Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-18 21:11

Leuk! Mooie stick hoor!

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 12:49

Visitor schreef:
Leuk zeg! Waarmee zijn jullie begonnen?
Bij het begin }>

Haha. We zijn beginnen achter een lijntje waarbij we echt bij stap 1 zijn begonnen, namelijk click = beloning. Dat vond hij nog niet heel interessant, want bij de bakrand stond ook gras. Maar dat was ook oké. Erna heb ik gewerkt aan het opzij kijken, zodat ik hem uit m'n zakken zou kunnen sturen als we niet meer achter de lijn zouden werken.

Afbeelding

Om het voor Dex interessant te houden vroeg ik ook wat cue's die hij al kende, zoals hoofd laag of hand aanraken. Vooral dat laatste is wel Dex z'n ding :j
Afbeelding

Ondertussen werken we zonder het hek en heb ik Dex geleerd om een pion te targetten. Dit vind hij zo geweldig dat ik de pion nu ook kan weggooien, en Dex er achteraan loopt. In het begin had hij hiervoor nog wat steun nodig (zelf een beetje meelopen) maar nu loopt hij er zelf achter aan. Hartstikke leuk dat hij daar zo enthousiast van wordt!

Om bij de basis te blijven hebben we ook aan de cue 'stand' gewerkt, waarbij hij stilstaan met z'n hoofd naar voren wat ik ook doe. Ondertussen vraag ik 'stand' nu ook met regelmaat in de bak om hem los (kort) te poetsen, of als ik bijvoorbeeld even de camera klaar zet. Hij blijft steeds langer netjes stilstaan, hartstikke handig. Pas kwam hij toen ik bij de bak stond te praten met een stalgenootje ook naast me staan, op 4 benen met z'n hoofd vooruit. Helemaal geweldig!

Ook handig als je een foto van opzij wil maken :')
Afbeelding

Omdat hij vorige week wat happerig werd, heb ik even wat stappen terug gezet. Ik ben weer even achter de lijn gaan staan, heel erg gaan belonen op emotie, meer herhaling in de training (het iets saaier maken) en voeren met wat minder lekker voer (dus even geen worteltjes). Dit heeft geholpen, Dex pakt nu weer rustiger het voer aan, is geduldiger en minder gefrustreerd, ook als ik niet meer achter de lijn sta. Dus we zijn weer klaar om een stapje verder in de basis te gaan, en voor nu zijn dat 2 dingen:

1. Leren de target stick te targetten met z'n lippen & de duur hiervan te verhogen
2. Leren stilstaan/parkeren op een stukje yogamat met z'n voorbenen, en op den duur hem naar de yoga mat kunnen 'sturen'.

Maar het allerbeste aan deze vorm van training vind ik toch wel dat ik eindelijk weer een paard heb dat enthousiast is om te komen en in de wei het liefst bij me blijft plakken. Wat een compliment!
Afbeelding

Hoe gaat het bij andere hier? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 13:26

Ziet er goed uit! Ook super hoe je je bewust bent van waar je mee bezig bent, en de effecten op je paard. Meteen ook een stapje terug als je dingen merkt die niet zo handig zijn.. echt knap! En wat het met je paard doet is heerlijk om te ontdekken hé :D


Hier gaat het ok. Niet geweldig goed maar het lijkt wel weer de goede kant uit te gaan. Ik was weer begonnen met rijden en dat ging werkelijk heerlijk, nog nooit zo'n enthousiaste en meedenkende/genietende pony gehad. Tot een paar weken terug hij weer in zijn "oude gedrag" herviel waarbij hij heel introvert wordt, moeilijk kan doorlopen (je gaat dan echt tegen 3 km/u tenzij je constant benen geeft en je stem gebruikt, maar daar worden beide partijen dan niet vrolijk van) en schrikt van alles en nog wat omdat hij de omgeving totaal niet meekrijgt. Dus nadat we bijna tegen een boom geknald waren en het gevoel echt niet fijn was ben ik afgestapt en te voet terug naar huis (wat ook niet fijn ging) en besloten niet meer te rijden...

