Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
plutolover

Berichten: 11702
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 07:26

ik merk ook duidelijk verschil dat mijn paard bepaalde dingen ineens makkelijker vind als ik het eerst aan de hand heb geleerd.

gaaf skippy01. dat je lesklantje zo mee kan helpen


Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 07:39

plutolover schreef:
ik merk ook duidelijk verschil dat mijn paard bepaalde dingen ineens makkelijker vind als ik het eerst aan de hand heb geleerd.

gaaf skippy01. dat je lesklantje zo mee kan helpen


Ah, verkeerd gelezen misschien, of ik heb het onduidelijk opgeschreven. Lesklantje heb ik met haar eigen pony laten werken aan de hand ;) Dat is een arabiertje. Ze werkt ook wel eens met die van mij om te voelen hoe bepaalde dingen voelen als ze er al in zitten, maar meestal kom ik bij hen om met hun pony te helpen :)

Sunshinedaan

Berichten: 640
Geregistreerd: 05-11-16
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 13:34

Hallo, mag ik hier ook meepraten?

Ik volg de minicursus van dressurnatuurlijk...

Ik heb 4 minipaardjes, waarvan er 2 voor de wagen lopen (de andere 2 nog te jong).

Afbeelding


Omdat ik er niet op kan rijden (ze zijn maar 90cm hoog) ben ik op zoek naar andere manieren om ze soepel te houden. Langeteugelwerk doe ik af en toe en nu kwam ik wadh tegen.

Tot mijn verbazing heeft mijn 6-jarige merrie vréselijk veel moeite met overstappen achter!
Ze raakt zelfs een beetje ‘kribbig’ als ik wat meer vraag. Nu na paar keer oefenen, gaat het steeds beter, maar ik vond het een eye-opener voor mezelf... :)

Mijn 6-jarige merrie Fleurtje
Afbeelding


Mijn 3,5-jarige doet het veel soepeler. Die pakt de hulpen heel snel op.

Mijn 3,5 jarige Cookie (Cooks)

Afbeelding
Ben pas bij de schouderbuitenwaarts hoor... :')
Fleurtje rustig aan opbouwen en Cooks is nog jong :)

Volg mijn avonturen met welshpony Charlie in Portugal op Instagram

Marocje
Berichten: 5590
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 15:49

Welkom! Was de video’s een paar dagen vergeten, dus had er net 4 gekeken. Ben zelf bij de travers, dus heel fijn die video. De eerste waar ik wat aan had, dus blij mee.
Ik vroeg de kont naar binnen, maar dan gooide mijn pony meteen zijn schouder naar binnen (hoofd naar buiten). Ik stelde zijn hoofd dan, maar uiteraard was het veel logischer de schouder te plaatsen.. dus echt een fijne ‘tip’ die ik volgende keer meteen ga proberen!

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 17:23

Welkom Sunshinedaan. Leuk dat je mee wilt kletsen in dit topic, maar eigenlijk kun je niet werken aan de korte teugel met mini's. Lange teugelwerk is veel geschikter voor zulke kleintjes. Ik heb ook een mini en ik doe alleen lange teugelwerk met hem, dwz. ik loop naast zijn kont. Sommige mensen verwarren lange lijnen werk met lange teugelwerk maar dat is iets anders.
In principe werkt lange teugelwerk hetzelfde als werken met de korte teugel, mits je basis de klassieke dressuur is. Het grote voordeel is dat je makkelijker je positie kan wisselen als je naast de kont loopt als je van hand veranderd.

Marocje, ik leer de travers anders aan. Dit komt doordat ik werk met wijken voor druk. Ik loop met mijn paard in schouder buiten zet hem stil. Mijn eigen positie is aan de buitenkant van mijn paard. Dan vraag ik de stelling om en loop dan verder.
Andere manier, misschien leuk om te weten.

