren die je voelt naast de wervelkolom zijn om de rug hol te maken.
De buikspieren zijn er om 'tegen het gewicht van de ruiter in' de rug omhoog te brengen.

Halsstrekken met nul druk op het bit oid plus goed ondertredende achterhand. (= Dier moet zelf de hals plus hoofd dragen, wat zwaar is.)
Balkjes lopen.
Bij overgangen: zowel naar een snellere gang als een langzamer gang: je doel is dat het dier de overgang met de achterhand maakt. (Ook een reden om het hoofd niet vast te binden: dat moet omhoog, terwijl de achterhand hard werkt.)
Met grondwerk: correct wijken voor 'het stokje oid op de plaats van het been'.

(En je kunt het rijden ook opbouwen door met zadel te longeren en dan soms even opstappen, vraag halsstrekken plus activiteit van het achterbeen, oefen stap- halt - stap met losse teugels (=op zit en vooral gewicht / zwaartepunt terug brengen) zodat het dier stopt op de achterhand.)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

europe_x
Berichten: 6
Geregistreerd: 06-12-18

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 10:57

bedankt voor de reacties ! ik zal het zeker meenemen :)

AnnoNiemand

Berichten: 869
Geregistreerd: 16-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 21:25

Nu het longeren goed gaat heb ik een volgende vraag dus ik val het topic maar weer binnen. :)
Ik heb mijzelf verdiept in effecten van het bit en bied mijn paarden daarom in principe een bitloos leven. Wanneer er gereden gaat worden gebeurt dat met een bitloos hoofdstel. Toch vraag ik mij af wat nu wijsheid is voor het longeren. Met een bitloos hoofdstel kan ik mijn paard niet bijzetten. Nu is dat op dit moment ook niet nodig want hij moet eerst eens zijn evenwicht vinden en leren op eigen benen te lopen. Ik merk dat hij nu vele momenten aan het ‘stofzuigen’ is tijdens het longeren. Hij houdt zijn hoofd heel laag bij de grond. Nu leek mijn dit in eerste instantie positief omdat hij dan goed over de rug loopt (toch)? Maar later vroeg ik mij af, uiteindelijk loopt hij toch wel behoorlijk op de voorhand wanneer hij zo stofzuigt. Voor nu maakt het niet uit, maar uiteindelijk is het wel de bedoeling dat het longeren een serieus trainingsmoment wordt waarbij hij de achterhand goed gebruikt. Wat is dan wijsheid? Toch op een gegeven moment longeren met bijzet en bit? Of met een kaptoom? Die idealiseren ze vaak voor het longeren, maar daar kun je toch ook geen verzameling mee bereiken, of wel? Een kaptoom is dan wel bitloos, maar wat heeft het verder voor voordelen voor het longeren?

EmptyWords

Berichten: 10572
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 00:01

Je kunt ook kijken naar een band om de achterbenen.

Of ga werken om de achterhand meer dragend te krijgen. Tempowisselingen en overgangen

Beauty is as beauty does [o]

[MWS] paardrijden en overgewicht.

Elisa2

Berichten: 37002
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 10:16

AnnoNiemand schreef:
Nu het longeren goed gaat heb ik een volgende vraag dus ik val het topic maar weer binnen. :)
Ik heb mijzelf verdiept in effecten van het bit en bied mijn paarden daarom in principe een bitloos leven. Wanneer er gereden gaat worden gebeurt dat met een bitloos hoofdstel. Toch vraag ik mij af wat nu wijsheid is voor het longeren. Met een bitloos hoofdstel kan ik mijn paard niet bijzetten. Nu is dat op dit moment ook niet nodig want hij moet eerst eens zijn evenwicht vinden en leren op eigen benen te lopen. Ik merk dat hij nu vele momenten aan het ‘stofzuigen’ is tijdens het longeren. Hij houdt zijn hoofd heel laag bij de grond. Nu leek mijn dit in eerste instantie positief omdat hij dan goed over de rug loopt (toch)? Maar later vroeg ik mij af, uiteindelijk loopt hij toch wel behoorlijk op de voorhand wanneer hij zo stofzuigt. Voor nu maakt het niet uit, maar uiteindelijk is het wel de bedoeling dat het longeren een serieus trainingsmoment wordt waarbij hij de achterhand goed gebruikt. Wat is dan wijsheid? Toch op een gegeven moment longeren met bijzet en bit? Of met een kaptoom? Die idealiseren ze vaak voor het longeren, maar daar kun je toch ook geen verzameling mee bereiken, of wel? Een kaptoom is dan wel bitloos, maar wat heeft het verder voor voordelen voor het longeren?


Dit kun je eigenlijk heel simpel oplossen door je paard wat meer voorwaarts te drijven als hij te laag komt met z'n hoofd. Zakken is goed, maar wel in horizontaal evenwicht dus met de neus op boeghoogte. Iedere keer als hij teveel zakt iets meer voorwaarts drijven en je probleem is opgelost. Heb je geen bit voor nodig.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, SemrushBot en 33 bezoekers