Pony was ineens heel anders, moeilijk om te zeggen wat het was maar hij zat echt niet goed in zijn vel. Ineens kreeg hij ook last van rommelende darmen, minder eetlust (vooral hooi, de rest ging wel nog goed binnen), winderigheid, boos gedrag, een prutoog, ... Overlegd met de DA en het nog even aangekeken omdat hij niet echt ziek was. Het viel me op dat dit alles samen hing met het verkleuren van de bladeren ... dus misschien hormonaal wat onbalans, wat de DA ook bevestigde dat dit mogelijk was.

Heb dan besloten om hem op kruiden te zetten (op dit moment de Detox Mix van Paardendrogist) en te zien of dat wat met hem deed. En zo waar, het lijkt wat met hem te doen! Darmen en eetlust is weer prima, en hij lijkt weer evenwichtiger en vrolijker. Mag hem zelfs nog steeds aanraken/poetsen zonder dat hij daar een probleem van maakt, dat is andere jaren in de herfst/winter wel anders geweest .... Ook zijn we voorzichtig weer begonnen met wat wandelen (kleine rondjes) en ook dat lijkt weer heel fijn te gaan, eerst ging hij echt staken als we vertrokken, terwijl op pad gaan normaal het liefste is wat hij doet ... Ook ging hij dan als hij liep heel erg achter mij hangen en dan in mijn rug duwen, of zelfs bijten! Dat heeft hij nu niet meer.

Dus ben er steeds meer van overtuigd dat hij moeite heeft met de seizoensveranderingen, vooral zomer/herfst is een moeilijke, het is geen winterpony... (hoewel hij dit jaar met lente/zomer ook even moeite heeft gehad, maar daarna was hij wel ineens lief van karakter, haha) dus nog even zoekende hoe ik hem daarin het beste kan ondersteunen. Moeilijk als je niet weet wat er in het hoofd/lichaam van je paard omgaat...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 19:48

Ok, te vroeg gejuicht .. vandaag was hij met poetsen niet te genieten :=
Met een beetje een hard hoofd toch gaan wandelen om even te kijken wat dat zou geven, maar dat ging tegen alle verwachtingen in weer super fijn. Hij is geen enkele keer geschrokken, was de hele tijd aanwezig zeg maar, liep lekker gezellig naast mij, kon hem (onverwacht) aanraken of op hem gaan hangen zonder problemen (is ook anders als hij zich slecht voelt) en het ene moment dat hij echt bijna een hartaanval kreeg koos hij voor freeze ipv flight en kon ik hem daar heel fijn uit helpen (al denk ik dat dat moment onder het zadel toch wel verkeerd zou zijn gegaan dus was blij dat ik er niet op zat, haha). We hebben toch 7.7 km gedaan dus dat is al netjes. Fijn dat het weer lijkt te kunnen :)

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 21:05

Bedankt voor het compliment! Ik heb hier een heel duidelijk dier, dus daar luister ik graag naar :-).

Wat knap dat jij ook naar oplossingen blijft zoeken om toch een hele happy pony te houden. Ik hoop dat de kruiden hem voldoende door de verandering heen helpen, en dat jullie tot nu toe lekker kunnen genieten van de wandelingen :-). Ik vind het altijd erg interessant je verhalen te lezen. Nog steeds bezig met het engels-talige forum of een van hun cursussen?