Ratna Paardentrack in Frankrijk

Sunshinedaan

Berichten: 640
Geregistreerd: 05-11-16
Woonplaats: Roosendaal

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 17:37

Fardoe: geen idee hoe je bij kort teugelwerk komt, maar ik doe inderdaad langeteugelwerk. Dressuurmatig, zonder schoftje of singel en ter hoogte van de achterhand lopen :)

Volg mijn avonturen met welshpony Charlie in Portugal op Instagram

Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 17:37

Sunshinedaan schreef:
Fardoe: geen idee hoe je bij kort teugelwerk komt, maar ik doe inderdaad langeteugelwerk. Dressuurmatig, zonder schoftje of singel en ter hoogte van de achterhand lopen :)


Omdat dit het topic is voor wadh, aan de korte teugel dus. :P Evengoed welkom, superleuk stel pony's heb je.

Marocje
Berichten: 5590
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 18:36

Thanks Fardoe. Ik werk idd aan de binnenkant, maar wel met beide: wijken voor druk en naar me toe halen. Ga eest van het filmpje proberen, maar hou jouw manier ook in mijn achterhoofd!

Sunshinedaan

Berichten: 640
Geregistreerd: 05-11-16
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 18:42

Wijslander schreef:
Sunshinedaan schreef:
Fardoe: geen idee hoe je bij kort teugelwerk komt, maar ik doe inderdaad langeteugelwerk. Dressuurmatig, zonder schoftje of singel en ter hoogte van de achterhand lopen :)


Omdat dit het topic is voor wadh, aan de korte teugel dus. :P Evengoed welkom, superleuk stel pony's heb je.


Ahaaa! :') duidelijk :j
Het korte wadh teugelwerk doe ik sinds die mini cursus pas.
Behalve de basis natuurlijk. Netjes meelopen, stappen, draven, halthouden op commando aan loshangend touwtje.
Ik probeer ze nu te leren wijken voor druk en het verschil wijken met de voorhand en wijken met de achterhand.

Dank je :) ik ben ook erg blij met ze.

Volg mijn avonturen met welshpony Charlie in Portugal op Instagram

Suliko

Berichten: 4247
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 20:33

fransje23 schreef:
Suliko schreef:
Dus dat je alleen het hoofd positioneert en het lichaam erachteraan wokkelt zoals hierboven wordt benoemd ervaar ik totaal niet zo. En verder heb ik inderdaad de grondwerkstick/lange zweep om bepaalde lichaamsdelen naar me toe te vragen, van me af te vragen of te begrenzen.


Ik weet niet of ze wokkelen , is een aanname van mij want ik heb er geen ervaring mee.

Hoe vraag je lengtebuiging als je ervoor loopt?


Ik verwoordde het wokkelen niet helemaal goed. Want het werd inderdaad als aanname gebracht en niet benoemd. :')

Lengtebuiging vraag ik door zijn neus iets naar binnen te vragen, eigenlijk op dezelfde manier als dat je er naast loopt. En door met de stick/zweep tussen zijn flank en schouder in te wijzen. Als het ware vraag ik hem dan om om de zweep heen te buigen en zich hol te maken. Als ik meer naar de flank/spronggewricht wijs, dan vraag ik juist meer de achterhand weg en gaat hij nog sterker ondertreden, dit kan je natuurlijk zo heftig maken als je zelf wilt (helemaal kont laten wijken, of puur alleen meer ondertreden), als ik meer naar zijn schouder wijs dan verplaatst hij het gewicht naar de buitenschouder of in extremere variant stapt hij van voor over.
Hopelijk heb ik zo een beetje logisch uitgelegd hoe ik zijn stelling, buiging, gewicht, etc. controleer als ik er voor loop.

Volg mijn fietsavontuur Stockholm - Oslo - Bergen - Oslo - Kopenhagen
[VOLG] Op mijn stalen ros door Scandinavië
•••

fransje23

Berichten: 15301
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 21:45

Ja, ik snap je :j
Heb eigenlijk altijd gewerkt zonder zweep omdat mijn eerste paard daar erg slecht op reageerde. Alleen een zweep in de hand was al voldoende voor overreactie en stress.
Mijn jonkie heeft dat niet maar die heeft ook geen gekke dingen meegemaakt in haar leven.