Hier vandaag een wandeling gemaakt, maar het waaide en Dex is ontzettend gevoelig voor wind. Hij was dus op 'winderige' stukken erg onrustig, maar er zaten ook fijne momentjes in. Voor nu vooral voor mezelf het advies eerst nog even te werken aan de leiderspositie, alvorens we weer op weg gaan. Dat maakt het voor ons beide fijner. Iemand hier ook aan gewerkt? Ik twijfel of ik nu de goede positie moet belonen (als we wegstappen zit hij in de juiste naast positie, dus dat kan ik waarschijnlijk snel/veel belonen) of juist met de targetstick zodat je ook de andere positie's op cue (voor/naast/achter) kan zetten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 11:29

Nog steeds bezig met Connection Training :j Het wordt een soort manier van leven op een bepaald moment, ik ben niet altijd actief bezig met de cursussen als in "hier gaan we vandaag aan werken, of ik ga dit of dat proberen" maar ben wel constant bezig met het kijken naar mijn pony, het zoeken van de juiste momenten, de ontspannenheid, en dat belonen ... Daarom niet altijd met snoep want dat heb ik echt niet altijd bij de hand, maar even goed met stem of een aai/kriebel, of gewoon door het feit dat ik er blij mee ben en dit dan afstraal naar hem toe. Voelt hij heel goed aan ....

Ze zijn nu wel heel veel aan het toevoegen aan de cursus, Shawna heeft besloten om meer haar eigen weg te gaan in de VS en nu doen Hannah & Rachel het dus "alleen", waardoor ze nu ook alle cursussen aan het (her)bekijken zijn en veel nieuw materiaal hebben wat ze aan het toevoegen zijn. Als je nu met de foundation cursus begint krijg je een nog betere basis mee dan dat het al was. Ze hebben echt mooie & duidelijke videos vind ik, met heel veel info (naast het geschreven gedeelte dan). Heel fijn maar moet nog eens tijd vinden om alles rustig te bekijken :P

Mbt het laatste denk ik dat je voor jezelf moet uitmaken wat je wanneer wil. Wat wil je bv. tijdens een wandeling? Dat hij in eerste instantie weet in welke positie hij moet lopen? Of wil je kunnen variëren? Daar moet je dan "indoor" eerst op werken, en dan kan je weer rustig naar het wandelen toe gaan ... De rest komt dan eventueel daarna ook wel, je kan toch niet alles tegelijk ;)

Ik ben zelf wel veel bezig met wandelen en dus de positie, heb ook zitten zoeken maar heb intussen voor mezelf besloten dat het mij niet uit maakt waar hij loopt (zolang zijn energie goed zit ;) ) maar dat hij alleen in een bepaalde positie kans maakt op beloningen. Hij is namelijk best slim en had heel snel door dat als hij achter mij ging lopen en ik vroeg hem dan terug naast mij dat hij dan een beloning kreeg, dus ging hij op een bepaald moment steeds maar achter mij hangen .... Dus nu is de "naast mij" positie de enige die beloningen oplevert, en enkel als hij daar uit zichzelf een tijdje blijft lopen (en hoelang dat is varieert dan weer). Loopt hij intussen voor mij of achter mij maak dat niet uit, maar gaat hij dan naast mij lopen wacht ik nog een tijdje voor ik beloon (met snoep dan, ik zeg wel tegen hem hoe geweldig hij is ;) ). Links of rechts van mij lopen maakt voor mij trouwens niet uit ...

Effects

Berichten: 561
Geregistreerd: 26-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 20:20

Wat mooi freetorun, ik ben je topic gaan volgen!
Ik snap denk ik niet helemaal hoe je vraag bedoelt is. Je kunt de andere posities altijd nog op cue gaan zetten. Dat kan ook een lichaamstaal/touwcue zijn, zolang het maar een duidelijk verschil is met hoe hij in zijn naast positie naast je moet lopen. Mijn pony mag zelf kiezen waar hij loopt, zolang hij maar stopt aan het einde van het touw. Met handtarget vraag ik hem naast mij op de momenten dat dat nodig is. Met de andere paarden waar ik mee train, ga ik niet wandelen, maar bij het grondwerk train ik eigenlijk alleen het naast me lopen. Doen we een nieuw obstakel, dan draai ik soms om en ga voor ze uit lopen. Dat is bijvoorbeeld al een duidelijke cue dat je een andere positie aan wilt nemen. Je kunt dan voor de kleinste reactie in de goede richting belonen en zo de nieuwe positie shapen. Targetten kan natuurlijk wel meer duidelijkheid geven.

Met mijn pony Swa ben ik op dit moment bezig met het in vrijheid bijvijlen van de voetjes. Ik moet ze namelijk elke week bijvijlen. Ik vind het nog wel een uitdaging hoe ik het aanpak als de bekapper er ook daadwerkelijk is. Want als hij dan denkt dat we aan het trainen zijn, is het nog wat verwarrend voor hem als er dan een tijdje niks gebeurd. Uiteindelijk denkt hij dan helemaal niet meer dat hij beloningen kan verdienen. Op zich kan hij het bekappen behoorlijk goed, zeker wanneer ik hem vast heb. En dan denk ik wel aan het gezegde van Inge om geen dingen te gaan trainen die je pony al kan. Hoewel hij zonder touwtje met een lage rate of reinforcement nu nog wel op een gegeven moment weg zou lopen. Dus ik zal de duur waarschijnlijk een stuk rustiger op moeten bouwen.

In januari organiseer ik trouwens een leuk evenement over clickertraining en revalidatie. Als gastsprekers komen Yvonne en Ruth van PFERGO, zij hebben in Duitsland een academie voor ergotherapie opgericht. Dit lijkt me een hele leuke aanvulling op de al bestaande vormen van grondwerk, omdat het meer uitgaat van de zintuiglijke waarneming van je paard versterken. Er zullen ook een paar andere presentaties zijn van clickertrainers en nog meer vormen om inspiratie op te doen!

Afbeelding

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 21:44

Oh het was niet per se een hulp vraag hoor, meer interesse hoe andere dat hebben aangepakt :-). Dex heeft de voorkeur om vaak voorop te lopen, en dat vind ik prima. Het is alleen dan ook zijn ding om mij af en toe af te snijden naar gras - dus voor mij langs - dat is wat minder handig haha. Voor nu zou het dus fijn zijn als we relaxed kunnen wandelen als hij naast me loopt :)

@[***], connection training blijft ook zeker interessant klinken! Ik vind het interessant om te lezen hoe jullie wandelen, en ik denk dat ik daar best wel wat van wil meenemen. Inderdaad belonen als hij fijn naast loopt, maar voor/achter of links/rechts is ook oké!

@ Effects, leuk dat je ons bent gaan volgen! :-) Het was inderdaad niet echt een hulpvraag, meer een intresse hoe andere mensen wandelen of de positie trainen. Voor nu twijfel ik dus of ik meer ga shapen op het netjes meelopen of met de target duidelijkheid geef. Voor nu blijft het even bij shapen, want er zitten genoeg mooie momentjes bij :j

Interessant stuk over het trainen van het bijveilen van voetjes. Zolang er op de duur nog te trainen valt, is het wat mij betreft nog niet compleet iets wat je pony al kan. Al klinkt het alsof het eigenlijk al heel goed gaat! Heb je er een filmpje van? Ben wel benieuwd hoe je dat zo traint :-)

En interessant evenement!

Effects

Berichten: 561
Geregistreerd: 26-08-05

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 10:11

Dankjewel!
Mijn pony heeft ook af en toe de neiging naar het gras te duiken. Ik probeer het touw altijd zo te houden dat het strak staat zonder dat er druk op staat. In principe luistert hij daar goed naar (is natuurlijk wel een overblijfsel van toen ik meer R- gebruikte). Wanneer hij heel netjes over gras loopt, beloon ik hem daarvoor en als hij het moeilijker heeft, gaat de RoR ook wat omhoog of vraag ik oefeningen aan hem.