Aankomende zondag voor het eerst les wadh met jonkie. Ben benieuwd naar de verschillen qua manier met mijn vorige instructrice. Is trouwens maar een half uurtje maar voor een driejarige is dat meer dan lang genoeg. Is ook nog eens op locatie, waar ze wel eerder is geweest, dus even intensief.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 21:54

Marocje schreef:
Welkom! Was de video’s een paar dagen vergeten, dus had er net 4 gekeken. Ben zelf bij de travers, dus heel fijn die video. De eerste waar ik wat aan had, dus blij mee.
Ik vroeg de kont naar binnen, maar dan gooide mijn pony meteen zijn schouder naar binnen (hoofd naar buiten). Ik stelde zijn hoofd dan, maar uiteraard was het veel logischer de schouder te plaatsen.. dus echt een fijne ‘tip’ die ik volgende keer meteen ga proberen!


Ben zelf ook wat aan het finetunen geweest vanavond, zat ook wat te frutten met hoofd meenemen , maar het is indérdaad heel logisch om schouder te beïnvloeden , dan gaat hoofd vanzelf en met juiste buiging.
En plaatst paard zijn gewicht minder op die binnen schouder.

Meneertje was alleen erg spitsig ,druk en happerig dus maar heel kort bezig geweest met iets nieuws.
Effe dollen en volgas door de bak deed ie effe veel liever :))
Nou ja niet erg, effe lol maken met elkaar is niks mis mee.

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 07:02

Hier gisteren ook gewerkt aan travers, maar mijn god, soms is een kleuterpony helemaal niet handig :roll:

Ze was nogal euhm, wakker. En het was óók nogal nat buiten. Laten we zeggen dat ze alles uit de kast getrokken heeft om vooral NIET de koppeling tussen achterhand en voorhand te hoeven maken. Achterhand plaatsen: prima. Schouder plaatsen: ook prima. Die twee dingen samen: "Vergeet het maar, ik ga Spaanse pas doen!"

Ach ja, tijd zat. Ze is nog maar een puppy pony natuurlijk met haar 4,5 jaar. Drogere bodem én zelf weer 2 fatsoenlijke handen hebben ipv met 1,5 arm proberen te werken, zal ook veel schelen straks :+

Jane2

Berichten: 685
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 12:56

Ik kom even binnen vallen met een vraag. En hoop dat jullie tips hebben om me te helpen.

Komt ie:
Geval Arabier. 10 jaar en nog nooit iets mee gedaan. Nu heeft de Arabier een nieuwe verzorgster die dus wel met hem het wadh wil leren. We zijn nu begonnen met het plaatsbepalen in de paddock. Gewoon los om je heen laten lopen, halthouden en weer aan stappen enz.
Nu het probleem :
Arabier kan op stal geen halster aan. Voor de stal op de gang wel. Daar kan je hem ook begeleiden maar in de paddock of wei krijgen ze het halster niet aan. (Is iets gebeurt toen hij met 8 maanden oud in vliegtuig moest naar Nederland). Arabier is nog nooit aan een halster mee naar de wei gelopen. Normaal stal open en vol gas naar het land.
Maar wat nu? Hij zal toch iets om moeten willen ze ooit op hem rijden en het wadh goed willen aanleren.
Wat is wijsheid?

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 13:58

Hoi Jane2, leuk dat je weer in het topic bent.

Ratna Paardentrack in Frankrijk

Jane2

Berichten: 685
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 16:59

Hoi hoi, ik lees redelijk trouw mee hoor. Maar het rijden heeft nu even voorrang hahaaa


Marocje
Berichten: 5590
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 20:21

Jane: eerst oefenen met het halster. Maak er kleine stapjes van, bijvoorbeeld in de stal: snoepjes/brokjes mee. Laat hem naar je toe komen en snuffelen aan je hand, halster in dezelfde hand en dan brokje geven. Gewoon paar keer doen, tot ie de link legt halster is lekkers. Daarna neus erdoor en wat lekkers, en eraf. Houd het leuk. Zo steeds verder gaan (niet in 1 sessie!) tot ie het halster probleemloos om krijgt. Koppel dat halster echt aan wat leuks.