Ja, duur is zeker een belangrijk component van de oefening. Ook het bekappen is iets wat hij nooit met de clicker heeft aangeleerd gekregen, maar wat hij uit zichzelf wel netjes doet wanneer hij gewoon met halster en touwtje staat. Nu heb ik in elk geval een aanleiding om het te oefenen want dat stond eigenlijk al langer op het verlanglijstje ;) Ik zal de volgende keer kijken of ik een filmpje kan maken. Swa kent het voetjes geven op commando heel goed en hij kende ook al zijn been naar voren uitslaan en op iets neerzetten. Dus nu vertalen naar neerzetten op de hoefstandaard (die kon ik de vorige keer niet vinden dus toen heb ik hem zijn voet in mijn hand laten plaatsen). Vervolgens wil ik klikken en belonen voor 1-3 seconden zijn voet erop laten staan en dan belonen voor het vijlen en daarvan de duur opbouwen.

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 22:41

@Effects: En al verder geoefend m.b.t. het bekappen? Het klinkt echt als een interessant proces!

Hier ben ik veel bezig geweest met het wandelen. We hebben er vandaag zelfs een wandeling van 10 km op zitten. Heerlijk! Dex heeft nu heel erg netjes door dat hij (regelmatig) een beloning krijgt als hij netjes naast loopt (= hoofd naast mij). Als hij wat sneller (of langzamer) loopt, beloon ik eigenlijk niet. Het meest fijne is eigenlijk dat ik met +R een rust bij Dex heb gevonden die hij eerder nog nooit heeft laten zien. Het is echt een vorm van intense ontspanning en rust, terwijl ik bang was dat hij juist wat drukker zou worden van het kunnen krijgen v/d beloningen.

Daarnaast met shaping geleerd dat als ik wijs naar links hij z'n hoofd links van me houdt, en als ik wijs naar rechts dat hij z'n hoofd rechts van me houdt. Heel erg fijn! Ik wandel regelmatig met m'n vriend of een vriendin erbij, en dan kan ik Dex bv rechts van me houden en die vriendin links. Dex zou zelf om de paar meter afwisselen haha. Alleen als hij iets spannend vind, heeft hij ontzettend de voorkeur om mij tussen hem en het spannende onderdeel te houden. Dus wat dat betreft luister ik naar hem :j

We hebben vandaag ook wat 'spannende' onderdelen erbij kunnen betrekken. Zo zijn we naar een wildrooster geweest (een speciale waar paarden overheen kunnen). Deze heeft hij altijd spannend gevonden en liggen naast een drukke weg. Na 2 minuten en wat clicks liep hij er zo overheen, kon hij er achteruit overheen én er relaxed op stil staan. Lang leven +R!

Hoe gaat het met jullie? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 01:21

Leuk he, dat soort ontdekkingen! [***] heeft sinds R+ ook een stuk minder roostervrees :j Laatst zelfs onder het zadel en het ging haast vanzelf, terwijl ik me nog heel wat andere toestanden bij dat rooster kan herinneren ...

Hier gaat het best goed, een aantal leuke wandelingen gedaan aan de hand met een blije en open pony. Geen schrikmomenten meer (bij pony dan, ik ben de laatste wandeling wel een aantal keer geschrokken van plots opduikende fietsers ed :') ) en ontdekt dat als hij afleiding heeft (lees: wat hooibrokken in zijn voerbak) hij compleet geen problemen heeft met borstelen en helemaal niet boos doet op borstels of aanrakingen. Dus het is volgens mij eerder een mentaal iets dan lichamelijk.

Waarschijnlijk zit de oorsprong in het feit dat hij eigenlijk niet stil kan staan. Hij kan prima stoppen, echt topreactie, maar hij kan niet stil staan. Hij is altijd met andere dingen bezig (grazen of iets eetbaar zoeken, rondkijken, schrapen, de grond besnuffelen, hoofdschudden, en allerlei andere dingen) en volgens mij zit daar het probleem met oa het poetsen ook...

Hii heeft dit wel extremer nu dan in de zomer, maar dat is misschien ook weers/warmte-afhankelijk. Of dat hij door zijn hooikoorts wat suffer is en het dan allemaal niet zo meekrijgt of de energie niet heeft of noem het maar. In ieder geval is het wel een aandachtspuntje en ben benieuwd of ik er nog iets van kan maken naar de toekomst toe 8-)

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 10:52

Interessante ontdekking m.b.t. het aanraken/poetsen/stilstaan [***]! Heb je al eens gewerkt met stilstaan op een mat bijvoorbeeld? Wie weet dat het dan makkelijker voor hem wordt. Want het is een duidelijke opdracht om met 2 (of 4) benen op de mat te staan, ipv stilstaan en wachten tot er iets komt en verveelt/gefrustreerd/afgeleid raakt als er niks komt? Dat je hem met het stilstaan op de mat wat meer duidelijkheid geeft zeg maar?

En fijn dat hij weer open en blij is. Denk je dat het door de kruiden komt? Wel fijn om enkel een schrikerig baasje te hebben en een rustig paard, haha :')

Hier merkte ik de laatste 2 weken dat meneer eigenlijk ook niet aangeraakt wilde worden. Stilstaan zit er best netjes in, ik kan er omheen, ik kan een stukje weglopen, ik kan tot 90 seconden tellen.. Maar zodra ik hem aanraakte rond z'n hals/buik of kont liep hij direct weg. Aangezien we buiten het +R en wandelen niet zoveel doen, heb ik buiten z'n hoeven hem ook niet echt meer gepoetst. Ik wilde hem het gevoel geven dat hij ook dat soort inbreng mag geven

Als we klaar zijn met clickertraining zet ik hem weer in de wei. Hij blijft de laatste tijd vaak bij me hangen. Hij verwacht dan ook geen snoepjes meer, want de training is klaar. Toen hij een paar keer begon te jeuken heb ik dit voor hem overgenomen, wat hij fantastisch vond. Nu merk ik dat hij eigenlijk weer steeds meer oké onder aanrakingen wordt. Zo mag ik voorzichtig zoeken naar kriebelplekjes, zoekt hij met wandelen steeds meer contact en als ik hem vraag om stil te staan kan ik hem steeds vaker weer aanraken. Soms loopt hij nog naar achteren, maar dan stop ik direct en gaan we met iets anders verder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 17:23

Een mat ben ik mee aan de gang :j Maar wil nog niet zo lukken. Denk dat de mat net iets te klein is dus wil binnenkort eens met een zeil aan de slag en dit steeds kleiner maken. Wat hij nu vooral doet met de mat is toevallig er eens 1 voet op zetten en dan totaal die link niet maken, en daarna gefrustreerd en boos op dat ding worden ... :+

Denk ook dat het iets is wat "zo" moet groeien, want hem opdrachten geven die stilstaan vervangen (dus zoals op een mat staan, of een target aanraken) gaan het niet oplossen. Ik heb het op Connection Training ook beschreven en daar noem ik het een mentaal probleem, tussen zijn oren heeft hij problemen met stilstaan, als je op hem let is hij gewoon altijd iets aan het doen, gewoon stilstaan is geen optie. En hij houdt perfect halt op commando, stopt elke keer zodra je het vraagt en is op dat gebied echt voorbeeldig, maar mentaal stilstaan is er niet bij.

Dit is trouwens niet iets wat nu door R+ ontstaan is ofzo, al maakt het beloningssysteem en het feit dat ik verkeerd gestart ben het natuurlijk niet makkelijker. Maar hij heeft nooit echt kunnen stilstaan zonder met iets bezig te zijn. Als we bv. op buitenritten pauzeerden stond hij braaf, maar nooit stil (hij ging niet staan slapen of dergelijke), ofwel was hij aan het grazen indien mogelijk, ofwel stond hij rond te gapen, vliegen weg te slaan, voorbijgangers te irriteren, .... En als je hem onderweg vraagt om halt te houden doet hij dat braaf, maar ziet hij het nut er niet van in om te blijven staan, dus na een paar seconden is dat moment weer voorbij (waarna hij wel weer braaf stopt als ik opnieuw vraag, maar hij zal dus niet uit zichzelf blijven staan zeg maar).