Daarna dmv ‘druk’ aan het halster zijn hoofd begeleiden. Denk echt maar aan 2 cm ofzo. Naar links of rechts. Niet naar voren, dan heb je grote kans dat ie in de achteruit schiet.

Als dit allemaal goed gaat, kan je verder. In stal kan je al een hele hoop doen. Denk aan schouder verplaatsen, achterhand omzetten, gewicht verplaatsen.. heb je allemaal geen bak bij nodig. Als dit allemaal lekker gaat, vermoed ik maar zo dat je hem ook makkelijker mee kan laten lopen..

Marocje
Berichten: 5590
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 22:05

Vergeet ik zo mijn stukje te schrijven:

Vanavond het ik het in de praktijk gebracht, en het ging wonderbaarlijk goed! Dus travers inzetten (vanuit volte) en dan de schouder plaatsen. Ipv dat ie zijn complete lichaam naar binnen gooit met flinke buitenstelling, stelde hij nu recht. Mijn hulp was nog iets te ‘grof’ dus de reactie ook. Maar zo fijn! Hij was ook helemaal happy en flink afkauwen en gapen, haha.

Jane2

Berichten: 685
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 13:13

Zo wil ik het inderdaad aanpakken. Maar kreeg dinsdag 3x zijn neus in het touwhalster en toen was meneer klaar. Maar dan ook echt klaar. Weg lopen. Kont naar je toe draaien enz. Heb hem echt moeten blokken om hem nog een aai te kunnen geven.
Op stal kan hij geen halster aan. Gangpad wel. (Vind ik raar hoor,maar zal het volgende week meemaken Hahaa)

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 06:54

Jane2 schreef:
Zo wil ik het inderdaad aanpakken. Maar kreeg dinsdag 3x zijn neus in het touwhalster en toen was meneer klaar. Maar dan ook echt klaar. Weg lopen. Kont naar je toe draaien enz. Heb hem echt moeten blokken om hem nog een aai te kunnen geven.
Op stal kan hij geen halster aan. Gangpad wel. (Vind ik raar hoor,maar zal het volgende week meemaken Hahaa)


Maar dan heb je wél al drie keer zijn neus in het halster gekregen :)
Met zo eentje is het een kwestie van héle kleine stapjes.
Werk je met clickertraining? (ieder het zijne, ik werk er graag mee). Daarmee kun je ze leren 'click = snoepje/ brokje'. Als ze dát snappen, leer ik ze voedsel weigeren (wegkijken = click = snoepje), zodat ze niet in piranha's veranderen. Dan leer ik ze 'touch': iets aanraken. Dus halster aanraken, gelijktijdig touch roepen, click, snoepje. Dat koppelen ze echt snel.
Dan kun je daar neus in halster = click van maken. Dan halster omhoog met neus erin = click. Dan halster om = click. Dan touw aan halster, geven voor druk (milimeter werk!) = click. Dan één pasje = click.

Klinkt als een langdurig proces. Kost je waarschijnlijk 3 sessies in totaal om tot daar te komen. Zo leer ik ze inmiddels eigenlijk alles aan (ook veel oefeningen).

Overigens is een touwhalster gelijk wel scherp, mócht hij gaan tegenhangen. Zou liever een stalhalster pakken om mee te beginnen met zo eentje.

Geen aanval of kritiek he, maar gewoon mijn manier van werken met groene / angstige / lastige paarden :)

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 07:18

Skippy01 schreef:
Jane2 schreef:
Zo wil ik het inderdaad aanpakken. Maar kreeg dinsdag 3x zijn neus in het touwhalster en toen was meneer klaar. Maar dan ook echt klaar. Weg lopen. Kont naar je toe draaien enz. Heb hem echt moeten blokken om hem nog een aai te kunnen geven.
Op stal kan hij geen halster aan. Gangpad wel. (Vind ik raar hoor,maar zal het volgende week meemaken Hahaa)


Maar dan heb je wél al drie keer zijn neus in het halster gekregen :)
Met zo eentje is het een kwestie van héle kleine stapjes.
Werk je met clickertraining? (ieder het zijne, ik werk er graag mee). Daarmee kun je ze leren 'click = snoepje/ brokje'. Als ze dát snappen, leer ik ze voedsel weigeren (wegkijken = click = snoepje), zodat ze niet in piranha's veranderen. Dan leer ik ze 'touch': iets aanraken. Dus halster aanraken, gelijktijdig touch roepen, click, snoepje. Dat koppelen ze echt snel.
Dan kun je daar neus in halster = click van maken. Dan halster omhoog met neus erin = click. Dan halster om = click. Dan touw aan halster, geven voor druk (milimeter werk!) = click. Dan één pasje = click.