Heb een aantal jaar geleden mijn DA uitgelachen toen hij zei dat de pony enorm actief leek, en erbij stond alsof hij klaar was om te werken (hij stond toen ook niet stil op de poetsplaats bij de inentingen). Heb hem toen gezegd dat het de meest luie pony ooit was die totaal niet wil werken ... Maar denk toch dat de DA gelijk had, de pony is altijd wel met iets bezig en wil altijd iets doen ...


Volgens mij doen de kruiden wel iets :j Zeg niet dat het alles oplost, maar volgens mij helpt het wel om zijn systeem wat meer in balans te houden waardoor hij zich niet zo vervelend voelt en dus niet zo introvert wordt waardoor het schrikken ook niet meer zo voor komt. Als hij zich niet ok voelt kruipt hij echt in zijn eigen wereldje, en daar ontstaan veel problemen door ... dat is nu minder. Nu was het ook wel mooi weer de afgelopen tijd, dus ben benieuwd als het weer eens koud is & regent (de laatste keren was hij op die dagen totaal niet te genieten, maar wel nog steeds aanwezig ipv in zichzelf gekeerd).

En inderdaad dat niet willen laten aanraken is hier ook een puntje, al lijkt dat dus erg seizoensgerelateerd en heb ik ook het idee dat dit nu beter is (maar er spelen zoveel dingen mee volgens mij dat het soms moeilijk zeggen is waar het aan ligt). De routine is dan als volgt: ik kom de hoek om, hij ziet/hoort mij en hinnikt, hij komt naar de draad, ik zeg hallo, ga naar binnen en als ik hem wil aanraken krijg ik een boze blik en een knauw (voorkeur gaat uit naar mijn benen, eventueel zij/rug) dus dat heb ik al afgeleerd :') . Maar merk nu de laatste tijd dat de routine nog hetzelfde is, maar dat hij dan vraagt om aangeraakt te worden (hij "duwt" een soort van, en ik ben van het principe als hij mij mag aanraken mag ik dat ook bij hem) en dan gaat hij er ook echt voor staan en moet ik de juiste plekjes uitzoeken ... Dat is nieuw, dat gebeurd normaal totaal niet in de herfst/winter ..

Maar het blijft ingewikkeld allemaal, en soms vraag ik mezelf af of ik niet overdrijf .. Het leven was veel simpeler toen ik gewoon alles deed, maar als ik zie hoe de pony toen reageerde op dingen & mij tov nu dan weet ik wel dat ik toch goed bezig ben...

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 15:04

Interessante invalshoek [***]! Het klinkt inderdaad als een soort innerlijke onrust. Hij begrijpt de cue heel netjes, maar het volhouden is dan een ander verhaal. Wie weet dat het inderdaad gewoon zo groeit, en zo niet, is het ook oké :-)

En ik begrijp je laatste vraag helemaal. Ik mis die tijd echt toen ik 'gewoon' ging paard rijden. Even geen zorgen, niet nadenken, gewoon doen etc. Ipv nu, waarbij ik toch wel veel nadenk en me niet meer kan voorstellen om op een 'reguliere' manier met paarden om te gaan. Maar ik zie nu al zo'n verschil met m'n paard.. Dat is iets dat ik zeker niet meer kan/wil opgeven :-)

Effects

Berichten: 561
Geregistreerd: 26-08-05

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 01:01

Leuk dat je het vraagt freetorun, ik had een week vakantie dus even pauze. Gisteren weer geoefend en bijgevijld, maar toen was het al te donker voor filmen. Hij kan nu redelijk zelfstandig zijn voorhoeven op de standaard plaatsen waarna ik een stukje vijl. De achterhoeven pak ik altijd zelf, maar ik laat hem eerst het gewicht van de betreffende voet afnemen zodat hij daarmee aan kan geven dat hij klaar is om weer verder te gaan.

Ik merk met verschillende paarden dat ze best kunnen stilstaan, maar ondertussen heel druk aan het bedenken zijn wanneer die klik nou komt. Ik probeer dan echt te belonen voor de momenten dat er even geen beweging is en dat uitbouwen naar een paard dat rustig SSFF staat. Bij het Horseboostcamp heeft Suzy Deurinck verschillende mensen geholpen met ontspanning en de kriebelplekjes van je paard vinden en dat heeft me wel geïnspireerd om kriebelen toch wat te gaan integreren tijdens trainingssessies. Daar buiten vind Swa het heerlijk, maar tijdens het trainen raakt hij denk ik snel gefrustreerd omdat hij verder wil. Erg leuk om te lezen dat jullie paarden het langzaam toestaan om hun kriebelplekjes te verkennen.

Laura_Zodine

Berichten: 598
Geregistreerd: 23-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 22:18

Hoi, ik heb een vraagje ivm kercadeaus :P

Wat vinden jullie het beste boek over clickertraining met paarden? Met zowel de theorie als praktische oefeningen ed.

marley93

Berichten: 6029
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 22:34

Ik vind zelf het boek van Miriam Nieuwe Weme "Vrijheidsdressuur, van apporteren tot zitten" super leuk, dat is vooral gericht op vrijheidsdressuur. Een goed boek wat echt diep ingaat op leerprincipes en clickeren van gedrag etc is het boek van Ben Heart: "The Art of Clicker Training Equines" ofzo. Maar die is wel in het Engels.

Effects

Berichten: 561
Geregistreerd: 26-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 00:20

Ik heb eindelijk een hoevenfilmpje geüpload!


Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 13:59

Ik heb ook boeken op mijn lijstjes gezet. Ben benieuwd of ik er eentje zal krijgen :):)

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-18 22:57


Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 11:53

Hey clickeraars.. Ik zit met een vraagje.
Ik gebruik een hand clicker, net als de meeste denk ik. Maar ik wil omschakelen naar een woord ( yes of x), zodat ik het clickeren ook onder het zadel kan gebruiken.

Hoe schakel je om/voeg je dit toe.

Door compleet om te schakelen in 1 x, of eerst te combineren?

En wat zijn jullie ervaringen met clickeren inzetten onder het zadel?

Alvast bedankt

Sherivey
Berichten: 8604
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 12:23

Leuk! Een topic over clicker training. :D

Ik doe zelf sinds kort met mijn draver clickertraining. Heb les vab Suzy Deurinck

Paard heeft geen echte gedragsproblemen, maar wil meer vertrouwen.

We werken los trouwens, zolang we in de bak blijven. Als ik buiten wil clickeren gaat er een halster aan natuurlijk ;)

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 18:54

Olikea schreef:
Hey clickeraars.. Ik zit met een vraagje.
Ik gebruik een hand clicker, net als de meeste denk ik. Maar ik wil omschakelen naar een woord ( yes of x), zodat ik het clickeren ook onder het zadel kan gebruiken.

Hoe schakel je om/voeg je dit toe.

Door compleet om te schakelen in 1 x, of eerst te combineren?

En wat zijn jullie ervaringen met clickeren inzetten onder het zadel?

Alvast bedankt


Volgens mij kun je gewoon je nieuwe Bridge even laden. Dus het woord of geluid paar keer laten horen met erop volgend een snoepje. Daarna over. Dat hebben ze snel door.
Ben geen expert hoor maar dat dacht ik..

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 22:11

Ja dat dacht ik ook @raamzicht. Maar ik ben geen hele ervaren clickeraar dus ik wou het even checken.

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 16:16

Ik gebruik de clicker en woord (bridge) door elkaar heen. Verandering van clicker en woord heb ik nooit echt hoeven aan te leren, na 1 beloning was dat blijkbaar al duidelijk voor mijn paard. Nu gebruik ik woord en clicker door elkaar heen, net wat het handigst is.