Klinkt als een langdurig proces. Kost je waarschijnlijk 3 sessies in totaal om tot daar te komen. Zo leer ik ze inmiddels eigenlijk alles aan (ook veel oefeningen).

Overigens is een touwhalster gelijk wel scherp, mócht hij gaan tegenhangen. Zou liever een stalhalster pakken om mee te beginnen met zo eentje.

Geen aanval of kritiek he, maar gewoon mijn manier van werken met groene / angstige / lastige paarden :)


Top-Nuttige-Tip [Tnt :D ], sluit me er volledig bij aan.
Clicker zelf vrijwel niet meer , maar beloon wel, dat kan ook natuurlijk.
Wel goed timen in beginfase.

enne
Citaat:
piranha's
_/-\o_ _O- kom niet meer bij.... , hier is bijnaam vaak koekkiemonsters.

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Jane2

Berichten: 685
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 08:15

Touwhalster is alleen maar om het achter de oren te krijgen. We maken hem niet vast. Een gewoon halster moet ik over zijn oren doen. Is een probleem Hahaa.

Maar inderdaad. Hele kleine stapjes. Veel belonen. Ben zelf niet van de clicker bij mijn paarden. Maar wel bij de hond. Zal het eens gaan proberen.

Thanks voor het meedenken.

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 12:11

De meeste stalhalsters kan je ook losmaken achter de oren en kan je dan hetzelfde aandoen als een touwhalster, misschien is dat een optie?

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 10:51

Gisteren weer les gehad met mijn schimmel bij de rijvereniging. Het was vrij druk en dan is het toch wel een heel paard om te managen.
Ik organiseer de lessen bij de vereniging en gisteren waren er drie nieuwe deelnemers, de lesgroep wordt steeds groter, wat natuurlijk ontzettend leuk is. Zijn er een even aantal deelnemers dan les ik alleen en bij een oneven aantal les ik met een ander. Gisteren had ik les samen met een nieuwe deelnemer, logisch dat daar meer aandacht naar ging en daar was ik ook blij mee omdat je al je concentratie nodig hebt bij je paard.
Wel samen met instructeur gewerkt aan de galop, maar bij het verzamelen in de draf boog hij alle kanten op als mijn instructeur erbij stond en aanwijzingen gaf. De momenten samen ging het veel beter, je bent dan zo op elkaar gefocust, dat hij zowaar na de piaffe enkele passen van een beginnende passage deed. Mijn vriend maakt altijd filmpjes en foto's tijdens mijn les maar zijn mobiel weigerde ( ik denk door de kou)
Ik ben nu een half jaar bezig met passieve therapie bij mijn paarden, ik heb dat nooit aan mijn instructeur verteld dat houd ons beiden nl scherp :D. Dus toen ik gisteren complimenten kreeg over de verbeterde conformatie van mijn paard, wist ik dat ik qua training op de goeie weg zit.
Volgende keer hoop ik wat foto's te kunnen laten zien.

Ratna Paardentrack in Frankrijk

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 11:08

Hoi allemaal. Ik meld mij ook weer even.
Ik ben met mijn pony inmiddels een paar keer per week bezig met wadh.
Helaas kan mijn juf niet zo vaak en ben ik vaak alleen waardoor ik ook geen opnames kan maken. Heel jammer!

Is er iemand in de omgeving van deventer aan de kant van bathmen die het leuk vind eens samen aan de hand te werken? We zouden dan filmpjes van elkaar kunnen maken en eventueel tips/ervaringen uitwisselen.

Fleur ❤️


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ubermetrics en 2 bezoekers